Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 ja ratin tärinän tarina jarrutettaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jbu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 70

    e39 ja ratin tärinän tarina jarrutettaessa

    e39:n ratin tärinään/vispaamiseen jarrutettaessa on ilmeisesti monenlaista syytä. Malli on ilmeisen herkkä pyörän asennon ja tuennan tarkkuudelle. Tässä oma tarina esimerkkinä ja vinkkinä.

    Kyseessä siis e39 530DA vm.2002. Ajettu 123000km.
    -Noin 110000km:n kohdalla vaihdettu etujarrulevyt ja palat.

    -115000km:n kohdalla alkoi ratti pikkuhiljaa asettumaan vasemmalle suoraan ajettaessa. Samalla alkoi hienoinen tärinä jarrutettaessa yli 80 vauhdissa.

    -ratti kääntyi ajan myötä lisää ja tärinä jarrutettaessa kasvoi lähes sietämättömäksi

    -foorumistä löytyneiden tarinoiden perusteella vaihdoin reaktiotangon puslat sekä tangot. Samalla ostin alatukivarren ja koiranluun, kun kolinaa oli havaittavissa. Eipä tarvitsisi taas kohta alkaa remonttia.
    Ekalla ostoskerralla huomasin kotona että motonetin toisessa tangossa oli pusla kiinni ja toisessa ei. Olin ostanut myös puslat erikseen. Huomasin ihmetyksekseni, että valmiissa tanko/puslapaketissa oli puslan nuoli tangon merkkiä kohti sekä reiässä oleva ura oli myös nuolen puolella. Erillisissä puslissa oli ura aivan päinvastaisessa suunnassa???? No tätä ihmettelemään motonettiin, jossa vertailtiin muita valmiita pusla/tanko settejä. Lopputulos oli, että erilliset puslat olivat erilaisia tuon uran/nuolen osalta! Mikähän virka tuolla uralla on? Sovimme että palautan puslat ja saan toisenkin tangon valmiina pakettina. Tämähän helpotti kun ei tarvitse itse sitä puristaa paikoilleen. Kiitoksia motonetin asialliselle palvelulle. Tosin tuo puslajuttu jäi mysteeriksi ja ilmeisesti myyvät niitä edelleen? reaktiotangot, puslat ja alatukivarret olivat Topran merkkisiä. Olisiko jollain kokemusta?
    Koiranluut olivat merkkiä isosteer. Näyttivät hieman halvan oloisilta.
    Vanhat puslat olivat jo päässeet halkeilemaan(kuva)

    -Pallonivelet oli aika tiukalla. motonetin ja bilteman ulosvetäjillä ei tehnyt mitään. Ne eivät edes avautuneet riittävästi. osaset-liikkeestä löysin sellaisen, jossa voi säätää maksimiaukeamaa kahteen asentoon. Sitäkin piti hieman hioa haarukan reunoilta(kuva) että mahtui reaktiotangon pallon alle. kuumailmapuhaltimella lämmittämällä ja tiukalle kiristys, jonka jälkeen napakka lekaisku ulosvetäjän avuksi pallon tapin päähän. Johan alkoi irtoamaan ja holkitkin pysyivät sisällä.

    -Iskarin alapäätä joutuu nostamaan, jotta reaktiotangon pallonivel mahtuu ulos. Alapään pultti auki ja hiotulla pultilla(kuva) levittää rakoa, jotta saa molemmat kädet avuksi kun kampeaa iskaria ylöspäin sorkkaraudan kanssa. Mutterivinkin antoi Rubu. Se oli hyvä vinkki.

    -Osat paikoilleen ja ajoon. Kolinat loppuivat, huomattavasti jämäkämpi käytös mutta ratti vispasi jonkin verran edelleen kun jarrutti ja nyt huomasi pientä nykimistä myös hitaassa jarrutuksessa.! Ratti edelleen vinossa. Pitää varmaan viedä suuntaukseen.

    -Mittasin heittokellolla etujarrulevyjen heiton ja sitä oli noin 0,1mm molemmilla puolilla. Sitten löysin ulkolaisen vinkin, että kannattaa putsata renkaan ja pyörannavan välinen alue liasta. Tarkistin oman tilanteen ja huomasin että olihan sitä moskaa sekä vanteessa(kuva) että navassa. Raaputi molemmat tasaiseksi metallilastalla. Sekä etu että takarenkaat.
    Sitten ajoon ja totesin että varsinkin se yli 80km/h:ssa oleva ratin vatkaus jarrutettaessa oli lähes poissa!!! jäljellä tuntui olevan vain se hyvin lievä nykiminen jarrutettaessa, joka tuntuu myös hiljaisella nopeudella.

    -Pitänee tarkistaa vielä se talvella tekemäni jarrulevyn asennus, ettei sinne ole jäänyt väliin likaa, joka aiheuttaa tuon 0.1mm:n heiton.
    Viisaammat voisi antaa vinkkiä, että voiko tuo heitto aiheuttaa tuon jarrun lievän nykimisen. kannattaako levy mahdollisesti vaihtaa uuteen jos pintoja putsaamalla sitä ei saa suoraksi.


    -jbu

    Irroitin jarrulevyt ja putsasin kontaktipinnat. Heittokellolla 0,05mm heittoa. Putsasin liukutapit ja jarrusatulan, kun palat hieman jumittelivat. Olin ollut hieman huolimaton kun keväällä vaihdoin levyt ja palat. Tulos: Ei tärinää enää sitä pientäkään ja jarrut pelaa kuin uutena!!!
    Katsotaan nyt sitten ajan kanssa kuinka käy mutta kyllä nuo motonetinkin jarrupalat ja levyt saa toimimaan kun vain on huolellinen asennuksessa.
    Attached Files
    Last edited by jbu; 03-11-2007, 18:58. Reason: Tilannetietoa
  • toperi
    Bimmer Rookie
    • Sep 2007
    • 105

    #2
    kannattaa kattoo, onko levyt alkuperäiset vai tarvikkeet. itsellä tarvikelevyt vatkas...

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by toperi View Post
      kannattaa kattoo, onko levyt alkuperäiset vai tarvikkeet. itsellä tarvikelevyt vatkas...
      ...ja mistähän tuon voi päätellä? Ei ainakaan ostopaikasta.

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #4
        Onko jarrujen liukutapit hyvässä kunnossa, puhtaat ja voidellut? Voisi olla yksi syy nykivään jarrutukseen..

        Originally posted by Hemi View Post
        ...ja mistähän tuon voi päätellä? Ei ainakaan ostopaikasta.
        Erottaa helposti, siitä että tarvikelevyillä levyn "keskiö" on ruosteessa ensimmäisen pesun jälkeen kun taas alkuperäislevyissä keskiö on pinnoitettu eikä vedä heti pintaruosteeseen. Näin ainakin useamman Motonetistä hankitun jarrulevyn kanssa.

        Vatkauksen kannalta ei kyllä pitäisi olla mitään merkitystä onko jarrulevyt ostettu BMW:n logoilla olevasta paketista vai ei.

        Comment

        • jbu
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 70

          #5
          Originally posted by SledgeHammer82 View Post
          Onko jarrujen liukutapit hyvässä kunnossa, puhtaat ja voidellut? Voisi olla yksi syy nykivään jarrutukseen..
          Seuraava operaatio on juuri tuo jarrujen putsaus. Olisiko kellään kokemusta tuosta 0.1mm:n heitosta, että nykiikö jarrutettaessa.
          Liukutapeista oli Bentley-korjausoppaassa maininta:
          "Do not lubricatethe guide bolts", eli että ei saisi voidella?

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1996
            • Tampere

            #6
            Originally posted by jbu View Post
            Seuraava operaatio on juuri tuo jarrujen putsaus. Olisiko kellään kokemusta tuosta 0.1mm:n heitosta, että nykiikö jarrutettaessa.
            Liukutapeista oli Bentley-korjausoppaassa maininta:
            "Do not lubricatethe guide bolts", eli että ei saisi voidella?
            Ei bemareista, mutta isä kun vaihto w210:een levyt niin heittoa oli 5 satasta eli 0.05mm ja nyki jarrutettaessa. Takuuseen uudet, joista ei heittoa mikrometrillä löytynyt ja nykimiset loppui siihen.

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              #7
              Originally posted by jbu View Post
              Liukutapeista oli Bentley-korjausoppaassa maininta:
              "Do not lubricatethe guide bolts", eli että ei saisi voidella?
              IMO, ohje viittaa etelämpiin, tasaisemman lämpötilan kohteisiin. Pohjolan karuissa olosuhteissa myös jarruihin kondensoituu kosteutta ja paikat ruostuu ja jäätyy. Jarrukumirasvaa olen aina itse käyttänyt liukutappien voiteluun, eikä jarrujen kanssa ole koskaan ollut mitään ongelmia.

              Comment

              • 10+
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2084
                • Nivala

                #8
                Originally posted by toperi View Post
                kannattaa kattoo, onko levyt alkuperäiset vai tarvikkeet. itsellä tarvikelevyt vatkas...
                Originally posted by Hemi View Post
                ...ja mistähän tuon voi päätellä? Ei ainakaan ostopaikasta.
                Kyllä voi. Tarvike levyjä ei kannata ikinä E39 laittaa. Nimimerkillä monet turhaan vaihtanu ja aina pitäny lopuksi alkuperäiset laittaa
                E39 M5 -00

                Ex E60 530Da M-Sport -04
                Ex E39 M5 -00
                Ex E39 M5 -00 Individual
                Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                Ex E36 3.0 M3 -93
                Ex E36 2.5 Cabrio -94
                Ex E36 3.2 M3 -97
                Ex E36 2.5 Coupe -93

                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  #9
                  Originally posted by 10+ View Post
                  Kyllä voi. Tarvike levyjä ei kannata ikinä E39 laittaa. Nimimerkillä monet turhaan vaihtanu ja aina pitäny lopuksi alkuperäiset laittaa
                  Tuttavapiirissä useampikin e39 kulkee tarvikelevyin, eikä ole jarrulevyistä johtuvia ongelmia ilmennyt. Ja myös ihan niitä Motonetin halvimpia levyjä käytössä.

                  Comment

                  • himonussija
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2005
                    • 392
                    • Finland

                    #10
                    Minullakin hävisi jarruttaessa ilmennyt ratin tärinä kun vaihdoin talvirenkaat E39:iin pari viikkoa sitten. Ja vielä samoille vanteille millä kesäkumit olivat. Ilmeisesti siellä välissä oli sitten paskaa joka saattoi jollain tapaa aiheuttaa vääntöä tai jotain... en tiedä.. ihan henkimaailman asioita nämä on

                    Comment

                    • 10+
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 2084
                      • Nivala

                      #11
                      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                      Tuttavapiirissä useampikin e39 kulkee tarvikelevyin, eikä ole jarrulevyistä johtuvia ongelmia ilmennyt. Ja myös ihan niitä Motonetin halvimpia levyjä käytössä.
                      Joo kyllä mä sen tiedän, mutta osa tarvikelevyistä on valmiiksi paskaa. Ja tää on ihan kokeellisesti todistettu
                      E39 M5 -00

                      Ex E60 530Da M-Sport -04
                      Ex E39 M5 -00
                      Ex E39 M5 -00 Individual
                      Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                      Ex E36 3.0 M3 -93
                      Ex E36 2.5 Cabrio -94
                      Ex E36 3.2 M3 -97
                      Ex E36 2.5 Coupe -93

                      Comment

                      • goldenm
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 544

                        #12
                        Tuo Topran on suuri Saksalainen tukkuliike, kokemukset ihan positiiviset.
                        http://www.pries.de/index.asp?LANG=2

                        A.B.S. Allbrakes (Isosteer ohjauksen osat) on taaskin Alankomaissa toimiva iso tukkuliike, tämän
                        firman tuotteista myöskin hyviä kokemuksia eri nivelten/jarruosien osalta.
                        http://netserver2.net/abs-bv_nl/test2/default.asp

                        Nuo linkit kertoi Google..

                        Jarrulevyistä sen verran, että kovasti ihmisillä on sellaiset mielikuvat, että jarrutuksissa ilmenevä tärinä
                        johtuu automaattisesti kieroista jarrulevyistä. Toki poikkeuksia varmasti ilmenee mutta melko vähissä määrin.

                        Tarkista huolella vielä kaikki nivelet. Joskus tuota tärinän aiheuttajaa saa tosissaan hakea ja siihen
                        saattaa kulua rahaa / aikaa / vaivaa ja aiheutua suunnatonta päänraapimista..
                        Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                        Comment

                        • juhape
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2004
                          • 321
                          • Pieksämäki

                          #13
                          Jos se nykii hiljaisessakin vauhdissa niin aivan varmasti levyissä vikaa. Uudet levyt tai vanhojen sorvaus sillä se korjaantuu.
                          Minä laitoin tuohon E39:siin joskus ravistavien levyjen tilalle tarvikelevyt ja tärinät hävis eikä tulleet takaisin sinä aikana minkä auto oli mulla.
                          -BMW 530d Touring -14 LCI
                          -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                          -Zetor 6245-89
                          -David Brown 996 -76
                          -MF 35 -58
                          -Tunturi Super Sport -85
                          -Tunturi Super Sport -77

                          Comment

                          • toperi
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2007
                            • 105

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            ...ja mistähän tuon voi päätellä? Ei ainakaan ostopaikasta.
                            levyjen rungossa on tilausnumeron viimeiset 7 numeroa sekä myös bwm:n logo löytyy josta jotain voi päätellä. itse vaihdoin juuri levyt eteen ja vertasin uusia ja vanhoja ja tuollainen ero kyseisissä levyissä oli...

                            Comment

                            • V-Power
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2006
                              • 1333
                              • Varsinais-Suomi

                              #15
                              Systerin e36:toseen laitoin motonetin levyt ja palat,eikä mennyt niillä kun 10tkm niin jo tärisee,vaihdoin uudet levyt tilalle niin tärinät katosi.Samoin myös emännän auton laita,tärisi niin perkeleesti.Laitoin uudet levyt ja palat eteen niin hävisi tärinät.
                              E36 95 316i Sedan
                              E39 97 540i Touring
                              E46 99 320Ci Coupe
                              E53 01 X5 4,4 V8
                              E65 05 730d
                              F10 11 523i Sedan
                              F90 08 320i Sedan

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎