memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Kaveri aina elvisteli quottron ohjausta, kun ei tarvi muuta kun, peukalolla ohjata rattia.
    Mites E39:ssä sitten pitää ohjata? Kevyt peukalo- ja etusormiote kyllä riittää tuossakin, parkkipaikoilla pyörittelen yleensä peukalolla. Tokihan tuo kuitenkin on ohjaukseltaan raskas, hidas ja kankea jos vaikka vertaa F30 autoon jota xDrive tourilla kokeilin.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Niin ja eikö tuo parkkipaikka pyörittelyssäkin jää kaartamaan? Vai muistanko vääriin? Just tuollainen 11-1 alueella mullakin oli, todella ärsyttävä kun yrittää ajaa suoraan.
    Parkkipaikalla ja hitaassa ajossa tuo palautumaton alue taitaa olla vielä laajempi, klo 10-2. On vaan näköjään iskostunut päähän tuo omatoiminen palautusjousi ettei tuota huomaa vaan palauttaa vaistomaisesti ratin itse.

    Ei minulla kyllä mitään ongelmia suoraan ajossa (maantiellä) ole ollut. Mitä se jousi siihen auttaisi? Mutta ehkä siihenkin on minulla kehittynyt jo alitajuntainen jatkuva korjausliikkeiden teko?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Nyt muistin testata: ei tuo rattia keskelle palauta, ratin "klo 11-1" välinen alue on sellainen epämääräinen jossa ratti ei keskemmälle itsestään juuri palauta (riippuen myös tienpinnasta). Kuitenkin auto reagoi pieniinkin ratin liikkeisiin tuollakin alueella, joten ei tuossa mitään väljää ole, palautuksesta vaan puuttuu "keskitysjousi".

    Mutta en minä etuvetoisen tyylistä "jousta" tuohon haluaisi, siinä saa pahimmillaan vääntää rattia voimalla kun samassa tilanteessa tuossa pidetään rattia kevyesti kiinni.
    No ei tuossa autoni ohjauksessa sitten mitään vikaa ole, jos sulla samanlainen tuntuma ratissa kun mun autossa? Suuntaus ja kesärenkaat näyttää sitten miten vaikuttaa nykyiseen tuntumaan.
    Kaveri aina elvisteli quottron ohjausta, kun ei tarvi muuta kun, peukalolla ohjata rattia. Joku joskus sitten kommentoi että audi on yliohjaava eli paska ajettava? En ymmärrä mitä tuo yliohjaus tarkoittaa tässä tilanteessa ja miksi se on huonompi kun e39 lievä aliohjaus?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Niin ja eikö tuo parkkipaikka pyörittelyssäkin jää kaartamaan? Vai muistanko vääriin? Just tuollainen 11-1 alueella mullakin oli, todella ärsyttävä kun yrittää ajaa suoraan.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Pitääpä testata, on saattanut jäädä automaattinen keskitys kuskissa jo päälle eikä asiaa enää tajua...
    Nyt muistin testata: ei tuo rattia keskelle palauta, ratin "klo 11-1" välinen alue on sellainen epämääräinen jossa ratti ei keskemmälle itsestään juuri palauta (riippuen myös tienpinnasta). Kuitenkin auto reagoi pieniinkin ratin liikkeisiin tuollakin alueella, joten ei tuossa mitään väljää ole, palautuksesta vaan puuttuu "keskitysjousi".

    Mutta en minä etuvetoisen tyylistä "jousta" tuohon haluaisi, siinä saa pahimmillaan vääntää rattia voimalla kun samassa tilanteessa tuossa pidetään rattia kevyesti kiinni.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Jos nyt on haritusta niin tuo keskitys on siksi heikompaa?
    En tiedä kumpi keskittää paremmin, mutta minulla oli joskus alustan osien vaihdon jälkeen auraus/haritus reippaasti pielessä ja silloin ohjaus keskitti todella terävästi (ja säädön jälkeen palasi taas ennalleen). Taisi olla vain 16" renkaat alla ja silti oli tuollainen. Tiedä sitten miten kauan renkaat olisivat tuota kestäneet...

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Pyöränkulmat (edessä), renkaat ja reaktiotankojen puslat (Powerflexeillä keskitti huonommin vaikka ohjaus oli tarkempi) vaikuttaa tuohon. Ja varmaan myös ylikireäksi säädetty hammastangon taikamutteri.
    Mutta ei tuohon etuvetoisen "jousta" saa ohjaukseen vaikka teet mitä. Eikös tuo nyt kuitenkin palauta suuremmissa vauhdeissa ratin keskelle? Pitääpä testata, on saattanut jäädä automaattinen keskitys kuskissa jo päälle eikä asiaa enää tajua...
    Pyöränkulmat voivat toki olla autossani yksi syy tuohon että ei ohjaus keskitä niinkään hyvin. Jos nyt on haritusta niin tuo keskitys on siksi heikompaa?
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Kyllä mulla ainakin palauttaa keskelle napakasti. Pullakumi talvirenkailla ehkä vähän huonommin mitä matalaprofiili kesärenkailla. Kaikki alustassa on ehjää orggista tai vastaavaa. Ei nyt ihan etuvetoa vastaavaa palautusta kuitenkaan ole, mutta niissä nyt on muutenkin erilainen ohjausgeometria etteivät vetelis niin paljoa joka suuntaan. Mikä taas vie ohjauksen tunnokkuutta pois ihan huolella...

    EDIT toki jos haluaa paremmin keskittävän, niin caster kulmaa voi lisätä. En nyt vaan muista että onko se edes mahdollista e39:ssä.
    Katotaan muuttuuko ojaus kun saan kesärenkaat alle ja pääsee suuntaukseen. Nyt on taas niin paljon ruuvattu etupäätä ja takapäätä että ei ihme jos ohjaus on epämääräinen. Pullakumit minäkin laitoin lopputalveksi joten nekin vievät ohjaustuntumaa, mutta mukavasti menee suoraan nyt kun tiet ovat sulaneet. Muistaakseni ohjaus on ollut tuossa aina tollanen tai sitten muistan väärin. Casteria ei saa säädettyä normaalisti näissä.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Täältä lukaisin että e39 ohjaus ei ole mitenkään terävästi palauttava, meinaan kun tuossa ajellut etuvetoisilla ja maantienopudessa näissä tuntuu rattissa olevan niin ikään kun "jouset" mitkä kelaa ratin aina keskiasentoon? No, omassa kun kääntää 80-100kmh vauhdissa vähänkään rattia keskiasennosta, niin sinne suuntaan sitä sitten auto meneekin eikä ratti palauta automaattisesti keskelle? Onko tämä normaalia? Vaikuttaako tehostajan pumppu tähän ohjauksen keskittämiseen mitenkään?
    Kyllä mulla ainakin palauttaa keskelle napakasti. Pullakumi talvirenkailla ehkä vähän huonommin mitä matalaprofiili kesärenkailla. Kaikki alustassa on ehjää orggista tai vastaavaa. Ei nyt ihan etuvetoa vastaavaa palautusta kuitenkaan ole, mutta niissä nyt on muutenkin erilainen ohjausgeometria etteivät vetelis niin paljoa joka suuntaan. Mikä taas vie ohjauksen tunnokkuutta pois ihan huolella...

    EDIT toki jos haluaa paremmin keskittävän, niin caster kulmaa voi lisätä. En nyt vaan muista että onko se edes mahdollista e39:ssä.
    Last edited by Pazi88; 20-03-2017, 08:32.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Täältä lukaisin että e39 ohjaus ei ole mitenkään terävästi palauttava, meinaan kun tuossa ajellut etuvetoisilla ja maantienopudessa näissä tuntuu rattissa olevan niin ikään kun "jouset" mitkä kelaa ratin aina keskiasentoon? No, omassa kun kääntää 80-100kmh vauhdissa vähänkään rattia keskiasennosta, niin sinne suuntaan sitä sitten auto meneekin eikä ratti palauta automaattisesti keskelle? Onko tämä normaalia? Vaikuttaako tehostajan pumppu tähän ohjauksen keskittämiseen mitenkään?
    Pyöränkulmat (edessä), renkaat ja reaktiotankojen puslat (Powerflexeillä keskitti huonommin vaikka ohjaus oli tarkempi) vaikuttaa tuohon. Ja varmaan myös ylikireäksi säädetty hammastangon taikamutteri.

    Mutta ei tuohon etuvetoisen "jousta" saa ohjaukseen vaikka teet mitä. Eikös tuo nyt kuitenkin palauta suuremmissa vauhdeissa ratin keskelle? Pitääpä testata, on saattanut jäädä automaattinen keskitys kuskissa jo päälle eikä asiaa enää tajua...

    Leave a comment:


  • Shatter
    replied
    Nyt kun tuli mersusta siirryttyä siihen ainoaan oikeaan () niin tässä ensimmäisen viikon aikana on huomannut yhden tympeän asian ohjauksesta mihin pitää heti kysyä paremmin tietäviltä lukeutuuko ns. "ominaisuuksiin" vai onko keulassa jotain väljänä.

    Nimittäin sopivasti kun ajaa johonkin pieneen koloon tai pykälään niin isku välittyy toisinaan suoraan rattiin kuin joku kopauttaisi keveästi vasaralla suoraan rattiakselin päähän. Ei ole vielä montaa kertaa tehnyt tuota, mutta huomaa kyllä heti kun täräyttää sormille. Saa semmosen halvan fiiliksen että ajaa jollain mopoautolla Alusta on kyllä muuten kunnossa ja kulkee sukkasillaan, jostain syystä vain pääsee välillä näpäyttämään ns. suoraan sormille

    Ensimmäisenä tuli mieleen väljä hammastanko, mutta eikai 200tkm rullatussa pitäisi vielä levetä

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Tuommonen paskahan se on, jää kaartamaan kun vähän kääntään. Osta joku etuveto niin menee suoraan.
    Onko servollakin sama ominaisuus? E39:tä muokata etuveto?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Tuommonen paskahan se on, jää kaartamaan kun vähän kääntään. Osta joku etuveto niin menee suoraan.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Täältä lukaisin että e39 ohjaus ei ole mitenkään terävästi palauttava, meinaan kun tuossa ajellut etuvetoisilla ja maantienopudessa näissä tuntuu rattissa olevan niin ikään kun "jouset" mitkä kelaa ratin aina keskiasentoon? No, omassa kun kääntää 80-100kmh vauhdissa vähänkään rattia keskiasennosta, niin sinne suuntaan sitä sitten auto meneekin eikä ratti palauta automaattisesti keskelle? Onko tämä normaalia? Vaikuttaako tehostajan pumppu tähän ohjauksen keskittämiseen mitenkään?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    no onhan niillä vedetty jo yli tuplasti mitä niillä yleensä pääsee..

    Täytyy vaan koputtaa puuta.. emännän autoon laitoin 3v sitten etupäähän kaikki meyleä.. Laitoin tosin kunnon vaseliinit ennen asentamista.. vielä on kestänyt.. olisko 30tkm menty :think
    Taidan sorvata noihin reaktiotankoihin PU-puslat jos joltain löytyy niin tarjota saa!!. Mutta, kuitenkin alle 120 ei mitään tärinöitä/tutinoita ja tämä ohjauksen keventyminen tuntuu kun alla olisi edessä 155-kumit:think Pitäisköhän pudottaa hieman paineita eturenkaista? Taitaa olla nyt 3.0bar. Ja renkaat Ns-2.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by janke View Post
    No minkä sitten? Joko Meylen Hd:t on väsyneet 40tkm jälkeen:think
    no onhan niillä vedetty jo yli tuplasti mitä niillä yleensä pääsee..

    Täytyy vaan koputtaa puuta.. emännän autoon laitoin 3v sitten etupäähän kaikki meyleä.. Laitoin tosin kunnon vaseliinit ennen asentamista.. vielä on kestänyt.. olisko 30tkm menty :think

    Leave a comment:

Working...
X