Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrujen satunnainen täristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfredson
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 463
    • Uusimaa

    E39 jarrujen satunnainen täristäminen

    Yritin tossa jo searchilla hakea, mutta en kyllä tyydyttynyt.

    Eli E39 jarrut oireilee kutakuinkin näin: Joskus, noin 50-60kmh tai isommasta vauhdista jarruttaen, ratti täristää suht voimakkaasti. Ei ole sietämätön mutta sen verran vahva että apukuskikin sen tuntee. Yleensä tämän jälkeen olen havainnut että etujarrulevyt saattavat hyvin vähän tuoksahtaa ja olla yllättävän lämpimiä/kuumia ajoon nähden (koskaan ei jarrut ole olleet "tulikuumia" että olisi vanteellekkin siirtynyt tms)

    Joskus taas samassa tilanteessa auto ei ravista kuin nimeksi. Jumittaako joku jossain vai onko jarrulevyt kierot? Mainittakoon vielä että esim liikennevaloihin pysähdyttäessä auto pysähtyy viimemetrit kuin levyt olisi kierot: hieman nykien. Mutta jos kierot, miksi vika ei ilmene aina?

    Kumpaako tekee useimmin? Paha sanoa.
    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2174
    • Himas

    #2
    Itsellä samaa, tuskin on jarrulevyt, kun on satunnaista. Motonetin sivuilta:

    ETUTUENNAN HELAT BMW 500-SARJA E39 96--03
    Hinta / 1 kpl
    500 E39 Tukitangon helasarja (1/auto, ei V8). . . . . . . . 18-2048 29.90 ???
    V8-535/540 E39 Tukitangon helasarja (1/auto). . . . . . . . 18-2773 55.50 ???
    Vihje: Ylläm auttaa etujarrujen ravistukseen

    Ja onhan tuosta ollut foorumillakin paljon, että todella harvoin on levyt kierot ja syy yleensä aina jossain väljässä etutuennassa.
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89

    Comment

    • Alfredson
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 463
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by mikron View Post
      Itsellä samaa, tuskin on jarrulevyt, kun on satunnaista. Motonetin sivuilta:

      ETUTUENNAN HELAT BMW 500-SARJA E39 96--03
      Hinta / 1 kpl
      500 E39 Tukitangon helasarja (1/auto, ei V8). . . . . . . . 18-2048 29.90 ???
      V8-535/540 E39 Tukitangon helasarja (1/auto). . . . . . . . 18-2773 55.50 ???
      Vihje: Ylläm auttaa etujarrujen ravistukseen

      Ja onhan tuosta ollut foorumillakin paljon, että todella harvoin on levyt kierot ja syy yleensä aina jossain väljässä etutuennassa.
      Homma on sellanen, että mitkään helat ei sano mulle mitään auton alustassa Mikä sen jarrulevyn kuumenemisen sitten aiheuttaa?
      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

      Comment

      • dama
        Bimmer Rookie
        • May 2004
        • 77
        • Helsinki

        #4
        Onko autollasi ajettu yli 200tkm?
        Jos niin , luultavasti etutuennan helat, muita vaihtoehtoja alapallot,iskarin yläpää,iskari yms..
        Levythän kuumenee aina jarruttaessa. Tiedän kokemuksesta että ärsyttävä vika joka korustuu E39:ssä.
        Löytyy paljon asiaa forumilta , etujarrut täristää yms...
        dama
        ex.530d Touring M-Sport -99 260tkm

        Comment

        • erkkap
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 43
          • Suomenniemi

          #5
          Joskus ilmiö johtuu siitä, että auton seisoessa jarupalat jäävät kiinni levyyn ja jos kosteutta on välissä, levy ruostuu, jopa yön aikana.
          Jarrutettaessa levyssä oleva karheampi kohta jarruttaa voimakkaammin
          ja kun kohdat eivät ole molemmissa pyörissä samassa kohtaa, ratti vapisee.:think

          Comment

          • erkkap
            Bimmer Rookie
            • Nov 2007
            • 43
            • Suomenniemi

            #6
            Kuumeneminen voi johtua siitä, että jarrusatulan luisti jumii ja pala laahaa koko ajan ajettaessa.

            Comment

            • V-Power
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2006
              • 1333
              • Varsinais-Suomi

              #7
              Tärinä voi johtua myös kieroista jarrulevyistä.Emännän autoon vaihdoin,kun täristi ja siihen loppu.
              E36 95 316i Sedan
              E39 97 540i Touring
              E46 99 320Ci Coupe
              E53 01 X5 4,4 V8
              E65 05 730d
              F10 11 523i Sedan
              F90 08 320i Sedan

              Comment

              • Alfredson
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2007
                • 463
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by V-Power View Post
                Tärinä voi johtua myös kieroista jarrulevyistä.Emännän autoon vaihdoin,kun täristi ja siihen loppu.
                Eli pitääkö tässä nyt vaihtaa helat, jarrulevyt ja kaikki ja sitten todeta että pitää viedä merkkihuoltoon?
                Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                Comment

                • V-Power
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2006
                  • 1333
                  • Varsinais-Suomi

                  #9
                  Originally posted by Alfredson View Post
                  Eli pitääkö tässä nyt vaihtaa helat, jarrulevyt ja kaikki ja sitten todeta että pitää viedä merkkihuoltoon?
                  Melko ronkkimiseksi se vian selvittely menee,mutta kyllä sen hokasee jos se täristää jarrulevyjen takia tai no ainakin mä tajusin sen aiheuttajaksi.
                  Njaah,ei toisaalta huonoa tee vaikka vaihdat kaikkikin,eipä tarvi vähään aikaan vaihdella
                  Niin ja miksi juuri merkkihuoltoon?Ihan mikä tahansa muukin pätevöitynyt paja pystyy samaan.
                  E36 95 316i Sedan
                  E39 97 540i Touring
                  E46 99 320Ci Coupe
                  E53 01 X5 4,4 V8
                  E65 05 730d
                  F10 11 523i Sedan
                  F90 08 320i Sedan

                  Comment

                  • herja
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1649

                    #10
                    No jarruista voi ekana putsata ne liu'ut ja sitten jos ei auta niin vaihtaa niitä todennäköisimpiä syyllisiä alustan suunnalta. Ei ole kovin kallista.
                    Retard Member

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10096
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by V-Power View Post
                      Tärinä voi johtua myös kieroista jarrulevyistä.Emännän autoon vaihdoin,kun täristi ja siihen loppu.
                      Jos jarrulevyt olisi kierot,niin varmaankin ravistus olisi joka jarrutuksessa suht yhtä voimakasta.Näinhän ei ensimmäisen postauksen autossa ymmärtääkseni ole.Olisiko vika kuitenkin jossain ylimääräisessä välyksessä tai satuloiden liukujen kuluneisuudesta/jumiutumisesta?

                      Comment

                      • erkkap
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2007
                        • 43
                        • Suomenniemi

                        #12
                        Joo ja sen mahdollisen ruostekohdan havaitsee kyllä silmällä kun napaa pyörittelee; siinä samalla huomaa kyllä myös jos levy on kiero. Rengas paikallaan pyöritellessä huomaa myös, onko kumissa pystyheittoa tai vanne kiero tai mitä tahansa epämääräistä. Alustan välysviat huomaa kun ajelee nimismiehen kiharoita myöten, ainakin suurimman osan.

                        Comment

                        • Alfredson
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2007
                          • 463
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Jos jarrulevyt olisi kierot,niin varmaankin ravistus olisi joka jarrutuksessa suht yhtä voimakasta.Näinhän ei ensimmäisen postauksen autossa ymmärtääkseni ole.Olisiko vika kuitenkin jossain ylimääräisessä välyksessä tai satuloiden liukujen kuluneisuudesta/jumiutumisesta?
                          Esim nyt kävin ajamassa, niin täristys ilmeni vain kerran. Sekin vain pintajarrutuksella. Yksikään kovempi jarrutus ei aiheuttanut mainitavampaa tärinää.

                          Unohdin mainita alkper asiassa että autoni syö _vähän_ jarrunestettä. Vuotoa ei ole vielä paikannettu. Kuluminen on kyllä vähäistä ja sekin varmaan kytkimen kautta?
                          Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1638

                            #14
                            Originally posted by Alfredson View Post
                            Esim nyt kävin ajamassa, niin täristys ilmeni vain kerran. Sekin vain pintajarrutuksella. Yksikään kovempi jarrutus ei aiheuttanut mainitavampaa tärinää.

                            Unohdin mainita alkper asiassa että autoni syö _vähän_ jarrunestettä. Vuotoa ei ole vielä paikannettu. Kuluminen on kyllä vähäistä ja sekin varmaan kytkimen kautta?
                            Vaihda reaktiotangot (a.k.a ylätukivarsi a.k.a pitkittäistukivarsi), niin loppuu tärinät.Itselläni oli samat oireet.

                            Comment

                            • Kentsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1397
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by MarttiKK View Post
                              Vaihda reaktiotangot (a.k.a ylätukivarsi a.k.a pitkittäistukivarsi), niin loppuu tärinät.Itselläni oli samat oireet.
                              Luultavasti just näin. Muita voi spekuloida sitten jos reaktiotankojen (tai vaan niiden puslien) vaihto ei auta. Puslien vaihto on budjettiratkaisu mutta voi olla viisasta vaihtaa heela tangot, on helpompikin.
                              Ex: 523iA '97, 520iA '89
                              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎