Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 reaktiotankojen irroituskikkoja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

    E39 reaktiotankojen irroituskikkoja?

    Olis vailla infoa, saako E39 reaktiotangon palloniveltä irti linkin: http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=80-4023 mukaisella työkalulla, vai vaatiiko järeämpää kampetta? Mahtuuko moinen vekotin yleensäkään paikoilleen saatikka irtoaako tuolla?
    Raidepään irroitus vaati ainakin ilman ulosvetäjää hervotonta pieksämistä iskarin ylälaakeria vaihdettaessa, eli josko tuohon olis vähemmän väkivaltaisia keinoja/työkaluja....

    -S
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

    Yhteydenotot: [email protected] !!

    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    Ei välttämättä irtoa tuolla, mutta voidaan käyttää apupoikana. Eli perinteiseen tyyliin kunnon moskalla lyöt siihen napakappeleen kylkeen, jossa pallonivel on kiinni. Tuota työkalua voi käyttää, jotta palloniveleen saa pienen esijännityksen.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • jsr85
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1372
      • Oulainen

      #3
      eikö ainakin 34.sessa auta paljo ku löysää iskarin alapään nii saa tilaa sinne pallonivelen päälle? tuo on täysin muistin varaisesti heitetty. eikai siinä ku saa edes pienen vedon siihen pulttiin ja kolauttaa KUNNOLLA siihen runkoon pultin ympärillä.
      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

      Comment

      • Jarde
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 446
        • Oulu

        #4
        Ei todellakaan lähde pelkästään tuolla, varsinkaan jos on mallia pilipalipiltema/puuilo. Ne on tehty jostain ihmevalusta mikä murtuu aika herkästi. Itse rikoin ensin oman, sitten kaverin ja vielä kaverille ostamani uuden. Lopulta ne lähti lämmittämällä ja hakkaamalla.
        E46 320d sedan vm-02
        museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

        Comment

        • jsr85
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 1372
          • Oulainen

          #5
          joo, nuo bilteman halpa vetimet on kyl ihan perseestä, itsellä särkyi myöskin kun vaihdoin jotai palloniveliä.
          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

          Comment

          • CeSsI
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 263
            • Mäntsälä

            #6
            Lämmitystä, kunnon murtohaarukka (oikean pituinen) ja sopivan pitunen kirves, jonka hamarapäällä iskee murtohaarukkaan. Roisia touhua, ilkeä ääni ja oltava tolkuissaan/tarkka ettei särje paikkoja. Tuohon on oikea ulosvedinkin olemassa, mutta normikorjaamoillakin taitaa olla vain tuota halpismallia missä "haarukan" syvyys ei riitä.
            F11 530 xd ’14
            E23 735i ’85
            E36 328 Cabrio Bostongrün - Edition Jürgen
            Ex: E46 320d '02 M-sport Titansilber
            Ex: 525i 24V -92 Calypsotrot - Vetokoukku edition
            Ex-Talvilelu: Arctic cat F5 2003

            -Agenda on siellä missä aurinko paistaa!-
            -=Team maa-, muovi- ja murhamoottori=-

            Comment

            • Samppasika
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 769
              • Kempele

              #7
              Perskeles. Pitää kai alkaa tekemään tuollainen töissä jossain välissä, jos ei kunnollisia löydy mistään. Vai löytyykö? Tuossa ois orkkis työkalu: http://www.samstagsales.com/bmw/bmw90886312240a.jpg
              Vaatimattomat 279,95 taalaa...
              Tuohon ei oikein mahdu käyttämään "kahden lekan" tekniikkaakaan... Lieköhän tuossakin reiässä sellainen irtonainen holkki, joka lähtee mieluusti mukaan, ennemmin kuin kartio irtoaa. Molemmissa raidepäissä lähti tuo holkki mukana...

              Tosin voihan se olla, että kun tunkkaa reaktiotankoa alhaalta päin jännitykseen ja tempaisee lekalla siihen kartion ulkopuolelle, niin irtoaa ihan vittuilemattakin? Tuohan irtoaa ylöspäin, niin voi käyttää auton painoa apuna...
              -S
              Last edited by Samppasika; 29-01-2008, 20:00.
              Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
              E61 530d M-sport -08
              E39 528i Touring -97

              Yhteydenotot: [email protected] !!

              Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

              Comment

              • Samppasika
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 769
                • Kempele

                #8
                Nyt on tangot vaihdettu ja Powerflexin puslat paikoillaan. Oli muuten aika helvetillinen homma saada tuo kuskinpuolen reaktiotanko irti navasta. Ei auttanut pajavasaralla mättäminen, rouvan vääntäessä isolla sorkkaraudalla tankoa jännitykseen. Loppujen lopuksi oli pakko naputella tanko irti navasta holkkeineen ja alkaa irroittamaan sitä holkkia ulosvetäjällä kiristäen ja alasimen päällä pajavasaralla mättäen. Eikä mihinkään. Viimeinen keino oli kuumentaa holkkia kuumailmapuhaltimella ja sitten isku kierreosan päähän, jolloin viimein irtosi. Palanenkin ehti lähteä siitä holkin leveämmästä päästä piestessä Toinen puoli lähtikin onneksi kiltisti pikku napautuksella...
                Nuo E39 navat taitaa olla jotain kevytvalua, koska siellä on joka kartiokiinnitys tehty erillisellä teräsholkilla, eikä pajavasara kikasta ollut mitään apua. Ei saanut kuin lyöntijälkiä aikaiseksi...
                Last edited by Samppasika; 10-06-2010, 19:49.
                Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                E61 530d M-sport -08
                E39 528i Touring -97

                Yhteydenotot: [email protected] !!

                Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Samppasika View Post
                  Nyt on tangot vaihdettu ja Powerflexin puslat paikoillaan. Oli muuten aika helvetillinen homma saada tuo kuskinpuolen reaktiotanko irti navasta. Ei auttanut pajavasaralla mättäminen, rouvan vääntäessä isolla sorkkaraudalla tankoa jännitykseen. Loppujen lopuksi oli pakko naputella tanko irti navasta holkkeineen ja alkaa irroittamaan sitä holkkia ulosvetäjällä kiristäen ja alasimen päällä pajavasaralla mättäen. Eikä mihinkään. Viimeinen keino oli kuumentaa holkkia kuumailmapuhaltimella ja sitten isku kierreosan päähän, jolloin viimein irtosi. Palanenkin ehti lähteä siitä holkin leveämmästä päästä piestessä Toinen puoli lähtikin onneksi kiltisti pikku napautuksella...
                  Nuo E39 navat taitaa olla jotain kevytvalua, koska siellä on joka kartiokiinnitys tehty erillisellä teräsholkilla, eikä pajavasara kikasta ollut mitään apua. Ei saanut kuin lyöntijälkiä aikaiseksi...
                  Osaan kuvitella rouvan sorkkaraudan varressa ja muksut taustalla ilkkumassa.
                  Ainakin minulla tuoreemmassa painoksessa irtosivat perinteisellä mättämisellä. Laitahan kokemuksia noista powerflexeistä, kun pääset kunnon koeajolle.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Samppasika
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 769
                    • Kempele

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Osaan kuvitella rouvan sorkkaraudan varressa ja muksut taustalla ilkkumassa.
                    Ainakin minulla tuoreemmassa painoksessa irtosivat perinteisellä mättämisellä. Laitahan kokemuksia noista powerflexeistä, kun pääset kunnon koeajolle.
                    Kolinat loppui vihdoinkin ja auto on selvästi jäsymmän ja tarkemman tuntuinen ajaa. Pikkasen reilummin tuntuu kuopat käpälissä, mutta kyllä kannatti Vielä pitää tarkistaa takapään tukivarret ja sitten suuntaukseen.

                    Ilmeisesti noissa reaktiotankojen pallonivelissä oli kuin olikin sen verran väljää, ettei sitä tuntenut vaikka kuinka väänteli ja puisteli, mutta kolisi kuitenkin tiukassa kiharassa ja hiljaisessa vauhdissa. Itse puslilla (orkkis/Boge), jotka vaihdoin kolmisen vuotta sitten, oli ajettu n. 50tkm, mutta jo nyt oli pientä halkeilua havaittavissa, kun väänteli puslaa meisselillä.
                    Last edited by Samppasika; 05-02-2008, 18:20.
                    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                    E61 530d M-sport -08
                    E39 528i Touring -97

                    Yhteydenotot: [email protected] !!

                    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                    Comment

                    • Ironic32
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 148
                      • Finland

                      #11
                      Itsellä täsmälleen sama ongelma kuskin puolen kanssa '96 528:ssa. Toisen puolen reaktiotanko vaihdettu ja lähti aika nätisti pallonivelen päästä irti.

                      Kuskin puolella on nyt se holkki noussut ylös n. 5mm. Ajattelin huomenna hakea noita murtohaarukoita / ulosvetäjiä ihan kokeeksi. Kestivät tai eivät.

                      Mites sait Samppasika tuon holkin takaisin tuohon napaosaan kiinni? Vai meneekö tuo koko osa uusiksi, jos holkki lähtee irti?
                      E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                      -------------------------------------
                      Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                      Comment

                      • aisi316
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 409
                        • Suomi

                        #12
                        moskalla kaksinkäsin kunnon osuma niin lähtee
                        1502 turbo -77

                        316 m10 2.0 NA -88

                        316i original -90

                        525i touring -03

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Ironic32 View Post
                          Kuskin puolella on nyt se holkki noussut ylös n. 5mm. Ajattelin huomenna hakea noita murtohaarukoita / ulosvetäjiä ihan kokeeksi. Kestivät tai eivät.

                          Mites sait Samppasika tuon holkin takaisin tuohon napaosaan kiinni? Vai meneekö tuo koko osa uusiksi, jos holkki lähtee irti?
                          Ota holkki kokonaan irti ja irrota nivelestä ruuvipenkissä. Holkin saa takaisin esim. vasaralla varovaisesti naputtamalla, ei kuitenkaan holkin reunoihin ettei ne lohkea.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Zoui
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 6350
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Ota holkki kokonaan irti ja irrota nivelestä ruuvipenkissä. Holkin saa takaisin esim. vasaralla varovaisesti naputtamalla, ei kuitenkaan holkin reunoihin ettei ne lohkea.
                            Pultti, mutteri ja niitä paksuja prikkoja mitä tukivarsien ja holkkien välissä on... niillä kiertää paikalleen, ei irtoa palasia ja menee muutenkin nätisti.
                            Elämä on pihakivestä.

                            Comment

                            • Ironic32
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2010
                              • 148
                              • Finland

                              #15
                              Kiitos vastauksista. Taidan sittenkin uskaltaa naputella tuon holkkeineen päivineen irti. Mitä noita muita keskusteluja lueskelin, niin ilmeisesti tuo "murtohaarukka" on se sopivin työkalu näiden nivelten irrotukseen kotikonstein?

                              BMW:n oma työkalu maksaa mansikoita ja halvemmat ulosvetäjät ei joko sovi tai ei kestä mitään.

                              Mutta eipä siinä mitään, jos tuon holkin saa kohtuudella paikalleen, niin hyvä homma.
                              E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                              -------------------------------------
                              Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎