Originally posted by Valkman
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 540 lämpö nousi ja laski...*korjattu*
Collapse
X
-
Originally posted by reekoon View Posttämän unohdin sanoa, että noin 4 päivää ennen tapahtunut olin huomaavina ,että autosta tulis ilmastoinnista harvinaisen lämmintä ilmaa vaikka oli säädetty 18 taikka 19 asteeseen, elikä termostaatti vialta alkaisi vaikuttamaan. No tuossa lattialla odottaa jo uusi vesipumppu tiivisteineen ja termari tänään saan tietää joudunko itse maksumieheksi vai hoitaako liike asiansa. Syylarin joutuu vielä metsästämään jostain.
Paisuntasäiliön korkin paineraja kannattaa mitata. Tosin nuo muovipäätyiset laukeavat joskus vanhuuttaan ilman mainittavaa syytä, mutta paineistettu järjestelmä tavallisimmin pettää juuri heikoimmasta kohdasta. Mahdolliseen hetkelliseen ylipaineeseen voivat vaikuttaa kyllä termostaatin jumiutuminen tai muusta syystä johtuva ylikuumeneminen. periaatteessahan ylipaine pääsee aina korkin kautta pois, mutta jos termostaatti on kiinni tai kierto ilmalukon vuoksi heikkoa saattaa paine jossain osassa järjestelmää olla suurempi.
Vesipumppu ongelma voi olla yksi syy, tai sitten vain luistava pumpun käyttöhihna... (joka eilen sattui omallekin kohdalle tosin e32ssa, laturinremmi finito->luisti->lämmöt korkeammalla)
Kannentiiviste ei tuossa todennäköisesti mene mutta homma kannattaa tutkia joko mittaamalla pakokaasuarvot jäähdytysjärjestelmän puolelta tai ohivuotomittauksella, sillä se voisi olla seurauksen sijasta myös syy, mielestäni ei kovin todennäköinen kuitenkaan.Last edited by WSE1; 23-10-2007, 23:47.
Comment
-
-
Eihän se ole mikään uutinen että pemarista menee jäähdytin paskaksi, itsellä on jokaiseen penariin pitänyt vaihtaa syyläri... Vesipumppuhan kyllä on merkistä riippumatta kulutus tavaraa, riippuu vaan ostaako alkuperäisen vai tarvikkeen, paitsi ooppelissa... Mersussahan kyllä kestää vesipumppu, mutta vetarit sitte onki kulutus tavaraa Vesipumppuun itsekkin kallistuisin tässä tapauksessa, harvemmin se termari juuttuu kiinni, yleensähän se jääpi auki...
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostMissä se EI ole? Vesipumppu ei ole mikään ikuinen osa MISSÄÄN AUTOSSA ja sen vaihtamisen väkinäinen venyttäminen on tullut monelle tarpeettoman kalliiksi. Lyhyillä kansilla varustetut koneet vaan kestävät sen hajoamisen paremmin kuin vaikkapa pitkäkantiset kutoset, muttei sekään pelasta syylaria ja letkuja.
Ei kai se sen kummempaa ole pitkäkantisenkaan kanssa, mulla vuoti joskus kolmevitosen kuutosen kannentiiviste keulapäästä eikä takaa, eli ihan sama olisiko ollut nelonen vai kasi, kansi sinänsä ei ottanut lukuisistakaan keittämisistä huolimatta itseensä mitenkään.
Comment
-
-
ok. osat ovat kaikki haalittu kasaan. uusi vesipumppu, termari ja sen kansi, kaikki tarvittavat o-renkaat ja tiivisteet (muoviset), syylari. huomenna jos jaksaisi vaikka vaihtaa. Samalla ajattelin pestä moottoritilan.
Oli muuten vanha syylari jo aika tukossa etupuolen alareunasta. Oli vittu kärpäsiä liiskaantuneena niin paljon että ihan musta .5cm paksuin kerros noin 10 cm alareunasta ylöspäin ja koko leveydeltä. Ilmeisesti hieman tahtoo kerätä tuonne alas niitä.
syylarin sain Vantaan Jäähdytin KYsta. soitin sinne tänään 10 aamulla. keeroin auton merkin ja mallin ja sanoi soittavansa pian takaisin. meni noin 20 minuuttia niin sano että syylari tilattu ja on kello 14:00 noudettavissa. 220€ ja vuoden takuu.
täytyy toivoa että tulee tällä kuntoon.E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R
E36 316i Compact Hellrot
Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
Ex. E39 M5 2001 Oxford Green
Comment
-
-
ok vika tuli korjattua. Vian syynä oli se johto joka tulee oikean puoleisesta johtosarjasta kiinni vesipumpun ja termostaatin väliin termarikotelon kohdalle (ei siis mitään hajua mikä) niin siitä oli kanta kulunut pahasti pois ja näin ollen vissiin aiheutti seuraavanlaisen tilanteen. Termostaatti luuli veden olevan kylmää ja pysyi kiinni.
Autoon tuli sitten kerralla vaihdettua vesipumppu, termostaatti ja syyläri. Kaikista vaiken homma koko remontissa oli sen saatanan suojakotelon, joka tulee propellin ympärille, takaisin laitto.
Kiitos Jesperille avusta.E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R
E36 316i Compact Hellrot
Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
Ex. E39 M5 2001 Oxford Green
Comment
-
-
Originally posted by ss900 View PostEikös se termostaatti ole ihan mekaaninen, itsessään lämpötilaa mittaava?
Osaako joku kertoa lisää tuosta?½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05
ex. 53*BMW
Comment
-
-
Originally posted by Tomi T View Post
Ei ole mitään hajua toiminnasta, mutta voisikohan se anturi säädellä jotain vesiventtiiliä tai vastaavaa?
Comment
-
-
Se termostaatti on sähköohjattu, moottorinohjauksen säätelemä, muistaakseni viralliselta nimitykseltään alue-termostaatti. Itse termostaatti on mallia kuuma, olisiko ollut 105 asteinen, ja se sisään rakennettu hökötys mihin menee johto on sähkövastus. Pienellä kuormalla moottorin hyötysuhdetta nostetaan antamalla moottorilämpöjen kohota, kuorman noustessa DME lämmittää termaria -> lämmöt laskee ja nakutuskestävyys paranee, saadaan enemmän voimaa.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostSe termostaatti on sähköohjattu, moottorinohjauksen säätelemä, muistaakseni viralliselta nimitykseltään alue-termostaatti. Itse termostaatti on mallia kuuma, olisiko ollut 105 asteinen, ja se sisään rakennettu hökötys mihin menee johto on sähkövastus. Pienellä kuormalla moottorin hyötysuhdetta nostetaan antamalla moottorilämpöjen kohota, kuorman noustessa DME lämmittää termaria -> lämmöt laskee ja nakutuskestävyys paranee, saadaan enemmän voimaa.
Comment
-
Comment