Originally posted by creative 22
View Post
E39 jarrujen satunnainen täristäminen
Collapse
X
-
Originally posted by creative 22 View PostJa kymmenet ja taas kymmenet tätä asiaa koskevat postauksetko on tällekin
foorumille kirjoiteltu aivan huvikseen?Joo, ajelen kyllä teknillisesti maltillisemmalla autolla nykyään joka ei täristä missään olosuhteissa, eikä tarvi renkaiden vaihdon yhteydessä myöskään tehdä mitään "kotikeskityksiä".
Kaikki jotka ovat vähänkään perillä e39:stä, tietävät että nämä ovat todella
tärinäherkkiä laitteita ja tietyistä yksilöistä tätä väpätystä ei saada .erkeleelläkään pois, kuten ei omastanikaan saatu.Samaa perseenvatkaus-tautia tuntuvat valitettavasti nuo mersutkin potevan.*-06 e46 330CiA Cabriolet*
Comment
-
-
Allekirjoitan creative 22:n kommentit täysin siitä, että E39 on tosi herkkä auto kaikenlaisille tutinoille ja vapinoille. Vaihdoin autoa itsekin osittain sen vuoksi. Tuntuu myös uskomattomalta, että takakelkan puslien vaihto auttaisi jarrutettaessa tulevaan ratin vapinaan. Tuo ratin pieni vapina yli 60 km/h kevyesti jarrutettaessa on minulla ollut oikeastaan kaikissa ajamissani bemareissa (E30, E34, E36, E39 ja E46) - vähiten nykyisessä E46:ssa. E39:ssä se oli ehdottomasti pahin. Tämä ei tunnu johtuvan jarrulevyistä vaan jostain väljyydestä etupäässä (minulla ei iskarit eikä koiranluut). Toinen ongelma on sitten tuo legendaarisessa "tutina syö miestä" ketjussa käsitelty 55km/h ja 110km/h tuleva koko auton takapäähän painottuva tutina. Siihen voi auttaa takakelkan puslien vaihto, mutta muistaakseni Hemi kommentoi kokemuksesta, että etualatukivarsien vaihto poistaa ongelmat. Tuo sama osa voisi olla liitoksissa myös jarrutuksessa tulevaan vapinaan?X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Tämä jarruttaessa täristäminen on eri juttu kuin tasaista vauhtia ajettaessa ilmenevä tärinä. Voihan toki olla että kauttaaltaan väljä alusta aiheuttaa molempia, mutta pääsääntöisesti ei noilla pitäisi olla yhteyttä toisiinsa.
E46:ssa kaverilla oli satunnaista jarruttaessa täristämistä. Siinä etutukivarsien isot takapuslat olivat aivan finaalissa ja katsastuksessa tuli hylkäys niiden vuoksi. Autolla oli ajettu tuolloin n.95tkm.
Pakkaskeleillä olen huomannut foorumilla muidenkin kirjaamaa täristämistä ensikilometreillä. Johtuu ilmeisesti renkaiden painumisesta ja tärinä loppuu kun kumit taas oikenevat lyhyen ajon jälkeen.
Viime syksynä kun vaihdatin renkaat E39:iin, sanoi rengasliikkeen kaveri että yhdessä vanteessa on muuten pystyheittoa. Sanoi ettei sitä kaikilla tasapainotuskoneilla pysty edes havaitsemaan mutta heillä oli uuden karheat vehkeet joilla heitto näkyi. Laittoi kuitenkin painoja ko. vanteeseen sen verran että vanne oli periaatteessa tasapainossa.
Comment
-
-
Originally posted by creative 22 View PostJa kymmenet ja taas kymmenet tätä asiaa koskevat postauksetko on tällekin
foorumille kirjoiteltu aivan huvikseen?...
Originally posted by himonussija View PostTämä jarruttaessa täristäminen on eri juttu kuin tasaista vauhtia ajettaessa ilmenevä tärinä. Voihan toki olla että kauttaaltaan väljä alusta aiheuttaa molempia, mutta pääsääntöisesti ei noilla pitäisi olla yhteyttä toisiinsa..
Mutta jätetään tutinat nyt selkeyden vuoksi tästä threadistä pois.Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Kyllä, tämä viestiketju olikin tuosta jarrutärinästä ja selvennän tätä hieman.Eli omassa autossani oli molemmat ongelmat, jarrutustärinä ja tämä legendaarinen tutina 100kmh jälkeen.Jarrujen suhteen tein seuraavat korjaukset, vaihdoin levyt ja palat, reaktiotankojen puslat, puhdistin huolellisesti satulat, vaihdatin myös jarrunesteet.Tulos:Noin 1000km pääsin ja taas tärinä jarruttaessa alkoi.
Tutina taas oli koko ajan sama, 3:a vanne/rengassatsia kokeilin, vaihdoin uudet alatukivarret, tutkin vetoakselit, apurungon puslat, irroitin kaikki takapään tukivarret ja tutkin pallonivelien kunnon, narinaheloissa ei myöskään välyksiä.Keskitin vanteet tarkemmin alumiiniteipin avulla.Apurungon puslista vielä, näitä siis en vaihtanut, pitkällä pultilla väänneltäessä ei minkäänlaista murtumaa kumissa ollut havaittavissa.
Koskaan minulle siis ei selvinnyt miksi auto tärisi?On todella mukavaa kuulla että on e39:jä jotka ei täriseKummallista tuossa minun ex-autossani oli se että aina jonkin "tempun" jälkeen tärinä katosi ja taas ilmestyi jonkin ajan kuluttua takaisin..
Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
Jarrujen satunnainen tärinä, vika korjattu
Eli nyt on vika korjattu. Se oli todellakin jarrulevyt tuhannen kierot. Samalla rattia vaivannut PIENI tärinä poistui. Jarruneste todellakin pääsi kytkimen työsylinteristä. Heloissa ja puslissa ei havaittu mitään välystä.Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
Comment
-
-
Joten taas yksi E39 on tärinästä vapaa, onnittelut - se palkitsee aina kun pitkään piinannut vika ratkeaa.
Itsellä ollut 2x E39 ja ei niistä kumpikaan vapise tai tärise yhtään mihinkään, M5 täristi kun reaktiotangon helat meni, vaihdolla loppu. Sen jälkeen uudemman kerran ihan koska vanne oli päässyt hieman kieroksi.
Kaverien E39it ei täristä.
Etutuenta tossa E39 on ilmeisen herkkä tärisemään jos joku paikka on rikki - mutta ei ton suhteen nyt kannata autoa ruveta täriseväksi leimaamaan ihan "ominaisuutena".
Ja joku sanoi että reaktiotangot ei voisi täristää välillä ja välillä taas ei - mulla M5 teki juuri näin, useimmiten jarrut toimi oikein nätisti, sitten joskus täristi niin hemmetisti.
Kai se on jos pusla on löysä, ja rengas sopivasti saa jostain "kimmokkeen" vapinalle jarrutuksen alussa, niin se liike sitten kertaantuu kun pusla on löysä.
Tuo tärinä loppui aina kun jarrun päästi ja painoi sitten uudestaan, eli rengas "vakautui" siinä välissä.Last edited by _Dexi; 03-03-2008, 23:57.**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Jarrutärinää uusilla levyillä
Tuli vaihdettua E39 530iA:han (129tkm ajettu) loppuunkuluneet etulevyt uusiin ja palat samaten. Minut oli etukäteen peloteltu tekemään homma kunnolla, koska E39:ssä kuulemma homman saa helposti reisilleen huolimattomasti tehden ja jarrut rupeavat täristämään -> kierot.
No tästä tietoisena ja kaikki ohjeet ja vinkit sekä korjausoppaan kera tein homman oikein ajan kanssa rauhassa (6 tuntia!). Vanhat kamat pois, tunnontarkka putsaus pyörännavoille teräsharjoin ja paineilmalla. Samalla todella viimeisen päälle uusien levyjen putsaus jarrukliinerillä. Satulat myös putsasin paineilmalla ja teräsharjalla ja myös satuloiden kiinnitysraudat. Levyt paikalleen ja pyörittelemällä silmämääräisesti totesin, että ei vipata ja samoin satula ja palat paikallaan vain tasainen pieni ääni (ennen pedaalin poljentaa) oikea puoli, vasemmalla myös mutta pientä aaltoilua siinä hankaavassa äänessä. Liukutapit toki putsasin hyvin ja jarruvaseliinilla voitelin. Kuparitahnaa levittelin tasaisesti palojen taakse ja muihin kohtiin, mistä ne satulaan ottavat. Vierestä katseltuaan kokenut fiksari sanoi, että ihme jollei onnistu, kun noin hyvin teit.
Ja mikä meni vikaan?
Pari-kolme sataa kilometriä jarruttelin kevyesti, nyt jo kunnolla, sillä hommasta on jo yli 500km. Ja perhana, kun jarruttaessa täristää. Ei pahasti, mutta huomaa kuitenkin. Jotenkin tuntuu ettei ihan tarkkaan korreloisi vauhdin kanssa, vaikka sinne päin kumminkin. Enempi tuntuu jalassa, ehkä vainoharhojen kera myös ratissa hiukan.
Ei täristänyt finaalissa olevilla levyillä, joten tuskinpa mikään alustan hela tai prikka olisi sopimuksensa juuri nyt irtisanonut. Vai?
Minkä nyt neuvoksi? "Vanhat" levyt mäkeen, uudet tilalle ja homma vielä paremmin? Vai ruvetaanko alustanosaruletiin? Voiko johtua jotenkin siitä, että etujarrut purevat nyt paremmin ja jotain tutinaa välittyisi sitä kautta?
t:Iki-uusavutonE92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
-
Ota heittokello käyttöön ja tsekkaa onko levyt suorat - jos ne on suorat tai heittoa on vain vähän (mullakin taisi olla kymppi tai pari ja ne ei silti täristä), niin diagnoosi on selvä -> Heloissa väljää.**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Originally posted by _Dexi View PostOta heittokello käyttöön ja tsekkaa onko levyt suorat - jos ne on suorat tai heittoa on vain vähän (mullakin taisi olla kymppi tai pari ja ne ei silti täristä), niin diagnoosi on selvä -> Heloissa väljää.Pitää soitella sinne harrastepajalle, josko niillä olisi heittokello. Olikos nuo kymppi ja pari mitä yksikköä, mikrometrejä?
E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
-
Originally posted by E39-530A View PostTattis simppelistä neuvosta.Pitää soitella sinne harrastepajalle, josko niillä olisi heittokello. Olikos nuo kymppi ja pari mitä yksikköä, mikrometrejä?
(Tai sitten sekin virhe oli vain mittausvirhe, oli siinä vaiheessa iltaa jo remontti lopuillaan ja heittokellon kiinnitys aika kyseenalanen)**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Originally posted by _Dexi View PostJa joku sanoi että reaktiotangot ei voisi täristää välillä ja välillä taas ei - mulla M5 teki juuri näin, useimmiten jarrut toimi oikein nätisti, sitten joskus täristi niin hemmetisti.
Kai se on jos pusla on löysä, ja rengas sopivasti saa jostain "kimmokkeen" vapinalle jarrutuksen alussa, niin se liike sitten kertaantuu kun pusla on löysä.
Tuo tärinä loppui aina kun jarrun päästi ja painoi sitten uudestaan, eli rengas "vakautui" siinä välissä.
Taas mennään, voiko näitä kokemuksia yhdistää 6-koneisen etutuentaan? Oman autoni oireet ovat täsmälleen samant kuin Dexin kokemukset M5 mallistaan, juhannusreissu lähenee ja matkan teko olisi miellyttävempää ilman tärinöitä. Samaan saumaan kysymys reaktiotangon vaihdosta, onko tanko vaihdettavissa ilman erikoisempia työkaluhyllyjä eli selviänkö laatikollisella lenkkejä ja hylsyjä vai onko esim. paineilmatyökalut välttämättömiä? Entä pelkkien puslien vaihto noihin tankoihin, selviääkö peruskaluilla vai olisiko prässi poikaa?
Comment
-
Comment