Originally posted by janke
View Post
E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostNiin ja eikö tuo parkkipaikka pyörittelyssäkin jää kaartamaan? Vai muistanko vääriin? Just tuollainen 11-1 alueella mullakin oli, todella ärsyttävä kun yrittää ajaa suoraan.
Ei minulla kyllä mitään ongelmia suoraan ajossa (maantiellä) ole ollut. Mitä se jousi siihen auttaisi? Mutta ehkä siihenkin on minulla kehittynyt jo alitajuntainen jatkuva korjausliikkeiden teko?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostNyt muistin testata: ei tuo rattia keskelle palauta, ratin "klo 11-1" välinen alue on sellainen epämääräinen jossa ratti ei keskemmälle itsestään juuri palauta (riippuen myös tienpinnasta). Kuitenkin auto reagoi pieniinkin ratin liikkeisiin tuollakin alueella, joten ei tuossa mitään väljää ole, palautuksesta vaan puuttuu "keskitysjousi".
Mutta en minä etuvetoisen tyylistä "jousta" tuohon haluaisi, siinä saa pahimmillaan vääntää rattia voimalla kun samassa tilanteessa tuossa pidetään rattia kevyesti kiinni.
Kaveri aina elvisteli quottron ohjausta, kun ei tarvi muuta kun, peukalolla ohjata rattia. Joku joskus sitten kommentoi että audi on yliohjaava eli paska ajettava? En ymmärrä mitä tuo yliohjaus tarkoittaa tässä tilanteessa ja miksi se on huonompi kun e39 lievä aliohjaus?
Leave a comment:
-
-
Niin ja eikö tuo parkkipaikka pyörittelyssäkin jää kaartamaan? Vai muistanko vääriin? Just tuollainen 11-1 alueella mullakin oli, todella ärsyttävä kun yrittää ajaa suoraan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostPitääpä testata, on saattanut jäädä automaattinen keskitys kuskissa jo päälle eikä asiaa enää tajua...
Mutta en minä etuvetoisen tyylistä "jousta" tuohon haluaisi, siinä saa pahimmillaan vääntää rattia voimalla kun samassa tilanteessa tuossa pidetään rattia kevyesti kiinni.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostJos nyt on haritusta niin tuo keskitys on siksi heikompaa?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostPyöränkulmat (edessä), renkaat ja reaktiotankojen puslat (Powerflexeillä keskitti huonommin vaikka ohjaus oli tarkempi) vaikuttaa tuohon. Ja varmaan myös ylikireäksi säädetty hammastangon taikamutteri.
Mutta ei tuohon etuvetoisen "jousta" saa ohjaukseen vaikka teet mitä. Eikös tuo nyt kuitenkin palauta suuremmissa vauhdeissa ratin keskelle? Pitääpä testata, on saattanut jäädä automaattinen keskitys kuskissa jo päälle eikä asiaa enää tajua...
Originally posted by Pazi88 View PostKyllä mulla ainakin palauttaa keskelle napakasti. Pullakumi talvirenkailla ehkä vähän huonommin mitä matalaprofiili kesärenkailla. Kaikki alustassa on ehjää orggista tai vastaavaa. Ei nyt ihan etuvetoa vastaavaa palautusta kuitenkaan ole, mutta niissä nyt on muutenkin erilainen ohjausgeometria etteivät vetelis niin paljoa joka suuntaan. Mikä taas vie ohjauksen tunnokkuutta pois ihan huolella...
EDIT toki jos haluaa paremmin keskittävän, niin caster kulmaa voi lisätä. En nyt vaan muista että onko se edes mahdollista e39:ssä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostTäältä lukaisin että e39 ohjaus ei ole mitenkään terävästi palauttava, meinaan kun tuossa ajellut etuvetoisilla ja maantienopudessa näissä tuntuu rattissa olevan niin ikään kun "jouset" mitkä kelaa ratin aina keskiasentoon? No, omassa kun kääntää 80-100kmh vauhdissa vähänkään rattia keskiasennosta, niin sinne suuntaan sitä sitten auto meneekin eikä ratti palauta automaattisesti keskelle? Onko tämä normaalia? Vaikuttaako tehostajan pumppu tähän ohjauksen keskittämiseen mitenkään?
EDIT toki jos haluaa paremmin keskittävän, niin caster kulmaa voi lisätä. En nyt vaan muista että onko se edes mahdollista e39:ssä.Last edited by Pazi88; 20-03-2017, 08:32.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostTäältä lukaisin että e39 ohjaus ei ole mitenkään terävästi palauttava, meinaan kun tuossa ajellut etuvetoisilla ja maantienopudessa näissä tuntuu rattissa olevan niin ikään kun "jouset" mitkä kelaa ratin aina keskiasentoon? No, omassa kun kääntää 80-100kmh vauhdissa vähänkään rattia keskiasennosta, niin sinne suuntaan sitä sitten auto meneekin eikä ratti palauta automaattisesti keskelle? Onko tämä normaalia? Vaikuttaako tehostajan pumppu tähän ohjauksen keskittämiseen mitenkään?
Mutta ei tuohon etuvetoisen "jousta" saa ohjaukseen vaikka teet mitä. Eikös tuo nyt kuitenkin palauta suuremmissa vauhdeissa ratin keskelle? Pitääpä testata, on saattanut jäädä automaattinen keskitys kuskissa jo päälle eikä asiaa enää tajua...
Leave a comment:
-
-
Nyt kun tuli mersusta siirryttyä siihen ainoaan oikeaan () niin tässä ensimmäisen viikon aikana on huomannut yhden tympeän asian ohjauksesta mihin pitää heti kysyä paremmin tietäviltä lukeutuuko ns. "ominaisuuksiin" vai onko keulassa jotain väljänä.
Nimittäin sopivasti kun ajaa johonkin pieneen koloon tai pykälään niin isku välittyy toisinaan suoraan rattiin kuin joku kopauttaisi keveästi vasaralla suoraan rattiakselin päähän. Ei ole vielä montaa kertaa tehnyt tuota, mutta huomaa kyllä heti kun täräyttää sormille. Saa semmosen halvan fiiliksen että ajaa jollain mopoautollaAlusta on kyllä muuten kunnossa ja kulkee sukkasillaan, jostain syystä vain pääsee välillä näpäyttämään ns. suoraan sormille
Ensimmäisenä tuli mieleen väljä hammastanko, mutta eikai 200tkm rullatussa pitäisi vielä levetä
Leave a comment:
-
-
Tuommonen paskahan se on, jää kaartamaan kun vähän kääntään. Osta joku etuveto niin menee suoraan.
Leave a comment:
-
-
Täältä lukaisin että e39 ohjaus ei ole mitenkään terävästi palauttava, meinaan kun tuossa ajellut etuvetoisilla ja maantienopudessa näissä tuntuu rattissa olevan niin ikään kun "jouset" mitkä kelaa ratin aina keskiasentoon? No, omassa kun kääntää 80-100kmh vauhdissa vähänkään rattia keskiasennosta, niin sinne suuntaan sitä sitten auto meneekin eikä ratti palauta automaattisesti keskelle? Onko tämä normaalia? Vaikuttaako tehostajan pumppu tähän ohjauksen keskittämiseen mitenkään?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by peto2 View Postno onhan niillä vedetty jo yli tuplasti mitä niillä yleensä pääsee..
Täytyy vaan koputtaa puuta.. emännän autoon laitoin 3v sitten etupäähän kaikki meyleä.. Laitoin tosin kunnon vaseliinit ennen asentamista.. vielä on kestänyt.. olisko 30tkm menty :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostNo minkä sitten? Joko Meylen Hd:t on väsyneet 40tkm jälkeen:think
Täytyy vaan koputtaa puuta.. emännän autoon laitoin 3v sitten etupäähän kaikki meyleä.. Laitoin tosin kunnon vaseliinit ennen asentamista.. vielä on kestänyt.. olisko 30tkm menty :think
Leave a comment:
-
Leave a comment: