Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrujen satunnainen täristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • V-Power
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 1333
    • Varsinais-Suomi

    #16
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Jos jarrulevyt olisi kierot,niin varmaankin ravistus olisi joka jarrutuksessa suht yhtä voimakasta.Näinhän ei ensimmäisen postauksen autossa ymmärtääkseni ole.Olisiko vika kuitenkin jossain ylimääräisessä välyksessä tai satuloiden liukujen kuluneisuudesta/jumiutumisesta?
    juu oikeessa oot,taas luin käpyperseessä nopeesti
    Jos täristäis kokoajan,niinku muijalla ni sitte ne jarrulevyt syyniin
    E36 95 316i Sedan
    E39 97 540i Touring
    E46 99 320Ci Coupe
    E53 01 X5 4,4 V8
    E65 05 730d
    F10 11 523i Sedan
    F90 08 320i Sedan

    Comment

    • Alfredson
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 463
      • Uusimaa

      #17
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Jos jarrulevyt olisi kierot,niin varmaankin ravistus olisi joka jarrutuksessa suht yhtä voimakasta.Näinhän ei ensimmäisen postauksen autossa ymmärtääkseni ole.Olisiko vika kuitenkin jossain ylimääräisessä välyksessä tai satuloiden liukujen kuluneisuudesta/jumiutumisesta?
      Tuoraas vähä vanhaa threadia esiin, kun en ole asiall vielä mitään tehnyt :-D

      Nykyään jarruttaessa auto tärisee käytännössä aina mutta aivan jääkylmillä levyillä tärinä on todella pientä, mutta se on. Mitä enemmän jarrut kuumenevat sitä enemmän tärinää. Ei tarvitse ajaa edes urheilullisesti, jos vain jarruttaa vähän vähemmän moottorilla normi taajama-ajossa on jarrut pian niin kuumat ettei kärsi edes hipaista ja apukuskikin alkaa tuntea tärinän.

      Auto nyt menee hyvinpian korjaukseen eli vielä kerkeätte ehdottamaan. Eikai se muu kyllä voi olla kuin levyt? Tai ainakin levyt on, onko sitten muuta sitä entiedä.
      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

      Comment

      • Piplis
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 292
        • Kerava

        #18
        Originally posted by Alfredson View Post
        Tuoraas vähä vanhaa threadia esiin, kun en ole asiall vielä mitään tehnyt :-D

        Nykyään jarruttaessa auto tärisee käytännössä aina mutta aivan jääkylmillä levyillä tärinä on todella pientä, mutta se on. Mitä enemmän jarrut kuumenevat sitä enemmän tärinää. Ei tarvitse ajaa edes urheilullisesti, jos vain jarruttaa vähän vähemmän moottorilla normi taajama-ajossa on jarrut pian niin kuumat ettei kärsi edes hipaista ja apukuskikin alkaa tuntea tärinän.
        Vai voisiko olla, että kylmänä nuo edellä monesti mainitut puslat ovat niin jäykät, ettei tärinää juuri ilmene? Hetken kaupungin montuissa pompittuaan lämpenevät, notkistuvat ja tärinä alkaa.

        Itse veikkaisin ensimmäisenä jarrupaloja. Noita vaihtaessa tulisi samalla putsattua ja herkisteltyä ne liikkuvat osat myös sieltä. Seuraavaksi epäilisin sitten em. heloja ja vasta viimeiseksi jarrulevyjä.
        *-06 e46 330CiA Cabriolet*

        Comment

        • 540iA
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 241
          • Klaukkala

          #19
          Omaan kokemukseen pohjautuen, irroita männät jarrusatuloista ja putsaa korroosio männistä vaikka hienolla hiekkapaperilla. Männät jumittavat sylintereissä aiheuttavat kyseisen ongelman. Itsellä paheni niin että hyvä kun penkillä pysyi. Sulla on varmaan suojakumi männän ja sylinterin välistä vainaa ja siitä pääsee kosteus männän ja sylinteriseinämän väliin. Kannattaa ainakin tarkistaa.
          Tanzanite Blue F83 Competition. San Remo green i4 M50.
          ex-523i. Ex-540iA. ex-E91 330dA xDrive.ex-330Ci. ex-F11 M550D. ex-Z3M coupe. ex- E30 325 Cabrio.

          Comment

          • Arnolds
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3310
            • Kajjjaani

            #20
            Jarrut tarkastukseen kun tuntuisivat hieman "laahaavan" mutta tuo tärinä jarruttaessa johtuu melko varmasti niistä reaktitangon heloista.
            Täristääkö molemmilta puolilta vai vain toiselta? Senkin tuntee jarruttettaessa.
            F26 xDrive20d TwinPower

            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              #21
              Itselläkin sigun kiesissä jarrutäristyksen (tuolloin 110 tkm) aiheuttivat kulahtaneet reaktiotangon puslat.

              Turha sitä satulaa on varmuuden vuoksi huoltaa, ellei sitten harrastuneisuutta löydy. Herkistelee männän muutamaan kertaan reippaasti ulos ja sisään, liikkuuko nätisti ja ovatko kumit ehyet. Satulan liukutapit putsataan esim. karhunkielellä porakoneella pyörittämällä. Jos pinta on kovin syöpynyt, uudet tapit. Samoin liukukumien puhdistus, tarkistus ja tarvittaessa uusinta. Satulan tuesta puhdistetaan palojen vastinpinnat. Jarrulevyn suoruuden voi tarkistaa heittokellolla, ellei niitä ole joka tapauksessa vaihtamassa.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • vexu524tdic
                BTCF Member
                • Jan 2004
                • 779
                • Gallia = Kinnula

                #22
                Mulla oli kanssa ajoittaista vapinaa.
                Jarrusatuloiden männät olivat ruosteessa ja jarrut laahasivat hieman.
                Vaihdoin uudet männät ja tiivisteet sekä jarrunesteet > vapinat loppui.
                Aikaisemmin kun vaihdoin jarrupalat eteen, huomasin ettei männät mene helpolla pohjaan ja herkistelin edestakaisella liikkeellä niitä. Toimi n. puolivuotta ja alkoi vapista yms...
                e70 X5 3.0sd -08
                f30 320i xdrive -16
                e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                e30 316 -88 2,2TIC M10
                e21 323i -81 ruostekasa...

                Comment

                • 540iA
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 241
                  • Klaukkala

                  #23
                  Lukekaa nyt hyvät ihmiset ajatuksella, että mikä on alkuperäinen vaiva ja miten se ilmenee.

                  Ettekai tosissanne väitä, että reaktiotangon puslat on välillä väljät ja välillä ei.

                  Toiseksi, miten väljät puslat aiheuttavat jarrujen lämpenemisen niin että ne tuoksahtavat kevyen ajon jälkeen.

                  Kiitos ja anteeksi
                  Tanzanite Blue F83 Competition. San Remo green i4 M50.
                  ex-523i. Ex-540iA. ex-E91 330dA xDrive.ex-330Ci. ex-F11 M550D. ex-Z3M coupe. ex- E30 325 Cabrio.

                  Comment

                  • creative 22
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 560
                    • Alavus

                    #24
                    Niinpä ja vaikka hetkeen en ole ko. automallilla ajellutkaan, voin sanoa että se tärisee aina, enemmän tai vähemmän, oli siellä vaikka kaikki uudet osat alustassa/jarruissa ja renkaat painotettu grammalleen.Tästä syystä luovuin e39 mallista, niin hyvä auto muuten kun se onkin:think
                    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                    BMW Freude Am Fahren

                    Comment

                    • jSp
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2006
                      • 116
                      • Kiuruvesi

                      #25
                      Originally posted by creative 22 View Post
                      Niinpä ja vaikka hetkeen en ole ko. automallilla ajellutkaan, voin sanoa että se tärisee aina, enemmän tai vähemmän, oli siellä vaikka kaikki uudet osat alustassa/jarruissa ja renkaat painotettu grammalleen.Tästä syystä luovuin e39 mallista, niin hyvä auto muuten kun se onkin:think
                      Pakko kysyä että millä ajelet nykyään?

                      Comment

                      • himonussija
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2005
                        • 392
                        • Finland

                        #26
                        Minulla on E39 alkanut täristä. Vaihdoin reaktiotankojen puslat Motonetin varaosaluettelossa olevan kommentin perusteella, mutta ei auttanut. Sitten otin maalaisjärjen mukaan, nostin etupyörät ilmaan ja pyörittelin niitä ilmassa ollessaan. Ihan selvästi kuulee miten jarrulevyt ovat kierot kun kuuluu epätasainen hankaus.

                        Nyt pitäisi sitten tilata levyt ja palat. Olisiko kellään vinkkejä mistä saisi sellaiset jarrupalat jotka aiheuttaa pölyä mahdollisimman vähän? Sylettää kun autossa on tiheäpuolaiset lippivanteet ja sitä pölyä kertyy vanteisiin nyt ihan sairaasti

                        Comment

                        • jSp
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2006
                          • 116
                          • Kiuruvesi

                          #27


                          Noita meinasin itse kokeilla. Onko kellään kokemusta?

                          Comment

                          • himonussija
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2005
                            • 392
                            • Finland

                            #28
                            Originally posted by jSp View Post
                            http://www.sporttiauto.com/tuotteet/...FI/greenstuff/

                            Noita meinasin itse kokeilla. Onko kellään kokemusta?
                            Mitähän tuollaiset maksaa E39:iin?

                            Comment

                            • Kentsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1397
                              • Tuusula

                              #29
                              Originally posted by creative 22 View Post
                              Niinpä ja vaikka hetkeen en ole ko. automallilla ajellutkaan, voin sanoa että se tärisee aina, enemmän tai vähemmän, oli siellä vaikka kaikki uudet osat alustassa/jarruissa ja renkaat painotettu grammalleen.Tästä syystä luovuin e39 mallista, niin hyvä auto muuten kun se onkin:think
                              Bullshit. Ongelmia tuntuu olevan rankasti mutta esim. mulla ei ole ollut kuin tätä "jarrutärinää" joka on korjattu ajat sitten, meikäläisen tapauksessa reaktiotankojen puslien vaihdolla. Asiaa tietenkin helpottaa jos siirtyy "teknillisesti maltillisempaan" automalliin.
                              Ex: 523iA '97, 520iA '89
                              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                              Comment

                              • creative 22
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2005
                                • 560
                                • Alavus

                                #30
                                Originally posted by Kentsu View Post
                                Bullshit. Ongelmia tuntuu olevan rankasti mutta esim. mulla ei ole ollut kuin tätä "jarrutärinää" joka on korjattu ajat sitten, meikäläisen tapauksessa reaktiotankojen puslien vaihdolla. Asiaa tietenkin helpottaa jos siirtyy "teknillisesti maltillisempaan" automalliin.
                                Ja kymmenet ja taas kymmenet tätä asiaa koskevat postauksetko on tällekin
                                foorumille kirjoiteltu aivan huvikseen?Joo, ajelen kyllä teknillisesti maltillisemmalla autolla nykyään joka ei täristä missään olosuhteissa, eikä tarvi renkaiden vaihdon yhteydessä myöskään tehdä mitään "kotikeskityksiä".

                                Kaikki jotka ovat vähänkään perillä e39:stä, tietävät että nämä ovat todella
                                tärinäherkkiä laitteita ja tietyistä yksilöistä tätä väpätystä ei saada .erkeleelläkään pois, kuten ei omastanikaan saatu.Samaa perseenvatkaus-tautia tuntuvat valitettavasti nuo mersutkin potevan.
                                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                                BMW Freude Am Fahren

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎