Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 apukuskin turvatyynyt (airbag) laukesi omia aikojaan!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #16
    Oho..eipä olisi uskonut että bägit pamahtaa ihan ilman syytä silmille..olen itse ajanut mm -98 e36 325 tds:n noin 60km/h keula edellä tolppaan eikä mikään bägi pokusnut vaikka siinä niitä oli yllin kyllin. Ettei olisi käynyt niin että joku kivi tms on päässyt kopsahtamaan alakautta siihen penkin alla lattiassa sijaitsevaan sivutörmäystunnistimeen ja sen seurauksena bägit olisivat poksuneet?

    No, jos toi jää sun itsesi maksettavaksi niin multa löytyy kaikki ehjät bägit yms niihin liittyvät asiat -98 e39:stä.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • erese
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 478
      • Vantaa

      #17
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      OT, tuskin ovat ainoat, muistelen lukeneeni newsseistä vuoden-parin sisään ainakin yhden kertomuksen jossa Xsarasta paukkui bägit itsestään:
      http://groups.google.fi/group/sfnet....158f91cffe10da
      Tuossa ketjussa oli mielenkiintoinen maininta mersulle sattuneesta sivuturvatyynyn laukeamisesta ikkunannostimen mekanismin hangattua painetunnistimen piuhan puhki maihin, mitenköhän tuo on bemussa toteutettu :think
      F40 -20
      F20 -13
      E46 320D Touring -01
      E36 "nokivasara" Touring -99

      Comment

      • jpeltoma
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 600
        • pirkanmaa

        #18
        Vähän oon skeptinen että tuskinpa BMW Suomea kiinnostaa heidän vinkkelistään "vanhan romun" bagit. Varsinkin kun heillä on tiedossa sen bagisysteemin ongelmat (penkintunnistinviat yms). Hemihän on taannoin tänne postaillut useita kuvia jossa nokastaan lunastukseen ajetuissa kärryissä yksikään bagi ei ole lauennut...Että kyllä noissa vikoja on. Jos kielitaitoa riittää, niin itse yrittäisin ottaa suoraan tehtaalle saksaan yhteyttä, ja katsoa mitä sanovat.
        __________________________________________________ ________________________
        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

        Comment

        • Särki
          Bimmer Rookie
          • Dec 2005
          • 143
          • Veroparatiisi

          #19
          Eihän tuo nyt ensimmäinen auto ole missä säkit laukeaa hiekkatiellä voisin väittää että 95% varmuudella auton alta näkyy osuma kiveen tai johonkin ja sen jälkeen bägit lauennu... Ei muutakuin auto nosturille. Vakuutusyhtiöön vaan ilmoitus ja kaskosta uudet palikat autoon....
          F20 116i
          EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #20
            Mielestäni noissa ovissa on "mekaaninen" tunnistin (ainakin jossain autossa), tuolla aiemminkin mainittu, eli ei perustuisi (ainakaan pelkästään) kiihtyvyysantureihin. Kylkeen kun joku tulee, niin ennen kun sivuliike alkaa on auto jo sisällä, mutta kun ovi alkaa painua kasaan bagi laukeaa. Onko ovi kunnossa ja sisälmykset siellä missä niiden kuuluisi olla? Onko "tuontiauto" ja mikä historia, jos joskus on tehty korjauksia? Tälläisissa asioissa pitää olla melko skeptinen. Nm.Jäi 7-sarjalaisesta koelaudan pagin kansi kerran käteen ja sen alle ois voinu tehä toisen hanskalokeron, missä oli pussi? Tämä oli autoliikkeessä myynnissä.
            ...

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9142
              • Oulu

              #21
              Originally posted by reddewil View Post
              Mielestäni noissa ovissa on "mekaaninen" tunnistin (ainakin jossain autossa), tuolla aiemminkin mainittu, eli ei perustuisi (ainakaan pelkästään) kiihtyvyysantureihin. Kylkeen kun joku tulee, niin ennen kun sivuliike alkaa on auto jo sisällä, mutta kun ovi alkaa painua kasaan bagi laukeaa.
              E39:ssä airbagin laukaisu perustuu pelkästään kiihtyvyysanturien informaatioon. Pitkittäisen kiihtyvyyden anturi on airbag-modulin yhteydessä, sijainti kardaanitunnelin päällä kyynärnojan alla. Sivuttaiskiihtyvyyttä aistivat erilliset "sateliitit", jotka ovat molempien penkkien alla poikittaispalkeissa.

              Kerrotun perusteella tyynyjen laukeaminen vaikuttaa toimintahäiriöltä. Esim. pohjaan osuva kivi voisi toki laukaista sivubägin, mutta anturin toimiessa oikein (riittävä kiihtyvyys) vaatisi selvän muodonmuutoksen runkorakenteessa anturin kohdalla (olettaen että anturin kiinnitys palkkiin on kunnossa).
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Convertible
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 2638
                • Turku

                #22
                Originally posted by Ilkka525 View Post
                Akku on uusittu viime talvena (tammi/helmikuussa).

                Virrat tulee päälle, sähkölukot ym. toimii. Jos päävirtakaapeli on poikki pitäisikö auton olla täysin "pimeä"?

                Napajännite on 12.0V, se lienee liian alhainen?

                Ajattelin antaa raadon olla kotipihassa kunnes saan "kättä pidempää" = maahantuojalta (vast.) ohjeet missä tutkituttaa viat jne.

                Mitenkähän on, maksaakohan muuten vakuutusyhtiö hinauskulut korjaamolle koska auto on kotipihassa? Hoh hoijaa....
                Mulla meni auto täysin lukkoon bägien laukeamisen jälkeen, virrat tuli päälle, mutta ei muuta. Voi olla, että auto pitää laittaa piuhan päähän?
                F25 X3 35d
                E87 118i
                E46 330ti
                E46 M3
                E30 M3
                E30 M3 Convertible
                Z3 Roadster

                Comment

                • herja
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1649

                  #23
                  Luulisi tehtaalla olevan jotain sanottavaa tuollaiseen tapaukseen.
                  Retard Member

                  Comment

                  • Ilkka525
                    Newbiemmer
                    • Sep 2007
                    • 5
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Väliaikatietoja

                    Soitin BMW Suomi Oy ja keskustelin takuuasioista vastaavan kanssa. Pitkähkön keskustelun lopputulos oli että ensin pitää (yrittää) selvittää laukeamissyy, ennen kuin voidaan vastuuasioista edes keskustella. Henki oli vähän se ettei tehdasta näin vanha auto kiinnosta (minkä asenteen lähtökohtana ymmärrän vaikken hyväksyisikään).

                    Käski ottaa yhteyttä lähimpään merkkikorjaamoon, joka tässä tapauksessa on MetroAuto Hatanpää, Tre. Soitin sinne ja sovimme että toimitan auton sinne. Ensimmäinen vapaa aika tarkastukselle on to 11.10.07 ip:llä.

                    Hyvä uutinen oli se että Tapiola maksaa auton hinauksen Tampereelle kotipihasta (matka n. 100 km, luultavasti muutama sata €).

                    Hatanpään työnj. mukaan airbag-moduuli/kontrolliyksikkö menee vaihtoon, ehkä myös laturi kypsähtänyt (joka olisi yksi mahdollinen syy laukeamiseen, tosin epäilen ettei, koska sähkövehkeet vaikuttaa ehjiltä. Luulisi että airbag-yksikkö on parhaiten suojattu vikajännitteiltä!).

                    Hiha-arvio kustannuksille oli 2500..3000 euroa!!!!!
                    (kontrolliyks. ~500€, airbagit ehkä 600€/kpl)

                    [hiljaista itkua]
                    Last edited by Ilkka525; 01-10-2007, 11:10.

                    Comment

                    • Jaska.T
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 1527
                      • TaNpere

                      #25
                      Originally posted by Robi View Post
                      No, jos toi jää sun itsesi maksettavaksi niin multa löytyy kaikki ehjät bägit yms niihin liittyvät asiat -98 e39:stä.
                      Eli ei kannata kyllä uusilla osilla kasata jos menee omaan piikkiin

                      G30 530e Msport
                      -------------------------------------------------
                      F30 330e Msport
                      E60 525d Msport LCI
                      E39 530d Touring
                      Ex E46 320i coupé
                      Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                      Ex ALPINA B6
                      Ex E34 525i Touring
                      Ex E36 328i Coupe
                      Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                      Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                      Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                      Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                      Never Drive Faster Than
                      Your GuardianAngel Can Fly

                      Comment

                      • humala
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 739
                        • Kemi

                        #26
                        Originally posted by Spud View Post
                        Päävirtakaapelissa on myös räjähdyspanos onnettomuuksien varalta. Tsekkaa onko se pamahtanut poikki.
                        Jos se panos räjähtää niin autosta katoaa kaikki virrat paitsi hätävilkut toimii. Eli auto menee täysin mykäksi juuri sen takia ettei tulisi tulipalon vaaraa.
                        E70 X5 3.0d -07
                        E39 530da touring -99
                        ex: E36 325i sedan -93

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Tuota....nyt ihan aikuisten oikeasti puhutaan niin harvinaisesta tapahtumasta, että jopa minä joka näiden kanssa olen ollut päivittäin tekemisissä viimeiset 15-vuotta, en milloinkaan ole kuullut vastaavasta?
                          Siis mm.näitä rellujen ja sitikoiden mekaanisia systeemejä toki paukkuu varsinkin vanhemmiten melko pienestäkin, mutta että bmw:n täysin elektroninen järjestelmä????
                          Siis, ko.systeemi toimii penkkien alla olevien sivusatellittianturien käskyttämänä niin että keskusyksikkö hoitaa ehyen laukaisupiirin sen salliessa(vikavalot sammuksissa=ei päällä olevaa vikaa, vyöpaukut kunnossa ja apukuskin penkillä istuu joku), itse laukaisun tuhoten/lukiten samalla itsensä.
                          Lauetessaan järjestelmä ampuu mahdollisesti poikki myös moottorin päävirtakaapelin.Varsinaista syytä ei jälkikäteen saa kaivettua mistään, mutta se varmasti saadaan selvitettyä onko itse laukaisukäsky tullut keskusyksikötä(tämä toki jää muistiin), vai onko tarvittava laukaisuvirta tullut järjestelmän ulkopuolelta?.
                          Se miksi tai miten näin on voinut edes tapahtua, on siis ilman lisätutkimuksia täydellinen mysteeri?
                          Tarkoitan tällä lähinnä sitä että itse kuitenkin lähes poissuljen edelleen sen että järjestelmässä istessään oleva sisäinen vika olisi tämän voinut aiheuttaa.
                          Eli taustalta on löydyttävä jokin sekundaarinen vika/ongelma joka olisi ko.tapahtuman voinut aiheuttaa.
                          Siis jokin oma stereoviritys, tms.viallinen sähkökytkentä joka vaurioituessaan on saanut syötettyä ko.laukaisupiiriin tarvittavan 3-4V?
                          Itse "vaurio" ei todellakaan ole kovin kallis mikäli ei nyt herran tähden lähdetä paukkuja/pusseja vaihtelemaan uusilla orggisosilla.
                          Eli mm.minun kautta näitä kyllä saa käytettynä murto-osalla uusien hinnoista(mm.tässä tapauksessa puhutaan siis muutamista satasista...ei tuhansista).
                          Tuo 10-vuoden "vanhenemisaika" ei suinkaan tarkoita sitä että järjestelmä vanhenisi ja siis pitäisi vaihtaa/uusia tällä aikahaarukalla, vaan kyse on ns.huoltovälistä. Käytännössä tämä tarkoittaa elektronista järjestelmän tarkistusta. Käytännössä kuitenkin niin kauan kun airbag valo on sammuksissa, hoitaa itsediagnostiikka järjestelmän tarkistuksen.
                          Eli, jos/kun bagit,keskusyksikkö,kaapelipaukku ja mahdollisesti vyöt+satelliitit menee omasta taskusta, niin missään tapauksessa....siis: MISSÄÄN TAPAUKSESSA sinne ei pidä antaa asentaa kullan hinnoissa olevia uusia palikoita. Yhteyttä vaikka minuun ja toimitan ko.palikat vaihdon tekevään huoltoliikkeeseen.

                          Comment

                          • ongelmalapsi
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1063
                            • Hämeenlinna

                            #28
                            Uskaltaako sitä enää lähteä tuolla 535 sella mihinkään, ei huvittaisi saada airbageja nassulle tuossa pikatiellä.
                            -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                            -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                            -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                            -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                            -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                            Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                            GMC Topkick C6500 rollback -95
                            Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                            E46 330xiA -02
                            Chrysler neon -99

                            Comment

                            • arska84
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2006
                              • 1356
                              • Seinäjoki

                              #29
                              Originally posted by Ilkka525 View Post
                              Soitin BMW Suomi Oy ja keskustelin takuuasioista vastaavan kanssa. Pitkähkön keskustelun lopputulos oli että ensin pitää (yrittää) selvittää laukeamissyy, ennen kuin voidaan vastuuasioista edes keskustella. Henki oli vähän se ettei tehdasta näin vanha auto kiinnosta (minkä asenteen lähtökohtana ymmärrän vaikken hyväksyisikään).

                              Käski ottaa yhteyttä lähimpään merkkikorjaamoon, joka tässä tapauksessa on MetroAuto Hatanpää, Tre. Soitin sinne ja sovimme että toimitan auton sinne. Ensimmäinen vapaa aika tarkastukselle on to 11.10.07 ip:llä.

                              Hyvä uutinen oli se että Tapiola maksaa auton hinauksen Tampereelle kotipihasta (matka n. 100 km, luultavasti muutama sata €).

                              Hatanpään työnj. mukaan airbag-moduuli/kontrolliyksikkö menee vaihtoon, ehkä myös laturi kypsähtänyt (joka olisi yksi mahdollinen syy laukeamiseen, tosin epäilen ettei, koska sähkövehkeet vaikuttaa ehjiltä. Luulisi että airbag-yksikkö on parhaiten suojattu vikajännitteiltä!).

                              Hiha-arvio kustannuksille oli 2500..3000 euroa!!!!!
                              (kontrolliyks. ~500€, airbagit ehkä 600€/kpl)

                              [hiljaista itkua]
                              Raportoi sitte tapahtuman kulku jatkossakin tänne Ihmetyttää kyllä toi laturin valo:think Eikö noissa airbageissä sitten välttämättä laukea kun apukuskin puoli? Sen tiedän että kuskin puoli voi yksinään paukahtaa kun apukuskin penkissä on tunnistimet ym.. Eli voiko pelkkä apukuskin puoli paukahtaa yksin??
                              BMW PREMIUM

                              BMW E46 318

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Originally posted by arska84 View Post
                                . Eli voiko pelkkä apukuskin puoli paukahtaa yksin??
                                Tottakai voi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎