e39 etuvalon "muovisen" suojalasin taakse kertyy kosteutta aika rankasti. Muistelen lukeneeni joskus korjausohjeita ja vinkkejä liittyen aiheeseen, mutta en ainakaan täältä onnistunut niitä löytämään. Oisko jollain vinkkejä mistä tuo kosteus pääsee suojapleksin taakse ja kuinka korjata?
e39 etuvaloissa kosteutta
Collapse
X
-
Mullakin näytti taas olevan, mutta koskaan en ole varsinaisesti asialle mitään tehnyt ja ei sitä kuitenkaan ole kovin paljoa sinne kertynyt. Eli tuntuu välillä lisääntyvän mutta välillä myös vähenevän ihan itsestään.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
-
-
Mulla kertyy myös,tosin ei kovin paljon ja hetihän se sieltä kuivaa kun lyö valot päälle.Ei ole mua ikinä pahemmin häirinnyt.Orggis etuvaloihin ei kyllä kertynyt yhtään,vaiva tuli kun vaihdoin uudet!E36 95 316i Sedan
E39 97 540i Touring
E46 99 320Ci Coupe
E53 01 X5 4,4 V8
E65 05 730d
F10 11 523i Sedan
F90 08 320i Sedan
Comment
-
-
Originally posted by irmeli View Poste39 etuvalon "muovisen" suojalasin taakse kertyy kosteutta aika rankasti. Muistelen lukeneeni joskus korjausohjeita ja vinkkejä liittyen aiheeseen, mutta en ainakaan täältä onnistunut niitä löytämään. Oisko jollain vinkkejä mistä tuo kosteus pääsee suojapleksin taakse ja kuinka korjata?
Johtuu ilmiöstä nimeltä "kondensio". Eli vettä kondensoituu umpion sisään lämpötilavaihteluiden seurauksena. Meikäläisen valoissa on porattu reiät umpioon ja reikiin on asennettu kumiset 90 asteen putket (osoittavat alaspäin). Näin umpioiden sisällä ilma pääsee kiertämään ja kondensiota ei synny. Lisäksi putkien reunat on tiivistetty jollain massalla (vai liimalla?) jonka ansiosta esim. sadevesi ei pääse umpioiden sisään.
Comment
-
-
Originally posted by Wille83 View PostJohtuu ilmiöstä nimeltä "kondensio". Eli vettä kondensoituu umpion sisään lämpötilavaihteluiden seurauksena. Meikäläisen valoissa on porattu reiät umpioon ja reikiin on asennettu kumiset 90 asteen putket (osoittavat alaspäin). Näin umpioiden sisällä ilma pääsee kiertämään ja kondensiota ei synny. Lisäksi putkien reunat on tiivistetty jollain massalla (vai liimalla?) jonka ansiosta esim. sadevesi ei pääse umpioiden sisään.Mjaa...
E70 3.0sd
EX:e36M3individual cäbi
EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
EX: 523iSUOMIAUTO
Comment
-
-
Tokihan se on joko kondenssi- tai sadevettä, mutta minun tapauksessa vain toinen lasi on pisaroiden peittämä, eikä kuivu pidemmälläkään ajolenkillä. Pikaisen kurkistelun perusteella vilkun puoleisessa päädyssä alareunassa on jo valmiiksi tuuletus/valumisaukko. Lisäputkilla voi varmaan sitä tehostaa. Itse vian aiheuttaja taitaa kuitenkin olla vuotava tiiviste jossain. Täytynee purkaa lisää ja tutkia.
Comment
-
-
Originally posted by irmeli View PostTokihan se on joko kondenssi- tai sadevettä, mutta minun tapauksessa vain toinen lasi on pisaroiden peittämä, eikä kuivu pidemmälläkään ajolenkillä. Pikaisen kurkistelun perusteella vilkun puoleisessa päädyssä alareunassa on jo valmiiksi tuuletus/valumisaukko. Lisäputkilla voi varmaan sitä tehostaa. Itse vian aiheuttaja taitaa kuitenkin olla vuotava tiiviste jossain. Täytynee purkaa lisää ja tutkia.
Comment
-
-
Originally posted by irmeli View PostTokihan se on joko kondenssi- tai sadevettä, mutta minun tapauksessa vain toinen lasi on pisaroiden peittämä, eikä kuivu pidemmälläkään ajolenkillä. Pikaisen kurkistelun perusteella vilkun puoleisessa päädyssä alareunassa on jo valmiiksi tuuletus/valumisaukko. Lisäputkilla voi varmaan sitä tehostaa. Itse vian aiheuttaja taitaa kuitenkin olla vuotava tiiviste jossain. Täytynee purkaa lisää ja tutkia.
Juu tarkista (uusi) tiivisteet jos umpion sisällä on pisaroita...
Näitkö umpion tuuletusreiän valon ollessa paikallaan? Siitä reiästä pääsee aivan varmasti vettä umpion sisään. Kysyn siksi että en oo tutustunu noihin vanhoihin umpioihin kunnolla... täytyy tarkastella tänään
EDIT:
Kattelin nuo alkuperäiset umpiot läpi ja umpion molemmissa päissä on reiät ja kumiputket ilmanvaihtoa varten, eli jos umpiot huurtuu kannattaa tarkastella umpion tiivisteitä jos sattuisivat vuotamaan. Toinen vaihtoehto olisi että ilma ei pääse vaihtumaan umpion sisällä... joka ei mielestäni ole edes mahdollista.Last edited by Wille83; 26-09-2007, 15:29.
Comment
-
-
Mulla on jälkiasennuslaseissa päällä irroitettava kiekko, halkaisijaltaan noin 3 cm. Katselin samaa kondenssivettä omissa laseissa ja se lähtee kun vähän aikaa pitää valoja päällä ilman kiekkoja. Lampun sisään ei mene vesi, jos vain konepellin etureunan tiiviste pitää.
Tuon kiekon voisi korvata vastaaman kokoisella kumikiekolla, jonka päälle viiltää rastin. Tuolloin lämmin, ylipaineinen ilma pääsee pois, kosteus mukanaan. Vastaavaa "ylipaineventtiiliä" käytetään teollisuudessa huopakattojen korjauksissa poistamaan ylipaineinen kostea ilma uuden ja vanhan kattopinnan välistä.
Koska alkuperäisissä valoissa ei tuuletusreikää ole, saattaisi se onnistua mallin mukaan varovasti reikäporalla. Kuitenkin kukin omalla vastuullaan.-x-x-x-x-x-x-x-x-
MFG RiteCo
W211 and 944
ex E21, ex E30, ex E39
Comment
-
-
Originally posted by Wille83 View PostJuu tarkista (uusi) tiivisteet jos umpion sisällä on pisaroita...
Näitkö umpion tuuletusreiän valon ollessa paikallaan? Siitä reiästä pääsee aivan varmasti vettä umpion sisään. Kysyn siksi että en oo tutustunu noihin vanhoihin umpioihin kunnolla... täytyy tarkastella tänään
EDIT:
Kattelin nuo alkuperäiset umpiot läpi ja umpion molemmissa päissä on reiät ja kumiputket ilmanvaihtoa varten, eli jos umpiot huurtuu kannattaa tarkastella umpion tiivisteitä jos sattuisivat vuotamaan. Toinen vaihtoehto olisi että ilma ei pääse vaihtumaan umpion sisällä... joka ei mielestäni ole edes mahdollista.
Comment
-
Comment