Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelmia uudella jäsenellä... E39 540ia jäähdytinneste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pyrtsikale
    Newbiemmer
    • May 2008
    • 15
    • Helsinki / Savo

    Ongelmia uudella jäsenellä... E39 540ia jäähdytinneste

    Tervehdys kaikille uudelta jäseneltä!!

    Olen lukenut foorumia ahkerasti, mutta vasta äskettäin päätin liittyä joukkoonne. Autoksi tuli hankittua e39 540ia, vm-97. Täytyy myöntää, että auto on todella hieno sisältä ja pidän ulkonäöstä myös. Ainut vaan, että toiminut melkoisen huonosti. Olen omistanut auton reilun kuukauden, josta minulla ollut käytössä muutaman päivän. Loppuajan bimmeri viettänyt korjaamolla..

    Nyt alkaa verenpaineet tasaantua, joten on voinut keskittyä muuhun kuin ikkunat auki ajamiseen kuunnellen erilaisia nitinöitä ja kolinoita. Olen huomannut seuraavat asiat, jotka edelleen autossa on joko vikana, tai sitten ovat ominaisuuksia:

    1 ) Kun auton jäähdytinjärjestelmä on täynnä (normaalissa), muutaman kilometrin päästä kone on märkä jäähdytinnesteestä (hävisi noin litran / 10 km). Aikani tätä mietin ja tuli mieleen, että ei kai se prkle vuoda öljyn joukkoon. Sen verta paljon sitä hävis. Vein auton pajalle, jossa selvisi, että joku letkun liitin ei ole kunnolla kiinni. Ei siinä mitään, olin helpottunut, ettei mitään vakavampaa ollut. Kunnes tänä aamuna ajotietokoneen näyttöön tuli teksti: "check coolant level", VIT**!! Moottori taas kiinni ja hanasta vettä joukkoon ja auto uudestaan tulille... Auto ei kuitenkaan nosta lämpöjä, eikä pakoputkesta tule lämpinä savua tai muutakaan hajua. Oliskos ideoita, mistä aloittaa / osia vaihtamaan?

    2) Kun auton laittaa aamulla käyntiin ja lähtee ajamaan, laatikko vaihtaa todella korkeilla kierroksilla hetken aikaa (noin 2500-3000). Ei ole väliä, kuinka varovasti pedalia painaa. En jaksa uskoa, että jotain olis siellä vialla, sillä laatikko/turbiini avattu ja tutkittu. Samalla vaihdettu öljyt, josta täälläkin käyty keskustelua puoleen tai toiseen.. Onko muilla samalla tavalla?

    3) Autossa on kasettisoitin, jonka haluaisin vaihtaa cd-soittimeen. En vaan tiedä, onko tämä business, tavallinen vai mikä? Autossa on navi, jos se jotain vaikuttaa..? Itse kasettisoittimessa lukee ainoastaan Dolby Surround b/f RDS. Montako kaiutinta tässä setissä on, ja millainen cd-soitin käy? Takana ei ole boksia, enkä tajua oikeastaan mitään noista johdoista. Kun otti sen kankaan edestä pois, johtoviidakko oli melkoinen (johtuu varmaan navista).

    Palstaa lukiessani huomasin, että tärinöitä esiintyy aika monella e39:n omistajalla. Huomasin omassa autossani saman ongelman. Tärinä ei ollut vielä sietämätön, joten ajattelin seurata tilannetta ja katsoa pitääkö alkaa toimenpiteisiin. Tämän jälkeen alkoi esiintymään kolinaa taka-akselista. Ensin vain käännyttäessä, myöhemmin kuului jo suoralla tiellä. Kolina muuttui niin pahaksi, että autolla ei uskaltanut ajaa lainkaan. Ei muuta kun pajalle. Syyksi selvisi hajonnut vetonivel. Tämä vaihdettiin alkuperäiseen osaan. Kun sain auton takaisin, huomasin myös tärinän kadonneen. Eli, voisko jollain muulla tärinän syy olla väljä vetonivel?

    Ps. Teillä on todella hyvä henki tällä palstalla. Täällä todella löytyy tietämystä biimereistä ja moni on löytänyt ratkaisun palstan kautta!! Toivon mukaan myös itsestäni olis vielä joskus apua. Ensin tosin pitää tutustua työkaluihin ja tekniikkaan, mutta onhan tässä pieni ikä aikaa.

    Ex 320, vm97
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    #2
    No onnea vaan lähtökohtaisesti hienon valinnan johdosta.

    1)Veikkaisin että jäähdytysjärjestelmässä on vuoto. Voipi olla jossain letkussa, letkuliittimessä, syylärissä tai jopa kuluneessa vesipumpussa. Näitä vikoja esiintyy ajan myötä ihan oikeasti kaikissa autoissa joissa on nestejäähdytys. Searchilla varmaan löytää sielunveljen. Painetesti on toinen vaihtoehto.

    2)Eikös tuo automaatti ole noin ohjelmoitu toimimaan jotta kone lämpenisi nopeammin ja näin vähennettäisiin(?!?) päästöjä.

    3)Mullaki on e39:ssa kasettisoitin, mutta takana CD-boksi. Joitain tekstejä siinä on. Johtoviidakkoa on itselläkin. Kaveri väitti mustaa laatikkoa subbariksi, en osannut kiistää. Kaiuttimia on x-määrä-kuulemma on joku sound-paket.

    No jos se häiriö poistui vetonivelen vaihdolla, niin kannattaako sitä enää murehtia. Tärinöihin voi olla miljoona eri syytä. Maailmanhistoria tuntee 5-satkuja jotka ovat tärisseet aina jossain nopeudessa liki uudesta lähtien aina kuusakosken paalaukseen asti. Jos ei tärisi, niin nauti! Kohta se alkaa kuitenkin uudestaan jostaini aivan eri syystä.

    Comment

    • Vehkis
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1441
      • Turku

      #3
      Laatikko toimii juurikin kuvailemallasi tavalla kylmänä,eli ei kannata huolestua.
      Ja sit tuo jäähdytinneste ongelmaan veikkaisin vesipumppua tai paisuntasäiliötä..
      Last edited by Vehkis; 23-05-2008, 14:23.
      Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
      ex E39 535iA -97
      sekä x määrä riisikippoja


      Kesäautona toimii vw kupla -65

      Comment

      • -=DmR=-
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 152
        • Mikkeli

        #4
        Tuosta jäähdytinnesteestä vielä sen verran, että se järjestelmä kannattaa ilmata huolellisesti, jos siellä on nesteet ollu vähissä niin ilmaa on haronu väliin. Ja jos siellä on ilmaa niin se kyllä työntää nesteet aina jostain välistä pihalle.. Itsellä ne tuli onneksi ihan korkista kauniina suihkuna. Ilmaushan tapahtuu näin:

        1. Paisuntasäiliön korkki pois
        2. Ilmausruuvi pois
        3. Paisuntasäiliö nestettä täyteen, niin että sitä tulee ilmausruuvistakin
        4. Virrat päälle, puhallus minimiin ja lämpö maksimiin
        5. Lisäile nestettä sitä mukaa kun vajuu niin kauan kun ei tule enää kuplia.

        Sähköinen kiertovesipumppu hoitaa siis ilmat pihalle.
        BMW 520d F11 LCI

        Comment

        • Pyrtsikale
          Newbiemmer
          • May 2008
          • 15
          • Helsinki / Savo

          #5
          Kiitos neuvoista!

          Originally posted by -=DmR=- View Post
          Tuosta jäähdytinnesteestä vielä sen verran, että se järjestelmä kannattaa ilmata huolellisesti, jos siellä on nesteet ollu vähissä niin ilmaa on haronu väliin. Ja jos siellä on ilmaa niin se kyllä työntää nesteet aina jostain välistä pihalle.. Itsellä ne tuli onneksi ihan korkista kauniina suihkuna. Ilmaushan tapahtuu näin:

          1. Paisuntasäiliön korkki pois
          2. Ilmausruuvi pois
          3. Paisuntasäiliö nestettä täyteen, niin että sitä tulee ilmausruuvistakin
          4. Virrat päälle, puhallus minimiin ja lämpö maksimiin
          5. Lisäile nestettä sitä mukaa kun vajuu niin kauan kun ei tule enää kuplia.

          Sähköinen kiertovesipumppu hoitaa siis ilmat pihalle.
          Jeps, pitää tosiaan toimia ohjeittesi mukaan ja ilmata järjestelmä. Siitä ainakin näkee sitten jatkoa ajatellen, onko kaikki kunnossa. Tuli vielä mieleen, että mistäs vois nähdä, onko korkki viallinen, vai toimiiko kuten pitäskin?

          Itse mietin taannoin, että ehkä korkki on toiminut, josta päästänyt liiat paineet pois. Oli levinnyt nimittäin tasaisesti pitkin konehuonetta, joka vois johtua siitä tuulettimesta..?

          Comment

          • Vehkis
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 1441
            • Turku

            #6
            Originally posted by Pyrtsikale View Post
            Jeps, pitää tosiaan toimia ohjeittesi mukaan ja ilmata järjestelmä. Siitä ainakin näkee sitten jatkoa ajatellen, onko kaikki kunnossa. Tuli vielä mieleen, että mistäs vois nähdä, onko korkki viallinen, vai toimiiko kuten pitäskin?

            Itse mietin taannoin, että ehkä korkki on toiminut, josta päästänyt liiat paineet pois. Oli levinnyt nimittäin tasaisesti pitkin konehuonetta, joka vois johtua siitä tuulettimesta..?
            Voisiko olla mahdillista, että sulla on jäänyt korkki löysälle?Itsellä kerran jäi korkki löysälle ja vedet levisi ympäri konehuonetta..
            Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
            ex E39 535iA -97
            sekä x määrä riisikippoja


            Kesäautona toimii vw kupla -65

            Comment

            • -=DmR=-
              Bimmer Rookie
              • Apr 2005
              • 152
              • Mikkeli

              #7
              Originally posted by Pyrtsikale View Post
              Jeps, pitää tosiaan toimia ohjeittesi mukaan ja ilmata järjestelmä. Siitä ainakin näkee sitten jatkoa ajatellen, onko kaikki kunnossa. Tuli vielä mieleen, että mistäs vois nähdä, onko korkki viallinen, vai toimiiko kuten pitäskin?

              Itse mietin taannoin, että ehkä korkki on toiminut, josta päästänyt liiat paineet pois. Oli levinnyt nimittäin tasaisesti pitkin konehuonetta, joka vois johtua siitä tuulettimesta..?
              Jaa-a, enpä tiedä onko tuohon oikein mitään konstia testata korkin toimivuutta, mutta jos epäilyttää sen kunto, niin eipä se ole kovin kallis investointi uusikaan ostaa.
              BMW 520d F11 LCI

              Comment

              • Jorkkoo
                Bimmer Rookie
                • Mar 2008
                • 89

                #8
                Tässä omia arvailuitani.

                1) Ei kai surullisen kuuluisa termostaattikotelo ole haljennut? Se on sellaista muovia joka kovettuu ajan mittaan, ja alkaa vuotamaan. Suosittelen vaihtoa jos se on vielä alkuperäinen, jo oman mielenrauhan vuoksi. Omassa e39:ssä kotelo tihkui hieman, ja se hajosi täysin käsiin vaihdettaessa sitä ihan normaalisti.
                2) Loota tosiaan vaihtaa korkeammilla kierroksilla kylmänä. Omassa Steptronic-automaatissa on myös sellainen piirre, että viitosvaihde "lukittuu" eli muuttuu kiinteäksi vasta sen jälkeen kun moottorin lämmöt ovat normaalissa tai lähellä sitä.
                3) Itsellä ei ole navia, mutta luulisi että kasettisoittimen tilalle saa normaalin DIN-kokoisen soittimen sovitelevyn ja johtosarjan avulla. Lähetä vaikka kuva autosi kojelaudasta, jospa sitten tiedettäisiin lisää.

                Meinaatko tuolla tärinällä tärinää jarruttaessa vai ihan tavallisesti ajettaessa? Myös itselläni lievä tärinä on vaivannut jo pitkään kovempaa jarruttaessa, mutta en ole tehnyt asialle mitään kun ei se ole pahentunutkaan.
                Jos tärinä vaivaa tasaisesti ajettaessa, lähtisin etsimään vikaa selkäheittoisista tai "aamukankeista" renkaista tai kardaanin tasapainotuksesta.

                Comment

                • V-Power
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2006
                  • 1333
                  • Varsinais-Suomi

                  #9
                  Originally posted by Pyrtsikale View Post
                  Jeps, pitää tosiaan toimia ohjeittesi mukaan ja ilmata järjestelmä. Siitä ainakin näkee sitten jatkoa ajatellen, onko kaikki kunnossa. Tuli vielä mieleen, että mistäs vois nähdä, onko korkki viallinen, vai toimiiko kuten pitäskin?

                  Itse mietin taannoin, että ehkä korkki on toiminut, josta päästänyt liiat paineet pois. Oli levinnyt nimittäin tasaisesti pitkin konehuonetta, joka vois johtua siitä tuulettimesta..?
                  Mulla on sellainen juttu tossa omassa sigun autossa,että korkki oli ruvennut pikkuhiljaa vuotamaan,ei vuotanut paljon,mutta keräsi kalkkia siihen paisuntasäiliöön,korkin juurelle joka paljasti.Saman päivän aikana vielä ilmoitti "chek coolant level" Korkkia kun tutkin niin ei sieltä löydy minkäänlaista kumi tiivistettä?!Muuten on täysin ehjä,käyn ostamassa uuden korkin ja vaihdan nesteet samalla...
                  E36 95 316i Sedan
                  E39 97 540i Touring
                  E46 99 320Ci Coupe
                  E53 01 X5 4,4 V8
                  E65 05 730d
                  F10 11 523i Sedan
                  F90 08 320i Sedan

                  Comment

                  • Pyrtsikale
                    Newbiemmer
                    • May 2008
                    • 15
                    • Helsinki / Savo

                    #10
                    Johan menee vaikeaksi...

                    Ei tunnu vaan loppuvan nämä ongelmat..

                    Käytin auton huollossa, jossa pyysin paineistamaan jäähdytinjärjestelmän, jotta varsinainen vuotokohta saataisiin selville. Näin tehtiin ja syyksi paljastui letku, joka oli huonosti kiinni rikkinäisen kiristäjän vuoksi (alhaalta paisuntasäiliöstä lähtevä letku koneeseen päin). Kiristin vaihdettiin ja paineistettiin uudestaan. Oli tunnin testissä ja kaikki ok.

                    Tänään laitoin auton käyntiin, ja TAAS "Check coolant level". Päällisin puolin kaikki ok, vuotoja ei näkynyt, myöskään aiemmasta liitoksesta. Paisari oli aivan tyhjä..

                    Olen muutaman viikon ajan huomannut, että auto tärisee hieman tyhjäkäynnillä. Kierrokset pysyvät noin 600, mutta kori "tutisee" hieman. Jotenkin tässä alkaa tuntua siltä, että jäähdytinneste tulee pakoputken päästä pois

                    Tein autoon polttonestejärjestelmän puhdistuksen, jonka toivoin auttavan huonoon tyhjäkäyntiin, mutta ei ollut vaikutusta.

                    Onko kellään mitään ideoita, voiko huono tyhjäkäynti johtua siitä, että toi neste menee totaalisen väärään paikkaan..?

                    Tällä hetkellä korjattua: laatikko n. 3500
                    vetonivel 500
                    muut n. 300

                    Comment

                    • Exami
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 986
                      • Hyvinkää, Tuusula

                      #11
                      mikäli jäähdytysneste tulisi putkenpäästä ulos se savuttaisi vaaleaa jatkuvalla soitolla.. ns. vesihöyryä ja mikäli jotain jäähdytys nestettä koneessa.. muutakuin vettä.. niin haisisi myös.. tosin jos illalla ei ole auto valittanut ja aamulla vedet kadoksissa kävis kyllä mielessä joku vuoto jossain letkussa tai vastaavassa.. eli konehuone tutkinnan kohteeksi mahdollisesti moottoripesu jonka jälkeen uudet nesteet koneeseen ja konetulille ja kattelee et minne vesimenee :\

                      Tutina tyhjäkäynnillä... joskus muistelisin joitain topikkeja olleen että 540i tutisee 'kassit heiluu ja vituttaa' eli tuo lienee suht normaalia.. moottorintukikumit saaneet kyytiä mahdollisesti?

                      Takaisin jäähdytys nesteisiin.. voihan se toki olla että kansipahvimennyt ja vedet menee sieltä hukkateille mutta sillon on kyseinen savutus skenario.. ja sitten ei pidä tulla väärin ymmäretyksi.. kylmäkone taitaa savuttaa joka ainoassa bensa bemarissa :o
                      sigpic
                      Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                      Comment

                      • Pyrtsikale
                        Newbiemmer
                        • May 2008
                        • 15
                        • Helsinki / Savo

                        #12
                        Originally posted by Exami View Post
                        mikäli jäähdytysneste tulisi putkenpäästä ulos se savuttaisi vaaleaa jatkuvalla soitolla.. ns. vesihöyryä ja mikäli jotain jäähdytys nestettä koneessa.. muutakuin vettä.. niin haisisi myös.. tosin jos illalla ei ole auto valittanut ja aamulla vedet kadoksissa kävis kyllä mielessä joku vuoto jossain letkussa tai vastaavassa.. eli konehuone tutkinnan kohteeksi mahdollisesti moottoripesu jonka jälkeen uudet nesteet koneeseen ja konetulille ja kattelee et minne vesimenee :\

                        Tutina tyhjäkäynnillä... joskus muistelisin joitain topikkeja olleen että 540i tutisee 'kassit heiluu ja vituttaa' eli tuo lienee suht normaalia.. moottorintukikumit saaneet kyytiä mahdollisesti?

                        Takaisin jäähdytys nesteisiin.. voihan se toki olla että kansipahvimennyt ja vedet menee sieltä hukkateille mutta sillon on kyseinen savutus skenario.. ja sitten ei pidä tulla väärin ymmäretyksi.. kylmäkone taitaa savuttaa joka ainoassa bensa bemarissa :o
                        Kiitos kommentistasi!

                        Juu, näin itsekin mietin tilannetta. Savua en ainakaan ole nähnyt taustapeilistä, kun kone on lämmin. Homma menee likipitäen niin, että kun tuuppaan aamulla koneen käyntiin, polttelen aina tupakin, jotta laatikko ehtii hetken lämmetä. Alussa savua ei tule lainkaan, minuutin päästä alkaa tulla vaaleaa savua. Myös lämpimänä ja kuivana aamuna. Tämä kai on normaalia silti..? Töihin matkaa noin 12 kilsaa, jonka jälkeen savua ei enää putkesta tule. Joten, jos tosiaan savua pitää tulla paljon, sekä kokoajan, näyttäisi ettei sitten tulekaan putken päästä pihalle. Enpä tosiaan ajatellut, että todennäköisesti vuoto on kyseessä, koska illalla ei mitään herjannut, mutta aamulla käynnistäessä heti.. :think

                        Muutenkin näyttää siltä, että auton syyläri on avattu jo edellisen omistajan toimesta, sillä se ei ole kunnolla kiinni.. kiristelin itse ruuveja ja ihmettelin asiaa.

                        Tässä pitäs lähteä matkalle (1000km), joten uskaltaakohan autolla ajaa, mikäli pitää helevetinmoista vesitonkkaa matkassa? Sinälläänhän se ei haittaa, jos vuotaa vaan tielle, kunhan ei koneeseen..

                        Comment

                        • -=DmR=-
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2005
                          • 152
                          • Mikkeli

                          #13
                          Originally posted by Pyrtsikale View Post
                          Kiitos kommentistasi!

                          Juu, näin itsekin mietin tilannetta. Savua en ainakaan ole nähnyt taustapeilistä, kun kone on lämmin. Homma menee likipitäen niin, että kun tuuppaan aamulla koneen käyntiin, polttelen aina tupakin, jotta laatikko ehtii hetken lämmetä. Alussa savua ei tule lainkaan, minuutin päästä alkaa tulla vaaleaa savua. Myös lämpimänä ja kuivana aamuna. Tämä kai on normaalia silti..? Töihin matkaa noin 12 kilsaa, jonka jälkeen savua ei enää putkesta tule. Joten, jos tosiaan savua pitää tulla paljon, sekä kokoajan, näyttäisi ettei sitten tulekaan putken päästä pihalle. Enpä tosiaan ajatellut, että todennäköisesti vuoto on kyseessä, koska illalla ei mitään herjannut, mutta aamulla käynnistäessä heti.. :think

                          Muutenkin näyttää siltä, että auton syyläri on avattu jo edellisen omistajan toimesta, sillä se ei ole kunnolla kiinni.. kiristelin itse ruuveja ja ihmettelin asiaa.

                          Tässä pitäs lähteä matkalle (1000km), joten uskaltaakohan autolla ajaa, mikäli pitää helevetinmoista vesitonkkaa matkassa? Sinälläänhän se ei haittaa, jos vuotaa vaan tielle, kunhan ei koneeseen..

                          No jos se neste vuotaa jonnekin ulos, niin kyllähän se jossain pitäisi näkyä. Ja kerta liittimet oli löysällä ja paisari taas tyhjänä, niin varmastikin ilmasit taas järjestelmän..?
                          BMW 520d F11 LCI

                          Comment

                          • Pyrtsikale
                            Newbiemmer
                            • May 2008
                            • 15
                            • Helsinki / Savo

                            #14
                            Originally posted by -=DmR=- View Post
                            No jos se neste vuotaa jonnekin ulos, niin kyllähän se jossain pitäisi näkyä. Ja kerta liittimet oli löysällä ja paisari taas tyhjänä, niin varmastikin ilmasit taas järjestelmän..?

                            Enpä tosiaan itte ilmannut, pyysin heitä tekemään sen, mutta ei nähtävästi tehneet. Kaikki meni hyvin noin 1tkm, joten ajattelin kaiken olevan kunnossa liittimien vaihdon jälkeen. Ei näköjään ollutkaan. Pitää ilmata itse toi tänään ja katsoa, miten hommassa tulee käymään.. Olen aika käsi näiden autojen kanssa, joten mistä mahtaa ilmausruuvi löytyä?

                            Ps. kun täällä etelässä oli lämpimiä ja kuivia päiviä, auton alle ei jää mitään läikkää mistään, joten sen vuoksi aloin miettimään pahinta. Nestettä menee noin 0,5 l / 1000 km..

                            Toinen vaihtoehto olis viedä suoraan jonnekin pajalle, jossa kattois jollain vekottimella, onko pakokaasua paisarin joukossa...

                            Comment

                            • Harri G
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 9041
                              • Iisalmi

                              #15
                              Ilmaus onnistunee Hemin ohjeilla M50-koneeseen, löytyy faqista. Ilmausruuvi eikös ole tuo osa nro 14, eli syylärin vierestä löytynee varsin näkyvältä paikalta.

                              E39 ja E91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎