Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d - laturin jännite?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kalyytik
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 77
    • Espoo

    #16
    M51 (325 tds) lähtee vaivoin käyntiin kylmänä

    Originally posted by AkiV View Post
    Onko normaalia että käynnistäessä , salavalikko päällä siis, tippuu jännite 9,x Volteille?
    Mulla on e36 325tds:ssä käynnistäminen nollassa asteessa tai kylmemmässä tosi vaivalloista. Mm. tänään aamulla oli +2 astetta lämmintä ja lähti käyntiin vasta kymmenenellä starttauskerralla. Katsoin ajotietokoneen salavalikoista jännitteitä:

    virrat päälle: 12,x V
    hehkutus alkaa: 11,0 V
    starttimoottori käy: 9,1 V

    Mä aloin kans miettimään, että onkohan nuo jännitteet ihan riittävällä tasolla.. Tosin kylmäkäynnissä on jotain muutakin häikkää, koska kun se sitten käynnistyy, niin heittää siniharmaat savut putkesta (uusi ominaisuus) ja käy melko epätasaisesti ensimmäisen puoli minuuttia.

    Jos olette sitä mieltä, että vika on jännitteissä, niin voisin harkita akun vaihtamista ensin.

    p.s. vaihdoin jo diesel-suodattimen, mutta se ei auttanut asiaa.
    2005 530d(A) touring
    ex: 1998 325tds touring

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      #17
      Originally posted by kalyytik View Post
      Mulla on e36 325tds:ssä käynnistäminen nollassa asteessa tai kylmemmässä tosi vaivalloista. Mm. tänään aamulla oli +2 astetta lämmintä ja lähti käyntiin vasta kymmenenellä starttauskerralla. Katsoin ajotietokoneen salavalikoista jännitteitä:

      virrat päälle: 12,x V
      hehkutus alkaa: 11,0 V
      starttimoottori käy: 9,1 V

      Mä aloin kans miettimään, että onkohan nuo jännitteet ihan riittävällä tasolla.. Tosin kylmäkäynnissä on jotain muutakin häikkää, koska kun se sitten käynnistyy, niin heittää siniharmaat savut putkesta (uusi ominaisuus) ja käy melko epätasaisesti ensimmäisen puoli minuuttia.

      Jos olette sitä mieltä, että vika on jännitteissä, niin voisin harkita akun vaihtamista ensin.

      p.s. vaihdoin jo diesel-suodattimen, mutta se ei auttanut asiaa.
      Kannattaisko kuitenkin tarkistaa ne hehkut ensin..
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • 325E
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1227
        • LAHTI

        #18
        Veikkaan laturia..tullut jo vaihtoikään.

        Originally posted by AkiV View Post
        sähköasioissa on käsi keskellä peukaloa...

        mutta...mikä pitäisi ajossa olla jännite autossa..eli se laturin puskema virta?

        ajotietokone näyttää ajossa 13,8V ..heiluu välillä 13,5:n ja takas

        muistaisin että konehuoneesta mittas autohemmo viime keväänä 14,4V käynnissä ollessa.

        onko laturi tulossa tiensä päähän vai mitä noitten pitäisi näyttää?

        välillä on nääs hirveen tukkosen tuntuinen käynnistys...
        akkun on kohta vuodenvanha biimeri(lue: $$$) akku
        -A-
        Voisi sanoa nyrkkisääntönä jos autolla on ruuvattu keskimäärin 200th on laturi jo huonossa hapessa..se jännitteen vaihtelu kertoo että, hiilet on loppu eli ne saa joskus paremman kontaktin ja voi esiintyä jumitustakin hiilipölystä joka vaikuttaa hiilien liikkumiseen bemarin ohjeen mukaan hiilien minimi pituus on 5mm.
        Lisäksi jos on vaikka yksi diodi mennyt ei lataus ole täysimääräinen ja samoin voi olla lataussäätimessä jo vikaa.
        Kannattaa katsoa laturin Amppeeri määrä minkä kokoinen se on esim. 140A tehoiltaan lataa jo pienemmillä matkoilla akun täyteen verrattuna pienempiin E39:ssä oleviin latureihin jotka ovat 80A,90A, ja 120A nämä ovat vielä ilmajäähdytteisiä ja vastaavasti 150A on jo vesijäähdytteinen malli.
        Last edited by 325E; 10-04-2009, 09:28.

        Comment

        • 525TDS Touring
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 483
          • Sahalahti

          #19
          Originally posted by 325E View Post
          Voisi sanoa nyrkkisääntönä jos autolla on ruuvattu keskimäärin 200th on laturi jo huonossa hapessa..se jännitteen vaihtelu kertoo että, hiilet on loppu eli ne saa joskus paremman kontaktin ja voi esiintyä jumitustakin hiilipölystä joka vaikuttaa hiilien liikkumiseen bemarin ohjeen mukaan hiilien minimi pituus on 5mm.
          Lisäksi jos on vaikka yksi diodi mennyt ei lataus ole täysimääräinen ja samoin voi olla lataussäätimessä jo vikaa.
          Kannattaa katsoa laturin Amppeeri määrä minkä kokoinen se on esim. 140A tehoiltaan lataa jo pienemmillä matkoilla akun täyteen verrattuna pienempiin E39:ssä oleviin latureihin jotka ovat 80A,90A, ja 120A nämä ovat vielä ilmajäähdytteisiä ja vastaavasti 150A on jo vesijäähdytteinen malli.
          Reilu 300tkm menty, ja vielä orkkis laturi, saa nähdä kuinka kauan.. 140A on myös vielä ilmajäähdytteinen. (-98 E39)
          Ex-525TDSa Touring -98
          Ex-MB E220T CDi -02
          E61 520D -09
          F11 518d -16

          Comment

          • 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1227
            • LAHTI

            #20
            Kiitos täsmennyksestä...

            Originally posted by 525TDS Touring View Post
            Reilu 300tkm menty, ja vielä orkkis laturi, saa nähdä kuinka kauan.. 140A on myös vielä ilmajäähdytteinen. (-98 E39)
            Kiitos täsmennyksestä kun en huomannut kertoa sitä vaikka kerroin että, 150A on ns. vasta vesijäähdytteinen.

            Eli sitä pienemmät mallit ovat vastaavsti ilmajäähdytteisiä jotka ovat tehoiltaan : 80A,90A,120A ja 140A näistä malleista ne ovat merkeiltään BOSCH ja Valeo 80A,90A ja 120A ja sitten 140A mallia on vain Bosch merkkisenä.

            Se 300th on paljon ja sinulla niitä sähköherkkuja varmaan autossasi on että, voisi sanoa laturin olevan vaihdon tarpeessa..minun oma mielipiteeni on että,
            kannattaa hankkia vaihtolaturi...suosittelen seuraavaa firmaa ,Elektromeka joka toimii Oulussa.
            Last edited by 325E; 11-04-2009, 15:10.

            Comment

            • jms-btcf
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 696
              • Tampere

              #21
              Originally posted by 325E View Post
              Kiitos täsmennyksestä kun en huomannut kertoa sitä vaikka kerroin että, 150A on ns. vasta vesijäähdytteinen.
              Oli miten oli, mutta silti vähän lisätäsmennystä:
              E39 530d:ssä 150A:n laturi ( ja e60/61:n 170A) on ilmajäähdytteinen. E39 540i:ssä 150A:n laturi on vesijäähdytteinen ja vastaavissa uudemmissa taas 180A ja ilmajäähdytteinen.
              e61 535d

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2017
                • Kangasala

                #22
                Originally posted by jms-btcf View Post
                Oli miten oli, mutta silti vähän lisätäsmennystä:
                E39 530d:ssä 150A:n laturi ( ja e60/61:n 170A) on ilmajäähdytteinen. E39 540i:ssä 150A:n laturi on vesijäähdytteinen ja vastaavissa uudemmissa taas 180A ja ilmajäähdytteinen.
                Oli miten oli, mutta näin on! Mikähän laturi tossa mun autossani on, eli 150A? 530dat -01...
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #23
                  Sinun vuorosi vastata

                  Originally posted by jms-btcf View Post
                  Oli miten oli, mutta silti vähän lisätäsmennystä:
                  E39 530d:ssä 150A:n laturi ( ja e60/61:n 170A) on ilmajäähdytteinen. E39 540i:ssä 150A:n laturi on vesijäähdytteinen ja vastaavissa uudemmissa taas 180A ja ilmajäähdytteinen.
                  Kun tunnut tietävän nimenomaan 530:sen laturit vastaa
                  Schwarze esittämään kysymykseen..mikä laturi hänellä on..

                  Comment

                  • jms-btcf
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 696
                    • Tampere

                    #24
                    Schwarze: vaihtoehdot on 120A ja 150A, kts. LINKKI
                    Omassa ja muutamassa muussa 530d:ssa joiden kanssa olen ollut tekemisissä oli kaikissa 150A. Kokeile tihrustaa näkyykö laitteessa tyyppikilpeä tms. merkintää. Vahva veikkaus joka tapauksessa on toi 150A. Motonetissa tehdaskunnostettu Valeo 250,- ja merkkiliikkeestä tehdaskunnostettu ~500,- (Metro-Auto Lielahti 10/2008), KL:ssä jossain noiden välissä.
                    e61 535d

                    Comment

                    • Nippe-
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2009
                      • 115
                      • Vantaa

                      #25
                      Nostelen vanhaa topikkia ehkä vähän tyhmällä kysymyksellä, mutta kuitenkin.

                      Alkaa ilmeisesti vm. 2000 530d:stä olemaan laturista hiilet loppu, kun latausjännite heittelee siellä 13,2-13,9V välillä eikä edes ala aina heti käynnistyksen jäljiltä lataamaan. Akku on n. 2kk vanha AGM, jonka juuri pari päivää sitten latasin täyteen ja nyt alkaa taas tuntumaan kuin ei oiken olisi puhtia. Voiko näihin edes vaihtaa pelkkiä hiiliä vai onko laturi vaihtokamaa hiilien loputtua?
                      E39 530dA ///M-Sport -00
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=192407

                      Comment

                      • jsr85
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 1375
                        • Oulainen

                        #26
                        Minulla on tullut tällainen ongelma et akkua joutuu lataamaan päivittäin et saa auton käyntiin webaston käytön jälkeen käyntiin. Akku on testattu kuukausi pari sitten ja se oli kunnoltaan kuin uusi.
                        Latausjännite pysyy salavalikon kautta katsottuna kokoajan 13.7-13.8v, ja työmatkaa kertyy päivittäin 140km.
                        Yritin jo tuota nro. 9 sulaketta irti yön ajan mut ei vaikutusta, edelleen aamulla akku lataus kunnossa.
                        Vika on tullut tämänvuoden puolella, syksyn ja viimekevään lämmitykset toimi moitteetta, akku on tosiaan vaihdettu uuteen viime maaliskuussa (exide premium 100Ah).


                        Minne se virta katoaa...?
                        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                        Comment

                        • Ha2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1786
                          • Oulu

                          #27
                          Exide siellä purkaa itteään tai ei edes lataannu. Ite tappelin uuden (Exide Extreme 100ah) kanssa 1,5 vuotta ja sitten sain takuuseen uuden erimerkkisen (Banner AGM) akun. Siihen lopu ongelmat.
                          E61 525d LCI

                          Comment

                          • schwarze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 2017
                            • Kangasala

                            #28
                            Originally posted by jms-btcf View Post
                            Schwarze: vaihtoehdot on 120A ja 150A, kts. LINKKI
                            Omassa ja muutamassa muussa 530d:ssa joiden kanssa olen ollut tekemisissä oli kaikissa 150A. Kokeile tihrustaa näkyykö laitteessa tyyppikilpeä tms. merkintää. Vahva veikkaus joka tapauksessa on toi 150A. Motonetissa tehdaskunnostettu Valeo 250,- ja merkkiliikkeestä tehdaskunnostettu ~500,- (Metro-Auto Lielahti 10/2008), KL:ssä jossain noiden välissä.
                            Kappas joo, jäänyt vastaamatta. Mulla on tuossa omassa 120A Valeo ja hyvin riittää, kun sähköherkkuja on niukasti, Kiitos infosta
                            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                            Comment

                            • jsr85
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2007
                              • 1375
                              • Oulainen

                              #29
                              Originally posted by Ha2 View Post
                              Exide siellä purkaa itteään tai ei edes lataannu. Ite tappelin uuden (Exide Extreme 100ah) kanssa 1,5 vuotta ja sitten sain takuuseen uuden erimerkkisen (Banner AGM) akun. Siihen lopu ongelmat.
                              Maanantaina tulee uus akku, jospas se siitä alkais taas pelaamaan.
                              ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                              Comment

                              • Boiga
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 1773
                                • Ylöjärvi

                                #30
                                530da -99 saako laturiin vaihdettua hiilet ja lataussäätimen? vai pitääkö uusia koko laturi? Itsellä latausjännite akun navoista mitattuna 13.8-13.9 eli hieman alhainen ja laturin vinkuminen kuuluu kaijuttimiin (tämä vika mitattu ja vaihdettu johtoja/vahvistimia eikä katoa).
                                Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎