Samaa pohdiskelua kävin itsekkin jokunen aika sitten. Järkisyyt (lue: taloudelliset) puoltaa tietty tota 530:stä. Esim. noin uudessa kannattaa huomoida myös tuleva ajoneuvoveron muutos, mutta kasi on aina kasi. Kaikin puolin mukava laitos, vaikka ei itsellä tuota faceliftiä olekaan. Maantieajossa on muuten mennyt talvella 8,3 l/100km, ei paha.
Mites se ohjaus? Olen kerran ajanut Saksasta 540iA 2002:sen, ja minusta ohjaus siinä autossa ainakin oli aika helvetin huono verrattuna tuohon kutosen ohjaustuntumaan. Tottuuko siihen, vai olikohan kenties ajamassani autossa servotronic paskana, ettei syynä ollutkaan se erilainen toteutus... ? Ohjaus oli varsinkin keskialueella melkoisen tunnoton.
Mitenhän steppi kestää noissa 540ia facelifteissä?
Teropa, tottakai kahdeksikossa on äänimaailma ja suorituskyky enemmän kohdallaan. Tosin sinunkaltaisesi autonysvääjän ei kenties kannata hankkia sellaista, voi käydä yllättävän kalliiksi jos joka hemmetin joutavanpäiväisen vikinän, natinan tai häiriön kunnostaa. Ja nyt herneet imuaukkoon!
Tuota Servotronicia mulla ei ole, mutta onhan tuo kuulamutteriohjaus vähän tunnottoman oloinen. Itse olen siihen kuitenkin jo tottunut. Comfort-jakkarat, automaatti ja tuo ohjaus sopivat yhteen loistavasti.
Teropa, tottakai kahdeksikossa on äänimaailma ja suorituskyky enemmän kohdallaan. Tosin sinunkaltaisesi autonysvääjän ei kenties kannata hankkia sellaista, voi käydä yllättävän kalliiksi jos joka hemmetin joutavanpäiväisen vikinän, natinan tai häiriön kunnostaa. Ja nyt herneet imuaukkoon!
Olipa kaikessa asiattomuudessaan ja joutavuudessaan turha postaus. Miksi postasit, jos saan kysyä? (mistä näitä urpoja sikiää? )
9/98 vaihtuu ainaski osanumero lootalle, samalla koneen vääntö taitaa nousta 20Nm. Kyllä tuo 5hp30 on luja loota mut toki öljynvaihto tekisi hyvää sillekkin (kunhan se tehdään ajoissa).
Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Olisin tullut tänne kehumaan omaa 530iA:ta edes tuota 540:sta ajamatta, mutta täällä on jo murskatuomio annettu.
Jos olet sellaista sorttia, että (tehon)nälkä kasvaa syödessä, niin ota 540. Jääpä ainakin yksi hyppäys pois välistä. Yleensähän se näin on, vaikka itselleen koittaa järkisyitä ladella.
Minä olen tyytyäinen 530:seen ja onhan se hieman halvempi, kun vie pikkaisen vähemmän bensaa ja pari tulppaakin ja yksi kansi on vähemmän. Minun vähäisillä ajoilla (10-14tkm/vuosi) voisin ihan hyvin ajaa 540:llä, mutta en jaksa ruveta auton myyntiprojektiin ja hyvän yksilön etsintään. Ja tietysti tehdyt rempat ei siirry uuteen autoon...
E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Olen ajanut kummallakin, ja minusta tuo 530iA on oikeen tasapainoinen ja mahtava auto ajaa. Vääntöä löytyy minun tarpeisiin, ja tehoakin on riittämiin liikuttamaan E39:iä.
Mutta se mikä tässä tietysti vähän mietityttää on, että kun Saksasta noita 540:siä saa uitettua melkeen halvemmalla kuin 530:siä (johtuen paikallisesta päästöverosta), siis Saksan hankintahintaa tarkoitan, niin tuo lisäteho 540:ssä jotenkin houkuttaa.
Se, mikä ei houkuta on kalliimmat osat, epävarmempi steppi tämän foorumin viestien perusteella, kalliimmat vakuutusmaksut ja isompi kulutus. Jotenkin semmonen kuva myös syntynyt, että tuo kasi olis vikaherkempi kokonaisuus. Mutta se voi olla myös ihan väärä kuva.
En osaa päättää ... eikä vielä tarvikkaan pystyä .
540i ehdottomasti jos ostaja ei ole jännittäjätyyppiä. 530i on siihen verrattuna alakierroksilla varsin puhdittoman tuntuinen. Suomen oloihin molempien suorituskyky kuitenkin riittää mainiosti ja 530i pärjää pienemmällä bensamäärällä.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment