Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540 lämpö nousi ja laski...*korjattu*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reekoon
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 3426
    • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

    E39 540 lämpö nousi ja laski...*korjattu*

    kun syyläristä pamahti pääty. ELikäs vika seuraavanlainen

    Auto alkoi yhtäkkiä normaali ajossa (vakionopeuden säädin ja noin 80-85Km/h) vauhtia nostamaan lämpöjä. Sammutin auton ja odotin että jäähtyy ja ajoin kotiin siten ettei päässyt lämmöt nousemaan kuitenkaan punaiselle asti. Seuraavan päivänä matkalla vanhempien luokse ihmettelemään missä vika niin matkalla lämmöt taas nousivat ja sitten yhtäkkiä pamahti syylarista ylävesiletkun kiinnitys paskaksi ja vedet pihalle.

    Kysymykset:

    1. voisiko olla termostaatti rikki, ts. jumissa, ettei päästä vettä kiertämään ja näin auheutti kuumenemisen/paineen syylariin koska paine näyttäisi olevan vesipumpun ja syylärin välissä?

    2. Vesipumppu sökönä?

    3. Syyläri tukossa?

    4. auto on 1kk sitten ostettu liikkeestä mitenköhän takuiden laita?

    5. asensin 2 päivää ennen tapahtunut uudet xenon ajovalot enkelillä autoon ja nyt meni kuskin puoleinen valo pilalle kun kuuma jähdytin neste "sulatti" muovin aivan sameaksi

    6. ja pahimmassa tapauksessa kannentiiviste tai jopa koko kansi

    auto on 97 ja ajettu 190Tkm ja aivan normaalia ajoa, ei mitään kenkimistä.


    Vituttaa toi valo ehkä kaikkein eniten, että kun siitä ei ainakaan, varmastikkaan tule saamaan rahoja pois.


    niin ja just kun käytin laakkosella noin viikko sitten totesivat vain että ei mitään vika koodeja ja käy todella tasaisesti ja hyvin.
    Last edited by reekoon; 26-10-2007, 21:06.
    E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
    JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


    E36 316i Compact Hellrot

    Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
    Ex. E39 M5 2001 Oxford Green
  • Vehkis
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 1441
    • Turku

    #2
    Tyyppivikana näissä menee vesipumppu noin 200tkm kohdilla, joten epäilisin vesipumppua tai termostaattia.
    Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
    ex E39 535iA -97
    sekä x määrä riisikippoja


    Kesäautona toimii vw kupla -65

    Comment

    • reekoon
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 3426
      • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

      #3
      Originally posted by Vehkis View Post
      Tyyppivikana näissä menee vesipumppu noin 200tkm kohdilla, joten epäilisin vesipumppua tai termostaattia.

      VAikkakin ongelma ei ole lähelläkään ratkeamista niin jotenkin tämä vastaus sai jo pienen ihmisen paremmalle tuulelle. Lisää ehdotuksia. Mitäs. Saisikohan mista ostettua sellaisen paperilapun jolla voi mitata jäähdytin nesteestä pakokaasu arvon eli muuttuu tieyn väriseksi jos nesteessä on pakokaasua, eli kansi vuotaisi. kuullut huhua että tällaisia olisi olemassa ja kun itselläni ei ole pakokaasumittaria millä voisi mitata.
      E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
      JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


      E36 316i Compact Hellrot

      Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
      Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

      Comment

      • Vehkis
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1441
        • Turku

        #4
        Ota viskosta kiinni ja heiluttele sitä vähän sivusuunassa,jos siinä tuntuu väljää,niin silloin on vesipumppu paskana.Tosin vaikka siinä ei väljää tuntusikaan,niin se voi olla silti sökö.
        Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
        ex E39 535iA -97
        sekä x määrä riisikippoja


        Kesäautona toimii vw kupla -65

        Comment

        • Jesper
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1448

          #5
          Originally posted by Vehkis View Post
          Ota viskosta kiinni ja heiluttele sitä vähän sivusuunassa,jos siinä tuntuu väljää,niin silloin on vesipumppu paskana.Tosin vaikka siinä ei väljää tuntusikaan,niin se voi olla silti sökö.
          Ei ole väljää.

          Uusi vesipumppu, termostaatti ja syylari niin johan on huolettomia kilometrejä.
          Autoliikkeen kanssa sitten väännät vaikka väkisin!
          Last edited by Jesper; 22-10-2007, 15:06.

          Comment

          • Harri G
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 9042
            • Iisalmi

            #6
            Originally posted by reekoon View Post
            4. auto on 1kk sitten ostettu liikkeestä mitenköhän takuiden laita?
            Jos auto ei ole yrityksen nimissä, sovelletaan kuluttajansuojalakia. Lakihan sanoo asiasta, että myyjä vastaa virheestä, joka on vaaranvastuun siirtymisen hetkellä ollut tuotteessa. Lisäksi virheen oletetaan olleen olemassa vaaranvastuun siirtyessä ostajalle, jos se ilmenee kuuden kuukauden kuluessa tästä ajankohdasta. Eli kyllä liikkeen tulee tuo korjata. Käytännössä tällaisissa tapauksissa useimmiten korjataan virhe, eli vaihdetaan viallinen osa yms. Virheen korjaaminen edellyttää, että kaupassa ei ole mitään kummempia ehtoja, esim. myydään sellaisena kuin se on -ehto.

            Periaatteessa xenonitkin olisivat myyjän korvattava: "myyjän korvausvelvollisuuteen sovelletaan vahingonkorvauksen säännöksiä vain, mikäli vahinko kohdistuu omaisuuteen, jolla on välitön käyttöyhteys myytyyn tavaraan". Ainoa mutta siinä on se, että olet asentanut nuo xenonit kaupan jälkeen. Liekkö sillä vaikutusta. Joku lainoppinut voisi selventää lisää.
            E39 ja E91

            Comment

            • reddewil
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 3015
              • West Coast

              #7
              Originally posted by reekoon View Post
              VAikkakin ongelma ei ole lähelläkään ratkeamista niin jotenkin tämä vastaus sai jo pienen ihmisen paremmalle tuulelle. Lisää ehdotuksia. Mitäs. Saisikohan mista ostettua sellaisen paperilapun jolla voi mitata jäähdytin nesteestä pakokaasu arvon eli muuttuu tieyn väriseksi jos nesteessä on pakokaasua, eli kansi vuotaisi. kuullut huhua että tällaisia olisi olemassa ja kun itselläni ei ole pakokaasumittaria millä voisi mitata.
              Vesipumppu hajosi kaverillakin, ja särkyi se syylärikin. Korkinkin suosittelen vaihtamaan. Tuskin se lampun lasi meni rikki, vaan vain huurtui? Liikkeen pitäisi ottaa vastuu vesipumpusta ja syyläristä.
              Sen pakokaasun voi mitata ihan tavallisella pakokaasumittarilla, on sen verran herkkä peli että näyttää jos syyläristä löytyy pakojäänteitä, letku vaan paisariin haistelemaan kun auto on käynnissä.
              ...

              Comment

              • reekoon
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2007
                • 3426
                • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                #8
                kyllä pahasti näyttää siltä että meni se pinta pilalle siitä lampusta. ollut nyt kaksi päivää purettuna ja käytin tunnnin verran kuivauskaapissakin ja silti on vielä ihan samea. sormella kun pyhkäisee niin se pinta on ihan tahmea, aivan kuin olisi sulanut. jähdytin nesteessä kun on kummiskin alkoholia ja lamput on muovia...:tähän väliin pitäisi laittaa jokin hymiö, mutta ei ole mitään mikä kuvaisi fiilistä:... B M doubletrouble

                Last edited by reekoon; 23-10-2007, 09:53.
                E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                E36 316i Compact Hellrot

                Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                Comment

                • Valkman
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 712
                  • Helsinki

                  #9
                  Onko tosiaan siis vesipumppu näissäkin (M62) kulutuskauraa?

                  Joskus on käynyt itsellä niin, että ajon jälkeen auto jää tyhjäkäynnille ja hetken päästä alkaa puhaltamaan kylmää ilmaa sisälle... pieni kaasun käyttö ja heti puhaltaa kuumaa... hetkeksi. Pitäiskö tämän ottaa varoituksena? Auton syylari näyttää varsin tuoreelta kuitenkin.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Originally posted by Valkman View Post
                    Onko tosiaan siis vesipumppu näissäkin (M62) kulutuskauraa?
                    Missä se EI ole? Vesipumppu ei ole mikään ikuinen osa MISSÄÄN AUTOSSA ja sen vaihtamisen väkinäinen venyttäminen on tullut monelle tarpeettoman kalliiksi. Lyhyillä kansilla varustetut koneet vaan kestävät sen hajoamisen paremmin kuin vaikkapa pitkäkantiset kutoset, muttei sekään pelasta syylaria ja letkuja.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • reekoon
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 3426
                      • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                      #11
                      tämän unohdin sanoa, että noin 4 päivää ennen tapahtunut olin huomaavina ,että autosta tulis ilmastoinnista harvinaisen lämmintä ilmaa vaikka oli säädetty 18 taikka 19 asteeseen, elikä termostaatti vialta alkaisi vaikuttamaan. No tuossa lattialla odottaa jo uusi vesipumppu tiivisteineen ja termari tänään saan tietää joudunko itse maksumieheksi vai hoitaako liike asiansa. Syylarin joutuu vielä metsästämään jostain.
                      E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                      JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                      E36 316i Compact Hellrot

                      Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                      Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                      Comment

                      • reekoon
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 3426
                        • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                        #12
                        ok elikä vastaus oli tällainen:

                        kulutus osille ei voi antaa takuuta, mikä ymmärrettävää ja jos vika jatkuu ja olisi esim. kansi ongelma niin sitten katsotaan uudestaan ja auttavat sitten.

                        Nyt sitten pitäisi löytää joku liike mistä saisi halvalla uuden syylari taikka sitten korjautettua tuon vanhan. Mieluiten uuden varmaankin koska tuollaisen muovisen korjaus jotenkin pelottaa.

                        APuja kaivataan ja linkkejä.
                        E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                        JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                        E36 316i Compact Hellrot

                        Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                        Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                        Comment

                        • Behemoth
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 562

                          #13
                          Lähin tarvikeliike tai sitte nämä KL-varaosat ja motonetit. Ihan laatujäähdyttimiä myyvät nuokin ja hinnat "kohdallaan". Taitaa E39:n jäähdyttäjä kuitenkin maksaa sen yli 200€...:think
                          E66 730Ld LCI

                          ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                          Comment

                          • reekoon
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 3426
                            • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                            #14
                            jep taisin löytää itselleni jäähdyttimen. Vantaan Jäähdytin KY 220€ uusi ja vuoden takuu. eipä tuohon hintaan viitti enää mitään purku osaa ostaa kun sitten ei tiedä, että kuinka kauan se taas kestää.
                            E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                            JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                            E36 316i Compact Hellrot

                            Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                            Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                            Comment

                            • Valkman
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 712
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Cell View Post
                              Missä se EI ole? Vesipumppu ei ole mikään ikuinen osa MISSÄÄN AUTOSSA ja sen vaihtamisen väkinäinen venyttäminen on tullut monelle tarpeettoman kalliiksi. Lyhyillä kansilla varustetut koneet vaan kestävät sen hajoamisen paremmin kuin vaikkapa pitkäkantiset kutoset, muttei sekään pelasta syylaria ja letkuja.
                              Mm. isäni W124 200D:hen ei ole KOSKAAN vaihdettu vesipumppua ja mittarissa pyöreät 550 tkm... ja sen tiedän siitä, koska ollut UUDESTA saakka suvussa... työpaikalla edustetaan merkkiä, josta en ole myöskään KOSKAAN kuullut menevän pumppua... mallista RIIPPUMATTA.

                              Että sellasta... nykyisissä halpisautoissa nuo rempat tehdään hihnavetosissa lähes aina hihnarempan yhteydessä, mutta pidän joka tapauksessa harvinaisempana sitä, että nämä M62:set leviävät kerrasta ja posauttavat samalla jäähdyttimen paskaks... sori, paskaks, kuin että oireilisivat jollain tavalla ja tietää vaihdon tulevan ajankohtaiseksi.

                              Mielenkiintoisempaa olisi ollut kuulla vastaus siihen, että pitäiskö toimiva pumppu jaksaa kierrättää kuumaa vettä myös tyhjäkäynnillä kennolle saakka.. vai onko tämä sen sähköpumpun virka ja se syypäänä, jos ei jaksa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎