Announcement

Collapse
No announcement yet.

5HP19 ruvennut vaihtamaan karkeasti (E39/530iA)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juster
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 624

    #16
    530D:n ja 530I:n automaattivaihteistojen öljynsuodattimet ovat erilaisia, joten 530 D:n suodatin ei käy sinun autoosi. Ehdotan että haet merkkiliikkeestä suodattimen ja öljypohjan tiivisteen, niin ovat sitten oikeat osat vaihteistoon mukana.

    Tuosta karkeasti vaihtamisesta vielä, miten vaihteisto muuten toimii? Huomaako turbiinin lukkiutumista normaalissa ajossa? Ja toimiiko vaihteisto normaalissa kiihdytyksessä siten, että moottorin kierrosnopeus pysyvät kokoajan suunnilleen samana, vaikka auton nopeus kasvaa ja vaihteisto vaihtaa isommalle.

    Comment

    • E39-530A
      BTCF Member
      • Feb 2007
      • 910
      • Espoo

      #17
      Originally posted by juster View Post
      530D:n ja 530I:n automaattivaihteistojen öljynsuodattimet ovat erilaisia, joten 530 D:n suodatin ei käy sinun autoosi. Ehdotan että haet merkkiliikkeestä suodattimen ja öljypohjan tiivisteen, niin ovat sitten oikeat osat vaihteistoon mukana.

      Tuosta karkeasti vaihtamisesta vielä, miten vaihteisto muuten toimii? Huomaako turbiinin lukkiutumista normaalissa ajossa? Ja toimiiko vaihteisto normaalissa kiihdytyksessä siten, että moottorin kierrosnopeus pysyvät kokoajan suunnilleen samana, vaikka auton nopeus kasvaa ja vaihteisto vaihtaa isommalle.
      Vaihteisto tuntuu muuten toimivan suht ok. Ei oikein ole vastaavasta stepistä vertailukohtaa. Ei turbiinin lukittuminen tai avautuminen ainakaan on/off-tyylin tunnu. Tosiaan kun rauhallisesti kiihdyttelee siten, että kierrokset ovat siinä esim. 2000rpm tietämillä, niin vauhti kasvaa, mutta kierrokset pysyvät suunnilleen samoina. Ja vaihteet vaihtuvat, eikä kierrokset isosti putoa. Onko tämä tarkoitus?

      Toki jos enempi polkee, niin sitten vaihtuu "normaalityyliin". Tai jos ajelee hissuksiin taajamassa joko tasaisella vauhdilla tai lievästi vauhtia lisäten ja sitten nostaa jalan kaasulta, niin kierrokset nousevat jonkin verran taas lasketakseen. Ilmeisesti lukko aukeaa tai jotain?

      Pitääpä ilmoitella pajalle vielä tarkka malli autosta, jotta osaavat varata oikeat osat. Ellen sitten hae itse.
      E92 335iA -08

      ---
      ex E34 540iA -93
      ex E90 325iA -05
      ex E39 530iA -00
      ex Toyota Avensis
      ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

      Comment

      • Ha2
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1786
        • Oulu

        #18
        Jatketaanpa tähän. Auto on E39 530i touring automaatti 3/2002. Viime aikoina on ruvennut tekemään sellaista, että esim. liikennevaloihin jarruttaessa (pysähdyksiin tai melkeen pysähdyksiin asti) vaihteisto töksäyttää ikävästi, kun vauhtia on n. 20 km/h tai alle jäljellä. Ikkunaa kun pitää auki, niin olen kuulevinani tumpsahduksen. Töksäytyksellä tarkoitan sellaista, joka manuaalivaihteisella autolla tulee, jos vaihtaa pienmmälle ja nostaa kytkimen ilman välikaasua noissa samoissa vauhdeissa. Eli kuuluu tumps tai töks ja tuntuu nykäisy.

        Muita havaintoja: Jos joutuu jarruttamaan rajummin, myös töksäys on rajumpi. Jos jarruuttaa kaukaa ja vähällä voimalla töksäys on vaimeampi tai juuri ja juuri tunnettavissa. Jos jarruttaa DS päällä, töksäystä ei tule koskaan. Jos jarruttaa siten, että itse stepillä pienentelee vaihteita, töksäystä ei tule. Muuten laatikko toimii hienosti, ei luista turhia, lukitsee turbiinin, sporttiasento toimii, steppi toimii, pakki menee päälle, auto lähtee ryömimään, kun löysää jarrun D tai R päällä, eli muu toiminta on täysin normaalia, pehmeää ja hienoa. Vaihteiston vikavalo ei ole ikinä palanut.

        Voikohan olla, että autossa on jokin muu vika, joka sitten aiheuttaa laatikolle jarrutustilanteessa tuollaisen homman? Toisaalta vedot ja tehot on tallella ja kone kiertää loppuun asti jne. Eli en ole huomannut muuta vikaa. Renkaat on oikean kokoiset 235/45R17.

        Pitää vielä tarkkailla tarkemmin mitä tuossa tilanteessa tapahtuu esim. kierroslukumittarissa.

        Edit: Tuli vielä mieleen, että voikohan kyseessä olla jokin muu vika, jota luulen laatikosta tulevaksi?
        Last edited by Ha2; 28-08-2009, 10:41.
        E61 525d LCI

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by Ha2 View Post
          Jatketaanpa tähän. Auto on E39 530i touring automaatti 3/2002. Viime aikoina on ruvennut tekemään sellaista, että esim. liikennevaloihin jarruttaessa (pysähdyksiin tai melkeen pysähdyksiin asti) vaihteisto töksäyttää ikävästi, kun vauhtia on n. 20 km/h tai alle jäljellä. Ikkunaa kun pitää auki, niin olen kuulevinani tumpsahduksen. Töksäytyksellä tarkoitan sellaista, joka manuaalivaihteisella autolla tulee, jos vaihtaa pienmmälle ja nostaa kytkimen ilman välikaasua noissa samoissa vauhdeissa. Eli kuuluu tumps tai töks ja tuntuu nykäisy.

          Muita havaintoja: Jos joutuu jarruttamaan rajummin, myös töksäys on rajumpi. Jos jarruuttaa kaukaa ja vähällä voimalla töksäys on vaimeampi tai juuri ja juuri tunnettavissa. Jos jarruttaa DS päällä, töksäystä ei tule koskaan. Jos jarruttaa siten, että itse stepillä pienentelee vaihteita, töksäystä ei tule. Muuten laatikko toimii hienosti, ei luista turhia, lukitsee turbiinin, sporttiasento toimii, steppi toimii, pakki menee päälle, auto lähtee ryömimään, kun löysää jarrun D tai R päällä, eli muu toiminta on täysin normaalia, pehmeää ja hienoa. Vaihteiston vikavalo ei ole ikinä palanut.

          Voikohan olla, että autossa on jokin muu vika, joka sitten aiheuttaa laatikolle jarrutustilanteessa tuollaisen homman? Toisaalta vedot ja tehot on tallella ja kone kiertää loppuun asti jne. Eli en ole huomannut muuta vikaa. Renkaat on oikean kokoiset 235/45R17.

          Pitää vielä tarkkailla tarkemmin mitä tuossa tilanteessa tapahtuu esim. kierroslukumittarissa.

          Edit: Tuli vielä mieleen, että voikohan kyseessä olla jokin muu vika, jota luulen laatikosta tulevaksi?
          99%:n varmuudella kyse ei ole laatikosta, vaan perämurikan kiertyessä takeltelevasta kardaanin vakionopeusnivelestä. Eli siihen nyt uusi tiiviste ja uudet rasvat niin eiköhän ko.ongelma poistu.

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #20
            Originally posted by Hemi View Post
            99%:n varmuudella kyse ei ole laatikosta, vaan perämurikan kiertyessä takeltelevasta kardaanin vakionopeusnivelestä. Eli siihen nyt uusi tiiviste ja uudet rasvat niin eiköhän ko.ongelma poistu.
            Kiitos vastauksesta. En oikeen tiedä mikä osa se on. Onko se kenties tuosta osa# 16?

            Itsekin ruvennut kallistumaan siihen, että vika on jossain muualla kuin laatikossa, koska muu toiminta on normaalia.
            E61 525d LCI

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by Ha2 View Post
              Kiitos vastauksesta. En oikeen tiedä mikä osa se on. Onko se kenties tuosta osa# 16?

              Itsekin ruvennut kallistumaan siihen, että vika on jossain muualla kuin laatikossa, koska muu toiminta on normaalia.
              Nimenomaan osa 16.
              Eli ko.nivel mahdollistaa kardaanin pituuden muutokset kun perämurikka jarrutuksissa ja kiihdytyksissä hieman kiertyy. Jos/kun ko.nivel hieman takeltaa, irroittaa se itsensä yllä kuvailemallasi tavalla nytkähdellen ja jopa hieman pamahtaen varsinkin "tasavetoisissa" ZF laatikkoisissa 2.5l-3.0l bensakoneiden perässä. Käytännössä tähän tarvitsisi vaihtaa rasvat/tiiviste 150tkm:n välein, mutta ihan aina ei ongelma poistu kuin koko nivelen uusimalla.
              Näistä joskus on kuulakehä poikki, jolloin ko.takeltelua esiintyy aivan varmasti.
              Eli tuon kuulakehän eheys kannattaa ehdottomasti tarkastaa samalla kun nivelen herkistelee, vaihtaa rasvat ja tiivisteen.
              Last edited by Hemi; 28-08-2009, 13:12.

              Comment

              • nappe74
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 2843
                • South Carelia

                #22
                Otsikkoa osittain sivuten olisin halunnut vähän tietoa seuraavasta huomiosta...

                Kaverini ajoi tuota minun sigun autoa valtatietä n. 50 km ja huomasi steptronicin käytöksessä selkeää eroa oman Bemarinsa(E39 528iA-98)käytökseen.
                Hän ei tuntenut että turbiini olisi selkeästi lukittunut missään kohdassa niinkuin omassaan sekä sitä kautta ihmetteli korkeaa kierrosten määrää ajettaessa kovempaa nopeutta(en muista tarkkaa nopeutta), minun autossa kierrokset olivat n. 2000 kun vastaavassa nopeudessa hänen 528iA:ssa kierrokset jossain 1700-1800.
                Onko noissa laatikoissa eroa noiden erilaisuuksien osalta vai pitäisikö alkaa huolestua???
                Autossa rengastus 235/40-18 ja 265/35-18, ajokm 160 000 ja muuten laatikko toimii moitteetta !! Kannattaisko laatikon öljyt vaihtaa tai jotain??

                Asiasta poiketen samalla jos joku tietäisi että onko ton minun auton vesipumppu erilainen kuin vanhemmissa?? eli kannattaako näillä kilsoilla jo vaihtaa vai kestääkö paremmin kuin vanhemmissa??
                G30 530e xDrive A M-Sport -20

                ex-Bimmerit:
                F10 525dA xDrive M-Sport -13
                E21 316 -80
                E91 330xdA M-Sport -06
                E53 X5 3.0iA Sport -04
                E91 335xiA M-Sport -08
                E60 530iA M-Sport -06
                E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                E91 320d -06
                E39 530iAT M-Sport -01
                E36 328iA -96
                E39 528iA -96
                E36 325i -92

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8970
                  • Kellokoski

                  #23
                  Originally posted by nappe74 View Post
                  Otsikkoa osittain sivuten olisin halunnut vähän tietoa seuraavasta huomiosta...

                  Kaverini ajoi tuota minun sigun autoa valtatietä n. 50 km ja huomasi steptronicin käytöksessä selkeää eroa oman Bemarinsa(E39 528iA-98)käytökseen.
                  Hän ei tuntenut että turbiini olisi selkeästi lukittunut missään kohdassa niinkuin omassaan sekä sitä kautta ihmetteli korkeaa kierrosten määrää ajettaessa kovempaa nopeutta(en muista tarkkaa nopeutta), minun autossa kierrokset olivat n. 2000 kun vastaavassa nopeudessa hänen 528iA:ssa kierrokset jossain 1700-1800.
                  Onko noissa laatikoissa eroa noiden erilaisuuksien osalta vai pitäisikö alkaa huolestua???
                  Autossa rengastus 235/40-18 ja 265/35-18, ajokm 160 000 ja muuten laatikko toimii moitteetta !! Kannattaisko laatikon öljyt vaihtaa tai jotain??
                  530:ssä on lyhyempi perävälitys joten siltä osin ei syytä huoleen.
                  530ia = 3,46 vs 528ia = 3,07
                  Last edited by _nixu_; 26-05-2010, 13:07.
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1203
                    • GrassLake

                    #24
                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    530:ssä on lyhyempi perävälitys joten siltä osin ei syytä huoleen.
                    530ia = 3,46 vs 528ia = 3,07

                    Jep, kierroksia kuuluukin olla enempi.

                    Turbiinista taas, tuossa 528:ssa on ZF5HP18 = lukittuu vain 5. vaihteella, on/off tyylisesti, joten sen kyllä huomaa.

                    Sinulla on 530:ssä ZF5HP19 = lukittuu 3.-5. vaihteilla, ja vaiheittain, on melko huomaamaton tämän takia.

                    Comment

                    • nappe74
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 2843
                      • South Carelia

                      #25
                      Originally posted by Risto113 View Post
                      Jep, kierroksia kuuluukin olla enempi.

                      Turbiinista taas, tuossa 528:ssa on ZF5HP18 = lukittuu vain 5. vaihteella, on/off tyylisesti, joten sen kyllä huomaa.

                      Sinulla on 530:ssä ZF5HP19 = lukittuu 3.-5. vaihteilla, ja vaiheittain, on melko huomaamaton tämän takia.
                      Kiitos näistä tiedoista !!! olo huojentui selkeästi...
                      G30 530e xDrive A M-Sport -20

                      ex-Bimmerit:
                      F10 525dA xDrive M-Sport -13
                      E21 316 -80
                      E91 330xdA M-Sport -06
                      E53 X5 3.0iA Sport -04
                      E91 335xiA M-Sport -08
                      E60 530iA M-Sport -06
                      E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                      E91 320d -06
                      E39 530iAT M-Sport -01
                      E36 328iA -96
                      E39 528iA -96
                      E36 325i -92

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8223
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #26
                        Originally posted by Risto113 View Post
                        Jep, kierroksia kuuluukin olla enempi.

                        Turbiinista taas, tuossa 528:ssa on ZF5HP18 = lukittuu vain 5. vaihteella, on/off tyylisesti, joten sen kyllä huomaa.

                        Sinulla on 530:ssä ZF5HP19 = lukittuu 3.-5. vaihteilla, ja vaiheittain, on melko huomaamaton tämän takia.
                        tähän voisin kyllä sanoa että ei tuossa vanhemmassakaan laatikossa tuota lukkiutumista huomaa mistään jos ei katso kierroslukumittaria toisin kuin kivikautisessa 4hp laatikossa turbiinilukko tuntuu lähinnä viidenneltä vaihteelta
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Risto113
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 1203
                          • GrassLake

                          #27
                          Originally posted by peto2 View Post
                          tähän voisin kyllä sanoa että ei tuossa vanhemmassakaan laatikossa tuota lukkiutumista huomaa mistään jos ei katso kierroslukumittaria toisin kuin kivikautisessa 4hp laatikossa turbiinilukko tuntuu lähinnä viidenneltä vaihteelta
                          Hyvä korjaus.
                          Ei sitä kuulu perseessä tuntea, mutta tosiaan huomaa mittarista.

                          Uudemmassa ei mittaristakaan näe kovin selvästi, vaan joutuu varpaalla kokeilla antaa hiukka kaasua, ja katsoa nouseeko kierrokset...

                          Comment

                          • nappe74
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 2843
                            • South Carelia

                            #28
                            Kuinka kauan akunkengän pitikään olla irroitettuna että laatikko "nollautuu"??
                            Meinaan tein eilen hifiasennuksia ja plus-napa oli irti varmaan puoltoista tuntia...
                            Kun lähdin ajamaan niin laatikko tuntui ihan oudolta, jotenkin vetelältä... aiemmin mielestäni vastannut kaasuun ripeämmin... :think
                            Oliskohan aski siis "resetoitunut" ja minun rivakka ajotapa pitää sisäänajaa takaisin...
                            G30 530e xDrive A M-Sport -20

                            ex-Bimmerit:
                            F10 525dA xDrive M-Sport -13
                            E21 316 -80
                            E91 330xdA M-Sport -06
                            E53 X5 3.0iA Sport -04
                            E91 335xiA M-Sport -08
                            E60 530iA M-Sport -06
                            E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                            E91 320d -06
                            E39 530iAT M-Sport -01
                            E36 328iA -96
                            E39 528iA -96
                            E36 325i -92

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #29
                              Originally posted by soldia View Post
                              Turbiinin korjaus n.350€ ja vaihteiston irroitustyöt ja öljyt yms. päälle n.500€.
                              Missä turbiineja korjataan tai missä myydään uusia?

                              Comment

                              • Mad_Mike
                                BTCF Member
                                • Apr 2009
                                • 177
                                • Oulun seutu

                                #30
                                Originally posted by E39-530A View Post
                                Elikkäs huoli ja murhe olisi tällainen: Loota on ruvennut pikkuhiljaa vaihtamaan neloselta vitoselle karkeasti. Aluksi vain juuri ja juuri niin, että huomasi, nyt jo niin, että tuntuu persuuksissa reilummin. Homma paranee hieman kun aski on täysin lämmin. Tämä esiintyy nimenomaan alemmilla kierroksilla -> rauhallisessa ajossa tai vauhdin lisäyksessä. Tuntuu kuin joku aloittelija vaihtaisi manuaalilla tyyliin liikaa kierroksia ja kytkin vauhdilla ylös. Reilummin runttua antamalla ja esim. silloin käsin vaihtamalla jossain 100-120km/h vauhdeissa tuota ei niin paljon huomaa. Hiljaa vauhtia lisäämällä kakkoselta kolmoselle antaa saman efektin lievänä (vielä).

                                Mitähän siis voisi olla menossa? Paraneeko kulumista kompensoivien adaptaatioarvojen nollaamisella, öljyn ja suodattimen oikeaoppisella vaihdolla vai peräti laatikon vaihdolla?

                                Auto on 128tkm ajettu "suomiauto" ja laatikkoon ei minun ja huoltovihon tiedon perusteella ole kajottu. Eli ei ole edes pelattu öljyjen kanssa.
                                Löytyiköhän tähän koskaan ratkaisua?? Itsellä lähes samanlaiset oireet. Ja eteenkin kylmällä koneella. Kun aski vaihtaa 3->4 vähällä kaasulla nytkähtää vauhti ikäänkuin taaksepäin hiukan ja sitten vaihtaa neloselle. Turbiinin toimintaa seurattu livedatalla Ok. Öljyn määrä tarkistettu, Ok. Adaptaatiot nollaamalla vika poistuin n.päiväksi.
                                Ongelmat alkoi n.2kk sitten puhallin remontin jälkeen. Akunkenkä oli irti n.2h. Voiko olla, että remontin yhteydessä joku liitin, rele tms olisi saanut siipeensä ja tämä aiheuttaisi viat...Tuomoset vikakoodit antoi oliko jollain tietoa mitä tarkoittaa? Auto 530IA -02 242tkm Rengaskoko 235/45 r17
                                Click image for larger version

Name:	vikaoodiiii.jpg
Views:	2
Size:	31.0 KB
ID:	4832108

                                Edit: Minuntapauksessa syyllinen oli viallinen ABS ohjainyksikkö. Voi olla vaikea diagnosoida kun ei alunperin antanut siihen viittaavaa vikakoodia..
                                Last edited by Mad_Mike; 06-07-2016, 10:15. Reason: Syyllinen löytyi, ABS ohjainyksikkö
                                530XD LCI M-Sport

                                ex E39 530iA M-Sport
                                ex E39 530dAT

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎