Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrujen satunnainen täristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Josunapalm
    Bimmer Rookie
    • May 2008
    • 168
    • Lappeenranta

    #46
    Itsekin olen taistellut kyseisen ongelman kanssa tässä nyt jo tovin. Auto -96 535. Aluksi vaihdoin levyt ja palat kun olivat muutenkin vaihdon tarpeessa ja tärinät katosivat hetkeksi, mutta tulivat pikkuhiljaa takaisin. Sen jälkeen olen vaihtanut reaktiotangot (ne vinot?) ja alatukivarret (ne suorat?) heloineen.
    Ei vaikutusta kummallakaan. Täristää edelleen samalla tavalla joka jarrutuksessa. Mitähän seuraavaks?

    Ja noiden tankojen ja varsien vaihtoon ei tarvinnut kuin muutamaa hylsyä (ja räikkää) sekä pari lenkkiavainta. Vasaralla ja kiilalla piti hieman tuskailla et sai sen olkakappaleeseen kiinnittyvän pään irti kun oli hieman jumissa.

    Comment

    • tumppi$
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2007
      • 457
      • Päijät-Häme

      #47
      Originally posted by Josunapalm View Post
      Itsekin olen taistellut kyseisen ongelman kanssa tässä nyt jo tovin. Auto -96 535. Aluksi vaihdoin levyt ja palat kun olivat muutenkin vaihdon tarpeessa ja tärinät katosivat hetkeksi, mutta tulivat pikkuhiljaa takaisin. Sen jälkeen olen vaihtanut reaktiotangot (ne vinot?) ja alatukivarret (ne suorat?) heloineen.
      Ei vaikutusta kummallakaan. Täristää edelleen samalla tavalla joka jarrutuksessa. Mitähän seuraavaks?

      Ja noiden tankojen ja varsien vaihtoon ei tarvinnut kuin muutamaa hylsyä (ja räikkää) sekä pari lenkkiavainta. Vasaralla ja kiilalla piti hieman tuskailla et sai sen olkakappaleeseen kiinnittyvän pään irti kun oli hieman jumissa.

      Joo. Eli tärinät alkoi taas, kun uudet levyt ja palat "lasittuivat" hieman...
      Itse tappelin hulluna E39:in tärinöiden kanssa melkein puoli vuotta...

      Jarrut olivat yksi tärinän kohteista... Kolme kertaa vaihdatin palat ja levyt.(onneksi meni joka kerralla takuuseen)
      Mutta, mutta... Kyseessä olikin selkeä välinpitämättömyys asennuksen suhteen... Tätä en osannut epäillä, koska homman teetätin "kantapaikassani" jossa yleensä työ on ensiluokkaista.

      Noh, rupesihan se asennus lopulta onnistumaan kun korotin pikkaisen ääntäni ja menin itse apupojaksi asentamaan niitä...

      Eli: Puhdista navat ja kaikki pinnat ruosteesta ja paskasta todella huolella, (haalea vesi tai paineilma ei riitä) Puhdista ja rasvaa liu´ut ja suojakumit hyvin, herkistele männät oikein ajatuksella, ja sitten kun kiinnität niitä uusia levyjä niin älä missään nimessä "tapa" niitä "ampumalla" pulttipyssyllä hulluna... Vaan kiltisti käsin kiristys napakasti mutta kohtuudella kuitenkin.

      Eli kokeile tosiaan aluksi tuota... Ei maksa muuta kuin vaivaa. Minulla auttoi kummasti. (tosin tuli sinne alustaan muutenkin uutta osaa melkein tonnilla)

      Ja jos tuosta uudelleenasentamisesta ei ole apua, niin sitten seuraava lääke voisi olla raidetangot molempine päineen.
      Last edited by tumppi$; 06-10-2014, 00:47.

      Comment

      • Josunapalm
        Bimmer Rookie
        • May 2008
        • 168
        • Lappeenranta

        #48
        Originally posted by tumppi$ View Post

        Eli: Puhdista navat ja kaikki pinnat ruosteesta ja paskasta todella huolella, (haalea vesi tai paineilma ei riitä) Puhdista ja rasvaa liu´ut ja suojakumit hyvin, herkistele männät oikein ajatuksella, ja sitten kun kiinnität niitä uusia levyjä niin älä missään nimessä "tapa" niitä "ampumalla" pulttipyssyllä hulluna... Vaan kiltisti käsin kiristys napakasti mutta kohtuudella kuitenkin.

        Joo, pitääpä tossa kun lomat koittaa niin ottaa ihan asiakseen noiden satuloiden huolellinen huoltaminen.

        Comment

        • Exami
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 986
          • Hyvinkää, Tuusula

          #49
          kokemuksia kyseisestä tapauksesta: Jarruttaessa voimakkaasti kuuluu jurinaa :\ ei vipata ei heilu ei täristä kuuluu vaa jurinaa tämäkin vaan lämpimillä jarruilla... olisko huonot palat tjms.? en oo paloihin vielä paneutunut.. ostin auton liikkeestä ja sillai.. josko vaihtas freodon palat?
          sigpic
          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

          Comment

          • tumppi$
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2007
            • 457
            • Päijät-Häme

            #50
            Originally posted by Exami View Post
            kokemuksia kyseisestä tapauksesta: Jarruttaessa voimakkaasti kuuluu jurinaa :\ ei vipata ei heilu ei täristä kuuluu vaa jurinaa tämäkin vaan lämpimillä jarruilla... olisko huonot palat tjms.? en oo paloihin vielä paneutunut.. ostin auton liikkeestä ja sillai.. josko vaihtas freodon palat?

            Voisi viitata myös vialliseen ABS-anturiin...? Muistuttaako jurina "absien" pitämää ääntä niin kuin jarruttaisit liukkaalla? Käsitykseni mukaan aika yleisiä juuri nuo anturiviat... Parilla kaverillanikin parhaillaan absianturivika päällä. Toisella loistaa varoitusvalo, toisella ei.

            Comment

            • Valkman
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 712
              • Helsinki

              #51
              Vanha threadi, mutta lisätään... Auto -98 535.

              Tärinää jarruttaessa ja aamuisin heti liikkeellelähdön jälkeen... loppuu jotenkin lämmetessä tuo ajonaikainen tärinä, mutta jarruvapina vahvistuu mitä pidemmälle ajaa. Threadin aloittajan mukainen samainen nykivä pysähtyminen, kun tulee risteyksiin...aivan kuin levyt kierot. Ei tärise voimakkaammin jarruttaessa vaan käytettäessä tietynsuuruutta voimaa. Heittokellolla levyt suorat!

              Koko alusta käytiin läpi ja väljät korjattiin kaikista "kovista liitoksista", eli kuulanivelet jne. varmasti ehjiä. Eilen sitten käytiin vielä kerran huolella tuo alusta läpi ja varsinkin suurinta epäilystä tutkittiin eniten, eli reaktiotankojen puslia. Aikani väänneltyä puslia ja alustaa, huomasin reaktiotankoa käänneltäessä, että toisen puolen rengas heiluu herkemmin auton pituussuunnassa... eli antaa ikäänkuin periksi tuennasta. Puslaa vääntämään urakalla pitkällä varrella ja olihan siinä hiuksenhieno repeämä... siis todella pieni. Väänsin repeämää suuremmaksi ja koeajolle. Huomasin heti ensimmäisessä töyssyssä huomattavasti voimakkaamman kolauksen puslan puoleiselta tuennalta, eli tanko löi läpi runkoon. Jarrut ravisti entistä voimakkaammin ja jokaisessa kiihdytyksessä ja jarrutuksessa keulalla kolahti välyksen tapaan tuo tuenta.

              Yllätys on se, että reaktiotangot on vaihdettu n. 10 tkm sitten (tarvikeosa) ja nuo puslat tuntu yllättävän löysiltä uusiin verrattuna. Oletettavasti tuo murtuma on myös syvemmällä kuin näkemällä näki, mutta öljyt oli sisällä jne. Pusla otettiin holkistaan ulos ja selkeitä läpilyömisen merkkejä oli nähtävissä.

              Motonetin puslat vaihdettiin tilalle (muuta ei pikaisella aikataululla saatu) ja holkin 0,2 milliä pienempi ulkokehä aiheutti sen, että pusla pyörii tangossa ja menee käsin paikoilleen...prkl, todellakin viimeinen kerta kun sotkeudun noihin tarvikeosiin! Liimalla paikoilleen ja toivotaan parasta... ajossa ei pitäisi suuria voimia vaikuttaa puslan sivusuunnassa.

              Kuitenkin, tuloksena värinöiden häviäminen ja tuentakaan ei kolahtele töyssyissä! Myöskään reaktiotankoja ei pääse vääntelemään tiukempien puslien takia niin paljoa... Mutta monet väittää, että puslia ei välttämättä päältäpäin näe onko ehjät vai ei, mutta väitän kyllä, että turhien ostosten välttämiseksi kaikki osat on mahdollista käydä nosturilla läpi, kunhan vaan viitseliäisyyttä viitsii käyttää...

              Comment

              • VilleW
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 469
                • Turku

                #52
                Omia kokemuksia satunnaisista E39 jarrutärinöistä löytyy myös. Mystinen vika kun välillä tärisi ja välillä ei. Eilen hain autoni huollosta jossa tehtiin jarruhuolto, eli työohjeen mukaan puhdistettiin, herkistettiin ja voideltiin jarrusatulat. Toinen etujarrun pala oli jommalta kummalta puolelta jumissa asentajan mukaan.

                Tuloksena huomattavasti herkemmin toimivat ja täristämättömät jarrut. Eli itsekin E39:n etupään puslia jne. vaihdattaneena ja ihmetelleenä tämä tuli mukavana uutisena. Eli huoltakaa myös ne satulat ennen turhia nivelten ja tankojen vaihtoja. Toki jos on väljää niin vaihdetaan, mutta tämäkin voi olla yksi syy E39 mystisiin tärinöihin. Eikä ainakaan mitään häviä jos tämän tekee
                Ex Bemut:
                i3 REx -14
                F15 xDrive40e -16
                E71 X6 3.0 Sport -11
                F10 525d x-Drive M-Sport -12
                E70 X5 3.0sd -08
                F36 418d Gran Coupe
                F30 316d -12
                E93 320i -08
                E70 X5 3.0d Sport -07
                E53 X5 3.0d Sport -04
                E61 530dA M-Sport individual -06
                E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                E46 330i touring -01
                E36 328i Coupe -97
                E30 325i cabriolet -87
                E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                E21 318i -81

                Comment

                • Kentsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1397
                  • Tuusula

                  #53
                  Huomiona sellainen että "nypytys" jarrutettaessa voi myös johtua ruostuneista eli epätasaisesti kuluneista TAKAlevyistä. Ja luultavasti ruostuu sieltä sisäpuolelta minne on vaikeampi nähdä.
                  Ex: 523iA '97, 520iA '89
                  /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                  Comment

                  • VilleW
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 469
                    • Turku

                    #54
                    Taas lisää tarinaa E39:n tärinän tappamisesta...
                    Ihmeteltäessä toisinaan ilmenevää jarrujen täristämistä, huomattiin että auton etupyöriä pyöritettäessä kuuluu kummallinen tasainen napsutus.
                    Selvisi että molemmat pyöränlaakerit olivat kuluneet oudosti ja pitivät irtonaisinakin pyöriteltäessä napsutusta ja niissä tuntuu selvä pykälä.
                    No laakerit vaihdettiin ja taas väheni tärinät. Mutta ihan pientä ratin värinää on edelleen toisinaan. Kuten näköjään E39:n tapauksessa näyttää olevan,
                    tärinää ei tosiaan ole koko ajan vaan vain välillä.
                    Laakerien vaihdolla oli useita positiivisia vaikutuksia. Tuntuu että auto rullaa paremmin ja hiljaisemmin (vaikka tyypillistä laakerien jyrinää ei vielä ollut havaittavissa ennen vaihtoa).
                    Lisäksi ohjaus ja muutenkin auton käytös epätasaisella pinnalla tuli tarkemmaksi ja epämääräinen pieni vaeltelu hävisi myös. Eli nämäkin kannattaa tarkistaa E39 värinöiden kanssa tapeltaessa.
                    Seuraavaksi varmaan sitten vaihdetaan etualatukivarret, vaikkei niissäkään ole väänneltäessä havaittavissa välystä
                    Mahtaako sillä hävitä loputkin ratin tärinät, vai meneekö sittenkin etujarrulevyt vaihtoon, jää nähtäväksi...
                    On tää tosiaan "haastava" laitos tää E39:think
                    Ex Bemut:
                    i3 REx -14
                    F15 xDrive40e -16
                    E71 X6 3.0 Sport -11
                    F10 525d x-Drive M-Sport -12
                    E70 X5 3.0sd -08
                    F36 418d Gran Coupe
                    F30 316d -12
                    E93 320i -08
                    E70 X5 3.0d Sport -07
                    E53 X5 3.0d Sport -04
                    E61 530dA M-Sport individual -06
                    E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                    E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                    E46 330i touring -01
                    E36 328i Coupe -97
                    E30 325i cabriolet -87
                    E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                    E21 318i -81

                    Comment

                    • VilleW
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 469
                      • Turku

                      #55
                      .....
                      Last edited by VilleW; 11-11-2008, 13:15. Reason: tuplapostaus
                      Ex Bemut:
                      i3 REx -14
                      F15 xDrive40e -16
                      E71 X6 3.0 Sport -11
                      F10 525d x-Drive M-Sport -12
                      E70 X5 3.0sd -08
                      F36 418d Gran Coupe
                      F30 316d -12
                      E93 320i -08
                      E70 X5 3.0d Sport -07
                      E53 X5 3.0d Sport -04
                      E61 530dA M-Sport individual -06
                      E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                      E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                      E46 330i touring -01
                      E36 328i Coupe -97
                      E30 325i cabriolet -87
                      E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                      E21 318i -81

                      Comment

                      • VilleW
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 469
                        • Turku

                        #56
                        Nyt taisi löytyä viisasten kivi
                        Vaihdettiin vielä etualatukivarret, joiden vaihdolla oli pieni (ainakin plasebo)vaikutus jarrutärinöihin
                        ja myös ohjaukseen tuli hiven lisää tarkkuutta. Kuitenkin tärinät tallella pääosin, etenkin painettaessa
                        jarrua varovasti. Kovemmassa jarrutuksessa ei tärissyt.
                        Etupäässä rupesi vaihdettavat osat loppumaan niin katse kääntyi siihen mielestäni kaikkein ilmeisimpään
                        jarrujen tärinän aiheuttajaan eli etujarrulevyihin...Sitten vaan vanhat levyt kuikkaan (olivat mittauksen mukaan just vaihtorajassa) ja uutta Boschia tilalle
                        Levyjen vaihdon jälkeen ajo on ollut melko hymyilyttävää, EI PIENINTÄKÄÄN jarrutärinää.
                        Ei vaikuta onko kova vai hiljainen jarrutus. Olin jo huomaamattani alkanut irrottaa kättä ratista hiljaisissa jarrutuksissa,
                        kun ärsytti se ratin vapina.
                        Koko ajan siis suurin vian syy on ollut jarrulevyissä, eikä nivelissä mitkä foorumilla usein syylliseksi nimetään.
                        Toivottavasti nyt kun lähes koko setti etupäästä (reaktiotankojen puslat, etuiskarit, alatukivarret, pyörien laakerit ja jarrulevyt) on vaihdettu,
                        pääsee nauttimaan pidemmän aikaa hienosti kulkevan E39 touringin kyydistä (Samalla koko ajan vainoharhaisena odottaen koska joku taas tärrää)
                        Älkää antako periksi, kyllä sieltä löytyy se tärinän aiheuttaja, kun tarpeeksi tutkii ja kaivaa (lompakkoa)!
                        Last edited by VilleW; 17-11-2008, 08:38.
                        Ex Bemut:
                        i3 REx -14
                        F15 xDrive40e -16
                        E71 X6 3.0 Sport -11
                        F10 525d x-Drive M-Sport -12
                        E70 X5 3.0sd -08
                        F36 418d Gran Coupe
                        F30 316d -12
                        E93 320i -08
                        E70 X5 3.0d Sport -07
                        E53 X5 3.0d Sport -04
                        E61 530dA M-Sport individual -06
                        E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                        E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                        E46 330i touring -01
                        E36 328i Coupe -97
                        E30 325i cabriolet -87
                        E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                        E21 318i -81

                        Comment

                        • Geijjo
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 406
                          • Hell Sinki

                          #57
                          joo kuulostaa tutulta hommalta,ex e36 tärräs ja vaihdoin levyt 500km taas tärräs takuuseen uudet ja 500km ja tärräs.etupään puslat vaihtoon ja tärräs vielä jonkun sata kilometriä ku en ilenny enää itkeä levyistä ja loppui kuin seinään ja 20000km ainaki pelas.joku viisas kertoi että pusla antaa periksi ni jarrutuksessa rengas pääsee elämään ja levystä tulee kiero itsestään vaikka ois uusi levy.nii ja sit jälkikäteen tuli mieleen että ku poljin tärrää ni vika levyssä mut kun vain ratti tärrää ni vika jossain muualla.se tärräys tuntui puslan vaihdon jälkeen polkimessakin mut hävis itsestään kuten jo kerroin.
                          Forssalainen housutpoiskänni official fan klubben
                          e39 ///M5 ZzZ
                          e34 ///M5 Facelift Touring ZzZ
                          F11 530da M-Sport
                          Hurley-Durley x2
                          Koliseva connection
                          Itä-helsingin koiraverkko connection

                          Comment

                          • jyrbba69
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2008
                            • 2394
                            • Kouvola

                            #58
                            Originally posted by VilleW View Post
                            Nyt taisi löytyä viisasten kivi
                            Vaihdettiin vielä etualatukivarret, joiden vaihdolla oli pieni (ainakin plasebo)vaikutus jarrutärinöihin
                            ja myös ohjaukseen tuli hiven lisää tarkkuutta. Kuitenkin tärinät tallella pääosin, etenkin painettaessa
                            jarrua varovasti. Kovemmassa jarrutuksessa ei tärissyt.
                            Etupäässä rupesi vaihdettavat osat loppumaan niin katse kääntyi siihen mielestäni kaikkein ilmeisimpään
                            jarrujen tärinän aiheuttajaan eli etujarrulevyihin...Sitten vaan vanhat levyt kuikkaan (olivat mittauksen mukaan just vaihtorajassa) ja uutta Boschia tilalle
                            Levyjen vaihdon jälkeen ajo on ollut melko hymyilyttävää, EI PIENINTÄKÄÄN jarrutärinää.
                            Ei vaikuta onko kova vai hiljainen jarrutus. Olin jo huomaamattani alkanut irrottaa kättä ratista hiljaisissa jarrutuksissa,
                            kun ärsytti se ratin vapina.
                            Koko ajan siis suurin vian syy on ollut jarrulevyissä, eikä nivelissä mitkä foorumilla usein syylliseksi nimetään.
                            Toivottavasti nyt kun lähes koko setti etupäästä (reaktiotankojen puslat, alatukivarret, pyörien laakerit ja jarrulevyt) on vaihdettu,
                            pääsee nauttimaan pidemmän aikaa hienosti kulkevan E39 touringin kyydistä (Samalla koko ajan vainoharhaisena odottaen koska joku taas tärrää)
                            Älkää antako periksi, kyllä sieltä löytyy se tärinän aiheuttaja, kun tarpeeksi tutkii ja kaivaa (lompakkoa)!
                            Onhan näitäkin ollut 100+n kappaletta että vaihdettu levyt ja tärinät hävinneet 2 viikoksi ja sitten palaa kun levyt ovat lasittuneet. Toivotaan ettei sulla käy näin

                            -Jyri
                            2015 AMG GTS
                            -----------------------------

                            www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                            [email protected]

                            Comment

                            • VilleW
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 469
                              • Turku

                              #59
                              Originally posted by jyrbba69 View Post
                              Onhan näitäkin ollut 100+n kappaletta että vaihdettu levyt ja tärinät hävinneet 2 viikoksi ja sitten palaa kun levyt ovat lasittuneet. Toivotaan ettei sulla käy näin

                              -Jyri
                              Juu tätä mäkin toivon. Tosin ymmärtääkseni näissä tapauksissa joissa tärinät ovat palanneet, on vikaa ollut nivelissä tai puslissa ja mulla on nyt kaikki keulan palikat uutta. Jos siis palaavat niin alkaa olla vitsit vähissä No onhan tämä muutenkin jo ikänsä puolesta valmis paalattavaksi kun koritakuukin loppuu kohta
                              Ex Bemut:
                              i3 REx -14
                              F15 xDrive40e -16
                              E71 X6 3.0 Sport -11
                              F10 525d x-Drive M-Sport -12
                              E70 X5 3.0sd -08
                              F36 418d Gran Coupe
                              F30 316d -12
                              E93 320i -08
                              E70 X5 3.0d Sport -07
                              E53 X5 3.0d Sport -04
                              E61 530dA M-Sport individual -06
                              E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                              E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                              E46 330i touring -01
                              E36 328i Coupe -97
                              E30 325i cabriolet -87
                              E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                              E21 318i -81

                              Comment

                              • Alfredson
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2007
                                • 463
                                • Uusimaa

                                #60
                                Itselläni on nyt taas kuten olen jo maininnut 6kk kateissa olleet jarrutärinät palautuneet. Eli kertaus: Vuoden alussa täristi, uudet levyt, kuukauden pääsin tärinöittä, takuuseen uudet levyt, sitten saikin sen 6kk ainakin ajella ilman mitään tärinöitä ja nyt ne alkoi taas tärisemään. Nyt on uudet tukivarret odottamassa asennusta, reaktiotangot oli viimeksi ehjät kun puslat uusittiin. Saa nähdä mitä nyt tapahtuu kun ne saa alle, ilmoittelen toki.

                                Oireet siis:

                                - Tärisee jarruttaessa, en ole nyt enää kokeillut mutta aikaisemmin 120kmh:ssä ei tärissyt yhtää, pahin tutina tuntuisi olevan 70-60 kieppeillä

                                - Tärisee kovassa vauhdissa ajaessa ratti hieman

                                - Välillä tärisee enemmän, välillä vähemmän. Pahimmillaan todella pahasti välillä vähemmän. Pahimmalla tärinällä tuntuu oikeastaan että koko etupää kolistaa, tämä tuntuisi siis tukevan tukivarsia mutta....

                                - Auto pysähtyy nykien viimeiset metrit, joskus nykii PALJON joskus ei juurikaan. Outoa. Jos vika on tukivarsissa, miten tämän selittää?

                                Muuta huomioitavaa: Ajan autolla suureksi osaksi maantietä, ja käytän todella säästeliäästi jarruja. Työmatkalla muutamaristeys ja liikun sellaisiin aikoihin että voin rauhassa moottorilla hidastaa pitkäänkin ennen risteystä + monet risteykset vielä loivassa ylämäessä. Koitinkin antaa autolle jarrutärinöiden alettua kunnon selkäsaunaa mutkapätkällä ja jarrutärinät tuntui vähenevän. Välillä taas tuntuu että juuri kuumana täristää. Outoa on.

                                Lukuunottamatta tuota reippaampaa mutkapätkäjarruttelua (ei mitää yliväkivaltaista) olen käyttänyt _TODELLA_ maltilla jarruja, joten jos ne kierot on niin sitten alan jo huolestumaan.

                                Jos levyt kuitenkin on kierot, niin voitteko varauksetta suositella motonetin levyjä, alkaa huumori loppumaan ja siten myös periaate merkki/vastaavista osista.
                                Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎