Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 käsijarru

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • enyce
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 381
    • LTI

    e39 käsijarru

    ongelmana on ettei pidä tai pitää huonosti, kysymys kuuluu onko kukaan säätänyt ja/tai miten...:think
    Mjaa...
    E70 3.0sd
    EX:e36M3individual cäbi
    EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
    EX: 523iSUOMIAUTO
  • vexu524tdic
    BTCF Member
    • Jan 2004
    • 776
    • Gallia = Kinnula

    #2
    Tässä koko takajarrut, lue läpi niin löytyy käsijarrunkin ohje:
    e70 X5 3.0sd -08
    f30 320i xdrive -16
    e30 325i Cabriolet -88 M52b28
    e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
    e30 316 -88 2,2TIC M10
    e21 323i -81 ruostekasa...

    Comment

    • enyce
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 381
      • LTI

      #3
      kiitti täytyy kattoa toi homma, on se hyvä ku joku näkee vaivaa ja laittaa kuvat nettii
      Mjaa...
      E70 3.0sd
      EX:e36M3individual cäbi
      EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
      EX: 523iSUOMIAUTO

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9139
        • Oulu

        #4
        Vexun mainioon projektikertomukseen muutama lisäys:

        Tähdentäisin vielä satulatuen kontaktipintojen (jarrupalat) puhdistusta. Ne ruostuneet knöölit ei tahdo pelkällä teräsharjalla oikein irrota. Raaputtaa vaikka ensin ruuvimeisselin kärjellä ja viimeistelee teräs- /messinkiharjalla sileäksi. Tämän jälkeen samoihin kontaktipintoihin kuten myös palojen taustojen vastinpintoihin ohut kerros alumiini- tai kuparipastaa.

        Samalla mäntä kannattaa herkistää: Poljetaan jarrua, kunnes mäntä tulee hieman ulospäin ulomman kumin rajoissa. Samalla saa kaikki paskat pois suojakumin taipeista. Painetaan puristimella mäntää sisään. Toistetaan muutamaan kertaan. Satulan väliin voi laittaa vaikka puukapulan, jos ei apumiestä ole käytettävissä ja pelkää männän pullahtavan pihalle.

        Liukupultit saa parhaiten puhdistettua laittamalla porakoneeseen 7 mm kuusiokolon ja pyörittämällä liukupulttia karhunkieltä vasten. Liukukumitkin voi yleensä huoletta irrottaa puhdistusta varten. Liottelee silikoniöljyssä ja puhdistaa tarkoin kaikki sisäpuolen urat. Samaa silikoniöljyä ohut kerros liukupultin pintaan kasausvaiheessa, mitään paksumpia vaseliineja ei saa käyttää.

        Käsijarrun säätö by TIS:
        Hyvin pitkälti kuten Vexun ohjeessa on mainittu. Vaijerit löysättynä säätöpylpyrää kiristetään, kunnes rengasta ei pysty enää pyörittämään. Tämän jälkeen löysätään 12 napsua.
        Vaijerin säätö käsin: Kiristetään siten, että 2. hampaalla jarrutusvoima alkaa, mutta 1. hampaalla ei ole vielä havaittavaa vastusta.
        Vaijerin säätö dynamometrillä: 3. hampaalla jarruvoima molemmilla pyörillä 0,5 kN, mutta 1. hampaalla ei vielä havaittavaa jarruvoimaa.

        Jos säätöpylpyrät on asennettu kuten itselläni oli, vas. käsijarrukenkä kiristyy(pitenee) ylöspäin pyörittäessä, oik. päinvastoin.

        Itse ajattelinkin katsastuksen yhteydessä vielä hienosäätää dynolla. Säätöhän on helppo tehdä, kun mukaan ottaa 9 ja 12 mm avaimet.

        Noin ylipäätään E39:n käsijarru ei ole kuuluisa mahtavasta jarruvoimastaan. Siellä rummun sisäpinnalla saattaa olla komea kerros ruostetta varsinkin automaatilla huristelevilla.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • enyce
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 381
          • LTI

          #5
          manuaali on kyseessä. ja ei pidä yhtää jon jätettävä aina vaihteen varaan, tietty myös kässäri päälle vähän auttamaa
          Mjaa...
          E70 3.0sd
          EX:e36M3individual cäbi
          EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
          EX: 523iSUOMIAUTO

          Comment

          • enyce
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 381
            • LTI

            #6
            mietin tässä vaa että kannattaako purkaa koko murikka, vai yrittää säätää siitä ruuvista?:think
            Mjaa...
            E70 3.0sd
            EX:e36M3individual cäbi
            EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
            EX: 523iSUOMIAUTO

            Comment

            • T.H.O.M.A.S
              Bimmer Rookie
              • Jun 2006
              • 92

              #7
              Säätöruuvien löytäminen pyöränpultinreiästä on vähän hankalaa mutta ne kun löytää itse säätö on helppoa ruuvia vaan ylös/alas mutta jos purkaa jarruja niin että saa jarrulevyt pois edestä niin siinä samalla voi putsailla jarrut ja näkee onko kengät kulunut ja että säädöt liikkuu jne,itse kun jouduin säätöhommiin niin purin jarrut koska en ollut aikaisemmin säädellyt E39n jarruja

              Comment

              • enyce
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2007
                • 381
                • LTI

                #8
                nii ku en tiiä jarrut pelaa melko hyvin, ei siis mitää sanomista mut käsijarru ei pidä yhtää tai no kyl piruetit onnistuu mut mäkiparkissa luistaa
                Mjaa...
                E70 3.0sd
                EX:e36M3individual cäbi
                EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
                EX: 523iSUOMIAUTO

                Comment

                • Kentsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1397
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  ...Käsijarrun säätö by TIS:
                  Hyvin pitkälti kuten Vexun ohjeessa on mainittu. Vaijerit löysättynä säätöpylpyrää kiristetään, kunnes rengasta ei pysty enää pyörittämään. Tämän jälkeen löysätään 12 napsua.
                  Ilmeisesti tämä 12 napsua on sitten oikein? Juuri nimittäin vaihdoin kengät ja toisen ohjeen mukaan löysäsin vain 1 tai 2 napsua "kengät kiinni" -tilanteesta + kahvan säätö kabiinista ja totesin että yhtä heikosti pitää jarru kuin ennenkin (yhdestä vanhasta kengästä oli pinta irronnut). Liekö levyn kunnolla juurikaan merkitystä kun näkyi olevan sisäpuolelta urilla joka kertoisi että on joskus vauhdista jarrua vedelty? Mutta siis 12 napsua irti, onko tämä se tärkein seikka?
                  Ex: 523iA '97, 520iA '89
                  /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                  Comment

                  • Kele
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 100
                    • Espoo

                    #10
                    Kyllä tuo 1-2 napsua on oikein. Jos silti ei pidä, niin syynä on kulunut rumpu, eli kenkä hankaa vain keskiosallaan kiinni rumpuun. Tämä voidaan korjata sovittamalla kengät rumpuun, jos ei viitsi rumpuja uusia. Homma menee niin että laitetaan kenkä alasimen päälle kitkapinta ylöspäin ja napautetaan vasaralla kengän keskelle, kenkä suoristuu ja istuu paremmin rumpuun. Tätä jatketaan kunnes kengät eivät "keiku" enää rummussa. Varovasti sitten ettei kenkä suoristu liikaa!
                    Sitten vaan nippuun ja säätö lähelle, itse vedän reilusti jumiin ja parilla napsulla löystyy yleensä sen verran ettei laahaa ja johan tulee tehokas ja tasainen käsijarru.
                    e90 318i 4d -06
                    e36 320 4d -91 Diamantschwarz
                    Ex. 2x e30 316

                    Comment

                    • Kentsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1397
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by Kele View Post
                      Kyllä tuo 1-2 napsua on oikein. Jos silti ei pidä, niin syynä on kulunut rumpu, eli kenkä hankaa vain keskiosallaan kiinni rumpuun. Tämä voidaan korjata sovittamalla kengät rumpuun, jos ei viitsi rumpuja uusia. Homma menee niin että laitetaan kenkä alasimen päälle kitkapinta ylöspäin ja napautetaan vasaralla kengän keskelle, kenkä suoristuu ja istuu paremmin rumpuun. Tätä jatketaan kunnes kengät eivät "keiku" enää rummussa. Varovasti sitten ettei kenkä suoristu liikaa!
                      Sitten vaan nippuun ja säätö lähelle, itse vedän reilusti jumiin ja parilla napsulla löystyy yleensä sen verran ettei laahaa ja johan tulee tehokas ja tasainen käsijarru.
                      Jos näin on niin taitaapa mennä levyt ja palatkin vaihtoon...
                      Ex: 523iA '97, 520iA '89
                      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Kele View Post
                        Kyllä tuo 1-2 napsua on oikein.
                        Ei se BMW:n mukaan ole oikein vaan ohje neuvoo löysäämään 12 napsua. Mutta se on aika paljon, 5-6 pitäisi riittää.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Kele
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2007
                          • 100
                          • Espoo

                          #13
                          No tapauskohtauksesti tietysti, kunhan ei laahaa.
                          e90 318i 4d -06
                          e36 320 4d -91 Diamantschwarz
                          Ex. 2x e30 316

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1835
                            • Kotona/Poissa

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Ei se BMW:n mukaan ole oikein vaan ohje neuvoo löysäämään 12 napsua. Mutta se on aika paljon, 5-6 pitäisi riittää.
                            Noin se neuvotaan myös esim. Haynesin korjausoppaassa, mutta sen on pakko olla joku painovirhe tai väärinkäsitys. Jos sen jälkeen kun pyörä ei enää liiku, ja sitten löysää 12 naksua, ei varmasti saa millään enää pitoa siihen käsijarruun.

                            Minusta maalaisjärki pätee tässä, eli löysätään vain sen verran, että takapyörä alkaa taas juuri ja juuri pyöriä vapaasti, ja tähän kyllä riittää muutama naksaus.

                            Korjausoppaassa tosiaan sanotaan että "When the wheel/disc can no longer be turned, back the knurled ring off by 12 teeth (cathes) so that the wheel is free to rotate easily. " siis 12, pitäis varmaan olla 1-2. Pakko olla painovirhe...
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Havis View Post
                              Korjausoppaassa tosiaan sanotaan että "When the wheel/disc can no longer be turned, back the knurled ring off by 12 teeth (cathes) so that the wheel is free to rotate easily. " siis 12, pitäis varmaan olla 1-2. Pakko olla painovirhe...
                              Ei se ole painovirhe. E46:ssa pitää löysätä 10 pykälää, E38:ssa 8 pykälää joten aika paljon noissakin käsketään löysäämään.

                              Kyllä E39:n käsijarru pitää vaikka sitä löysää 12 pykälää. Mutta jos jarrukengiksi laittaa jotkut sekundat jotka painuu kasaan, niin 12 pykälän säädöllä tuota saakin säätää aika usein. Joten silloin puolet vähempikin määrää riittää.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎