Originally posted by schwarze
View Post
mm.me olemme Ruotsista välittäneet useita vaihtoaskeja selkeästi öljynvaihtoihin korkanneiden tilalle, ihan samoin kuin monet takuupurkamot ympäri Suomenmaata. Eikä kyse todellakaan ole siitä että näissä olisi ollut jotain vikaa ennen vaihtoa.
Itse ongema on tässä viime vuosina hieman tarkentunut niin että juuri tuo aiempi huoltohistoria yhdistettynä TODELLISEEN ajokilometrimäärään kulminoi tätä problematiikkaa.
Eli, näitähän menee huomattavan vähän takuukilometreillä olevista Suomiautoista, josta taas voimme päätellä että monen tuontiauton huoltohistoria+ajosuorite ei ole ihan sitä mitä mittaristossa kulloinkin lukee.
Tämä koskee erityisesti Diesel koneisia ihan siitä syystä että tuota kilometrisuoritetta niihin tulee paljon enemmän myös keskisen euroopan puolella, jonka jälkeen kilometrien ruuvaus myös selkeästi hyödyttää myyjää.
Jos/kun oikea ajosuorite on +300tkm ja mittarissa seisoo 150tkm, vaihto tehdään ensimmäistä kertaa ja nopeasti autoliikkeen 3-4litraa vaihtaen huoltohallissa ennen vaihdokkiriviin astumistaan, on useinkin ongelmia tiedossa.
Itse en vielä ole nähnyt yhtäkään oikeasti loppuunkulunutta steppiä sen vuoksi että siihen ei olisi vaihdeltu öljyjä, vaan oikeasti uskon siihen tosiseikkaan että itse laatikko kestää juuri sille suunnitellun mekaanisen eliniän täysin riippumatta siitä vaihdellaanko öljyjä vai ei.
Nimittäin on aika paljonkin faktatietoa siitä kuinka jopa nämä Diesel askit niin 500-sarjaisissa kuin 300-sarjassakin kestää +600tkm ajosuoritetta ihan niillä orggisöljyillä. Tätäkin taustaa vasten en näe järjen hiventäkään ottaa sitä riskiä että jotain meneekin vaihtoproggiksessa pieleen, varsinkin kun tuon "öljyhuollon" hyödyt ehkä kuitataan vasta sitten kun koko autosta on jo vuosia aiemmin tehty rautanauloja ja colatölkkejä.
Comment