memebuy23buy

e39 etuvaloissa kosteutta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • irmeli
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 29
    • Oulu

    e39 etuvaloissa kosteutta

    e39 etuvalon "muovisen" suojalasin taakse kertyy kosteutta aika rankasti. Muistelen lukeneeni joskus korjausohjeita ja vinkkejä liittyen aiheeseen, mutta en ainakaan täältä onnistunut niitä löytämään. Oisko jollain vinkkejä mistä tuo kosteus pääsee suojapleksin taakse ja kuinka korjata?
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7468
    • Oulu

    #2
    Mullakin näytti taas olevan, mutta koskaan en ole varsinaisesti asialle mitään tehnyt ja ei sitä kuitenkaan ole kovin paljoa sinne kertynyt. Eli tuntuu välillä lisääntyvän mutta välillä myös vähenevän ihan itsestään.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • enyce
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 381
      • LTI

      #3
      tuohon olis juu kiva saada jotain vinkkiä:think itellä samaa vikaa
      Mjaa...
      E70 3.0sd
      EX:e36M3individual cäbi
      EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
      EX: 523iSUOMIAUTO

      Comment

      • V-Power
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2006
        • 1333
        • Varsinais-Suomi

        #4
        Mulla kertyy myös,tosin ei kovin paljon ja hetihän se sieltä kuivaa kun lyö valot päälle.Ei ole mua ikinä pahemmin häirinnyt.Orggis etuvaloihin ei kyllä kertynyt yhtään,vaiva tuli kun vaihdoin uudet!
        E36 95 316i Sedan
        E39 97 540i Touring
        E46 99 320Ci Coupe
        E53 01 X5 4,4 V8
        E65 05 730d
        F10 11 523i Sedan
        F90 08 320i Sedan

        Comment

        • Juggis
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 197
          • Espoo

          #5
          Joku hiustenkuivain vaan kehiin ja sillä hetken puhaltelee. Auttaa (joksikin aikaa)
          F10 535d xdrive msport
          Ex. e91 325xiA
          Ex. e36 328i Coupé

          Comment

          • enyce
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 381
            • LTI

            #6
            mielessä oli lähinnä lopullinen ei hetkellinen ratkasu
            Mjaa...
            E70 3.0sd
            EX:e36M3individual cäbi
            EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
            EX: 523iSUOMIAUTO

            Comment

            • Wille83
              Bimmer Rookie
              • Jul 2007
              • 98
              • Tampere

              #7
              Originally posted by irmeli View Post
              e39 etuvalon "muovisen" suojalasin taakse kertyy kosteutta aika rankasti. Muistelen lukeneeni joskus korjausohjeita ja vinkkejä liittyen aiheeseen, mutta en ainakaan täältä onnistunut niitä löytämään. Oisko jollain vinkkejä mistä tuo kosteus pääsee suojapleksin taakse ja kuinka korjata?

              Johtuu ilmiöstä nimeltä "kondensio". Eli vettä kondensoituu umpion sisään lämpötilavaihteluiden seurauksena. Meikäläisen valoissa on porattu reiät umpioon ja reikiin on asennettu kumiset 90 asteen putket (osoittavat alaspäin). Näin umpioiden sisällä ilma pääsee kiertämään ja kondensiota ei synny. Lisäksi putkien reunat on tiivistetty jollain massalla (vai liimalla?) jonka ansiosta esim. sadevesi ei pääse umpioiden sisään.

              Comment

              • enyce
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2007
                • 381
                • LTI

                #8
                Originally posted by Wille83 View Post
                Johtuu ilmiöstä nimeltä "kondensio". Eli vettä kondensoituu umpion sisään lämpötilavaihteluiden seurauksena. Meikäläisen valoissa on porattu reiät umpioon ja reikiin on asennettu kumiset 90 asteen putket (osoittavat alaspäin). Näin umpioiden sisällä ilma pääsee kiertämään ja kondensiota ei synny. Lisäksi putkien reunat on tiivistetty jollain massalla (vai liimalla?) jonka ansiosta esim. sadevesi ei pääse umpioiden sisään.
                ilmiö on täysin tuttu ja tiedän miten kosteus pääsee sisää kysymys oliki miten sen saa pois.. eli onkos tosta toimipiteestä kuvaa
                Mjaa...
                E70 3.0sd
                EX:e36M3individual cäbi
                EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
                EX: 523iSUOMIAUTO

                Comment

                • irmeli
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2005
                  • 29
                  • Oulu

                  #9
                  Tokihan se on joko kondenssi- tai sadevettä, mutta minun tapauksessa vain toinen lasi on pisaroiden peittämä, eikä kuivu pidemmälläkään ajolenkillä. Pikaisen kurkistelun perusteella vilkun puoleisessa päädyssä alareunassa on jo valmiiksi tuuletus/valumisaukko. Lisäputkilla voi varmaan sitä tehostaa. Itse vian aiheuttaja taitaa kuitenkin olla vuotava tiiviste jossain. Täytynee purkaa lisää ja tutkia.

                  Comment

                  • Mr_Horsepower
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 112
                    • Kouvola

                    #10
                    Originally posted by irmeli View Post
                    Tokihan se on joko kondenssi- tai sadevettä, mutta minun tapauksessa vain toinen lasi on pisaroiden peittämä, eikä kuivu pidemmälläkään ajolenkillä. Pikaisen kurkistelun perusteella vilkun puoleisessa päädyssä alareunassa on jo valmiiksi tuuletus/valumisaukko. Lisäputkilla voi varmaan sitä tehostaa. Itse vian aiheuttaja taitaa kuitenkin olla vuotava tiiviste jossain. Täytynee purkaa lisää ja tutkia.
                    Juu Tuttu Juttu... itse puhalsin auki noi huohotus putket ja siellä olevat suodattimet... samalla laitoin silikoonit väliin ja laitoin kompleksin kasaan..ja kiillotin nuo pleksit rättilaikalla ja hieonta tahnalla... tuli kuin uudet ja nyt pysyy kosteudet ulkopuolella... mulla ainakin keräsin vilkun päästä nopeasti kosteutta...

                    Comment

                    • Wille83
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2007
                      • 98
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by irmeli View Post
                      Tokihan se on joko kondenssi- tai sadevettä, mutta minun tapauksessa vain toinen lasi on pisaroiden peittämä, eikä kuivu pidemmälläkään ajolenkillä. Pikaisen kurkistelun perusteella vilkun puoleisessa päädyssä alareunassa on jo valmiiksi tuuletus/valumisaukko. Lisäputkilla voi varmaan sitä tehostaa. Itse vian aiheuttaja taitaa kuitenkin olla vuotava tiiviste jossain. Täytynee purkaa lisää ja tutkia.

                      Juu tarkista (uusi) tiivisteet jos umpion sisällä on pisaroita...

                      Näitkö umpion tuuletusreiän valon ollessa paikallaan? Siitä reiästä pääsee aivan varmasti vettä umpion sisään. Kysyn siksi että en oo tutustunu noihin vanhoihin umpioihin kunnolla... täytyy tarkastella tänään

                      EDIT:

                      Kattelin nuo alkuperäiset umpiot läpi ja umpion molemmissa päissä on reiät ja kumiputket ilmanvaihtoa varten, eli jos umpiot huurtuu kannattaa tarkastella umpion tiivisteitä jos sattuisivat vuotamaan. Toinen vaihtoehto olisi että ilma ei pääse vaihtumaan umpion sisällä... joka ei mielestäni ole edes mahdollista.
                      Last edited by Wille83; 26-09-2007, 15:29.

                      Comment

                      • Cojootti
                        Bimmer Rookie
                        • May 2007
                        • 155

                        #12
                        Ota vaikka parkkipolttimo pois hetkeksi. lämpö kuivattaa ja vesihöyry pääsee pois.

                        Comment

                        • Wille83
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2007
                          • 98
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Cojootti View Post
                          Ota vaikka parkkipolttimo pois hetkeksi. lämpö kuivattaa ja vesihöyry pääsee pois.

                          Auttaa hetkellisesti...

                          Comment

                          • RiteCo
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 97
                            • Harjamäki

                            #14
                            Mulla on jälkiasennuslaseissa päällä irroitettava kiekko, halkaisijaltaan noin 3 cm. Katselin samaa kondenssivettä omissa laseissa ja se lähtee kun vähän aikaa pitää valoja päällä ilman kiekkoja. Lampun sisään ei mene vesi, jos vain konepellin etureunan tiiviste pitää.

                            Tuon kiekon voisi korvata vastaaman kokoisella kumikiekolla, jonka päälle viiltää rastin. Tuolloin lämmin, ylipaineinen ilma pääsee pois, kosteus mukanaan. Vastaavaa "ylipaineventtiiliä" käytetään teollisuudessa huopakattojen korjauksissa poistamaan ylipaineinen kostea ilma uuden ja vanhan kattopinnan välistä.

                            Koska alkuperäisissä valoissa ei tuuletusreikää ole, saattaisi se onnistua mallin mukaan varovasti reikäporalla. Kuitenkin kukin omalla vastuullaan.
                            -x-x-x-x-x-x-x-x-

                            MFG RiteCo


                            W211 and 944

                            ex E21, ex E30, ex E39

                            Comment

                            • JonasG
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 2160
                              • Porvoo/Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Wille83 View Post
                              Juu tarkista (uusi) tiivisteet jos umpion sisällä on pisaroita...

                              Näitkö umpion tuuletusreiän valon ollessa paikallaan? Siitä reiästä pääsee aivan varmasti vettä umpion sisään. Kysyn siksi että en oo tutustunu noihin vanhoihin umpioihin kunnolla... täytyy tarkastella tänään

                              EDIT:

                              Kattelin nuo alkuperäiset umpiot läpi ja umpion molemmissa päissä on reiät ja kumiputket ilmanvaihtoa varten, eli jos umpiot huurtuu kannattaa tarkastella umpion tiivisteitä jos sattuisivat vuotamaan. Toinen vaihtoehto olisi että ilma ei pääse vaihtumaan umpion sisällä... joka ei mielestäni ole edes mahdollista.
                              Kannatta tarkista umpion ilmanvaihto putket 4kpl ja niitten putkien sisällä on "sienet",ne kannattaa ottaa ja pestä koska ne menee tukkoon pölystä ja muusta kököstä ja silloin ei pääse umpio hengittämään kunnolla jolloin kosteutta umpion sisään saattaa tulla.

                              Comment

                              Working...
                              X