memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jaakala
    replied
    Oiskohan takaiskareista syytä lähteä ettimään vikaa näihin suuntavakaus ongelmiin? Eteen vaihettu powerflexiä, korkeussäädettävää alustaa ja uutta osaa paljon. Takana on ilmajousitus sporttialusta ja iskarit näyttää ainekin alkuperäiseltä, tai on bmw merkit mutta en usko että olisi vaihdettu.
    Sivutuuli herkkyys ja urien hakeminen tuntuu lisääntyneen huomattavasti ja kesärenkailla (19")ajo tuntui jotenki kamalalta. Koko ajan saa ohjata eikä sitä kultaista keskiasentoa löydy kun aina yhtäkkiä nappaa johonki suuntaa. Pompuissa menee ihan kivuttomasti mutta välillä tuntuu niinku perällä olisi oma tahto. Perästä paineltuna tuntuu melko tunnottomalta ja löysältä. Vuoden takasessa leimalla näytti muistaakseni jotain 30% molemmille takasille.
    Ja joku sanoo niistä takakelkan puslista niin foorumi opiskelujen perusteella en lähtis niitä veikkaamaan...

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Pyörännapa on tuettu ylhäältä kahdella tukivarrella, miten sen iskarin siirtely muuttaa camperia?
    http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=33&fg=30
    Aivan totta, minun ajatuskatko, tai kuten jenkit sen sanoisi, my bad.

    Siis jos taka-apurungon siirtelyllä ajotuntuma muuttuu kyse lienee pienistä muutoksista etu- ja takapyörien keskinäisissä kulkusuunnissa tai -linjoissa. Varmaan silläkin on osansa ajotuntuman kokonaiskuvassa.
    Last edited by Havis; 25-03-2014, 07:42.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Pyörännapa on tuettu ylhäältä kahdella tukivarrella, miten sen iskarin siirtely muuttaa camperia?
    http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=33&fg=30
    Sitä mäkin mietin...

    Tässä vielä toukan takapää verrokkina, napa hieman eroaa tietenkin erilaisen iskari/jousi toteutuksen vuoksi, mutta itse pyöräntuenta on täysin samanlainen.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Millä moottoreilla noi keveimmät painot toteutuu? Mä olen aina ollut siinä uskossa että E39 ei paina koskaan merkittävästi alle 1500kg. Oma auto on aika perusvarustein 1550kg. Samoin F10:lle 1595kg kuulostaa äkkiseltään kevyeltä kun joskus olin katsovani että painaa selvästi enemmän kuin E39 tai E60.
    En tiedä itsekkään, "haarukat" poimittu autowikistä.
    Sen jo kerroin minkä TIEDÄN, eli että jos molemmille autoille annetaan keskipainoksi jonkin verran päälle 1600kg(esim.1630kg), niin molempien kohdalla ollaan aika lähellä todellisuutta.
    E60 painoi itse asiassa jonkin verran vähemmän kuin e39 ja näissä kuuskympeissäkin minimi vannekoko jo 16".
    F10:ssä painoa tuli hieman lisää, eli painaa kyllä enemmän kuin e60, mutta ei ainakaan mitenkään merkittävästi enempää kuin e39.
    Pointti oli se että ainakaan painon lisääntymisestä ei löydy selitystä sille miksi uuden 500-sarjan minimivannekoko on 17", eikä museaalinen 15".

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Touringissa juuri noin, mutta sedanissa ei. Sedanissa iskareiden yläpäät on kiinni korissa, heti hattuhylly alla. Tällöin apurungon asemoinnilla on vaikutusta.
    Pyörännapa on tuettu ylhäältä kahdella tukivarrella, miten sen iskarin siirtely muuttaa camperia?

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    No, F10:n sedan omamassat ovat haarukassa 1595kg-1870kg, kun e39 sedan omamassat haarukassa 1445–1795kg.
    Millä moottoreilla noi keveimmät painot toteutuu? Mä olen aina ollut siinä uskossa että E39 ei paina koskaan merkittävästi alle 1500kg. Oma auto on aika perusvarustein 1550kg. Samoin F10:lle 1595kg kuulostaa äkkiseltään kevyeltä kun joskus olin katsovani että painaa selvästi enemmän kuin E39 tai E60.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    ...17", tämän päivän renkailla kuuluisi olla miniminä myös e39...
    Tästä ollaan eri mieltä, asia joka ei jankuttamalla miksikään muutu. Se kumpi on oikeassa ei minua juuri kiinnosta, kukin päätelköön asian itse omalla perstuntumallaan.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Eihän se mitään voi vaikuttaa, pyöräntuenta on kiinni apurungossa. Samat ne kulmat on oli se apurunko kellarissa tai autonalla.
    Touringissa juuri noin, mutta sedanissa ei. Sedanissa iskareiden yläpäät on kiinni korissa, heti hattuhylly alla. Tällöin apurungon asemoinnilla on vaikutusta.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    E39 painaa about 1500 kg, kun taas F1x 1700 kg, eli on tuossa kuitenkin jonkinlainen ero, niinkuin on alustan yleismitoituksessa sekä jarrujen koossakin, joka myös rajoittaa minimivannekoon.

    Eli ei nyt yleistetä asioita ihan sen mukaan mistä tuulee. Puhutaan kuitenkin ihan eri autoista
    No, F10:n sedan omamassat ovat haarukassa 1595kg-1870kg, kun e39 sedan omamassat haarukassa 1445–1795kg.
    Tyypillinen paino peruskoneiselle sedanille on molemmilla n.+1600kg, joten käytännössä painoerot ovat nyansseja ja joissan kohdin se e39 voi olla myös painavampi.
    Taka-akselistothan ovat näissä käytännössä lähes samat, eikä etuakselistokaan käytännössä ole varsinkaan geometrialtaan juurikaan erilainen.
    Suorituskyvyssä ei ole eroja jos e39:iin laitetaan 1.1-1.2x litrakerroin, jolloin hieman isompimoottorinen e39 on suoituskyvyltään tasavertainen.
    Eli, tämä suurempi vannekoko tulee toki osin isommista jarruista, mutta pointti on siinä että niitä jarruja ei tarvitse rakentaa enään 15" kokoluokan museopyörille, koska 17" nykyinen 17" kokoluokka tarjoaa joka suhteessa parempaa mukavuutta ja suorituskykyä.
    Perus F10:kin menee kyllä useimmat 16" vanteet, mutta silti vakiorengaskooksi on valittu 17", joka tietenkin tänä päivänä, tämän päivän renkailla kuuluisi olla miniminä myös e39 ja e60.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    ...Bemarin uudessa 500-sarjassa, eli F10:ssä on kuitenkin minimi vannekoko 17", vaikka omapaino on kutakuinkin sama kuin e39:ssä...
    E39 painaa about 1500 kg, kun taas F1x 1700 kg, eli on tuossa kuitenkin jonkinlainen ero, niinkuin on alustan yleismitoituksessa sekä jarrujen koossakin, joka myös rajoittaa minimivannekoon.

    Eli ei nyt yleistetä asioita ihan sen mukaan mistä tuulee. Puhutaan kuitenkin ihan eri autoista
    Last edited by Havis; 24-03-2014, 12:25.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    E39:ssä oli myös faceliftissä 15" renkaat, eli 2003 asti. Esim. uudessa töpöperä Golfissa (TM 1/2013) leveyttä 180cm, massaa 1330kg eli ollaan e39 kokoluokassa ja rengaskoko kesä+talvi 195/65-15H+R. Oman käsitykseni mukaan 16" kokoon ruettiin siirtymään 10 vuotta sitten ylemmän keskiluokan autoissa suurempien jarrulevyjen ja ulkonäön takia. Nykyisin uusin trendi on kohti kapeita ja korkeaprofiilisia renkaita, tosin ne voi olla tuumaluvultaan hyvinkin suuria.
    Niissä 1330kg:n massan Golfeissa taitaa minimikoko kuitenkin olla 16" ja aina mikäli ottaa alupyörät.
    Bemarin uudessa 500-sarjassa, eli F10:ssä on kuitenkin minimi vannekoko 17", vaikka omapaino on kutakuinkin sama kuin e39:ssä.
    Eli suunnilleen se oikea minimi mitä tämän painoisessa/nopeusluokan autossa nykyisin pitää ollakkin(=ihan sama kuin e39).

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Mites hitto se siihen vaikuttaa, vai onks toi renkaiden tuenta erilainen kuin paljo kuin farkussa? (No ainakin iskari/jousi eroaa) Farkussahan kaikki tuennat on apurungossa kiinni, niin ei periaatteessa pitäis vaikuttaa apurungon kohta, paitsi tietty auraukseen jos on vinossa yms... :think
    En käsitä myöskään... eikä oikeestaan enää kiinnosta. Toki en mitannut camberia noiden narinahelojen vaihdon jälkeen joten vasen camberi voi selittyä tuollakin. Vanha narina vasemnmalla pyöri ihan sormin, joten se oli paskana. Mutta tänäänkin tuonne pajalle mennessä auto vaelteli minne sattuu mutta tuon kelkan runnosimen jälkeen auto kulkee melko suoraan siis urienpäällä. Mun tuurilla huomenna kun ajelen töihin, niin sama vetely jatkuu.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Mites hitto se siihen vaikuttaa, vai onks toi renkaiden tuenta erilainen kuin paljo kuin farkussa? (No ainakin iskari/jousi eroaa) Farkussahan kaikki tuennat on apurungossa kiinni, niin ei periaatteessa pitäis vaikuttaa apurungon kohta, paitsi tietty auraukseen jos on vinossa yms... :think
    Eihän se mitään voi vaikuttaa, pyöräntuenta on kiinni apurungossa. Samat ne kulmat on oli se apurunko kellarissa tai autonalla.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Levottomuus kaikkosi osittain autostani. Pitkän mietinnän jälkeen, kun takana osaksi kaikki uutta, paitsi vakaajan puslat, koiranluut ja etunmaiset tukivarret, niin tuli mietittyä että mikä vittu tuossa sontaläjässä voi olla, niin kokeilin takakelkan asemointia kun kerta vasen camber jäi -1.50 ja oikeaa olisi saanut käännettyä varmaan likimain -1.10 asteeseen. No, kelkan puslat löysälle ja tunkilla rungon siirtoa jotain 5-8 milliä ja kamat kasaan ja ajolenkille että paikat asettuu ja cambereita säätämään, niin voi jeesus! Oikean ja vasenman camberit saivat nyt säädettyä -1.30 asteeseen:think Aurauskulmat voivat olla missä ja sattuu, mutta suuntaukseen menen vasta kun kesärenkaat alla. Ajelin tuossa tuttuja uria sitten kotimatkalla tahallaan, mutta eipä tarvinnut harrastaa korjaus liikkeitä enää, mutta pullat-kumit kuiteskin antavat jonkin verran vielä periksi, joten kesärenkaita odotellessa.
    Mites hitto se siihen vaikuttaa, vai onks toi renkaiden tuenta erilainen kuin paljo kuin farkussa? (No ainakin iskari/jousi eroaa) Farkussahan kaikki tuennat on apurungossa kiinni, niin ei periaatteessa pitäis vaikuttaa apurungon kohta, paitsi tietty auraukseen jos on vinossa yms... :think

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Levottomuus kaikkosi osittain autostani. Pitkän mietinnän jälkeen, kun takana osaksi kaikki uutta, paitsi vakaajan puslat, koiranluut ja etunmaiset tukivarret, niin tuli mietittyä että mikä vittu tuossa sontaläjässä voi olla, niin kokeilin takakelkan asemointia kun kerta vasen camber jäi -1.50 ja oikeaa olisi saanut käännettyä varmaan likimain -1.10 asteeseen. No, kelkan puslat löysälle ja tunkilla rungon siirtoa jotain 5-8 milliä ja kamat kasaan ja ajolenkille että paikat asettuu ja cambereita säätämään, niin voi jeesus! Oikean ja vasenman camberit saivat nyt säädettyä -1.30 asteeseen:think Aurauskulmat voivat olla missä ja sattuu, mutta suuntaukseen menen vasta kun kesärenkaat alla. Ajelin tuossa tuttuja uria sitten kotimatkalla tahallaan, mutta eipä tarvinnut harrastaa korjaus liikkeitä enää, mutta pullat-kumit kuiteskin antavat jonkin verran vielä periksi, joten kesärenkaita odotellessa.

    Leave a comment:

Working...
X