Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Touringin iskareista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • schwarze
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 2017
    • Kangasala

    #46
    Originally posted by T.P. View Post
    Haulla löysin pari aihetta käsittelevää ketjua, joiden perusteella taidan laittaa nämä edellisessä viestissä mainitut iskarit:

    BOGE turbo 36-A61-A / SACHS advantage SA 556 834

    Jousiksi oli suositeltu H:R:ää, osanumero 29791-2. Nuo tosin näyttivät olevan esim. 530i touringiin ja pienempiin diisseleihin, 530D touringiin tarjottiin numerolla 29791-3 tai 29791-4.

    Taakse pitää miettiä perän laskua, jos keulan ja perän korkeus ei muutu samaksi etuiskareiden ja -jousien vaihdon jälkeen. Tässä yksi hyödyllinen ketju: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=117065
    Noilla osilla onnistuu. Olikos tää kaivo tasonsäädöllä? Noi H/R:n numerot kannattaa tarkistaa, tuleeko 2 vai 4 vieteriä...
    Mulla on -01 530da touringissa H/R rautavieterit x 4(30/15), Boge Turbot edessä ja "normi" Boget takana -> Toimii käyttiksessä hyvin, eikä tuu mikään teinimatala Jos autossasi on tasonsäätö, kannattaa ajattaa se kohdalleen INPA:lla, softaajia löytyy.
    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

    Comment

    • T.P.
      Newbiemmer
      • Nov 2010
      • 9
      • Oulu

      #47
      Originally posted by schwarze View Post
      Noilla osilla onnistuu. Olikos tää kaivo tasonsäädöllä? Noi H/R:n numerot kannattaa tarkistaa, tuleeko 2 vai 4 vieteriä...
      Mulla on -01 530da touringissa H/R rautavieterit x 4(30/15), Boge Turbot edessä ja "normi" Boget takana -> Toimii käyttiksessä hyvin, eikä tuu mikään teinimatala Jos autossasi on tasonsäätö, kannattaa ajattaa se kohdalleen INPA:lla, softaajia löytyy.
      Takana on tasonsäätö, 0227 SPORTL.FAHRW. M. NIVEAUREGULIERUNG lukee saksankielisessä varustelistassa. Urheilualustaa tasonsäädöllä tuo jossain päin foorumia olleiden suomennosten mukaan tarkottaa.

      Eteen tuo mainitsemasi paketti vaikuttaa järkevältä ja taidan semmosen laittaa syksyn aikana. Joudun todennäköisesti vaihtamaan iskarit myös taakse. Pitää nyt miettiä mitä sen kanssa tekee, ei ilmeisesti ihan ilmaista ole vaihtaa ilmajousitusta, mikäli sekin kaipaa uutta osaa. Ja iskareiden vaihtokin oli taakse semmonen, etten ehkä ala ite yrittään.

      Täytyypä pitää mielessä tuo perän säätö INPA:lla, mikäli on tarpeen. Oulusta löytyi ainakin osaava webaston koodaaja viime syksynä, tämän foorumin kautta toki.

      Comment

      • Kinner
        BTCF Member
        • Nov 2009
        • 99
        • jyväskylä

        #48
        Originally posted by Kinner View Post
        itsellä juuri sama tilanne 530D touring -02 m-sport ja pitäis tietää mitkä iskarit olis hyvät ja edulliset? saa myös kaupata käytettyjä iskareita privallla
        M
        Vielä pitäis tietää mitkä olis hyvät iskarit tuonne toukan alle,eli onko olemassa sellasta iskari/jousi settiä että olis mahdollisimman pehmeätä kyytiä kuoppasella tiellä,mutta jämäkkä kaarteisella tiellä? ja maavara olis suunnilleen sama kun nyt m-sportilla. vai tyydynkö vain motoneti tarjontaan eli advantagen M-sport iskareihin ja M vietereihin?
        käyttis e61 530Da Touring Lci -08
        ex e39 530Da Touring M-Sport-02[/U]
        PärräSuzuki gsx-r 750-00
        ex e39 523i sedan-97
        ex Kawasaki zzr600-93
        ex e34 525tdsa Touring-92
        ex e34 524td sedan-90
        ex e30 324tdic sedan-88

        Comment

        • pepemon
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 244
          • Rauma

          #49
          E39 Touring iskarit madalluksen kaveriksi

          Nyt kun tuli omaan 07/1999 Touringiin asennettua Weitecin 50/25 madallus ja eteen pitäisi vielä vaihtaa 18mm madalletut jousilautaset, on tullut aika päivittää vanhat kulahtaneet iskarit paremmin tarkoitukseen sopiviksi.

          Mitä iskaria olette käyttäneet reilummin madalletussa Touringissa?
          Autossani ei ole ilmajousitusta peräpäässä.

          Entä onko kukaan räätälöinyt jonkun toisen auton (taka)coileista tai peräti ilmajousituksesta Touringiin alustaa tosi tontitukseen?

          Sedaniin saisi kunnon säädöillä olevia coilejakin mutta mistä takapäähän taikoisi vastaavat?

          Mielenkiintoa olisi alkaa rakentelemaan jostain universaalista air ride kitistä tuohon sekä työmatka-ajossa että näyttelykäytössä toimivaa alustaa.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            #50
            olisko Bilstein B8?
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              #51
              Originally posted by pepemon View Post
              Mielenkiintoa olisi alkaa rakentelemaan jostain universaalista air ride kitistä tuohon toimivaa alustaa.
              Tää kiinnostaisi myös itseä! Oon yrittäny vähä ettiä, mut ei oikein löydy, tai sit en oo osannu hakee oikeil termeillä... :think
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • T.P.
                Newbiemmer
                • Nov 2010
                • 9
                • Oulu

                #52
                Päivitetään sen verran, että pitkään kestäneen arvonnan jälkeen tänään lähti tilaukseen Bilsteinin B8:t eteen ja B6:t taakse, kun hinta laski hyvällä alella siedettäväksi. E39 alustasarja ketjussa yhdistelmää oli muutama kehunut. Eroaapahan ainakin vähän useimpien boge/sachseista .

                Etujousia mietin vielä, joko M-Sport etujouset marmoritiskiltä noin 124 €/kpl, tai esim. Eibachin -30 jostain sopivasta nettikaupasta.

                Alle lokakuun puolella. Vielä vähän auki, kehtaako pyytää appiukkoa kaveriksi . Tilat ja laitteet löytys sieltä, sekä yli 30 v kokemus autohommista.

                Comment

                • deemu79
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2011
                  • 453
                  • Helsinki

                  #53
                  Bilstein B8 ja B6

                  -01 530d Toukkaan tilasin myös B8+B6:t ja Eibachin madallusjouset.
                  Tietysti myös uudet yläpäät, ja pimppasimpa myös vakaajien uretaanipuslilla + m-sportin milliä paksummalla etuvakaajalla.

                  Tuli myös vaihdettua takakelkan isot puslat Meylen valmisteisiin, joita voin suositella kaikille; Suuntavakavuus parani 100% ja kaikki vavahtelut terävissä montuissa ym. epämääräisyys poistui kertaheitolla

                  Pienenä miinuksena vois mainita rengasmelun kuuluvan nyt takaa hiuksen verran enemmän...
                  sigpic
                  328i Coupe M-Sport -95

                  Comment

                  • O.K.
                    Moderator
                    • Nov 2003
                    • 4854
                    • Espoo

                    #54
                    Originally posted by T.P. View Post
                    Päivitetään sen verran, että pitkään kestäneen arvonnan jälkeen tänään lähti tilaukseen Bilsteinin B8:t eteen ja B6:t taakse, kun hinta laski hyvällä alella siedettäväksi. E39 alustasarja ketjussa yhdistelmää oli muutama kehunut. Eroaapahan ainakin vähän useimpien boge/sachseista .

                    Etujousia mietin vielä, joko M-Sport etujouset marmoritiskiltä noin 124 €/kpl, tai esim. Eibachin -30 jostain sopivasta nettikaupasta.

                    Alle lokakuun puolella. Vielä vähän auki, kehtaako pyytää appiukkoa kaveriksi . Tilat ja laitteet löytys sieltä, sekä yli 30 v kokemus autohommista.
                    Mulla ollut tällainen setti noilla Bilsteineilla ja Eibachilla alla nyt 1,5 viikkoa. Ajettavuus muuttui paljon parempaan suuntaan loppuunajetusta M-sportista. Tosin keula kohosi, vaikka M-sportin madallus piti olla -20mm. Eli taisi vanha alusta olla aika loppuun ajettu . Mutta jos tuon olisi tiennyt, niin olisin ottanut ulkonäkösyistä H&R -40mm etujouset, kun tavoite oli pitää se aiemmin ollut keulan korkeus.
                    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                    E34 525i

                    Comment

                    • T.P.
                      Newbiemmer
                      • Nov 2010
                      • 9
                      • Oulu

                      #55
                      Originally posted by O.K. View Post
                      Mulla ollut tällainen setti noilla Bilsteineilla ja Eibachilla alla nyt 1,5 viikkoa. Ajettavuus muuttui paljon parempaan suuntaan loppuunajetusta M-sportista. Tosin keula kohosi, vaikka M-sportin madallus piti olla -20mm. Eli taisi vanha alusta olla aika loppuun ajettu . Mutta jos tuon olisi tiennyt, niin olisin ottanut ulkonäkösyistä H&R -40mm etujouset, kun tavoite oli pitää se aiemmin ollut keulan korkeus.
                      Kiitoksia positiivisista kommenteista, ehkä en ihan täyttä paskaa ole laittamassa . Oletko mittaillut etäisyyttä pyörän navasta lokasuojan kaareen ennen/jälkeen vaihdon? Omassa loppuunajetussa keulassa tuo on 340 mm, matalampaa en halua.

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #56
                        Puolittain OT:nä, mitä toukan navan ja kaaren etäisyys on vakiona? Kun mulla on 37/35, niin keulii inhottavasti. Takan on vielä HD jouset, ja silti ei noussu perä yhtään. Perä nyt sais olla vaikka sentin korkeammalla ja keula sentin alempana...
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • T.P.
                          Newbiemmer
                          • Nov 2010
                          • 9
                          • Oulu

                          #57
                          Originally posted by T.P. View Post
                          Päivitetään sen verran, että pitkään kestäneen arvonnan jälkeen tänään lähti tilaukseen Bilsteinin B8:t eteen ja B6:t taakse, kun hinta laski hyvällä alella siedettäväksi. E39 alustasarja ketjussa yhdistelmää oli muutama kehunut. Eroaapahan ainakin vähän useimpien boge/sachseista .

                          Etujousia mietin vielä, joko M-Sport etujouset marmoritiskiltä noin 124 €/kpl, tai esim. Eibachin -30 jostain sopivasta nettikaupasta.
                          Nyt on ollu Bilsteinit pari päivää alla. Ajettavuus parani "hieman". Vanhat takavaimentimet ja toinen etuvaimennin olivat ihan lopussa, joten sillä saattaa olla vaikutusta asiaan. Nämä olivat alkuperäisiä Sachseja BMW:n logoilla varustettuina. Eteen oli apukuskin puolelle vaihdettu Sachsin Advantage pumppu, eihän niitä kannata pareittain vaihtaa.

                          Etujousina oli näköjään G-Powerit, 30 tai 40 mm madaltavat todennäköisesti. Jäivät paikalleen kun olivat ok kunnossa, tosin oikeaan asentoon asennettuna tällä kertaa. Joku rasvanäppi oli tehny vähän sinne päin edellisen asennuksen. Jos jotakin tulevaisuudessa vaihtaa niin ehkä orkkis M-Sport etujousia voi harkita.

                          Silmämääräisesti arvioituna keula nousi hieman, ja auto on nyt aika lähelle vaaterissa. Pitää mittailla vaikka viikonloppuna.

                          Comment

                          • pepemon
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 244
                            • Rauma

                            #58
                            Tuli nyt tilattua omaan Touringiin 50/25 Weitecien kavereiksi Bilsteinin B6:t joka nurkkaan kun halvalla sai.
                            Houkutus on kyllä ottaa tuosta 540:stä etupäähän nuo K-sportin coilit mutta kun se pitäisi myydä pois niin mielellään pitäisi siinä koko alustasetin toimivana.

                            Menkööt nyt ainakin hetken niillä ennen kuin keksii minkä toisen auton takapään tai universaalikitin osista saisi tohon ilma-alustan toteutettua.
                            Last edited by pepemon; 12-10-2011, 01:35.

                            Comment

                            • O.K.
                              Moderator
                              • Nov 2003
                              • 4854
                              • Espoo

                              #59
                              Originally posted by T.P. View Post
                              Kiitoksia positiivisista kommenteista, ehkä en ihan täyttä paskaa ole laittamassa . Oletko mittaillut etäisyyttä pyörän navasta lokasuojan kaareen ennen/jälkeen vaihdon? Omassa loppuunajetussa keulassa tuo on 340 mm, matalampaa en halua.
                              Katsuri mittasi eilen keulaan 360mm ja taakse 340mm (vähän sinne päin mittaus, kun oli mitta vinossa kun mittasi vanteen navasta viistosti, ei suoraan pystysuunnassa ja pyöristi 10mm tarkkuuteen...). Eli olisi sitä näidenkin mittojen perusteella voinut sen sentin enemmän pudottaa H&R:llä.
                              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                              E34 525i

                              Comment

                              • Guest's Avatar

                                #60
                                E39 Touring. Ilmajousi alustaan uudet iskunvaimentimet?

                                Möröt.

                                Miten on näiden e39 farkkujen kans joissa on tämä tasonsäätö/ilmajousitus takana, kun haluaisin vaihtaa uudet iskunvaimentimet autoni, niin onko tuolle EDC-alustalle oltava juuri tietynlaiset iskarit eteen että taakse?

                                Selasin noita Schmiedmannin sivuja, ja niin siellä jokaisen iskarin kohdalla kerrottu mihin se passaa, ja olen nyt ymmärtänyt että vaikka edessä on perän ilmajousista huolimatta perus McPherson rakenne niin onko edessä silti oltava tietynlainen iskunvaimennin?

                                Tuollaisia nimellä "shock absorber rear" olen aatellut taakse: http://www.schmiedmann.fi/5_sarja/E3...vu3.htm#paging

                                Ja tuolta etuiskunvaimentimista tuo nimellä: "Iskunvaimennin eteen vakio -BILSTEIN-" Kaikki touring mallit (ei 540I)

                                Aika kalliita :think Onko ehdottaa kokemuksen syvällä rintaäänellä muita vaihtoehtoja, tai mistä muualta noita iskareita kannattaa kattella?

                                208tkm ajetussa autossa alkaa iskareista olemaan paras terä pois, niin saattaa yllättyä jämäköityneestä kyydistä uusien asentamisen jälkeen
                                Last edited by Guest; 24-02-2012, 14:43.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎