Itsekin ajellut 530 msporttia ja onhan se upea kampe automaatilla... varsinkin tuo sopiva moottori tehokkaalla moottoriohjauksella aiheuttaa sen, etta aina tuntuu olevan sopivasti potkua... tosin tuo 4.4 litranen kasi murisee , mita edes 535 ei tee (vakioputkilla siis)
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530iA vai 540iA (E39 facelift 2001->)
Collapse
X
-
Originally posted by teropa View PostNostan tätä vähän ylös, kun tämän tredin tein just valintaa helpottamaan.
Eli se 530iA tuli hommattua (9/2001, eli mod 2002). Varusteita piisaa enempi kuin hiihtoliitto sallii. Laitan tästä showroomiin oman topikkinsa kunhan kerkiän siivota auton kunnolla ja saa kesäkumit alle.
Olen erittäin tyytyväinen 530iA:n kulkupuoleen. Toistaiseksi . Minusta tuntuu selvästi vääntävämmältä alakierroksilla kuin tuo 525iA. Se tietty menemisen helppous on tässä autossa läsnä, ja jopa tuntuu siltä, että kyseinen kosla pesee 530dA:n mukavuudessaan. Kaikkihan ei ole pelkästä maksimiväännöstä tosiaankaan kiinni.
Tässä vaiheessa tosi kivat fiilikset, mutta itseni tuntien niin tuskin ajan tälläkään autolla loputtoman pitkään.
Tero
Mitä nyt 540:llä ajanut niin ei se nyt kovin räjähtävä ole, kulkee kevyesti jne mutta itselle v8:ssa tärkeintä on 1) äänet 2) vääntö ja sitten vasta tehot. Ja tosiaan mitä verrannut 540ia ja 540 manual niin kyllä se vääntö tuntuu hienoimmalta manuaalivaihteisena. Melkeimpä harmittaa miten vähän 540 manuaaleja on tarjolla. Jos pitää vielä olla m-sport ja facelift niin siinähän etsit..
Tosin itsellä M5 on se unelma, joten ehkä kannattaa keskittyä joko "pelkuri"-530:een tai sitten riskillä M5:een omalla kohdalla.
Tässä 528:lla ajaneena ei ole bensankulutus ottanut päähän mutta tuossakun taas 94 eurolla tankkasi niin kyllä taas mietti että tulisikohan tässä itku jos kyseessä olisi kasikone, ajan kuitenkin aika paljon... tosin korjaukset ne enemmän pelottaa, m5:ssä siis...Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostOlen erittäin tyytyväinen 530iA:n kulkupuoleen. Toistaiseksi . Minusta tuntuu selvästi vääntävämmältä alakierroksilla kuin tuo 525iA.
540iA:ta minäkin kokeilin eikä se ihan odotuksia vastannut. Odotin sellaista kuskin penkkiin painavaa kiihtymistä mutta eipä sitä juuri tapahtunut. Toki se kiihtyi 80km/h nopeudesta ihan kivasti mutta ei todellakaan niin paljon paremmin, että yhtään olisi alkanut innostamaan tuollaisen hankinta. Kierroksia piti käyttää jotta jotain tapahtui. Oliko siinä yksilössä sitten vikaa vai onko se vaan aina tuollainen?
Comment
-
-
Minäkin ajoin kerran 540iA:lla, eikä sekään vääntänyt alhaalta. Liekkö paskana ollut, en tiedä.
525:lla oli ajettu 120tkm
530:llä nyt 103tkm
Pitää tuo ero nyt jotenkin tuntua ilman erityistä syytäkin. 525:lle luvataan 245nm ja 530:lle 300nm. Onhan tuossa 20% ero (teoriassa).
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostOliko siinä yksilössä sitten vikaa vai onko se vaan aina tuollainen?
Minun mielestäni alaväännön ero kuutosiin on merkittävä, tosin se unohtuu nopeasti kun tuo kasikin tuntuu menevän vielä paremmin ylärekisterissä.
Mutta on tuosta piiitkä matka M5:sen koneen vääntöön.---
Comment
-
-
Joo eipä nuo peus kasit kauheesti alhaalta väännä, toisin on m73b54 v12 kanssa siinä on jo alavääntöäkin tosin kyllä sekin on parhaimmillaan kierroksia käyttäessä.Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Kawasaki zzr1100 fighter
Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88
Comment
-
-
Mun mielestä 540 on vähän jo sitä M5 kaltaista herkkään heräämistä alakierroksillakin mitä ei kyllä muissa bensoissa ole likimainkaan. Mutta onhan se M5 taasen ihan eri auto kuin 540. Mä itse kyllä skippaisin 530 täysin jos bensaa katselisin. Melkein sama kulutus noissa on bensoissa kaikissa. Alle kympin ei pääse seka-ajossa ja mikä sen yli menee niin on jo ihan samaE39 M5 -00
Ex E60 530Da M-Sport -04
Ex E39 M5 -00
Ex E39 M5 -00 Individual
Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
Ex E36 3.0 M3 -93
Ex E36 2.5 Cabrio -94
Ex E36 3.2 M3 -97
Ex E36 2.5 Coupe -93
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostOispa kiva päästä vertaamaan 530iA:ta 540iA:han.
Tero
Hyvän valinnan teit kun 530:en valitsit. Käyttökustannukset edullisemmat jopa tuntuvasti ja tätähän juuri taisit hakea. Tottahan se kasi on huomattavasti vääntävämpi varsinkin alakierroksilla mitä 530, mutta mutta..
Laitahan Tero kuvat esille niin päästään katselemaan "lähempää".
Comment
-
-
Originally posted by 10+ View PostMun mielestä 540 on vähän jo sitä M5 kaltaista herkkään heräämistä alakierroksillakin mitä ei kyllä muissa bensoissa ole likimainkaan. Mutta onhan se M5 taasen ihan eri auto kuin 540. Mä itse kyllä skippaisin 530 täysin jos bensaa katselisin. Melkein sama kulutus noissa on bensoissa kaikissa. Alle kympin ei pääse seka-ajossa ja mikä sen yli menee niin on jo ihan sama
Tietysti kun laitetaan litroja lisää niin alkaa tapahtua. Mutta olen kyllä positiivisesti yllättynyt siitä, miten riittävältä tuo 530 E39 korissa tuntuu myös bensana. Aiemmin olin sitä mieltä, että vain 530d ja siitä ylöspäin (eli bensana väh. 540) voi olla mahdollinen itelle. Olen kääntänyt takkini. Ja varmasti se päivä tulee kun taas konekoko kasvaa ja lopulta tulee se M5, ja riittääkö sekään sitten hetken päästä. Mutta alustalähtien olen ollut sitä mieltä että vanha 523 oli nuhanen, 525 vaikka oli selvästi pirteämpi varsinkin yläkierroksilla niin oli silti nuhanen. 530 ei ole mikään raketti, mutta se täysi velttous alakierroksilta niin on minusta 530:ssa luonnehdittavissa kuitenkin sanalla "mukava".
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by Stone View PostEro noilla tulee lähinnä +120 nopeuksissa, mutta toivottavasti pääset kokeilemaan.
Hyvän valinnan teit kun 530:en valitsit. Käyttökustannukset edullisemmat jopa tuntuvasti ja tätähän juuri taisit hakea. Tottahan se kasi on huomattavasti vääntävämpi varsinkin alakierroksilla mitä 530, mutta mutta..
Laitahan Tero kuvat esille niin päästään katselemaan "lähempää".
Laitan kuvia kun saan auton parempaan terään (=siivottua ja läpikäytyä itse) ja kesäkumit alle.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostJuu tuo on totta kulutuksesta. Mutta 530 on jo minun mielestä selkeä parannus noihin pienimpiin malleihin, eli 2.5 ja tietysti se 2.2, jota nyt ei voi edes laskea kategoriaan hyväksyttävä . Ja jos vuositasolla sen 2ke nyt säästää vs. 540, niin kyllä mulla tolle rahalle on käyttöä.
Tietysti kun laitetaan litroja lisää niin alkaa tapahtua. Mutta olen kyllä positiivisesti yllättynyt siitä, miten riittävältä tuo 530 E39 korissa tuntuu myös bensana. Aiemmin olin sitä mieltä, että vain 530d ja siitä ylöspäin (eli bensana väh. 540) voi olla mahdollinen itelle. Olen kääntänyt takkini. Ja varmasti se päivä tulee kun taas konekoko kasvaa ja lopulta tulee se M5, ja riittääkö sekään sitten hetken päästä. Mutta alustalähtien olen ollut sitä mieltä että vanha 523 oli nuhanen, 525 vaikka oli selvästi pirteämpi varsinkin yläkierroksilla niin oli silti nuhanen. 530 ei ole mikään raketti, mutta se täysi velttous alakierroksilta niin on minusta 530:ssa luonnehdittavissa kuitenkin sanalla "mukava".
Tero
sanoo sananlaskuToistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
Comment
-
-
Originally posted by Alfredson View PostOta kerralla vähemmän - saat enemmän
sanoo sananlasku
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostAina se on tuollainen. Monenmontaa 540iA:ta ajaneena tiedän että tuo kokeilemasi on ihan tuikitavallinen moottorin luonteelta.
Minun mielestäni alaväännön ero kuutosiin on merkittävä, tosin se unohtuu nopeasti kun tuo kasikin tuntuu menevän vielä paremmin ylärekisterissä.
Minua yhä ihmetyttää miksi minun auto on joskus alaväännöltään ja 2000-3500rpm kiihtyvyydeltään selvästi parempi kuin yleensä. No ehkäpä Vanos-remontti tuo siihen vastauksen. Tarkoitan tuolla sitä, että silloin (harvoin) kun minun auto on tuolla tehokkaalla tuulella, niin ero 540:iin on melkoisen pieni. Paitsi tietysti noissa suuremman nopeuden kiihdytyksissä joissa 540 toki kulkee aika vaivattomasti. Se sitten on eri juttu mitä käyttöä tuolla on Suomessa.
Mites kun sinä olet ajanut E60/61 535d:tä niin miten se suhtautuu tuohon 540:een? Tarkoitan tuollaista vaikkapa 20km/h nopeudesta kaasu pohjaan kiihdytystä, niin joko sillä tuntuu, että nyt "lähtee"? Entä kiihdytys 80km/h nopeudesta?
Comment
-
Comment