Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 facelift takavalo, vilkun polttimon vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    #16
    Nostetaas tätä vielä.

    Eli menin tänään auton kanssa happotestiin pikapesuun, kun mielestäni tiivistin kummatkin valot edellisen vesikatastrofin jälkeen hyvin, ja vielä jeesusteipillä varmistin ne kohdat, joissa kumitiiviste jäi hiukan harittamaan pellistä.

    No, eihän nuo valot edelleenkään pidä vettä . Tällä kertaa kuitenkin vasen puoli vuoti selvästi vähemmän, eikä itse valojen sisään mennyt (luullakseni) vettä lainkaan. En ainakaan sormella löytänyt vettä polttimoiden takaa. Myös oikealla puolella oli tullut nyt hiukan kosteutta.

    Kummallakin puolella tuota kosteutta tuntuu tulevan siihen alimmaisen ruuvin ympärillä olevista tiivistyskohdista. Eli sen ruuvin läheltä, joka käsketään facelift-hellojen asennusohjeissa kiristää vain 2.5nm kireyteen. Eli tuohan on aika löyhä. Olen kirrannut valot siten, että muut ruuvit valoista ovat todella tiukalla, ja sitten tuo yksi ruuvi on löysempi selvästi, ehkä kuitenkin jotain 3-3.5nm ennemmin kuin ohjeen mukainen 2.5nm. Ei ole mitään hajua siitä, miksi ohjeessa tuo yksi käsketään jättämään huutomerkin kanssa noin löysälle.

    Kysymys kuuluu: Voiskohan tuo vuotaminen loppua, jos vedän tuon yhdenkin ruuvin vaan reippaan tiukalle? Vai onko se nyt liian tiukalla, ja siksi falskaa? Itelle tuli semmonen tunne, että jos se tiiviste ei ole tarpeeksi tiukkaan peltiä vasten tuon ruuvin ympäristössä, että kertakaikkiaan se ruuvi ei ole riittävän tiukalla siinä. Mutta on 100-varmasti tiukemmalla kuin ohjeen 2.5nm, joka on mielestäni todella löysä momentti.

    Jos jollain on ideoita, miten saan valot pitämään autopesussa (sadevesi ei tule läpi), eli miten nuo vois tiivistää, niin kertokaa ihmeessä. Minä en nimittäin tiedä, miten saisin nuo paremmin paikalleen :(. Jos joku osaa Oulussa auttaa, niin otan liveapuakin vastaan... ja miksei korvaustakin vastaan.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #17
      Hain tänään momenttiavaimen, jolla kiristin tuon yhden ruuvin siihen maksimimomenttiin, 2.5nm. Meni kyllä aika paljon tiukemmalle kuin mihin olin summassa uskaltanut sen vääntää.

      Mutta autopesutestin jälkeen oli taas vettä auton sisällä

      En kyllä enää tiiä, miten nuo saisi pitään vettä. Uskomatonta, että HELLAn orkkissarja on noin paskasti suunniteltu, että sama miten sen asentaa, niin ei vaan pidä vettä.

      Pitää varmaan seuraavaks jotain silikoonia tms ängetä tuonna tiivisteen väliin.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • tuomkiti81
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2005
        • 1162
        • Seinäjoki

        #18
        Originally posted by teropa View Post

        Pitää varmaan seuraavaks jotain silikoonia tms ängetä tuonna tiivisteen väliin.

        Tero
        pistät vanhaa kunnon sikaa sinne tiivisteen väliin niin johan alkaa pitämään
        Mercedes Benz Cls 350cdi W218
        Opel Insignia 2.0 Cdti
        Scania R560 8x4

        Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
        Ex. E60 530dA -05
        Ex. E39 530dA -01
        Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
        Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
        Ex. Opel Vectra 1.6i -99

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #19
          Kannattaisko sitä laittaa silleen, että kun se tiivistehän pursuaa vähän niinku auton sisään siitä metallin reunasta (niiltä kohdin niistä rei'istä kun tiivistettä on), niin että laittais sikafleksiä siihen metallin ja tiivisteen yhtymäkohtiin?

          Vaiko jollain muulla tavalla?

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #20
            Kaveri kertoi, että on olemassa jotain löysää silikonia, joka olis tuohon tarkotukseen vielä parempaa. Pitänee etsiä ens viikolla, josko löytyis jotain vesitiivistä mutta ei semmosta, joka kovettuu. Eipä tuohon nyt oikeen muuta enää keksi.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1968
              • Seinäjoki

              #21
              Noihin valoihin liittyen niin kojetaulussa palaa merkkivalo et takavalo olis pimeenä, kaikki polttimot on ehjiä ja kannat sekä liittimet olen käynyt läpi kontakti sprayllä... Älkää nyt vaan sanoko että tuokin pitää käydä merkkiliikkeessä kuittauttamassa jos valon kanta on hieman hapettunut ja ei ole jossain vaiheessa yhdistänyt kunnolla
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • 10+
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2084
                • Nivala

                #22
                Ota ne lamput irti ja laita tuulilasin tiivistys nauhaa, sellasta mustaa venyvää paskaa koko lampun ympäri katkeamatta niin alkaa vesi pysymään ulkopuolella. Ei mitään sifleksiä yms liimaa saa laittaa, niitä ei saa ikinä irti siitä enää
                E39 M5 -00

                Ex E60 530Da M-Sport -04
                Ex E39 M5 -00
                Ex E39 M5 -00 Individual
                Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                Ex E36 3.0 M3 -93
                Ex E36 2.5 Cabrio -94
                Ex E36 3.2 M3 -97
                Ex E36 2.5 Coupe -93

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #23
                  Meinaatko, että laittais siihen lampun ja pellin väliin siihen pieneen rakoon sitä teippiä, vai siis sinne sisäpuolelle pellin ja valon oman tiivisteen väliin?

                  Mitähän tuo tarkkaanottaen on tuo mömmö, jos käy tuulilasiliikkeestä kysymässä ?

                  Kiitos muuten vinkistä...!

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • 10+
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 2084
                    • Nivala

                    #24
                    Originally posted by teropa View Post
                    Meinaatko, että laittais siihen lampun ja pellin väliin siihen pieneen rakoon sitä teippiä, vai siis sinne sisäpuolelle pellin ja valon oman tiivisteen väliin?

                    Mitähän tuo tarkkaanottaen on tuo mömmö, jos käy tuulilasiliikkeestä kysymässä ?

                    Kiitos muuten vinkistä...!

                    Tero
                    Lampun ja auton korin väliin. Ja aine oli 3M tuulilasin tiiviste nauha, saa esim. Vianorilta ja tuulilasin vaihtoja suorittavista liikkeistä. Sellasta pikkusormen vahvusta "lakeria" kierretty siihen pakettiin. Sitä aikoinaan laitettiin paljon vanhojen ja uusienkin autojen takavalojen väliin ku niitä irroiteltiin maalauksen takia. Ja laita sitä vielä niihin takavalojen ruuvein ympärille ettei se kosteus sieltäkään pääse
                    E39 M5 -00

                    Ex E60 530Da M-Sport -04
                    Ex E39 M5 -00
                    Ex E39 M5 -00 Individual
                    Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                    Ex E36 3.0 M3 -93
                    Ex E36 2.5 Cabrio -94
                    Ex E36 3.2 M3 -97
                    Ex E36 2.5 Coupe -93

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      #25
                      Hain semmosta tiivistenauhaa. Ei 3M mutta ihan asiallisen oloista semmosta pikinauhaa, ja ympäröin sen alueen nauhalla, josta se kumitiivistekin abaut menee. Eli kiinnitin nauhan peltiin. Oikealta puolelta ei enää tullut vettä sisälle, mutta vasemmalta edelleen.

                      Nyt on taas vasen takavalo saunalla kuivamassa. Vettä oli taas mennyt sen sisälle. Ei varmaan montaa kertaa enää nuo ledit kestä tätä raiskausta.

                      Meinaan vetää toisen kerroksen vasempaan valoon, ja kattoa vielä kerran. Jos ei se sittenkään pidä vettä, niin vien auton pohjolan lasiin. Ne kuulemma saa sen tiiviiksi, jos minä en saa... Ihme juttu.

                      Enpä ois uskonu mimmonen savotta tulee noiden valojen vaihdon takia.

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        #26
                        Joo!

                        Alkaa mennä omituiseksi tämä juttu.

                        Tiivistin nyt vasemman valon vimosen päälle sillä tiivistysmömmöllä, ja tein taas happotestin. Kaikki tiivisteen ja valon ympärystöt olivat nyt rutikuivia, yksikään tiivisteen väli ei ollut falskannut, vaan olivat siis kuivia.

                        Mutta. Vasemman takavalon edessä siinä kotelossa oli kuitenkin samanlainen särpäle vettä!

                        Kysymys kuuluu: Mistä voi tulla vettä tuonne valon taakse kotelon pohjalle harjattoman autopesun seurauksena? Autossa ei tietääkseni ole mitään ruostereikiä, ihan vasta ollut nosturilla ja käyty läpi. Onko valon tiivistys kuitenkin syypää, vaikka missään ei ollut edes havaittavaa kosteutta tiivisteissä. Aiemmin olen nähnyt (kun tiivistys ei ollut yhtä hyvä) valon tiivisteen reunassa vesipisaran pesun jälkeen, ja kosteutta niissä tiivisteen reunoissa. Nytten tiiviste oli kuiva, mutta vettä oli silti tullut sisälle...

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • Rale
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 1482
                          • Porvoo

                          #27
                          Originally posted by teropa View Post
                          Joo!

                          Alkaa mennä omituiseksi tämä juttu.

                          Tiivistin nyt vasemman valon vimosen päälle sillä tiivistysmömmöllä, ja tein taas happotestin. Kaikki tiivisteen ja valon ympärystöt olivat nyt rutikuivia, yksikään tiivisteen väli ei ollut falskannut, vaan olivat siis kuivia.

                          Mutta. Vasemman takavalon edessä siinä kotelossa oli kuitenkin samanlainen särpäle vettä!

                          Kysymys kuuluu: Mistä voi tulla vettä tuonne valon taakse kotelon pohjalle harjattoman autopesun seurauksena? Autossa ei tietääkseni ole mitään ruostereikiä, ihan vasta ollut nosturilla ja käyty läpi. Onko valon tiivistys kuitenkin syypää, vaikka missään ei ollut edes havaittavaa kosteutta tiivisteissä. Aiemmin olen nähnyt (kun tiivistys ei ollut yhtä hyvä) valon tiivisteen reunassa vesipisaran pesun jälkeen, ja kosteutta niissä tiivisteen reunoissa. Nytten tiiviste oli kuiva, mutta vettä oli silti tullut sisälle...

                          Tero
                          Oletko katsonut sen lampun kuoren läpikotaisin, ettei siinä ole halkeamia tms. vastaavaa? eikös se värillinen osuus siihen mustaan kuoreen ole ihan liimattu? itse vaihdoin eilen kulmapalat touringiin ja kävin aamusta kone-pesussa ja tarkistin ei vuotoja. Ota lavuaariin tai ämpäriin vettä ja aseta lamppu sinne niin voit varmistaa itse lampun tiivyden.

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by Rale View Post
                            Oletko katsonut sen lampun kuoren läpikotaisin, ettei siinä ole halkeamia tms. vastaavaa? eikös se värillinen osuus siihen mustaan kuoreen ole ihan liimattu? itse vaihdoin eilen kulmapalat touringiin ja kävin aamusta kone-pesussa ja tarkistin ei vuotoja. Ota lavuaariin tai ämpäriin vettä ja aseta lamppu sinne niin voit varmistaa itse lampun tiivyden.
                            Enpä ole kattonut... Voihan se tietty olla halkikin. Se selittäis, miten sinne on päässyt jo kahdesti vettä sisälle!

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • J. Kuusisto
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 860
                              • Kauhajoki, Etelä-Pohjanmaa

                              #29
                              Tulipa tuossa ostettua nimim. Tyrvikseltä facelift-takavalot, ja asentelin tänään ne kiinni.
                              Ihmettelin sitä, kun ne meni suoraan paikoilleen, ei tarvinnut porailla mitään reikiä!? Toisella puolella oli sen näköistä että oli peltiä moukaroitu, mutta toisella puolella näytti koskemattomalta. Liekö sitten joku edellinen omistaja säätänyt jotain!? Aluksi ledit värisivät, mutta hain tosiaan 5w polttimot ja rekisterikilpeä varten olevat valokotelot ja homma rupes toimimaan..
                              e21 320 -79 (M50B25 Turbo)
                              e28 M535i -85

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎