e39 540ia katit paskana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RiBs
    Newbiemmer
    • May 2005
    • 5

    #16
    Hienoa että vastauksia tullut näinkin paljon lyhyessä ajassa

    Auton vian etsimisstoori on niin monimutkainen että teistä ei varmasti kovinkaan moni uskoisi.

    Ensimmäisen kerran vika ilmeni jossain vaiheessa viime kesää ja olen siitä asti yrittänyt tuota vikaa etsiä

    Paikallisella pajalla olen autoa testauttanut ennen kun vein sen nyt merkkiliikkeeseen. Ensimmäisen kerran vikaa luultiin, että se on lamdoissa, sitten ilmamäärämittarissa, sitten moottorinohjausboksissa ja nyt paikallisessa merkkihuoltamossa se vika sitten on kuulemma kateissa. Kaiken huipuksi joka osan noista vaihtanut paitsi ilmamäärämittarin ja tietenkin noi katit joista nyt puhutaan.

    Viime kesänä lueskeltuani tätä palstaa katit tulivat itselleni heti mieleen ja vein auton sitten paikalliselle pajalle testaukseen. Pakoputkesta tuli kuulemma pakokaasut normaalisti ulos ja päästöt olivat hyvät, joten vika ei kuulemma silloin kateissa ollut ja vikaa ruettiin etsimään muualta.

    Vikakoodit luetttiin ja toisella puolella lohkoa oli sytytyskatkoksia ja sulkuja, voiko hajonneet katit aiheuttaa tämän, koska huollon mukaan vikakoodit eivät tähän viittaa.

    Tälläkin kertaa viikaa etsiessä merkkihuoltamolla jouduin olemaan 10 päivää ilman autoa ja todellakin lasku oli pyörryttävä, pitääpä käydä valitus reissulla joku päivä.

    Tarvikekatit kuulostaa hyvältä kyllä hintansa puolesta. Takavaimennin autoon on vaihdettu noin puolitoista vuotta sitten supersprintin vaimentimeen, alkuperäinenkin löytyy kotoa. En tiedä sitten onko tuossa vaimentimessa jotain vikaa koska uutta vaativat tilalle.

    Comment

    • 740i
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 63
      • Vaasa

      #17
      Hei,

      Itselläni kattien vaihto kans edessä ja Magnaflow:t tilattu. Kuinka oliko asennuksessa mitään ongelmaa, kun orgis katti ei ole suora vaan toisessa päässä kulma.

      Eli eikö nuo tarvikekatit ole suoria? Tilasin sellasen universal mallin, onkohan halkaisija sopiva, sanoin kyllä auton tarkat tiedot tilatessa...
      Last edited by 740i; 03-08-2007, 12:26. Reason: Image removed
      ---
      X6 -09
      Ex:
      X5 -08
      9 x Mercedes
      740i -98

      Comment

      • make66
        Newbiemmer
        • Jun 2006
        • 17
        • Kuusankoski

        #18
        Tilasin Jenkeistä 2kpl Magnaflow rosteri katteja, ne maksoi yhteensä 138€ ja kaveri laittoi ne paikalleen 100€.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by E39-530A View Post
          Kattien hintaeroja mallien kesken voi selittää se, että M52-padoissa (pre-facelift), katti on yhdysrakenteinen pakoputken olikohan alkuosan kanssa. M54-koneissa (2000->) se taas on yhdysrakenteinen pakosarjojen kanssa , joten se ei ainakaan halvempaa ole. Mutta enpä osaa noista kasikoneista sanoa, mihin niissä se katti on naitettu kiinni.:think
          Ei pidä paikkaansa. 9/98 jälkeen "suuressa pamauksessa" moottorin muuttuessa m52TU moottoriksi(käytännössä identtinen m54 moottorin kanssa), siirtyi myös katit yhdysrakenteisiksi pakosarjoihin. Ei siis vasta facelit:in yhteydessä.

          Comment

          • 740i
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 63
            • Vaasa

            #20
            Originally posted by make66 View Post
            Tilasin Jenkeistä 2kpl Magnaflow rosteri katteja, ne maksoi yhteensä 138€ ja kaveri laittoi ne paikalleen 100€.
            Moi,

            Oliko kyseessä E38 V8? Ei kuulostanut kovin pahalta hommalta.
            ---
            X6 -09
            Ex:
            X5 -08
            9 x Mercedes
            740i -98

            Comment

            • E39-530A
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 947
              • Espoo

              #21
              Originally posted by Hemi View Post
              Ei pidä paikkaansa. 9/98 jälkeen "suuressa pamauksessa" moottorin muuttuessa m52TU moottoriksi(käytännössä identtinen m54 moottorin kanssa), siirtyi myös katit yhdysrakenteisiksi pakosarjoihin. Ei siis vasta facelit:in yhteydessä.
              Totta. Tarkistin tuon vasta jälkikäteen korjausoppaasta ja noinhan se menee.
              E92 335iA -08

              ---
              ex E34 540iA -93
              ex E90 325iA -05
              ex E39 530iA -00
              ex Toyota Avensis
              ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

              Comment

              • make66
                Newbiemmer
                • Jun 2006
                • 17
                • Kuusankoski

                #22
                Originally posted by 740i View Post
                Moi,

                Oliko kyseessä E38 V8? Ei kuulostanut kovin pahalta hommalta.
                E39 540

                Comment

                • Lese
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 220
                  • Lavia

                  #23
                  Kasikoineista on noita katteja näköjään jonkun verran mennyt... :think

                  Mites voisko mulla olla kattivikaa kun tyhjäkäynnillä auto tärisee(kone käy tasaisesti ja siististi, tuntee vaan kuinka auto nytkyy), päästöjen kanssa on ongelmia. Antaa vikakoodin 5 sylinterin sytytyspiiristä (5 tulee kipinä). Tehot on tallella ja auto pelaa muutenkin hyvin. Kyseessä siis 530i V8 '92...

                  Miten noi kattiviat on diagnosoitu? Koputtelee katteja ja äänestä kuulee on romut irti...?

                  Comment

                  • Radon
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 463
                    • Suomi-Finland

                    #24
                    Originally posted by Lese View Post
                    Kasikoineista on noita katteja näköjään jonkun verran mennyt... :think

                    Mites voisko mulla olla kattivikaa kun tyhjäkäynnillä auto tärisee(kone käy tasaisesti ja siististi, tuntee vaan kuinka auto nytkyy), päästöjen kanssa on ongelmia. Antaa vikakoodin 5 sylinterin sytytyspiiristä (5 tulee kipinä). Tehot on tallella ja auto pelaa muutenkin hyvin. Kyseessä siis 530i V8 '92...

                    Miten noi kattiviat on diagnosoitu? Koputtelee katteja ja äänestä kuulee on romut irti...?
                    Kuullostaisi kaukaa haetulta en ainakaan itse usko. Oletko yrittänyt puolaa vaihtaa? seuraavaksi tulisi mieleen sytytysboksi.

                    Comment

                    • Lese
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 220
                      • Lavia

                      #25
                      Originally posted by Radon View Post
                      Kuullostaisi kaukaa haetulta en ainakaan itse usko. Oletko yrittänyt puolaa vaihtaa? seuraavaksi tulisi mieleen sytytysboksi.
                      No ei kai se kovin kaukaa haettua ole, kun lukee esim. tätä topiccia. Nimenomaan tukkeutuneet katit on aiheuttanut noita sytkäpuolen vikakoodeja.

                      Puolia on kokeiltu vaihtaa ristiin ja tulpat uusittu. Toi sytysboksi sen sijaan alkaa olla jo todella kaukaa haettua...

                      Comment

                      • Radon
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 463
                        • Suomi-Finland

                        #26
                        Originally posted by Lese View Post
                        No ei kai se kovin kaukaa haettua ole, kun lukee esim. tätä topiccia. Nimenomaan tukkeutuneet katit on aiheuttanut noita sytkäpuolen vikakoodeja.

                        Puolia on kokeiltu vaihtaa ristiin ja tulpat uusittu. Toi sytysboksi sen sijaan alkaa olla jo todella kaukaa haettua...
                        Ei kyllä mun mielestäni kun se tuota vikakoodiakin heittää, kyllä ainakin yrittäisin päästä testaamaan jossain toista boksia, miten tuossa on tuo kipinän tuleminen testattu? ihan virallisesti liikkeessä oskiloskoopilla vai miten?

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          ....mutta, onko kaikki mahdolliset imupuolen ilmavuodot varmasti ensin tutkittu ja siis poislaskettu?

                          Comment

                          • Lese
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 220
                            • Lavia

                            #28
                            Originally posted by Radon View Post
                            Ei kyllä mun mielestäni kun se tuota vikakoodiakin heittää, kyllä ainakin yrittäisin päästä testaamaan jossain toista boksia, miten tuossa on tuo kipinän tuleminen testattu? ihan virallisesti liikkeessä oskiloskoopilla vai miten?
                            No enpä oo yhtään tapausta kuullu, että olis noista boksi räjähtänyt ja luulis sen sitten oikuttelevan kunnolla jos siellä päässä vikaa olisi. Kaikkihan on toki mahdollista.

                            Kipinä testattu autodatan ohjeiden mukaisesti irrottamalla puola ja laittamalla tulppa siihen päähän ja tulpan runko maihin ja kone käyntiin.

                            Originally posted by Hemi View Post
                            ....mutta, onko kaikki mahdolliset imupuolen ilmavuodot varmasti ensin tutkittu ja siis poislaskettu?
                            Kyllä tutkittu on. Ilmamassamittarin ja kaasuläpän välinen putki on uusi, huohotin systeemi muutettu pois imusarjasta, uudet imusarjan tiivisteet ja purkkillinen startti-pilottia tuli varmuuden vuoksi suihkittua, mutta ei mitään löytynyt.

                            Seuraavaksi pitäis tsekata vielä, että lambdojen lämmitys toimii, mitata bensanpaineet(kunhan saan mittarin jostain) ja noi katit kattoo, ettei ole tukossa. Jos jollain on jotain ajatuksia niin kertokoot vaan rohkeasti.

                            Täällä koko tarina aiheesta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=117378
                            Last edited by Lese; 13-04-2008, 16:32.

                            Comment

                            • Patriot
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2007
                              • 274

                              #29
                              Ihan offtopikkina, mutta käsittämättömän suuria summia nuo huollot näyttäisivät maksavan. Itselle yli tonnin hintaisen huollon maksaminen saisi sydämen pysähtymään, vaikka en ole opiskelija.

                              Eikö kukaan tee remontteja enää itse?
                              E39 540iA M62TUB44

                              Comment

                              • Lese
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2003
                                • 220
                                • Lavia

                                #30
                                Originally posted by Radon View Post
                                Ei kyllä mun mielestäni kun se tuota vikakoodiakin heittää, kyllä ainakin yrittäisin päästä testaamaan jossain toista boksia, miten tuossa on tuo kipinän tuleminen testattu? ihan virallisesti liikkeessä oskiloskoopilla vai miten?
                                Jep, olit oikeessa vika tosiaan löytyi tuolta boksin päästä, eli ilmeisesti 6. syl. rikkoontunut puola oli käräyttäny boksilta puolan ohjaintransistorin. Kaveri kolvas uuden trankun boksiin ja alkoi toimimaan normaalisti.

                                Vähän tosiaan hämäs kun antoi 5. syl vikakoodia, vaikka 6. syl. oikutteli...

                                Comment

                                Working...
                                X