Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d laatikko asiaa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 530D M-Sport
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 110
    • Tampere

    E39 530d laatikko asiaa...

    Onko tuo nyt lähes väistämätön remontti noissa automaattilaatikoissa, täälä kun saa sellasen kuvan että 200-300tkm väliin pamahtaa varmasti??
    Parilla tutulla kyllä tuo on jouduttu tekemään jo vähemmilläkin kilometreillä... Itellä on nyt ajettu n.210tkm mutta minkäänlaisia ongelmia ei ainakaan vielä ole ilmaantunut, ääniä / nykimistä ym...
    Siis kannattaako tuon takia ruveta autoa vaihtamaan, ei millään kiinnostais tehä useamman tuhannen remonttia... Öljyt sinne ajattelin kuitenkin vaihdattaa, mitä muuten kyseinen operaatio yleensä maksaa?
    Niin ja autoon ei ole tehty ohjelmapäivitystä moottorinohjaukseen, eli ihan vakiolla mennään.
  • arsca77
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 141
    • Nokia

    #2
    Kyllähän tuo laatikko tuossamallissa hieman akileen kantapää tuntuu olevan..toki käytöstäkin paljon kiinni mutta esim duunikaverin volvo v70 D5 -03 malliin vaihdettiin uusi automaattiloota jo 140tkm kohdalla ja maksoi uusi 5000e asennettuna joten entiedä miksei ne tahdo kestää.
    735ia E23 -85

    Comment

    • 530D M-Sport
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 110
      • Tampere

      #3
      Aika sääli, ihmekkös ettei bemareita ole juurikaan takseina...
      Vaikka kyllähän kaikissa autoissa tyyppivikansa on mutta tää nyt on vielä kohtuullisen kallis vika...
      Ei kyllä varmaan ton 200tkm jälkeen parane paljon lastutella..?

      Comment

      • arsca77
        Bimmer Rookie
        • Feb 2004
        • 141
        • Nokia

        #4
        kyllä mä pitäisin ihan orkkistehoilla..laatikko on tehty kestään sen mitä koneessa on alunperin voimaa ja kuten tiedetään ne ei tahdo sitäkään kestää. luulisi että lastutuksella laatikon saa nopeammin remonttiin :think
        735ia E23 -85

        Comment

        • E38
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 269
          • HKI,TKU

          #5
          Originally posted by 530D M-Sport View Post
          Aika sääli, ihmekkös ettei bemareita ole juurikaan takseina...
          Vaikka kyllähän kaikissa autoissa tyyppivikansa on mutta tää nyt on vielä kohtuullisen kallis vika...
          Ei kyllä varmaan ton 200tkm jälkeen parane paljon lastutella..?
          Uudemmissa malleissa (6-lovinen) automaattilaatikko toimii huonosti jo uutena. Päästävät kolahtelevia ääniä, vaihtavat nykäsevästi alaspäin ja ylöspäin, vaihtavat laiskasti alaspäin, käyttäytyvät epäloogisesti lähdöissä ja ruuhkissa, luistavat ja pamauttavat sitten vaihteen silmään niin, että kuski meinaa saada slaagin jne...

          Näissä vanhoissa Steppi oli erittäin johdonmukainen ja käyttäjäystävällinen. Jos se 200-300tkm:n välissä pamahtaa niin sen nyt vielä ymmärtää.
          Autotalli:
          -07 Lexus GS300
          -96 Mercedes-Benz SL320
          -79 Wartburg 353W Tourist
          -66 Cadillac Coupe De Ville


          Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

          Comment

          • Exami
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 986
            • Hyvinkää, Tuusula

            #6
            Miten onko vastaavanlaisia kokemuksia manuaali versiosta? siinä taitaa kytkin / vauhtipyörä antaa periksi enneku itse laatikko?! siis kestävyyden kannalta.. kytkin kuluvaosakuitenkin...?
            sigpic
            Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 924
              • Sotkamo--Oulu

              #7
              Itsellä ei koskaan automaattia kyllä ole ollut, mutta kuulemieni juttujen ja Postilla työskenneltyjen kesien jälkeen tuskin tuleekaan. Itselle on muodostunut aika vahva kuva, että ainoat kestävät automaatit löytyvät vanhoista jenkkiraudoista. Postin käytössä automaatteja posahteli jo 50tkm jälkeen melkein merkistä riippumatta. Jopa lujana pidetyistä toyotista laatikoita meni aina hajalle.Ainoastaan pakettiautoissa automaatit kestivät kunnolla(Sprinter/Transporter). Tottakai postin käyttö on rasittavaa, mutta kun ei ne manuaalivaihteiset olleet noihin kilometreihin, eikä paljon suurempiinkaan kilometreihin, moksiskaan niin hieman laittaa arveluttamaan noi automaatit.
              Lisäksi on mielestäni lähes naurettavaa jos esim. 530D:n kaltaisesta autosta, jolla usein ajetaan hyvin paljon matkaa, särkyy vaihdelaatikko jossain alta 200tkm. Mielestäni nykyaikaisen vaihdelaatikon pitäisi kivuttomasti kestää 500tkm(lue: auton elinikä), näinkin isossa autossa, jos käyttö on ns. normaalia, eikä kuminpolttoa.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6325
                • P-Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by E38 View Post
                Uudemmissa malleissa (6-lovinen) automaattilaatikko toimii huonosti jo uutena. Päästävät kolahtelevia ääniä, vaihtavat nykäsevästi alaspäin ja ylöspäin, vaihtavat laiskasti alaspäin, käyttäytyvät epäloogisesti lähdöissä ja ruuhkissa, luistavat ja pamauttavat sitten vaihteen silmään niin, että kuski meinaa saada slaagin jne...

                Näissä vanhoissa Steppi oli erittäin johdonmukainen ja käyttäjäystävällinen. Jos se 200-300tkm:n välissä pamahtaa niin sen nyt vielä ymmärtää.
                Itsellä oli E39 530Dat jonka laatikko toimi kuin ajatus,ainoastaan kaksi nopeuden tunnistinta piti siihen vaihtaa meidän 80 tkm ajosuoritteen aikana.
                Vaihtoon lähtiessä oli 280 tkm lasissa.
                En tiedä mitä tarkoitat näiden uudempien laatikkojen toiminnasta mutta sujuvammin tämä nykyinen toimii kun toi E39 steppi
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • TROCK
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 435
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by veku View Post
                  En tiedä mitä tarkoitat näiden uudempien laatikkojen toiminnasta mutta sujuvammin tämä nykyinen toimii kun toi E39 steppi
                  Komppaan täysin Vekua tässä. Vaikkakin laatikko toimi mielestäni todella hienosti myös E39 530dA:ssa.
                  - - - - - - -
                  F10 520dA
                  ex E61 530dA, ex E39 530dA

                  Comment

                  • Bursu
                    Newbiemmer
                    • Mar 2008
                    • 16

                    #10
                    Omassa -02 530da:ssa laukes laatikko 180tkm paikkeilla. Nyt on turvallinen mieli ajella uuden laatikon ja 2 vuoden takuun kanssa.

                    Comment

                    • Exami
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 986
                      • Hyvinkää, Tuusula

                      #11
                      Onko ollu juttuja siitä että manuaali laatikko hajoais 530d:stä? ite aattelin käydä lauvantaina semmosen ostamassa ihan kiva olis vähän varautua... softahan siihen varmaanki tulee mut semmosilla voimilla mitä kytkin ja vauhtipyörä kestää eli jotain 230hv?! ja 450nm?! mut kaipa noissa manuaali versioissa on se että kytkin porsii ennenku menee itse laatikko?! ellei sitte rupee räppäämään? (toki voihan vaihelaatikossaki olla oma kipurajansa väännön suhteen)...

                      kokemuksia noista?!
                      sigpic
                      Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                      Comment

                      • 530D M-Sport
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2007
                        • 110
                        • Tampere

                        #12
                        Koska muuten noihin e39:eishin tuli 6 lovinen automaatti?
                        Mulla näkyy pimeällä mittaristossa se 6 mutta 5 siinä kyllä vaan on...
                        Auto on -02 mutta rekisteröity joulukuussa 2001...

                        Comment

                        • AkiV
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 329

                          #13
                          Originally posted by 530D M-Sport View Post
                          Onko tuo nyt lähes väistämätön remontti noissa automaattilaatikoissa, täälä kun saa sellasen kuvan että 200-300tkm väliin pamahtaa varmasti??
                          Parilla tutulla kyllä tuo on jouduttu tekemään jo vähemmilläkin kilometreillä... Itellä on nyt ajettu n.210tkm mutta minkäänlaisia ongelmia ei ainakaan vielä ole ilmaantunut, ääniä / nykimistä ym...
                          Siis kannattaako tuon takia ruveta autoa vaihtamaan, ei millään kiinnostais tehä useamman tuhannen remonttia... Öljyt sinne ajattelin kuitenkin vaihdattaa, mitä muuten kyseinen operaatio yleensä maksaa?
                          Niin ja autoon ei ole tehty ohjelmapäivitystä moottorinohjaukseen, eli ihan vakiolla mennään.
                          eikös tuo laatikon öljyjen vaihto ole monella saanut ongelmia ilmaantumaan?
                          mie ajelen origiinaleilla öljyillä niinkauan kun laatikko kestää.
                          hienosti toiminut laatikko... 235t taulussa

                          ...miksi murehtia jotain mikä ei ole edes rikki vielä? jos hajoo niin sitten korjataan. Jos laatikon öljyjen säännöllinen vaihtaminen auttaisi kestävyyteen niin tietty vaihtelisin öljyjä mutta kun näyttää että ei saa kun ongelmia aikaiseksi :/
                          E39 530dA Touring -00

                          Comment

                          • NokiLeka
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2341
                            • Eurajoki

                            #14
                            Originally posted by Exami View Post
                            Onko ollu juttuja siitä että manuaali laatikko hajoais 530d:stä? ite aattelin käydä lauvantaina semmosen ostamassa ihan kiva olis vähän varautua... softahan siihen varmaanki tulee mut semmosilla voimilla mitä kytkin ja vauhtipyörä kestää eli jotain 230hv?! ja 450nm?! mut kaipa noissa manuaali versioissa on se että kytkin porsii ennenku menee itse laatikko?! ellei sitte rupee räppäämään? (toki voihan vaihelaatikossaki olla oma kipurajansa väännön suhteen)...

                            kokemuksia noista?!
                            Kuten jo kerran sanottu, täältäkin löytyy pelejä joissa vääntöä ollut 650nm pinnassa ja vakio-osilla. Laatikon pitäisi kyllä kestää, kytkin ja vauhtipyörä ongelmallisempia ja toimivat sulakkeena välissä. En ole ainakaan vielä kuullut että olisi manuaalilaatikoita hajonnut, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Onhan sitä juttujen perusteella liikkeellä sellainenkin uudemmalla 6v-laatikolla oleva jossa vääntöä 900nm.
                            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                            Comment

                            • MarttiKK
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 1638

                              #15
                              Originally posted by E38 View Post
                              Uudemmissa malleissa (6-lovinen) automaattilaatikko toimii huonosti jo uutena. Päästävät kolahtelevia ääniä, vaihtavat nykäsevästi alaspäin ja ylöspäin, vaihtavat laiskasti alaspäin, käyttäytyvät epäloogisesti lähdöissä ja ruuhkissa, luistavat ja pamauttavat sitten vaihteen silmään niin, että kuski meinaa saada slaagin jne...

                              Näissä vanhoissa Steppi oli erittäin johdonmukainen ja käyttäjäystävällinen. Jos se 200-300tkm:n välissä pamahtaa niin sen nyt vielä ymmärtää.
                              En tiedä mistä uudemmista malleista puhut, mutta vähemmän näissä ZF:n (E60/E61) laatikoissa on ollut ongelmia kuin GM:n (E39). Ja laatikko toimii kyllä huomattavasti fiksummin kuin E39:ssä. Molemmista kokemusta ko. autojen omistajana.

                              Sitä paitsi ne ei luista lähdössä, vaan lähtö on samantyyppinen kuin E39 eli ensin kierrokset, sitten lähdetään. Moottorinohjaukseen liittyvä juttu, mutta joissakin tilanteissa hattumainen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎