Tervehdys kaikille uudelta jäseneltä!!
Olen lukenut foorumia ahkerasti, mutta vasta äskettäin päätin liittyä joukkoonne. Autoksi tuli hankittua e39 540ia, vm-97. Täytyy myöntää, että auto on todella hieno sisältä ja pidän ulkonäöstä myös. Ainut vaan, että toiminut melkoisen huonosti. Olen omistanut auton reilun kuukauden, josta minulla ollut käytössä muutaman päivän. Loppuajan bimmeri viettänyt korjaamolla..
Nyt alkaa verenpaineet tasaantua, joten on voinut keskittyä muuhun kuin ikkunat auki ajamiseen kuunnellen erilaisia nitinöitä ja kolinoita. Olen huomannut seuraavat asiat, jotka edelleen autossa on joko vikana, tai sitten ovat ominaisuuksia:
1 ) Kun auton jäähdytinjärjestelmä on täynnä (normaalissa), muutaman kilometrin päästä kone on märkä jäähdytinnesteestä (hävisi noin litran / 10 km). Aikani tätä mietin ja tuli mieleen, että ei kai se prkle vuoda öljyn joukkoon. Sen verta paljon sitä hävis. Vein auton pajalle, jossa selvisi, että joku letkun liitin ei ole kunnolla kiinni. Ei siinä mitään, olin helpottunut, ettei mitään vakavampaa ollut. Kunnes tänä aamuna ajotietokoneen näyttöön tuli teksti: "check coolant level", VIT**!! Moottori taas kiinni ja hanasta vettä joukkoon ja auto uudestaan tulille... Auto ei kuitenkaan nosta lämpöjä, eikä pakoputkesta tule lämpinä savua tai muutakaan hajua. Oliskos ideoita, mistä aloittaa / osia vaihtamaan?
2) Kun auton laittaa aamulla käyntiin ja lähtee ajamaan, laatikko vaihtaa todella korkeilla kierroksilla hetken aikaa (noin 2500-3000). Ei ole väliä, kuinka varovasti pedalia painaa. En jaksa uskoa, että jotain olis siellä vialla, sillä laatikko/turbiini avattu ja tutkittu. Samalla vaihdettu öljyt, josta täälläkin käyty keskustelua puoleen tai toiseen.. Onko muilla samalla tavalla?
3) Autossa on kasettisoitin, jonka haluaisin vaihtaa cd-soittimeen. En vaan tiedä, onko tämä business, tavallinen vai mikä? Autossa on navi, jos se jotain vaikuttaa..? Itse kasettisoittimessa lukee ainoastaan Dolby Surround b/f RDS. Montako kaiutinta tässä setissä on, ja millainen cd-soitin käy? Takana ei ole boksia, enkä tajua oikeastaan mitään noista johdoista.
Kun otti sen kankaan edestä pois, johtoviidakko oli melkoinen (johtuu varmaan navista).
Palstaa lukiessani huomasin, että tärinöitä esiintyy aika monella e39:n omistajalla. Huomasin omassa autossani saman ongelman. Tärinä ei ollut vielä sietämätön, joten ajattelin seurata tilannetta ja katsoa pitääkö alkaa toimenpiteisiin. Tämän jälkeen alkoi esiintymään kolinaa taka-akselista. Ensin vain käännyttäessä, myöhemmin kuului jo suoralla tiellä. Kolina muuttui niin pahaksi, että autolla ei uskaltanut ajaa lainkaan. Ei muuta kun pajalle. Syyksi selvisi hajonnut vetonivel. Tämä vaihdettiin alkuperäiseen osaan. Kun sain auton takaisin, huomasin myös tärinän kadonneen. Eli, voisko jollain muulla tärinän syy olla väljä vetonivel?
Ps. Teillä on todella hyvä henki tällä palstalla.
Täällä todella löytyy tietämystä biimereistä ja moni on löytänyt ratkaisun palstan kautta!! Toivon mukaan myös itsestäni olis vielä joskus apua. Ensin tosin pitää tutustua työkaluihin ja tekniikkaan, mutta onhan tässä pieni ikä aikaa.
Ex 320, vm97
Olen lukenut foorumia ahkerasti, mutta vasta äskettäin päätin liittyä joukkoonne. Autoksi tuli hankittua e39 540ia, vm-97. Täytyy myöntää, että auto on todella hieno sisältä ja pidän ulkonäöstä myös. Ainut vaan, että toiminut melkoisen huonosti. Olen omistanut auton reilun kuukauden, josta minulla ollut käytössä muutaman päivän. Loppuajan bimmeri viettänyt korjaamolla..

Nyt alkaa verenpaineet tasaantua, joten on voinut keskittyä muuhun kuin ikkunat auki ajamiseen kuunnellen erilaisia nitinöitä ja kolinoita. Olen huomannut seuraavat asiat, jotka edelleen autossa on joko vikana, tai sitten ovat ominaisuuksia:
1 ) Kun auton jäähdytinjärjestelmä on täynnä (normaalissa), muutaman kilometrin päästä kone on märkä jäähdytinnesteestä (hävisi noin litran / 10 km). Aikani tätä mietin ja tuli mieleen, että ei kai se prkle vuoda öljyn joukkoon. Sen verta paljon sitä hävis. Vein auton pajalle, jossa selvisi, että joku letkun liitin ei ole kunnolla kiinni. Ei siinä mitään, olin helpottunut, ettei mitään vakavampaa ollut. Kunnes tänä aamuna ajotietokoneen näyttöön tuli teksti: "check coolant level", VIT**!! Moottori taas kiinni ja hanasta vettä joukkoon ja auto uudestaan tulille... Auto ei kuitenkaan nosta lämpöjä, eikä pakoputkesta tule lämpinä savua tai muutakaan hajua. Oliskos ideoita, mistä aloittaa / osia vaihtamaan?

2) Kun auton laittaa aamulla käyntiin ja lähtee ajamaan, laatikko vaihtaa todella korkeilla kierroksilla hetken aikaa (noin 2500-3000). Ei ole väliä, kuinka varovasti pedalia painaa. En jaksa uskoa, että jotain olis siellä vialla, sillä laatikko/turbiini avattu ja tutkittu. Samalla vaihdettu öljyt, josta täälläkin käyty keskustelua puoleen tai toiseen.. Onko muilla samalla tavalla?
3) Autossa on kasettisoitin, jonka haluaisin vaihtaa cd-soittimeen. En vaan tiedä, onko tämä business, tavallinen vai mikä? Autossa on navi, jos se jotain vaikuttaa..? Itse kasettisoittimessa lukee ainoastaan Dolby Surround b/f RDS. Montako kaiutinta tässä setissä on, ja millainen cd-soitin käy? Takana ei ole boksia, enkä tajua oikeastaan mitään noista johdoista.

Palstaa lukiessani huomasin, että tärinöitä esiintyy aika monella e39:n omistajalla. Huomasin omassa autossani saman ongelman. Tärinä ei ollut vielä sietämätön, joten ajattelin seurata tilannetta ja katsoa pitääkö alkaa toimenpiteisiin. Tämän jälkeen alkoi esiintymään kolinaa taka-akselista. Ensin vain käännyttäessä, myöhemmin kuului jo suoralla tiellä. Kolina muuttui niin pahaksi, että autolla ei uskaltanut ajaa lainkaan. Ei muuta kun pajalle. Syyksi selvisi hajonnut vetonivel. Tämä vaihdettiin alkuperäiseen osaan. Kun sain auton takaisin, huomasin myös tärinän kadonneen. Eli, voisko jollain muulla tärinän syy olla väljä vetonivel?
Ps. Teillä on todella hyvä henki tällä palstalla.

Ex 320, vm97
Comment