e39:n ratin tärinään/vispaamiseen jarrutettaessa on ilmeisesti monenlaista syytä. Malli on ilmeisen herkkä pyörän asennon ja tuennan tarkkuudelle. Tässä oma tarina esimerkkinä ja vinkkinä.
Kyseessä siis e39 530DA vm.2002. Ajettu 123000km.
-Noin 110000km:n kohdalla vaihdettu etujarrulevyt ja palat.
-115000km:n kohdalla alkoi ratti pikkuhiljaa asettumaan vasemmalle suoraan ajettaessa. Samalla alkoi hienoinen tärinä jarrutettaessa yli 80 vauhdissa.
-ratti kääntyi ajan myötä lisää ja tärinä jarrutettaessa kasvoi lähes sietämättömäksi
-foorumistä löytyneiden tarinoiden perusteella vaihdoin reaktiotangon puslat sekä tangot. Samalla ostin alatukivarren ja koiranluun, kun kolinaa oli havaittavissa. Eipä tarvitsisi taas kohta alkaa remonttia.
Ekalla ostoskerralla huomasin kotona että motonetin toisessa tangossa oli pusla kiinni ja toisessa ei. Olin ostanut myös puslat erikseen. Huomasin ihmetyksekseni, että valmiissa tanko/puslapaketissa oli puslan nuoli tangon merkkiä kohti sekä reiässä oleva ura oli myös nuolen puolella. Erillisissä puslissa oli ura aivan päinvastaisessa suunnassa???? No tätä ihmettelemään motonettiin, jossa vertailtiin muita valmiita pusla/tanko settejä. Lopputulos oli, että erilliset puslat olivat erilaisia tuon uran/nuolen osalta! Mikähän virka tuolla uralla on? Sovimme että palautan puslat ja saan toisenkin tangon valmiina pakettina. Tämähän helpotti kun ei tarvitse itse sitä puristaa paikoilleen. Kiitoksia motonetin asialliselle palvelulle. Tosin tuo puslajuttu jäi mysteeriksi ja ilmeisesti myyvät niitä edelleen? reaktiotangot, puslat ja alatukivarret olivat Topran merkkisiä. Olisiko jollain kokemusta?
Koiranluut olivat merkkiä isosteer. Näyttivät hieman halvan oloisilta.
Vanhat puslat olivat jo päässeet halkeilemaan(kuva)
-Pallonivelet oli aika tiukalla. motonetin ja bilteman ulosvetäjillä ei tehnyt mitään. Ne eivät edes avautuneet riittävästi. osaset-liikkeestä löysin sellaisen, jossa voi säätää maksimiaukeamaa kahteen asentoon. Sitäkin piti hieman hioa haarukan reunoilta(kuva) että mahtui reaktiotangon pallon alle. kuumailmapuhaltimella lämmittämällä ja tiukalle kiristys, jonka jälkeen napakka lekaisku ulosvetäjän avuksi pallon tapin päähän. Johan alkoi irtoamaan ja holkitkin pysyivät sisällä.
-Iskarin alapäätä joutuu nostamaan, jotta reaktiotangon pallonivel mahtuu ulos. Alapään pultti auki ja hiotulla pultilla(kuva) levittää rakoa, jotta saa molemmat kädet avuksi kun kampeaa iskaria ylöspäin sorkkaraudan kanssa. Mutterivinkin antoi Rubu. Se oli hyvä vinkki.
-Osat paikoilleen ja ajoon. Kolinat loppuivat, huomattavasti jämäkämpi käytös mutta ratti vispasi jonkin verran edelleen kun jarrutti ja nyt huomasi pientä nykimistä myös hitaassa jarrutuksessa.! Ratti edelleen vinossa. Pitää varmaan viedä suuntaukseen.
-Mittasin heittokellolla etujarrulevyjen heiton ja sitä oli noin 0,1mm molemmilla puolilla. Sitten löysin ulkolaisen vinkin, että kannattaa putsata renkaan ja pyörannavan välinen alue liasta. Tarkistin oman tilanteen ja huomasin että olihan sitä moskaa sekä vanteessa(kuva) että navassa. Raaputi molemmat tasaiseksi metallilastalla. Sekä etu että takarenkaat.
Sitten ajoon ja totesin että varsinkin se yli 80km/h:ssa oleva ratin vatkaus jarrutettaessa oli lähes poissa!!! jäljellä tuntui olevan vain se hyvin lievä nykiminen jarrutettaessa, joka tuntuu myös hiljaisella nopeudella.
-Pitänee tarkistaa vielä se talvella tekemäni jarrulevyn asennus, ettei sinne ole jäänyt väliin likaa, joka aiheuttaa tuon 0.1mm:n heiton.
Viisaammat voisi antaa vinkkiä, että voiko tuo heitto aiheuttaa tuon jarrun lievän nykimisen. kannattaako levy mahdollisesti vaihtaa uuteen jos pintoja putsaamalla sitä ei saa suoraksi.
-jbu
Irroitin jarrulevyt ja putsasin kontaktipinnat. Heittokellolla 0,05mm heittoa. Putsasin liukutapit ja jarrusatulan, kun palat hieman jumittelivat. Olin ollut hieman huolimaton kun keväällä vaihdoin levyt ja palat. Tulos: Ei tärinää enää sitä pientäkään ja jarrut pelaa kuin uutena!!!
Katsotaan nyt sitten ajan kanssa kuinka käy mutta kyllä nuo motonetinkin jarrupalat ja levyt saa toimimaan kun vain on huolellinen asennuksessa.
Kyseessä siis e39 530DA vm.2002. Ajettu 123000km.
-Noin 110000km:n kohdalla vaihdettu etujarrulevyt ja palat.
-115000km:n kohdalla alkoi ratti pikkuhiljaa asettumaan vasemmalle suoraan ajettaessa. Samalla alkoi hienoinen tärinä jarrutettaessa yli 80 vauhdissa.
-ratti kääntyi ajan myötä lisää ja tärinä jarrutettaessa kasvoi lähes sietämättömäksi
-foorumistä löytyneiden tarinoiden perusteella vaihdoin reaktiotangon puslat sekä tangot. Samalla ostin alatukivarren ja koiranluun, kun kolinaa oli havaittavissa. Eipä tarvitsisi taas kohta alkaa remonttia.
Ekalla ostoskerralla huomasin kotona että motonetin toisessa tangossa oli pusla kiinni ja toisessa ei. Olin ostanut myös puslat erikseen. Huomasin ihmetyksekseni, että valmiissa tanko/puslapaketissa oli puslan nuoli tangon merkkiä kohti sekä reiässä oleva ura oli myös nuolen puolella. Erillisissä puslissa oli ura aivan päinvastaisessa suunnassa???? No tätä ihmettelemään motonettiin, jossa vertailtiin muita valmiita pusla/tanko settejä. Lopputulos oli, että erilliset puslat olivat erilaisia tuon uran/nuolen osalta! Mikähän virka tuolla uralla on? Sovimme että palautan puslat ja saan toisenkin tangon valmiina pakettina. Tämähän helpotti kun ei tarvitse itse sitä puristaa paikoilleen. Kiitoksia motonetin asialliselle palvelulle. Tosin tuo puslajuttu jäi mysteeriksi ja ilmeisesti myyvät niitä edelleen? reaktiotangot, puslat ja alatukivarret olivat Topran merkkisiä. Olisiko jollain kokemusta?
Koiranluut olivat merkkiä isosteer. Näyttivät hieman halvan oloisilta.
Vanhat puslat olivat jo päässeet halkeilemaan(kuva)
-Pallonivelet oli aika tiukalla. motonetin ja bilteman ulosvetäjillä ei tehnyt mitään. Ne eivät edes avautuneet riittävästi. osaset-liikkeestä löysin sellaisen, jossa voi säätää maksimiaukeamaa kahteen asentoon. Sitäkin piti hieman hioa haarukan reunoilta(kuva) että mahtui reaktiotangon pallon alle. kuumailmapuhaltimella lämmittämällä ja tiukalle kiristys, jonka jälkeen napakka lekaisku ulosvetäjän avuksi pallon tapin päähän. Johan alkoi irtoamaan ja holkitkin pysyivät sisällä.
-Iskarin alapäätä joutuu nostamaan, jotta reaktiotangon pallonivel mahtuu ulos. Alapään pultti auki ja hiotulla pultilla(kuva) levittää rakoa, jotta saa molemmat kädet avuksi kun kampeaa iskaria ylöspäin sorkkaraudan kanssa. Mutterivinkin antoi Rubu. Se oli hyvä vinkki.
-Osat paikoilleen ja ajoon. Kolinat loppuivat, huomattavasti jämäkämpi käytös mutta ratti vispasi jonkin verran edelleen kun jarrutti ja nyt huomasi pientä nykimistä myös hitaassa jarrutuksessa.! Ratti edelleen vinossa. Pitää varmaan viedä suuntaukseen.
-Mittasin heittokellolla etujarrulevyjen heiton ja sitä oli noin 0,1mm molemmilla puolilla. Sitten löysin ulkolaisen vinkin, että kannattaa putsata renkaan ja pyörannavan välinen alue liasta. Tarkistin oman tilanteen ja huomasin että olihan sitä moskaa sekä vanteessa(kuva) että navassa. Raaputi molemmat tasaiseksi metallilastalla. Sekä etu että takarenkaat.
Sitten ajoon ja totesin että varsinkin se yli 80km/h:ssa oleva ratin vatkaus jarrutettaessa oli lähes poissa!!! jäljellä tuntui olevan vain se hyvin lievä nykiminen jarrutettaessa, joka tuntuu myös hiljaisella nopeudella.
-Pitänee tarkistaa vielä se talvella tekemäni jarrulevyn asennus, ettei sinne ole jäänyt väliin likaa, joka aiheuttaa tuon 0.1mm:n heiton.
Viisaammat voisi antaa vinkkiä, että voiko tuo heitto aiheuttaa tuon jarrun lievän nykimisen. kannattaako levy mahdollisesti vaihtaa uuteen jos pintoja putsaamalla sitä ei saa suoraksi.
-jbu
Irroitin jarrulevyt ja putsasin kontaktipinnat. Heittokellolla 0,05mm heittoa. Putsasin liukutapit ja jarrusatulan, kun palat hieman jumittelivat. Olin ollut hieman huolimaton kun keväällä vaihdoin levyt ja palat. Tulos: Ei tärinää enää sitä pientäkään ja jarrut pelaa kuin uutena!!!
Katsotaan nyt sitten ajan kanssa kuinka käy mutta kyllä nuo motonetinkin jarrupalat ja levyt saa toimimaan kun vain on huolellinen asennuksessa.
Comment