Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 puhalluksen suunnan säädin hajosi - mikä avuksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkoman72
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 93
    • Helsinki

    e39 puhalluksen suunnan säädin hajosi - mikä avuksi?

    Murheen kohteena on vm. 2003 e39 525D farkku.

    Tänään ajoon lähtiessäni käänsin puhalluksen suuntaa määrittelvää
    namiskaa ja tunsin hienoisen "naps" -kynnyksen jonka lopputuloksena:

    - puhallus toimii enää vain kohti naamaa
    - muissa asennoissa puhallus "tukkeutuu" eli puhallin puhkuu, mutta ilma
    ei pääse ulos mistään
    - säädin pyörii kevyemmin 2/3 alueesta ja jäykemin 1/3 alueella, kun se
    normaalisti on suunnilleen tasaisen jäykkä ympäri akselin
    - säädin ei kuitenkaan tunnu siltä, että vaijeri olisi katkennut tai itse namisko murtunut, tmv.

    Mikä hajosi? Miten kerpeleen iso operaatio on edessä? Vinkkejä? Onko
    pakko purkaa koko kojelauta tmv. mahti-ikävää?
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #2
    Kyse taitaa olla manuaali-ilmastoinnilla varustellusta yksilöstä?

    Mikäli näin niin sen saa irti pelkästään sen panelin ja takapuolella näkyykin sen "monimutkainen" mekaniikka jota voit vähän ihmetellä että missähän mättää
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • mikkoman72
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 93
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Rahu View Post
      Kyse taitaa olla manuaali-ilmastoinnilla varustellusta yksilöstä?

      Mikäli näin niin sen saa irti pelkästään sen panelin ja takapuolella näkyykin sen "monimutkainen" mekaniikka jota voit vähän ihmetellä että missähän mättää
      Kiitos, pitääkin kurkata. Onko jossain kuvaa/kaaviota, miten paneelin saa riivittyä irti enempiä paneelia/muuta autoa/kättä vahingoittamatta?

      Comment

      • zaci
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2005
        • 459
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by Rahu View Post
        Mikäli näin niin sen saa irti pelkästään sen panelin ja takapuolella näkyykin sen "monimutkainen" mekaniikka jota voit vähän ihmetellä että missähän mättää
        Ja tässä muutama kuva tuosta systeemistä. Tuo paneelihan lähtee irti yksinäänkin (ainakin pitäisi, ellei joku tonttu ole liimannut sitä kiinni..).

        Eli siellä on kolme vaijeria erivärisin päin kiinni, irroitat ne ja sitten huomaat pyöritellä sitä kiekkoa niin asennot muuttuvat, ja samalla huomaat miksi se on jossain kohdassa jäykempi kuin toisissa. Nyt ei vaan millään tule mieleen miksi se niin oli, mutta itsellä oli täysin vastaava vika..
        Attached Files
        BMW F20 120xDa 2016 140kW

        Comment

        • mikkoman72
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 93
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by zaci View Post
          Ja tässä muutama kuva tuosta systeemistä. Tuo paneelihan lähtee irti yksinäänkin (ainakin pitäisi, ellei joku tonttu ole liimannut sitä kiinni..).

          Eli siellä on kolme vaijeria erivärisin päin kiinni, irroitat ne ja sitten huomaat pyöritellä sitä kiekkoa niin asennot muuttuvat, ja samalla huomaat miksi se on jossain kohdassa jäykempi kuin toisissa. Nyt ei vaan millään tule mieleen miksi se niin oli, mutta itsellä oli täysin vastaava vika..
          Mainiota, kiitos. Korjasitko vian siis vain "roplaamalla" tuota?

          Comment

          • zaci
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2005
            • 459
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by mikkoman72 View Post
            Mainiota, kiitos. Korjasitko vian siis vain "roplaamalla" tuota?
            Joo, eli vähän epäselvästi viittasin tuohon "vikaan" eli jäykkyyseroon kiekkoa pyöritellessä. Ohjaus toimi kuitenkin minun tapauksessani, joten en osaa siitä sanoa enempää. Sinun viallasi on luultavasti jotain tekemistä noiden vaijereiden kanssa, yksi irronut, menneet solmuun, tai kiinnityskohta murtunut tai jotain, katsomalla selviää En nyt muista siitä jäykkyyserosta mitään, kun homma oli edellisessä autossani ja siitäkin on jo lähes 3 vuotta
            BMW F20 120xDa 2016 140kW

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎