memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Olen pistänyt merkille sellaisen ilmiön tuossa E39:ssä, että auton kulku tahtoo muuttua hetkeksi monesti sen jälkeen kun autoa on pidetty tunkin varassa. Ja aina nimenomaan huonompaan suuntaan. Ja muutaman tovin ajohetken jälkeen tilanne usein normalisoituu pikkuhiljaa.

    Tästä johtuen ensi ajot kesärenkailla tuntuu aina lievältä pettymykseltä.

    Yksi seikka joka voisi selittää ilmiötä on suurten puslien elastisuus (=lievä ylimääräinen liike/periksiantaminen?). Nostettaessa nämä puslan puoleiset tukivarsien päät asemoituu hiukan eri asentoon kuin kuorma päällä, ja ohjauskulmiin tulee aavistuksenomainen muutos. Sitten kun aletaan taas ajaa pusla asettuu vanhaan asentoonsa, ja kulmat muuttuu takaisin.

    Kuulostaisiko yhtään mahdolliselta selitykseltä?

    No nähtävästi, tuo vetely loppui kyllä nyt ihan itekseen.

    Mahtoikohan johtua, kun nostin pelkän kuskin etunurkan ylös, renkaanvaihdossa oli koko etu- tai takapää kerrallaan ilmassa, ja nyt kun oli vain etunurkka, niin repsikan takanurkka taasen painui "syvälle"... :think

    Tai sitten tuo laakeri jotenkin haki kulkusuuntaansa? Tosin tuskin se niin kauaa ottais, lämpenee varmasti jo 10km matkalla sen verran, että ei pitäis vastustella, toisin kuin joku puslan asento voi ottaa aikansa.

    Tuota sai melkein kaksin käsin pitää tiellä laakerinvaihdon jälkeen, seuraavana päivänä, nyt menee taas ihan normaalisti. Toki nää kynnöspellot on niin kamalia ajaa täällä Suomessa, että hienosti näillä teillä ei kyllä mikään auto mee.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Olen pistänyt merkille sellaisen ilmiön tuossa E39:ssä, että auton kulku tahtoo muuttua hetkeksi monesti sen jälkeen kun autoa on pidetty tunkin varassa. Ja aina nimenomaan huonompaan suuntaan. Ja muutaman tovin ajohetken jälkeen tilanne usein normalisoituu pikkuhiljaa.

    Tästä johtuen ensi ajot kesärenkailla tuntuu aina lievältä pettymykseltä.

    Yksi seikka joka voisi selittää ilmiötä on suurten puslien elastisuus (=lievä ylimääräinen liike/periksiantaminen?). Nostettaessa nämä puslan puoleiset tukivarsien päät asemoituu hiukan eri asentoon kuin kuorma päällä, ja ohjauskulmiin tulee aavistuksenomainen muutos. Sitten kun aletaan taas ajaa pusla asettuu vanhaan asentoonsa, ja kulmat muuttuu takaisin.

    Kuulostaisiko yhtään mahdolliselta selitykseltä?
    Tämä ilmiö koskee suuntaustakin. Jos auto nostetaan ilmaan, kuten kuuluukin mutta ei alaslaskettaessa autoa siirrellä yhtään penkissä pyörien varassa, niin kulmat näyttää todella hyviltä ja paperille saadaan hyvät lukemat ja sitten suuntauksen jälkeen ihmetellään kun auto menee miten sattuu.. Toki joillakin menee muutenkin

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by zener View Post
    Carparts24 on kyllä kallis paikka muutenkin.
    Joo, pistin jäihin tuon tilauksen. Huomasin toisesta threadista profiteile.de:n. Tuollahan on samat lemförderit 30-40 % halvemmalla, samoin monet filtterit ja muut. Vaihtuu kyllä tilauspaikka nyt...

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Carparts24 on kyllä kallis paikka muutenkin.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Mulla on tässä kerättynä tonnilla tukivarsia ja kumitötteröitä carparts24:n ostoskorissa. Mutta tämän jälkeen ei alustassa enää pitäs ollakaan mitään vanhaa, paitsi raidetanko ja taka-alatukivarret... :think
    Taitaa olla kiinalaista kuraa kun noin halpaa...

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Mulla on tässä kerättynä tonnilla tukivarsia ja kumitötteröitä carparts24:n ostoskorissa. Mutta tämän jälkeen ei alustassa enää pitäs ollakaan mitään vanhaa, paitsi raidetanko ja taka-alatukivarret... :think

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ei näillä perus duunarit ajele
    Voi toki, nykyään jopa työttömätkin Kelan päivärahoilla voi korjata vain niin vähän kerrallaan.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    tavan duunari
    Ei näillä perus duunarit ajele

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    ...Olisi kyllä syytä jo tehdä pientä alustaremonttia, jos alustan asettuminen renkaanvaihdon jälkeen vaatii monta ajolenkkiä...
    Epäilemättä, mutta ongelmahan on sen väljän osan paikallistamisen vaikeus. Että osaa vaihtaa oikean osan.

    Tietysti rahamiehet vaihtaa kaikki osat kerralla, mutta tavan duunari vain kukkaron mukaan eli siis vain sen joka täytyy vaihtaa.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Pmak View Post
    Huomannut saman myös jos auto seisoo pitkään ajamatta, esim hellejakso kesällä ja ei ajoja vaikka viikkoon. Ekat kilometrit sen jälkeen tuntuu, että auto hakee urissa jne. sitten kulku tasoittuu.
    Alhaiset rengaspaineet, jotka sitten nousee kun renkaat lämpenee.

    Olisi kyllä syytä jo tehdä pientä alustaremonttia, jos alustan asettuminen renkaanvaihdon jälkeen vaatii monta ajolenkkiä...

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    No perhana, vähän samoja fiiliksiä täälläkin. Tänä aamuna kun taas ajelin töihin, tuntui auto kulkevan kesärenkailla paljon paremmin kuin vaihdon jälkeen toissapäivänä ja eilenkin oli vielä sadekeli, mikä uraisella tiellä vielä hankaloitti ajamista. Täytyy nyt tunnustella tuota vähän aikaa. Muistaakseni viime keväänä meni pari viikkoa, että tilanne normalisoitui, tosin silloin vaihdoin renkaat edestä taakse ja toisinpäin, mitä virhettä en enää tehnyt. Nyt siis laitoin samoille paikoille, kun camberit edessä ja takana on niin erilaiset, että renkaat kuluu eri kulmille ja vetelee sitten jos ne vaihtaa toisinpäin.

    Leave a comment:


  • Pmak
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Olen pistänyt merkille sellaisen ilmiön tuossa E39:ssä, että auton kulku tahtoo muuttua hetkeksi monesti sen jälkeen kun autoa on pidetty tunkin varassa. Ja aina nimenomaan huonompaan suuntaan. Ja muutaman tovin ajohetken jälkeen tilanne usein normalisoituu pikkuhiljaa.

    Tästä johtuen ensi ajot kesärenkailla tuntuu aina lievältä pettymykseltä.

    Yksi seikka joka voisi selittää ilmiötä on suurten puslien elastisuus (=lievä ylimääräinen liike/periksiantaminen?). Nostettaessa nämä puslan puoleiset tukivarsien päät asemoituu hiukan eri asentoon kuin kuorma päällä, ja ohjauskulmiin tulee aavistuksenomainen muutos. Sitten kun aletaan taas ajaa pusla asettuu vanhaan asentoonsa, ja kulmat muuttuu takaisin.

    Kuulostaisiko yhtään mahdolliselta selitykseltä?
    Tiedä mahdollisesta, mutta kuulostaa ainakin tutulta Huomannut saman myös jos auto seisoo pitkään ajamatta, esim hellejakso kesällä ja ei ajoja vaikka viikkoon. Ekat kilometrit sen jälkeen tuntuu, että auto hakee urissa jne. sitten kulku tasoittuu.

    Tiedä sitten onko totta vai tuntua, muttamutta...

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    No johan on. Eilen vaihdoin vasemman etulaakerin, ei ollu vanhassakaan väljää, vaan piti järkyttävää rohinaa. Nyt auto sit vetää oikealle toisinaan. Mites toi nyt on mahdollista?

    Ja näköjään vajaa vuos sitten vaihdettu raidetangonpää aavistuksen väljä, Ruville merkkinen. Mutta se nyt on ollu varmaan jo jonkin hetken, ja siis ei silti ennen laakerinvaihtoa vedelly.
    Olen pistänyt merkille sellaisen ilmiön tuossa E39:ssä, että auton kulku tahtoo muuttua hetkeksi monesti sen jälkeen kun autoa on pidetty tunkin varassa. Ja aina nimenomaan huonompaan suuntaan. Ja muutaman tovin ajohetken jälkeen tilanne usein normalisoituu pikkuhiljaa.

    Tästä johtuen ensi ajot kesärenkailla tuntuu aina lievältä pettymykseltä.

    Yksi seikka joka voisi selittää ilmiötä on suurten puslien elastisuus (=lievä ylimääräinen liike/periksiantaminen?). Nostettaessa nämä puslan puoleiset tukivarsien päät asemoituu hiukan eri asentoon kuin kuorma päällä, ja ohjauskulmiin tulee aavistuksenomainen muutos. Sitten kun aletaan taas ajaa pusla asettuu vanhaan asentoonsa, ja kulmat muuttuu takaisin.

    Kuulostaisiko yhtään mahdolliselta selitykseltä?

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    En tiiä niin, pitää tutkailla, mut en jaksais silti uskoa. Ehkä se on se rt:n pää ja ennen se laakeri häirinny niin paljo tms.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Miten se ABS nyt vaikuttais jarrua painamatta? GSP:n laakeri jonka vaihdoin jo kerran pois kun luulin sen olevan sökö, mut olikin vika toisella puolella. Toimii kyllä ABS:t tuon kanssa.
    Joo, jotenkin vaan ajattelin tuon tapahtuvan jarrutuksessa enkä tajunnut, että tarkoitit normaalia ajoa. Mutta olisiko sitten reaktiotangon puslissa vikaa ja ne nyt repesi vielä lisää, kun keulaa nostettiin remontin aikana?

    Leave a comment:

Working...
X