memebuy23buy

E39 jarrujen satunnainen täristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1845
    • Kotona/Poissa

    #31
    Originally posted by creative 22 View Post
    Niinpä ja vaikka hetkeen en ole ko. automallilla ajellutkaan, voin sanoa että se tärisee aina, enemmän tai vähemmän, oli siellä vaikka kaikki uudet osat alustassa/jarruissa ja renkaat painotettu grammalleen.Tästä syystä luovuin e39 mallista, niin hyvä auto muuten kun se onkin:think
    Ei kyllä pidä paikkaansa, kunnossa oleva E39 jossa tasapainossa olevat vanteet & renkaat ei täristele.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Piplis
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 292
      • Kerava

      #32
      Originally posted by creative 22 View Post
      Ja kymmenet ja taas kymmenet tätä asiaa koskevat postauksetko on tällekin
      foorumille kirjoiteltu aivan huvikseen?Joo, ajelen kyllä teknillisesti maltillisemmalla autolla nykyään joka ei täristä missään olosuhteissa, eikä tarvi renkaiden vaihdon yhteydessä myöskään tehdä mitään "kotikeskityksiä".

      Kaikki jotka ovat vähänkään perillä e39:stä, tietävät että nämä ovat todella
      tärinäherkkiä laitteita ja tietyistä yksilöistä tätä väpätystä ei saada .erkeleelläkään pois, kuten ei omastanikaan saatu.Samaa perseenvatkaus-tautia tuntuvat valitettavasti nuo mersutkin potevan.
      Valtaosa noista vapinatapauksista taitaa kuitenkin olla niitä, jotka sitkeästi ovat uskomatta, että esim. tourinkien tutinat häviävät pääsääntöisesti takakelkan kuluneiden puslien vaihdolla. Ne eivät häviä katsomalla, että ne puslat näyttävät ehjiltä ja sitten vaihdetaan iskarit ja tasapainotetaan renkaat, vaan vaihtamalla ne puslat. Itsekkin tein noin väärässä järjestyksessä, kunnes vihdoin vaihdoin puslat eikä mitään vapinoita ole sen jälkeen ollut millään renkailla.
      *-06 e46 330CiA Cabriolet*

      Comment

      • vaviah
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 632
        • Turku

        #33
        Allekirjoitan creative 22:n kommentit täysin siitä, että E39 on tosi herkkä auto kaikenlaisille tutinoille ja vapinoille. Vaihdoin autoa itsekin osittain sen vuoksi. Tuntuu myös uskomattomalta, että takakelkan puslien vaihto auttaisi jarrutettaessa tulevaan ratin vapinaan. Tuo ratin pieni vapina yli 60 km/h kevyesti jarrutettaessa on minulla ollut oikeastaan kaikissa ajamissani bemareissa (E30, E34, E36, E39 ja E46) - vähiten nykyisessä E46:ssa. E39:ssä se oli ehdottomasti pahin. Tämä ei tunnu johtuvan jarrulevyistä vaan jostain väljyydestä etupäässä (minulla ei iskarit eikä koiranluut). Toinen ongelma on sitten tuo legendaarisessa "tutina syö miestä" ketjussa käsitelty 55km/h ja 110km/h tuleva koko auton takapäähän painottuva tutina. Siihen voi auttaa takakelkan puslien vaihto, mutta muistaakseni Hemi kommentoi kokemuksesta, että etualatukivarsien vaihto poistaa ongelmat. Tuo sama osa voisi olla liitoksissa myös jarrutuksessa tulevaan vapinaan?
        X1 18d sDrive -18
        320i GT xDrive -13
        i3 BEV -13
        X1 18dA xDrive -16
        X5 3.0iA -00
        320d Touring -00
        528iA Touring -97
        325 CiA -93
        316i -94
        316 -88

        Comment

        • Piplis
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 292
          • Kerava

          #34
          pusla-juttu olikin viittaus tuohon creativen mainitsemaan perseenvatkaus-tautiin, eli juurikin mainitsemaasi "tutina syö miestä" -threadiin eikä niikään tähän jarrutustärinään.
          *-06 e46 330CiA Cabriolet*

          Comment

          • himonussija
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 392
            • Finland

            #35
            Tämä jarruttaessa täristäminen on eri juttu kuin tasaista vauhtia ajettaessa ilmenevä tärinä. Voihan toki olla että kauttaaltaan väljä alusta aiheuttaa molempia, mutta pääsääntöisesti ei noilla pitäisi olla yhteyttä toisiinsa.

            E46:ssa kaverilla oli satunnaista jarruttaessa täristämistä. Siinä etutukivarsien isot takapuslat olivat aivan finaalissa ja katsastuksessa tuli hylkäys niiden vuoksi. Autolla oli ajettu tuolloin n.95tkm.

            Pakkaskeleillä olen huomannut foorumilla muidenkin kirjaamaa täristämistä ensikilometreillä. Johtuu ilmeisesti renkaiden painumisesta ja tärinä loppuu kun kumit taas oikenevat lyhyen ajon jälkeen.

            Viime syksynä kun vaihdatin renkaat E39:iin, sanoi rengasliikkeen kaveri että yhdessä vanteessa on muuten pystyheittoa. Sanoi ettei sitä kaikilla tasapainotuskoneilla pysty edes havaitsemaan mutta heillä oli uuden karheat vehkeet joilla heitto näkyi. Laittoi kuitenkin painoja ko. vanteeseen sen verran että vanne oli periaatteessa tasapainossa.

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              #36
              Originally posted by creative 22 View Post
              Ja kymmenet ja taas kymmenet tätä asiaa koskevat postauksetko on tällekin
              foorumille kirjoiteltu aivan huvikseen?...
              Huhut jokaisen E39:n tärinästä ovat vahvasti liioiteltuja. Täällä itse asiaa aikoinaan kyselin ja suurin osa omistajista kertoi olleensa havaitsematta vapinoita. Olen minäkin harkinnut vaihtoa autoon jossa ei teknisiin ongelmiin sekoitu henkimaailman asioita mutta aika hyvin tähän asti pärjännyt, ehkä lähinnä siksi kun luotan alustan vitaaleissa osissa ja mm. vanteissa alkuperäisosiin ja kokoihin.

              Originally posted by himonussija View Post
              Tämä jarruttaessa täristäminen on eri juttu kuin tasaista vauhtia ajettaessa ilmenevä tärinä. Voihan toki olla että kauttaaltaan väljä alusta aiheuttaa molempia, mutta pääsääntöisesti ei noilla pitäisi olla yhteyttä toisiinsa..
              Tätä minäkin olen hiukan koettanut toitottaa. Osalla menee kuset ja paskat sekaisin jos luulee että ratin väpätys häviää takapään puslien vaihdolla jne. Sitten kun nämä sekoittuu täällä keskusteluissa niin aika hyvin on pakka jo sekaisin. Yks juttu vielä; sitten kun katsastussetä muljailee puslia ja toteaa että niissä ei ole mitään vikaa niin tähän toiset ehkä luottaa kuin kiveen. Edelleen siis mm. etupään reaktiotankojen puslien kunto selviää parhaiten ottamalla puslan käteen ja etsimällä siitä vikoja.

              Mutta jätetään tutinat nyt selkeyden vuoksi tästä threadistä pois.
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • creative 22
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 560
                • Alavus

                #37
                Kyllä, tämä viestiketju olikin tuosta jarrutärinästä ja selvennän tätä hieman.Eli omassa autossani oli molemmat ongelmat, jarrutustärinä ja tämä legendaarinen tutina 100kmh jälkeen.Jarrujen suhteen tein seuraavat korjaukset, vaihdoin levyt ja palat, reaktiotankojen puslat, puhdistin huolellisesti satulat, vaihdatin myös jarrunesteet.Tulos:Noin 1000km pääsin ja taas tärinä jarruttaessa alkoi.

                Tutina taas oli koko ajan sama, 3:a vanne/rengassatsia kokeilin, vaihdoin uudet alatukivarret, tutkin vetoakselit, apurungon puslat, irroitin kaikki takapään tukivarret ja tutkin pallonivelien kunnon, narinaheloissa ei myöskään välyksiä.Keskitin vanteet tarkemmin alumiiniteipin avulla.Apurungon puslista vielä, näitä siis en vaihtanut, pitkällä pultilla väänneltäessä ei minkäänlaista murtumaa kumissa ollut havaittavissa.

                Koskaan minulle siis ei selvinnyt miksi auto tärisi?On todella mukavaa kuulla että on e39:jä jotka ei tärise Kummallista tuossa minun ex-autossani oli se että aina jonkin "tempun" jälkeen tärinä katosi ja taas ilmestyi jonkin ajan kuluttua takaisin..
                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                BMW Freude Am Fahren

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10114
                  • KVLA

                  #38
                  .....................
                  Last edited by Heguli 31; 13-05-2008, 14:46.

                  Comment

                  • Alfredson
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2007
                    • 463
                    • Uusimaa

                    #39
                    Jarrujen satunnainen tärinä, vika korjattu

                    Eli nyt on vika korjattu. Se oli todellakin jarrulevyt tuhannen kierot. Samalla rattia vaivannut PIENI tärinä poistui. Jarruneste todellakin pääsi kytkimen työsylinteristä. Heloissa ja puslissa ei havaittu mitään välystä.
                    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                    Comment

                    • _Dexi
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 769
                      • Vihti

                      #40
                      Joten taas yksi E39 on tärinästä vapaa, onnittelut - se palkitsee aina kun pitkään piinannut vika ratkeaa.

                      Itsellä ollut 2x E39 ja ei niistä kumpikaan vapise tai tärise yhtään mihinkään, M5 täristi kun reaktiotangon helat meni, vaihdolla loppu. Sen jälkeen uudemman kerran ihan koska vanne oli päässyt hieman kieroksi.

                      Kaverien E39it ei täristä.


                      Etutuenta tossa E39 on ilmeisen herkkä tärisemään jos joku paikka on rikki - mutta ei ton suhteen nyt kannata autoa ruveta täriseväksi leimaamaan ihan "ominaisuutena".


                      Ja joku sanoi että reaktiotangot ei voisi täristää välillä ja välillä taas ei - mulla M5 teki juuri näin, useimmiten jarrut toimi oikein nätisti, sitten joskus täristi niin hemmetisti.

                      Kai se on jos pusla on löysä, ja rengas sopivasti saa jostain "kimmokkeen" vapinalle jarrutuksen alussa, niin se liike sitten kertaantuu kun pusla on löysä.

                      Tuo tärinä loppui aina kun jarrun päästi ja painoi sitten uudestaan, eli rengas "vakautui" siinä välissä.
                      Last edited by _Dexi; 03-03-2008, 23:57.
                      **********
                      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                      (ex. E60 530Da '04)
                      (ex. E39 M5 Facelift '99)
                      (ex. E39 540i '98)
                      *

                      Comment

                      • E39-530A
                        BTCF Member
                        • Feb 2007
                        • 949
                        • Espoo

                        #41
                        Jarrutärinää uusilla levyillä

                        Tuli vaihdettua E39 530iA:han (129tkm ajettu) loppuunkuluneet etulevyt uusiin ja palat samaten. Minut oli etukäteen peloteltu tekemään homma kunnolla, koska E39:ssä kuulemma homman saa helposti reisilleen huolimattomasti tehden ja jarrut rupeavat täristämään -> kierot.

                        No tästä tietoisena ja kaikki ohjeet ja vinkit sekä korjausoppaan kera tein homman oikein ajan kanssa rauhassa (6 tuntia!). Vanhat kamat pois, tunnontarkka putsaus pyörännavoille teräsharjoin ja paineilmalla. Samalla todella viimeisen päälle uusien levyjen putsaus jarrukliinerillä. Satulat myös putsasin paineilmalla ja teräsharjalla ja myös satuloiden kiinnitysraudat. Levyt paikalleen ja pyörittelemällä silmämääräisesti totesin, että ei vipata ja samoin satula ja palat paikallaan vain tasainen pieni ääni (ennen pedaalin poljentaa) oikea puoli, vasemmalla myös mutta pientä aaltoilua siinä hankaavassa äänessä. Liukutapit toki putsasin hyvin ja jarruvaseliinilla voitelin. Kuparitahnaa levittelin tasaisesti palojen taakse ja muihin kohtiin, mistä ne satulaan ottavat. Vierestä katseltuaan kokenut fiksari sanoi, että ihme jollei onnistu, kun noin hyvin teit.

                        Ja mikä meni vikaan?

                        Pari-kolme sataa kilometriä jarruttelin kevyesti, nyt jo kunnolla, sillä hommasta on jo yli 500km. Ja perhana, kun jarruttaessa täristää. Ei pahasti, mutta huomaa kuitenkin. Jotenkin tuntuu ettei ihan tarkkaan korreloisi vauhdin kanssa, vaikka sinne päin kumminkin. Enempi tuntuu jalassa, ehkä vainoharhojen kera myös ratissa hiukan.

                        Ei täristänyt finaalissa olevilla levyillä, joten tuskinpa mikään alustan hela tai prikka olisi sopimuksensa juuri nyt irtisanonut. Vai?

                        Minkä nyt neuvoksi? "Vanhat" levyt mäkeen, uudet tilalle ja homma vielä paremmin? Vai ruvetaanko alustanosaruletiin? Voiko johtua jotenkin siitä, että etujarrut purevat nyt paremmin ja jotain tutinaa välittyisi sitä kautta?

                        t:Iki-uusavuton
                        E92 335iA -08

                        ---
                        ex E34 540iA -93
                        ex E90 325iA -05
                        ex E39 530iA -00
                        ex Toyota Avensis
                        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                        Comment

                        • _Dexi
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2006
                          • 769
                          • Vihti

                          #42
                          Ota heittokello käyttöön ja tsekkaa onko levyt suorat - jos ne on suorat tai heittoa on vain vähän (mullakin taisi olla kymppi tai pari ja ne ei silti täristä), niin diagnoosi on selvä -> Heloissa väljää.
                          **********
                          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                          (ex. E60 530Da '04)
                          (ex. E39 M5 Facelift '99)
                          (ex. E39 540i '98)
                          *

                          Comment

                          • E39-530A
                            BTCF Member
                            • Feb 2007
                            • 949
                            • Espoo

                            #43
                            Originally posted by _Dexi View Post
                            Ota heittokello käyttöön ja tsekkaa onko levyt suorat - jos ne on suorat tai heittoa on vain vähän (mullakin taisi olla kymppi tai pari ja ne ei silti täristä), niin diagnoosi on selvä -> Heloissa väljää.
                            Tattis simppelistä neuvosta. Pitää soitella sinne harrastepajalle, josko niillä olisi heittokello. Olikos nuo kymppi ja pari mitä yksikköä, mikrometrejä?
                            E92 335iA -08

                            ---
                            ex E34 540iA -93
                            ex E90 325iA -05
                            ex E39 530iA -00
                            ex Toyota Avensis
                            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                            Comment

                            • _Dexi
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 769
                              • Vihti

                              #44
                              Originally posted by E39-530A View Post
                              Tattis simppelistä neuvosta. Pitää soitella sinne harrastepajalle, josko niillä olisi heittokello. Olikos nuo kymppi ja pari mitä yksikköä, mikrometrejä?
                              Ei kyllä mulla oli levyissä muistaakseni ihan kymppi eli kymmenesosa millin heitto, joka ei tunnu millään tapaa jarrupolkimessa tai missään. Eli kyllä se jonninmoista heittoa tuntuu sulattavan.

                              (Tai sitten sekin virhe oli vain mittausvirhe, oli siinä vaiheessa iltaa jo remontti lopuillaan ja heittokellon kiinnitys aika kyseenalanen)
                              **********
                              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                              (ex. E60 530Da '04)
                              (ex. E39 M5 Facelift '99)
                              (ex. E39 540i '98)
                              *

                              Comment

                              • Matula
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2007
                                • 1706

                                #45
                                Originally posted by _Dexi View Post
                                Ja joku sanoi että reaktiotangot ei voisi täristää välillä ja välillä taas ei - mulla M5 teki juuri näin, useimmiten jarrut toimi oikein nätisti, sitten joskus täristi niin hemmetisti.

                                Kai se on jos pusla on löysä, ja rengas sopivasti saa jostain "kimmokkeen" vapinalle jarrutuksen alussa, niin se liike sitten kertaantuu kun pusla on löysä.

                                Tuo tärinä loppui aina kun jarrun päästi ja painoi sitten uudestaan, eli rengas "vakautui" siinä välissä.

                                Taas mennään, voiko näitä kokemuksia yhdistää 6-koneisen etutuentaan? Oman autoni oireet ovat täsmälleen samant kuin Dexin kokemukset M5 mallistaan, juhannusreissu lähenee ja matkan teko olisi miellyttävempää ilman tärinöitä. Samaan saumaan kysymys reaktiotangon vaihdosta, onko tanko vaihdettavissa ilman erikoisempia työkaluhyllyjä eli selviänkö laatikollisella lenkkejä ja hylsyjä vai onko esim. paineilmatyökalut välttämättömiä? Entä pelkkien puslien vaihto noihin tankoihin, selviääkö peruskaluilla vai olisiko prässi poikaa?

                                Comment

                                Working...
                                X