memebuy23buy

E39 520iA touring 2002 tyhjäkäynti kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bluezmobile
    Newbiemmer
    • Jul 2007
    • 5

    #31
    Olisiko imuilman lämpötilaanturi rikki?

    Originally posted by creative 22 View Post
    Eipä ole löytynyt..vaihdoin myös tuon suodattimen/paineensäätimen omaan koslaani mutta eipä sillä vaikutusta ollut.Jos Maffin johto on irti , auto käy vähän paremmin, ts. ravistelu kestää vähän vähemmän aikaa eikä sytytä vikavaloa.Kunnolla auto ei kuitenkaan käy..
    Terve creative22,

    Olisiko "vain" imuilman lämpötilaanturi rikki? Oheisin linkin osa 3
    Alkusekunteina riittävä rikas seos mutta meinaa mennä laihaksi
    jos tietokonekonekuvittelee olevansa palmun alla?

    Ei ole kohtuuttoman kallis tai vaikeaa vaihtaa.

    Minun M52TU:ssa sain vian sattumalta kiinni, kun oli läppäri OBD töpselissä
    kiinni, töpseli antoi välillä imuilman lämpötilaksi +40C tai jotain => silloin tällöin ekoissa liikennevaloissa tankki oli täynnä kenguru bensaa...

    Ihan kylmä ja lämpinä toimi kauniisti, mutta lämmetässä temppuili.




    Terveisin,
    Bluezmobile

    Comment

    • creative 22
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 560
      • Alavus

      #32
      Originally posted by bluezmobile View Post
      Terve creative22,

      Olisiko "vain" imuilman lämpötilaanturi rikki? Oheisin linkin osa 3
      Alkusekunteina riittävä rikas seos mutta meinaa mennä laihaksi
      jos tietokonekonekuvittelee olevansa palmun alla?

      Ei ole kohtuuttoman kallis tai vaikeaa vaihtaa.

      Minun M52TU:ssa sain vian sattumalta kiinni, kun oli läppäri OBD töpselissä
      kiinni, töpseli antoi välillä imuilman lämpötilaksi +40C tai jotain => silloin tällöin ekoissa liikennevaloissa tankki oli täynnä kenguru bensaa...

      Ihan kylmä ja lämpinä toimi kauniisti, mutta lämmetässä temppuili.




      Terveisin,
      Bluezmobile

      Hei, kiitos tästäkin vinkistä.Olen mitannut tuon tunnistimen vastusarvon (Autodata) ja mittauksen mukaan se on kunnossa.Ravistelu minun autossani on siis vain kylmänä ja tyhjäkäynnillä, jos lähtee heti ajamaan vikaa ei edes huomaa!Nykimistä ei ole ollut koskaan missään vaiheessa.Suuttimien paikkaa on myös vaihdettu, ei vaikutusta sylintereiltä 3 ja 6 tuleviin vikakoodeihin.
      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

      BMW Freude Am Fahren

      Comment

      • hjk520
        Newbiemmer
        • Mar 2009
        • 4
        • Rovaniemi

        #33
        Originally posted by creative 22 View Post
        Hei, kiitos tästäkin vinkistä.Olen mitannut tuon tunnistimen vastusarvon (Autodata) ja mittauksen mukaan se on kunnossa.Ravistelu minun autossani on siis vain kylmänä ja tyhjäkäynnillä, jos lähtee heti ajamaan vikaa ei edes huomaa!Nykimistä ei ole ollut koskaan missään vaiheessa.Suuttimien paikkaa on myös vaihdettu, ei vaikutusta sylintereiltä 3 ja 6 tuleviin vikakoodeihin.
        Hei, Minulla prikulleen samanlainen vika - auto E39 520iA touring -01, temppuillut epäsäännöllisesti viimeisen vuoden aikana. Yksi puola vaihdettu vikakoodin perusteella-> ei vaikutusta. Saakohan maantuojalta mitään apuja tämän ratkaisemiseen?

        Comment

        • Mr. Anderson
          Newbiemmer
          • Apr 2009
          • 18
          • Kouvostoliitto

          #34
          M54B25 tyhjäkäynti kylmällä koneella.

          Moro.

          Samanlaista ongelmaa löytyy minullakin. Kun starttaan auton kylmällä koneella, niin alussa (n. 15sek) tyhjäkäynti on normaalia, mutta sitten alkaa kierrokset laskea johonki 500rpm:n ja täristää niin prkeleesti.

          Käyntiäänen perusteella ei todellakaan ole kaikki sylinterit pelissä. Jos antaa olla tyhjäkäynnillä jonkin aikaa (n. 1-2min), niin syttyy moottorin vikavalo.
          Jos lähtee heti ajamaan ja antaa koneen lämmetä hieman lämpömittarin sinisen alueen yläpuolelle, kaikki tärinä häviää ja kone käy erittäin tasaisesti tyhjäkäynnillä.
          Tämä tärinä ilmenee siis vain jos starttaa auton kylmällä koneella, oli sitten kesä tai talvi.

          Mulla on E39 525i touring -03, johon edellinen omistaja oli vaihdattanut ainakin kerran 6. sylinterin puolan. Itse käytin auton II-huollossa viime marraskuussa, jonka yhteydessä mainitsin tästä tyhjäkäyntiasiasta. He sanoivat lukeneensa vikakoodit ja kertoivat että näyttäisi olevan 6. sylinterin puola scheissena.
          Vaihtoivat puolan. Ongelma katosi... pariksi päiväksi.

          Meinasin viedä auton uudellee tutkittavaks (merkkiliikkeeseen), mut sitte mietin, että nehän vaihtaa randomilla vaikka jokaisen mahdollisen osan konehuoneesta, ennenku alkaa selvittämää esim. valmistajan kautta mistä moinen ongelma juontaa juurensa. Eihän tuo tyhjäkäyntiproblem sinansä ajamista haittaa.

          Näitä samoja ongelmia näyttää olevan senverran monella, että tässä on pienen ryhmäkanteen aineksia, hoho

          Meinasin kyllä kysyä huomenna asiasta kun vien autoa huoltoon. Kerron sitte, jos ne osaa auttaa siellä.

          -A-
          E61 LCI 525d 2008

          Comment

          • hjk520
            Newbiemmer
            • Mar 2009
            • 4
            • Rovaniemi

            #35
            Originally posted by Mr. Anderson View Post
            Moro.

            Samanlaista ongelmaa löytyy minullakin. Kun starttaan auton kylmällä koneella, niin alussa (n. 15sek) tyhjäkäynti on normaalia, mutta sitten alkaa kierrokset laskea johonki 500rpm:n ja täristää niin prkeleesti.

            Käyntiäänen perusteella ei todellakaan ole kaikki sylinterit pelissä. Jos antaa olla tyhjäkäynnillä jonkin aikaa (n. 1-2min), niin syttyy moottorin vikavalo.
            Jos lähtee heti ajamaan ja antaa koneen lämmetä hieman lämpömittarin sinisen alueen yläpuolelle, kaikki tärinä häviää ja kone käy erittäin tasaisesti tyhjäkäynnillä.
            Tämä tärinä ilmenee siis vain jos starttaa auton kylmällä koneella, oli sitten kesä tai talvi.

            Mulla on E39 525i touring -03, johon edellinen omistaja oli vaihdattanut ainakin kerran 6. sylinterin puolan. Itse käytin auton II-huollossa viime marraskuussa, jonka yhteydessä mainitsin tästä tyhjäkäyntiasiasta. He sanoivat lukeneensa vikakoodit ja kertoivat että näyttäisi olevan 6. sylinterin puola scheissena.
            Vaihtoivat puolan. Ongelma katosi... pariksi päiväksi.

            Meinasin viedä auton uudellee tutkittavaks (merkkiliikkeeseen), mut sitte mietin, että nehän vaihtaa randomilla vaikka jokaisen mahdollisen osan konehuoneesta, ennenku alkaa selvittämää esim. valmistajan kautta mistä moinen ongelma juontaa juurensa. Eihän tuo tyhjäkäyntiproblem sinansä ajamista haittaa.

            Näitä samoja ongelmia näyttää olevan senverran monella, että tässä on pienen ryhmäkanteen aineksia, hoho

            Meinasin kyllä kysyä huomenna asiasta kun vien autoa huoltoon. Kerron sitte, jos ne osaa auttaa siellä.

            -A-
            Oletko löytänyt tähän ongelmaan mitään järkevää ratkaisua?

            Comment

            • Mr. Anderson
              Newbiemmer
              • Apr 2009
              • 18
              • Kouvostoliitto

              #36
              Originally posted by hjk520 View Post
              Oletko löytänyt tähän ongelmaan mitään järkevää ratkaisua?
              Moro,

              En oo ehtiny paneutuu asiaan.. duunikiireitä.
              Mutta senverran sanoivat tampereella Benkara-Autossa, että aja autos tänne kun moottorinvikavalo seuraavaks syttyy, niin he ottavat sen syynäykseen.

              Nyt kun ei oo talvikelejä, niin tämä ongelma ei ilmene ihan niin herkästi.
              Talvella menee tosiaan jotain parikytä sekuntia käynnistyksestä, niin alkaa täristää.

              Onkos kukaan muu löytänyt mitään uutta tämän tyhjäkäyntiongelman mahdolliseksi aiheuttajaksi?

              -A-
              E61 LCI 525d 2008

              Comment

              • creative 22
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 560
                • Alavus

                #37
                Nostellaanpa tätä taas.Onko kellään mitään uusia ideoita tähän m54 koneen ravisteluun kylmänä muuta kuin auton vaihto johonkin toimivampaan merkkiin?Vanha sitikkanikin käy kylmänä kunnolla heti mutta ei tämä perhanan bmw:n romu.

                Samaa vikaa on niin monella että tuskin kaikilla voi olla imuvuodostakaan kysymys.Tätä topikkia taaksepäin selaamalla selviää mitä kaikkea olen testaillut ja tutkinut, vinkkejä tähän otetaan edelleen vastaan, mitä voisi vielä testata ja
                miten?A-Zetorikin käy kylmänä tasaisemmin

                Edit:Löysin tälläisen topikin, jollain on tämä vika korjaantunut nostajien vaihdolla, mikäli oikein ymmärsin.Paljonkohan vaan mahtavat maksaa ko. osat...

                Last edited by creative 22; 10-01-2010, 09:33.
                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                BMW Freude Am Fahren

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Originally posted by creative 22 View Post
                  Edit:Löysin tälläisen topikin, jollain on tämä vika korjaantunut nostajien vaihdolla, mikäli oikein ymmärsin.Paljonkohan vaan mahtavat maksaa ko. osat...

                  http://www.bmw-driver.net/forum/showthread.php?t=12180
                  Tuo se vika tosiaan voisi olla. Jos oikein katselin, niin nostajat maksaa n. 25 euroa/kpl. Ja niitä näyttäisi menevän 24 kpl...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • creative 22
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 560
                    • Alavus

                    #39
                    Eli siis kyse on siitä että nostaja/painin jumittaa kylmänä eikä venttiili/t sulkeudu täysin?Miksi ihmeessä auto kuitenkin käy sen 10-15 sek ensin kunnolla ja sitten alkaa tutisemaan ja käymään vajailla?Vikakoodien puuttuminen kyllä tukee tätä mekaanisen vian teoriaa vahvasti.Samoin kuin se että hetken kylmäkäytön jälkeen kone pyöriii startatessa kuin ilman puristuksia eikä lähde käyntiin.2 kertaa on tehnyt tämän.

                    Onko M52Tu koneen osat tältä osin jotenkin erilaiset vai miksi tämä vaiva on enemmän M54 koneissa?

                    Omaan autooni olen kokeillut 0w-40 öljyjä, tehnyt Forte-käsittelyn, ei ollut mitään vaikutusta.Jos auto on noin 2 tuntia lämmityksessä, vika ilmenee huomattavasti lievempänä kuten muutkin samasta ongelmasta kärsineet on kirjoitelleet.Tuleeko kellään mitään konstia mieleen, millä tuon vian voisi varmasti diagnosoida noihin nostajiin?Siis muuta kuin uusimalla ne.:think
                    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                    BMW Freude Am Fahren

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Originally posted by creative 22 View Post
                      Onko M52Tu koneen osat tältä osin jotenkin erilaiset vai miksi tämä vaiva on enemmän M54 koneissa?
                      ETK:n mukaan tuo osa (hydraulic valve lifter) on sama molemmissa. Se on sama myös E34:ssä, E36:ssa ja monissa muissakin. Joten aika outo juttu, jos vika on vain M54:ssä. Toki tuo voi olla materiaalivika joka koskee vain tiettynä aikana valmistettuja autoja.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Shrewd
                        Newbiemmer
                        • Feb 2011
                        • 9
                        • Finland

                        #41
                        Vieläkään?

                        Moi, itselläni sama vika. -03 520iA (M54B22 kone). Ilmesty vasta kylmillä keleillä kylmäkäynnistäessä niin kuin muillakin. "Rutkuttaa" muutaman sekunnin jälkeen ja auto alkaa tutisemaan kunnes moottorin päästöjen keltainen valo syttyy. Itsekkin huomannut että heti kun kone saa edes vähän lämpöä niin ongelma katoaa täysin.

                        Ärsyttää vaan kun ei voi laittaa autoa käymään siksi aikaa kun skrapaa ikkunoita. Onko kukaan vieläkään kaikkien vuosien jälkeen saanut selville että mikä se ilmeisesti "tyyppivika" on juuri näissä M54 romuissa?

                        Comment

                        • ihu412
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 263
                          • Tampere/Rovaniemi

                          #42
                          Voisko vika johtua suuttimien/ puolien johdotuksista.yhtä e38:a ihmettelin pitkään kun jatkuvasti herjas sytytys katkoksia. Oli uusittu puolia moneen kertaan ristiin ja rastiin. Lopulta vika löytyi johto sarjasta.

                          Comment

                          • jannnu78
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2013
                            • 150
                            • Tampere

                            #43
                            Originally posted by ihu412 View Post
                            Voisko vika johtua suuttimien/ puolien johdotuksista.yhtä e38:a ihmettelin pitkään kun jatkuvasti herjas sytytys katkoksia. Oli uusittu puolia moneen kertaan ristiin ja rastiin. Lopulta vika löytyi johto sarjasta.
                            Meillä kanssa painittiin samanhomman kansssa M54 koneen kanssa . Meillä pelannut auto tämän kylmänjakson läpitte hyvin kun autoa pidetty joka yö roikassa lämmöissä . Yhtenä yönä jäi laittamatta ja pakkasta oli sen -25 yöllä kamina lyöntiin käyntiin vähän yskien ja kun autolla oli ajettu noin 8 kilsaa sytty moottorin keltainen valo, auto kävi 4 pytyllä . tehot hävis täysin ja automaatti aski vaihto miten sattu .

                            Ensiepäily oli juuri että suutin tukos tai sähkövika , ( testerin tulos siis ) sitten kun autoa oli purettu sinne asti että saatiin puolia irti niin vitos pytyn puola oli pimeä ja se oli sotkenut sitten öljyä vähän jokapaikkaan ja kaikki tulpat oli mustat . Autoon vaihdettu nyt siis yksi puola , uudet tulpat ja venttiilikopan tiiviste falskas niin nyt pelaa taas kun kuuluukin .Hävis aamutärinät ja muut oireet .

                            Tätä kylmäkäynnistys tärinää oli jatkunut jo viimesyksystä asti, ilmeisesti tuo viimeinen extreme käynnistys sitten oli liikaa

                            Comment

                            • Maili
                              BTCF Member
                              • Aug 2011
                              • 452
                              • E-pohjanmaa

                              #44
                              Käytän redline bensan lisä ainetta säännöllisin väliajoin. Mielestäni m54 koneissa vähemmän tuota ongelmaa ja m52 koneessa nykimiset katoaa ,kun välillä tiputtaa tuota tankkiin.
                              E61 523lci -08, E36 328i touring-97, X3 E83 2.0D -07, Fiat 100-90 Turbo
                              Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                              Comment

                              • jannnu78
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2013
                                • 150
                                • Tampere

                                #45
                                Jahas taas ollaan M54B22 koneen kanssa saman perisynnin kimpussa

                                Talvella tosiaan oireili niin kun ylempänä kirjoittelin , viime huollon jälkeen pelasi aina tähän päivään asti oireitta kunnes samahomma alko taas

                                Pystyykö noita puolia kotikonstein testaamaan mikä on pimeänä ? nostelin kaikki puolat ylös ja katoin onko tulpanreijissä öljyä niin kun viimeksi oli käynyt kun auton kävi 5 pytyllä korjaamolle asti ajamalla. kaikissa puolissa luki made in germany , mutta 6 puolasta vain 2 oli samaa merkkiä Bosch .

                                Kaikki röörit oli ok . Viimeksi muistaakseen kylmästä käyntiin oireili niin että kone tutisi heti kun auton löi päälle ja rauhottu vasta kun oli lämmenny , paitsi viimesin kerta kun vika jäi päälle , ja 5 pytyn puola oli pimeä.

                                Tämän päivän oireilu oli taas päinvastainen , eli samaa minkä kanssa täällä ovat muutkin tapelleet , eli auto käy 15-20 sekunttia korotettulla joutokäynnillä normaalisti , tämän ajan jälkeen alkaa kamala tutina ja tärinä kaikki mukit ei todellakaan ole mukana , ja kierrokset alkaa hieman seilata 1000 ja 500 välissä .

                                Auto oireili jo hieman eilen kun kylmänä löi käyntiin mutta tutina oli aika mietoa. "polttoaine haisi kyllä voimakkaasti" kävin lenkillä ja auton pelasi normaalisti , tänään sitten annoin käydä etten ravistelun yhteyessä koskenut kaasuun " olisi kyllä pitänyt " ja ravistelu oli voimakasta ja sytytti keltasen moottorivalon . kävin myös kierroksella valo päällä eikä käytöksessä ole mitään moittimista kun auto on lämmin .

                                Huomenna luetaan taas koodeja , kyllä v.tuttaa , olis vähän muitakin rahareikiä näin kevään alla .

                                ps. mikä funktio näillä kumitulpilla muuten on mitkä ovat imusarjan takana ? 2kpl eilen illalla piti käsikopelolla tunnustella noita , en ole ihan varma tippuvatko pois kun jotain haurasta tuntu kädessä ja sitten hävis , tuskin näillä vaikutusta tähän tutinaan ? miten ne muutan saa vaihdettua kun niitä ei näe eikä tunne ?

                                Auto kävi viimeviikolla leimalla erinomasin päästöarvoin , ja muutenkin kaikki piti olla reilassa , vaihdoin autoon uudet teboil diamond öljyt , raikkarin ja ilmansuodattimen, ja nollattiin huoltovalot ja vikakoodeissa oli jäänyt vielä helmikuinen puola vika mikä nollattiin myös .

                                Alla muutama kuva jotka samalla huomasin kun ihmettelin maailman pahuutta ja kun availin puolia, eli pystyykö tuota raitisilma suodattimen tunnelin sisällä olevaa eristettä/vaahtomuovia/suodatinta vaihtamaan uuteen ? oli aika paskanen ja elämää nähnyt

                                toinen huomio , oli ilmamassa mittarilta lähtevät 2 putkea niin toi pienempi alempi on myös aika valmista tavaraa , onko tolle jotain varaosa numeroa? ja sitten ohjaustehostimesta lähtevät molemmat letkun vuotaa reilusti.

                                tuli vielä mieleen , että onko tällä mitään vaikutusta mihinkään esim karstat liikkeelle ja tukos jossain? : eilen siis kävin iltalenkillä ns "karstanpolttamis" lenkillä motarilla noin 25kilsaa , kun kotiväki cruisaillu vaan lyhyttä työmatkaa monta kuukautta putkeen pienillä kierroksilla ja matalalla nopeuksilla .
                                Attached Files
                                Last edited by jannnu78; 04-05-2014, 22:10.

                                Comment

                                Working...
                                X