Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540 putkistosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #46
    Originally posted by -kalevi- View Post
    Mutta miksi minulla vain kaksi lambdaa? Katalysaattorit on joskus vaihdettu hitsaussaumoista päätellen.
    Sulla on sen ikäinen auto ettei siinä ole kattien jälkeisiä lambdoja?

    Comment

    • -kalevi-
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 504
      • Tuusula

      #47
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Sulla on sen ikäinen auto ettei siinä ole kattien jälkeisiä lambdoja?
      Realoem antaa kahta erilaista putkea ja molemmissa lambdat myös kattien jälkeen, laittoi hakuun sitten 1995 tai 2003...
      E87 118d
      E70 3.0d
      Ex: E36 M3
      Ex: E36 cabriolet m60b40
      Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
      Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

      Comment

      • merbau
        Bimmer Rookie
        • Jun 2010
        • 130
        • Pälkäne

        #48
        Originally posted by -kalevi- View Post
        Realoem antaa kahta erilaista putkea ja molemmissa lambdat myös kattien jälkeen, laittoi hakuun sitten 1995 tai 2003...
        Olen ymmärtänyt, että seoksen säätöön liittyvä lambda-ohjaus tulee pääosin ennen catteja olevilta lambdoilta. Googlesta voi koittaa katsella noita "e39 post-cat lambda delete" -juttuja, josko sieltä löytyisi jotain selitystä takimmaisten lambdojen puuttumiselle.

        Täältä ja täältä löytyy lisää MUTUa.
        540iA -00 M-sport
        Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

        Comment

        • -kalevi-
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 504
          • Tuusula

          #49
          Originally posted by merbau View Post
          Olen ymmärtänyt, että seoksen säätöön liittyvä lambda-ohjaus tulee pääosin ennen catteja olevilta lambdoilta. Googlesta voi koittaa katsella noita "e39 post-cat lambda delete" -juttuja, josko sieltä löytyisi jotain selitystä takimmaisten lambdojen puuttumiselle.

          Täältä ja täältä löytyy lisää MUTUa.
          Ilmeisesti taaemmat vain tulkitsevat kattien kuntoa, eli ovat käytännössä turhat... :think
          E87 118d
          E70 3.0d
          Ex: E36 M3
          Ex: E36 cabriolet m60b40
          Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
          Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #50
            Originally posted by -kalevi- View Post
            Ilmeisesti taaemmat vain tulkitsevat kattien kuntoa, eli ovat käytännössä turhat... :think
            E39:n lambdoihin en ole tutustunut mutta itsellä ei ole tuollaisia M62B44 E38:ssa eikä ollut M60B40 E34:ssa.

            Sillä ajattelin tuota vuosimalli juttua.

            Comment

            • Mik@
              BTCF Member
              • Jul 2010
              • 1413
              • Nurmes

              #51
              Ei ole mullakaan kuin 2 lambdaa. Auto on -96
              E61 520Da

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4181

                #52
                Mulla on katin molemmin puolin lambdat, auto 9/-99.

                540i -98 mallissa ei mullakaan ollu kun kaksi lambdaa, jäi mieleen kun jouduin nuo vaihtamaan (turhaampa vielä)...
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  #53
                  Minkälainen rakenne tuolla Y-resonaattorin sisällä on? Lähinnä mietin ahistaako yhtään virtausta, ts onko väännön/tehon kannalta merkitystä onko se paikoillaan vai ei? Entäpä tuo "yhdysputki"/y-haaraan ennen resonaattoria, kun on pienemmällä halkaisijalla kuin takapöntölle menevä putki. M5:ssä resonaattoriin menee kaksi ohuempaa putkea.
                  Meinasin, jos ois katkaissu putken pois ennen Y-haaraa ja siitä jatkanut uudella y-haaralla sekä samanpaksuisella putkella kuin loppuosakin on.


                  Yhdestä entisestä autosta y-resonaattorin korvasin suoralla putkella, niin samalla ois pitäny rälläköidä vanha resonaattori auki ja tutkia onko se läpivirtaava, vai jonkin tyylisellä kammiorakenteella oleva. :think


                  e31 850i:ssä resonaattori on läpivirtaavaa mallia:
                  Last edited by bemmeri; 09-04-2013, 08:30.
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • Martti
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 787
                    • Suomi

                    #54
                    Se haara siitä "y":stä mistä ei tule putkea ulos on "umpiperä" ja se toinen on kutakuinkin suoraan reikäputkellä läpi. Ja nämä kaksi haaraa ei ole käytännössä haarautumisen jälkeen mitenkään yhteydessä toisiinsa.

                    Comment

                    • bemmeri
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4181

                      #55
                      Jatketaan tässä, kun kasikoneesta edelleen kyse.

                      Onko loppuvaimentimen mahdollisilla kuristuksilla/supistuksilla jotain merkitystä tehojen kannalta, tai ahistaako ne optimivirtausta? Jos puhutaan ahtamattomasta vakioautosta, n. 330hp. Vai onko tällä haettu jotain vääntö, tms. seikkaa, vai pelkkien äänien kannalta?

                      Ennen ulostuloja on reikäputket pienessä kammiossa, johon tulee 2,5 putket koneelta päin. Oletan että nämä tulevat putket on myös reikäputkea ja edellinen kammio on villalla täytetty. Takimmaiset reikäputket, jotka yhtyy ulostuloihin, on litistetty tai tehty hieman kartioksi sinne kammioon, lisäksi halkaisia on pienempi kuin kammioon tulevilla putkilla.
                      Vaimennin on "hand made" by Ferrita. Vaimennin on samankokoinen kuin e36:ssa on yleensäkin, eli semmoinen iso, jossa hieman mutkaa. Alunperin putkistoon ei ole tehty X-osaa, vaan yhdistyminen on tehty tuolla loppukammiossa (ei varmaan kuin ääniin vaikutus tällä). Ajatuksissa on tehdä X-pipe kattien jälkeen tai jopa niiden tilalle...

                      Alla paintilla tehty kötästys, kun ei saa kunnolla kuvattua putken päästä.



                      Meinasin, jos käyttäis takapöntän pois ja avaisin hieman yläpuolelta ja vaihtaisi 2,5" reikäputket tilalle jotka jatkuu suorana noista toisista putkista taakse asti. Villalla täyttäisi tuon tyhjän tilan. Tai sitten laittaisi puolet matkasta reikäputkea ja lopun kovalla. Molempia löytyisi jokunen pätkä ruostumattomana. Äänet on ihan ok nyt, mutta kaipaisi hieman räkäisyyttä tai terävyyttä. Nyt on semmoiset matalat murinat, etenkin kun vasta rosteri kunnolla lämpeää.
                      Last edited by bemmeri; 01-06-2014, 20:32.
                      EVERYTHING | WORKS

                      Comment

                      • zoonas
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2008
                        • 300
                        • Vantaa

                        #56
                        Originally posted by bemmeri View Post
                        Eikös SuperSprintin resonaattorin korvausputki sovi myös Eisenmann takapöntön kaveriksi ilman suurempia modeja?

                        Tuleekohan jo liian kovat äänet? Nyt takapönttö on Eisenmannin Race kahdella pyöreällä ulostulolla. Äänet on hiljaisemmat mitä ennakkoon odotin. Toki paikallaan kaasutellessa mouruaa hienosti ja äänet sopivat, mutta ajossa (ikkunat kiinni) ei ole semmoinen jonka kuvittelin Race-version olevan. :think Tosin pitää vielä tarkistaa pöntöstä onko varmasti tuo äänekkäämpi versio, mutta TUVi-papereiden mukaan pitäisi olla.

                        Entisestä 540i:stä poistin tuon keskipöntön ja sen umpinaisen vakiotakapöntön ja ajossa/kiihdytyksessä äänet oli hivenen mehukkaammat. Paikkaan kaasutellessa tämä Eisenmanni kuullostaa kyllä paremmalle, etenkin kun pönttö on kunnolla lämmennyt. En usko että nykyisen kiesin tuplalasit vaikuttaa näin radikaalisti, mutta osansa voi olla siinäkin äänimaalimaan.

                        Jos jollain on M62 koneessa kyseinen Eisenmannin takapönttä ja keski resonaattori poistettu, niin kokemuksia äänistä otan vastaan. En myöskään halua että muuten niin hiljainen auto muuttuu tasakaasulla ajossa kumisevaksi tai liian äänekkääksi. Kiihdytellessä soisi olevan hieman saundia enempi.
                        Nämä asiat kiinnostaa minuakin, ääninäytettä kaipaisin... vähän kiinnostaisi myös tuommoinen m5 tyylinen putkisto..:think taitaa olla melkonen homma kun joutuu varapyörän koteloa modaamaan.
                        E28 m30b34 HX55

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4181

                          #57
                          Originally posted by zoonas View Post
                          Nämä asiat kiinnostaa minuakin, ääninäytettä kaipaisin... vähän kiinnostaisi myös tuommoinen m5 tyylinen putkisto..:think taitaa olla melkonen homma kun joutuu varapyörän koteloa modaamaan.
                          Eikös noita M5 tyylisiä putkistoja saa ilman muokkausta normi e39:iin? Tarkoitan tälläisiä:



                          Mutta tuon vaimentimen pitää sitten olla tuollainen jossa on pitkät ulostulot. Törkeen näköinen muuten, jos näkyy takaapäin toiselta puolen vaimennin ja toiselta ei. Vielä tökerömpiä on ne joissa on joku änkkäriä mallintava levy oikealla puolen.

                          Ota se resonaattori siitä pois ja suora putki tilalle. Ihan hieno se on tuolleen, ei tarvii molemmille puolille röörejä.
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • Joma
                            BTCF Member
                            • Feb 2011
                            • 1320
                            • Masku

                            #58
                            Mulle on joku asentanu hamann tms pöntön taakse, äänet ei kyllä siltikään juuri kuulu.

                            Ei varmaan vielä liian häiritsevää ole kateilla sekä tuolla takapöntöllä?

                            Ketään kyseistä modia tehnyt? Tai lähinnä mitä se kattien jälkeinen vaimentaja sisältää? Y mallinen mut ei jatku molemmista? Jotenki vaikuttaa vähän oudolta vaimentajalta.
                            E30 M52b28 M122h Amme
                            E28 x monta
                            E23 728i Ministeri
                            E10 1600-2 Garret

                            VW LT50 Huoltoajoneuvo
                            HD lapio jätskikruiseri

                            Comment

                            • arpuC
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 1377

                              #59
                              Youtubessa on kyllä pilvin pimein ääninäytteitä kun laittaa vaikka e39 540 tai 535 no mufflers. Tällöin siis äänipätkää pelkällä resonaattorilla. Itselläni oli pelkkä resonaattori ja putket jaettu sen jälkeen molemmin puolin. Äänet oli hyvät eikä matkustamoon tullut mitään ylimääräistä
                              Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                              En löydä enää sun luo
                              Teitkö sä tän tahallaan?
                              Nyt kaikki palaa.

                              Comment

                              • Joma
                                BTCF Member
                                • Feb 2011
                                • 1320
                                • Masku

                                #60
                                Joo tässä pari iltaa tullu katteltua, tarvii käydä hakemassa putkea ja alettava hommiin.
                                E30 M52b28 M122h Amme
                                E28 x monta
                                E23 728i Ministeri
                                E10 1600-2 Garret

                                VW LT50 Huoltoajoneuvo
                                HD lapio jätskikruiseri

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎