Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaidelaatikko hajos E39. Miten menetellä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Originally posted by schwarze View Post
    ...Mä sain ihan helvetin hyvän auton silti, ainoo mikä sai mut kirjoittamaan on tuo laatikkorikko! Täällä on myös yksi jolle Hemi voi sanoo älä vaan vaihda lodjuölppää...mitäs Hemi itse tekisit?
    Siis homma kuitenkin on niin että niin kauan kun kukaan ei osaa esittää oikeaa faktaa siitä kuinka paljon laatikon elinikä oikeasti pitenee ko.öljynvaihdolla, en itse ota yhtään turhaa riskiä ainakaan omien laatikoideni kanssa. En sitä riskiä ota myöskään myymieni vaihtoautojen kohdalla koska se on aivan absoluuttinen tosiasia että riski se joka tapauksessa on. Pienempi tai suurempi, riippuen aiemmasta huoltohistoriasta/todellisesta kilometrisuoritteesta sekä tavasta jolla öljyt vaihdetaan.
    mm.me olemme Ruotsista välittäneet useita vaihtoaskeja selkeästi öljynvaihtoihin korkanneiden tilalle, ihan samoin kuin monet takuupurkamot ympäri Suomenmaata. Eikä kyse todellakaan ole siitä että näissä olisi ollut jotain vikaa ennen vaihtoa.
    Itse ongema on tässä viime vuosina hieman tarkentunut niin että juuri tuo aiempi huoltohistoria yhdistettynä TODELLISEEN ajokilometrimäärään kulminoi tätä problematiikkaa.
    Eli, näitähän menee huomattavan vähän takuukilometreillä olevista Suomiautoista, josta taas voimme päätellä että monen tuontiauton huoltohistoria+ajosuorite ei ole ihan sitä mitä mittaristossa kulloinkin lukee.
    Tämä koskee erityisesti Diesel koneisia ihan siitä syystä että tuota kilometrisuoritetta niihin tulee paljon enemmän myös keskisen euroopan puolella, jonka jälkeen kilometrien ruuvaus myös selkeästi hyödyttää myyjää.
    Jos/kun oikea ajosuorite on +300tkm ja mittarissa seisoo 150tkm, vaihto tehdään ensimmäistä kertaa ja nopeasti autoliikkeen 3-4litraa vaihtaen huoltohallissa ennen vaihdokkiriviin astumistaan, on useinkin ongelmia tiedossa.
    Itse en vielä ole nähnyt yhtäkään oikeasti loppuunkulunutta steppiä sen vuoksi että siihen ei olisi vaihdeltu öljyjä, vaan oikeasti uskon siihen tosiseikkaan että itse laatikko kestää juuri sille suunnitellun mekaanisen eliniän täysin riippumatta siitä vaihdellaanko öljyjä vai ei.
    Nimittäin on aika paljonkin faktatietoa siitä kuinka jopa nämä Diesel askit niin 500-sarjaisissa kuin 300-sarjassakin kestää +600tkm ajosuoritetta ihan niillä orggisöljyillä. Tätäkin taustaa vasten en näe järjen hiventäkään ottaa sitä riskiä että jotain meneekin vaihtoproggiksessa pieleen, varsinkin kun tuon "öljyhuollon" hyödyt ehkä kuitataan vasta sitten kun koko autosta on jo vuosia aiemmin tehty rautanauloja ja colatölkkejä.

    Comment

    • schwarze
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 2017
      • Kangasala

      #17
      Näin se varmaan menee, enkä voi muuta väittää...ja vaikka tässä meneekin Ot:ksi, niin mitä Hemi itse tekisit jos sinulla olisi näin "huollettu" auto kuten minulla nyt.
      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #18
        Ei välttämättä kannata sekaantua niihin tehdaskorjattuihin... Eräs turkulainen automaattilaatikoita työkseen huoltava firma kertoi, että heille tulee usein korjattavaksi näitä vähän ajettuja tehdaskorjaatuja lootia. Jannu keroi kaverille, että ne on korjattu aika lailla vasemmalla kädellä eikä niitä mikään tehdas siellä korjaa. Menee jonnekin pajalle, joka sitten korjaa ne ja tehdas myy sen jälkeen eteenpäin. Ihan sama kun täällä joku atuomaattilaatikoita korjaava firma korjais loodan ja lähjettäis "tehdaskorjattuna" sitten keskusvarastolle odottamaan uutta omistajaa.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9158
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Juppe View Post
          Ei välttämättä kannata sekaantua niihin tehdaskorjattuihin... Eräs turkulainen automaattilaatikoita työkseen huoltava firma kertoi, että heille tulee usein korjattavaksi näitä vähän ajettuja tehdaskorjaatuja lootia. Jannu keroi kaverille, että ne on korjattu aika lailla vasemmalla kädellä eikä niitä mikään tehdas siellä korjaa. Menee jonnekin pajalle, joka sitten korjaa ne ja tehdas myy sen jälkeen eteenpäin. Ihan sama kun täällä joku atuomaattilaatikoita korjaava firma korjais loodan ja lähjettäis "tehdaskorjattuna" sitten keskusvarastolle odottamaan uutta omistajaa.
          Mitähän tämä kaveri on tarkoittanut "tehdaskorjatulla"? Ei esim. tuota ATB-Berliniä voi oikein hyvällä tahdollakaan sanoa peräkamarin poikien autotallipajaksi. Varmasti tuollaisia puoskaroituja laatikoitakin markkinoilla liikkuu, mutta pieni eturistiriita tuossa tarinassa kuitenkin on.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #20
            Joo-o. En tiä. Sen vaan sano, että kaikkia kuluneita osia noissa ei oo läheskään aina vaihdettu. N. 1500e:llä tommonen tomaatti tehdään kokonaan uusiksi ja silloin ei tartte arvailla onko se kunnolla tehty.

            Comment

            • makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5152
              • Kouvola, Savisto

              #21
              Olikos tämä automaattilootien hajoamis ongelma öljyjen vaihdon jälkeen vain 530:ssä vai päteekö myös bensavehkeissä kuten mulla on tuo 523ia??
              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

              Comment

              • MarttiKK
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 1638

                #22
                Ei ole mitään näyttöä siitä, että laatikkoöljyjen vaihto aiheuttaisi laatikon hajoamisia. GM:n laatikoita kyllä paukkuu, mutta öljyjen vaihto ainakin tämän hetkisen yleisen "gallupin" (ks. jenkkisaitti etusivulta ja tämä thread, ym. keskustelut laatikkopajojen kanssa).

                Täytyy muistaa, että laatikoiden paukkuminen edistää joidenkin bisneksiä, kuten varaosakauppiaiden. Hemi myy ammatikseen osia, joten totean täällä saman, mitä on jo muidenkin toimesta todettu eli ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä tietyt henkilöt täällä sanoo.

                Comment

                • jms-btcf
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 696
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Tehdaskorjattu laatikko, sisältäen turbiinin! Hinta 1650€. Rahtikustannukset todennäköisesti joitakin satoja euroja.
                  Toimitutin vajaa pari vuotta sitten 530d:n manuaalilaatikon Saksasta härmään, rahti oli 135€. Laatikko tuli hyvin pakattuna jonkin rekan kyydissä lähimpään terminaaliin... Eli rahdit jää alle 10%:n automaatin hinnassa po. liikkeestä. Manuaalissa niiden osuus oli yli puolet
                  e61 535d

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Originally posted by MarttiKK View Post
                    Ei ole mitään näyttöä siitä, että laatikkoöljyjen vaihto aiheuttaisi laatikon hajoamisia. GM:n laatikoita kyllä paukkuu, mutta öljyjen vaihto ainakin tämän hetkisen yleisen "gallupin" (ks. jenkkisaitti etusivulta ja tämä thread, ym. keskustelut laatikkopajojen kanssa).

                    Täytyy muistaa, että laatikoiden paukkuminen edistää joidenkin bisneksiä, kuten varaosakauppiaiden. Hemi myy ammatikseen osia, joten totean täällä saman, mitä on jo muidenkin toimesta todettu eli ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä tietyt henkilöt täällä sanoo.
                    Ihan tosissaanko väität ettei tätä öljyjen vaihtobroblematiikkaa ja sen riskit/ongelmat olisi tunnettu oikeastaan jo niin kauan kuin automaattiaskeja on ollut olemassa? Eli että tämä olisi nyt aivan uusi "keksintö" Bemujen Dieselaskeissa? Eli että tätä ongelmaa ei ole esim.miljoonissa jenkkilaatikoissa ollut maailman sivun, vaan sekin on ihan pelkkää mielikuvitusta?
                    Samalla tietenkin kiistät sen mekaniikan miten tuo vaurioaltistus syntyy, eli epäpuhtauksien sedimentoitumisen ja uusilla/pesevillä öljyillä sen kiertoon peseytymisen, eikä tämä aiheuta minkäänlaista riskiä? Toki jos riskiä ei kerran ole, niin miksi ihmeessä yleensäkkään pitäisi ko.vaihto tehdä "kaikkien sääntöjen mukaa" huuhtelemalla jne? Näinkä ihan tosiaan on?

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Eli että tätä ongelmaa ei ole esim.miljoonissa jenkkilaatikoissa ollut maailman sivun, vaan sekin on ihan pelkkää mielikuvitusta?
                      Jenkeissä näyttää aika monesti ongelmat johtuvan siitä, ettei suodatinta vaihdeta eikä öljypohjaa puhdisteta vaan koko homma tehdään koneella lauhduttimen letkujen kautta tai vain imemällä öljyt täyttöaukosta. Lisäksi sielläkin laitetaan vääriä öljyjä, siis ei valmistajan suosittelemia. Sitten on vielä selvät täyttövirheet, siis ali-/ylitäyttö ja muu sekoilu. Näitä kahta jälkimmäistähän tapahtuu Suomessakin aika usein, ainakin jos nettijuttuihin uskoo.

                      En nyt kuitenkaan yritä kiistää tuota, etteikö ongelmia muutenkin voisi syntyä. Tuon takia jatkan edelleenkin (varsin pitkään jatkunutta) jahkailua vaihdanko öljyt vai enkö vaihda...
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Lizard04
                        Newbiemmer
                        • Apr 2008
                        • 4
                        • Mainz

                        #26
                        Originally posted by Lizard04 View Post
                        Tervehdys

                        Tässä tarina.

                        Ostin auton autoliikkeestä (E39 530DA farmari -02 ajettu 185 tkm) noin kolme viikkoa sitten. Ostopäivästä jo parin päivän päästä soitin autoliikkeeseen ja kerroin että vaihdeaski pitää outoa tärinää ja värinää 80-90 km/h nopeudessa ja että tankillisella pääsee n. 850 km (matka-ajoa). Autoliike tuumasi että seurataan tilannetta. Seurasin tilannetta parivikkoa kunnes auto toppas menon tyysti. Kojelautaan tuli ilmoitus "trans failsafe problem". Aski seko ihan tyysti. Eteenpäin meni ehkä 20 km/h, +- puoleltakaan ei tapahtunut mitään.

                        Soitto myyjälle ja korjaamolle selvitykseen mikä tuli. Autokeskus (ei siis ostopaikka) ilmoitti että öljyt on ihan mustat ja että laatikko on täysin rikki-> Uusi loota (4500€). Autoliike josta ostin auton maksoi tämän diaknoosivaiheen.

                        Tässä pohjustusta kysymyksiini.

                        Mitä tuolta laatikosta olisi voinut mennä rikki? Mitään pamausta tai muuta ei ole kuulunut.
                        Mitä sieltä kannattaa korjata?
                        Autoliike ilmoitti että puolet kuluista kuuluu minulle siis 4500/2, ei prkl!!
                        Mielestäni vaihdelaatikossa on ollut piilevä vika. Tällöin vastuu kaikista kuluista kuuluu myyjälle??

                        Miten tästä eteenpäin...?

                        Olen penkonut kuluttajaviraston ja kuluttajariitalautakunnan sivuja, mutta mitää selkeää vastausta en asiaan ole löytänyt.

                        Kiitos vastauksista etukäteen.

                        S
                        Jottei kysyjän topic nyt ihan häviä tähän muuten hyvään keskusteluun...

                        Tarina on tällä hetkellä sellainen että olen soittanut Tampereen kuluttajaneuvojalle ja kertonut ko tarinan.

                        Vastaus:
                        Asiakkaan kuuluu tästä hässäkästä maksaa puolet!! On kuulemma ennakkotapauksia. Auto on korjauksen jälkeen paremmassa kunnossa kuin osto hetkellä.

                        Jos myyjä ilmoittaa että vaihdelaatikon sisältä vaihdetaan osia niin mikä on teidän ajatus tähän?
                        Tarkoitan että mitä sieltä voi/kannattaa vaihtaa?
                        - Momentinmuunnin
                        - turbiini...?

                        Milloin on järkevintä vaihtaa koko aski?

                        Kiitos

                        S
                        330xi M-sport
                        2006

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #27
                          Originally posted by Lizard04 View Post
                          Jottei kysyjän topic nyt ihan häviä tähän muuten hyvään keskusteluun...

                          Tarina on tällä hetkellä sellainen että olen soittanut Tampereen kuluttajaneuvojalle ja kertonut ko tarinan.

                          Vastaus:
                          Asiakkaan kuuluu tästä hässäkästä maksaa puolet!! On kuulemma ennakkotapauksia. Auto on korjauksen jälkeen paremmassa kunnossa kuin osto hetkellä.

                          Jos myyjä ilmoittaa että vaihdelaatikon sisältä vaihdetaan osia niin mikä on teidän ajatus tähän?
                          Tarkoitan että mitä sieltä voi/kannattaa vaihtaa?
                          - Momentinmuunnin
                          - turbiini...?

                          Milloin on järkevintä vaihtaa koko aski?

                          Kiitos

                          S
                          eiköhän se ole aina järkevintä vaihtaa sinne vähän ajettu takuulaatikko, kuin alkaa itse maksamaan vanhan laatikon korjaamisesta yli 2000e... siis jos vaan sen käytetyn laatinkon vaihdon saa liikkeen piikkiin.
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Homer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2005
                            • 3653
                            • Springfield-Jyväskylä

                            #28
                            Vähän offtopic mut mulla teki eilen ihan saman ja kertoi myös saman tekstin mut toimii viel jotenkin mut sekoilee jonkun verran.Ja epäilisin ainakin osaksi luistoneston ja automaattilaatikon välisen yhteyden olevan välillä poikki tai aina.Mut varmaan muutakin vikaa laatikosta löytyy,öljyt tarkistan ainakin ekana.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎