Omassa e38 740i:ssä ilmeni vasta mystistä nesteen häviämistä ja missään ei ollut vuotoja ja nosturillakin sitä tutkittiin useaan otteeseen. Taas kerran nostin auton ylös kun olin taas pienen ajon jälkeen lisännyt 5dl nestettä ja sattumalta huomasin että paisuntasäiliön pohjassa olevan anturin luota suihkusi nestettä. Ja 10s eteenpäin niin sitä ei saanut vuotamaan yrittämälläkään eikä säiliön irtaallaan tutkimisellakaan ns. vikaa löytynyt. No Zouilta toinen säiliö tilalle antureineen ja homma pelaa taas eikä nesteet häviä enää
Ongelmia uudella jäsenellä... E39 540ia jäähdytinneste
Collapse
X
-
G30 530e Msport
-------------------------------------------------
F30 330e Msport
E60 525d Msport LCI
E39 530d Touring
Ex E46 320i coupé
Ex AC Schnitzer S5 3.0d
Ex ALPINA B6
Ex E34 525i Touring
Ex E36 328i Coupe
Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
Never Drive Faster Than
Your GuardianAngel Can Fly
-
Täytyypä koettaa laittaa tuonne jotain rättiä, josko ne kastuu jossain vaiheessa.Originally posted by Jaska.T View PostTaas kerran nostin auton ylös kun olin taas pienen ajon jälkeen lisännyt 5dl nestettä ja sattumalta huomasin että paisuntasäiliön pohjassa olevan anturin luota suihkusi nestettä. Ja 10s eteenpäin niin sitä ei saanut vuotamaan yrittämälläkään eikä säiliön irtaallaan tutkimisellakaan ns. vikaa löytynyt.
Tätä täytyy myös koettaa, jos hinnassa ei tuon korkeammalta putoa.Originally posted by V-Power View PostOotko vaihtanu paisuntasäiliö korkin? Hieman eri kiesi, mutta mulla oli samaa ongelmaa e39 540i:ssä. Mistään ei kussut nesteitä, mutta jonnekkin sitä pikkuhiljaa hävisi. Hommasin uuden paisarin korkin vain eliminoidakseni yhden mahdollisuuden pois niin se auttoikin asiaan, ei herjannut enää nesteiden vähyyttä. Korkki ei marmoritiskilläkään paljon maksa, alle 20e.F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
Päivitystä:
Korkkia en ole vielä ehtinyt vaihtamaan, mutta vaihdoin erimerkkiset nesteet sisään (GlygoShell) ja nyt on pysyneet sisällä suht hyvin. Pieni vajentuminen tuli täyteen laittamisen jälkeen mutta siinä on nyt pysynyt useampia satoja kilometrejä... jos nyt vielä tulee kovempia pakkasia niin katsotaan miten sitten käy... silloin tuolta pahiten katosi nestettä. Myös polttoaineen kulutus rauhoittui hieman samaan syssyyn.F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
Itsellä täysin samanlainen ongelma ja teksti vastaa täysin omaa oireilua lukuunottamatta termaria, jota ei ole vaihdettu. Lisättäköön vielä, että jostain jäähdytinjärjestelmään vuotaa ilmaa ja vielä kohtuullisen paljon, tulee ns. ilmalukko sinne jotenkin. Joskus kun ajotietokone on herjannut nesteiden tasaa ja olen alottamassa lisäämään nestettä ja siinä samalla avannut ilmausruuvin, tulee sieltä jonkin verran ilmaa ja tämä nesteiden tasan osoittava koho on noussutkin merkiks, että nesteet olisivatkin kohdillaan. Eli jonnekkin nesteitä katoaa, ja jostain vuotaa ilmaa järjestelmään, joku ehdotteli lämppärin kennoa joka vuotais? Onkohan kenelläkään mitään ehdotuksia mitä tehdä tässä tapauksessa?Originally posted by Pe-te View PostElvytelläämpäs ja lainaillaan hieman tätä ketjua. Toivottavasti tämä nyt täältä jonkun silmään pistää...
Itsellä potilaana tuo allekirjoituksen masiina ja ongelma samansuuntainen eli jäähdytysnesteet katoavat jonnekin, mutta mihin se olisi kiva tietää.
Nesteet vähenee hälytysrajalle keskimäärin 2500km aikana, mutta välillä riittää kun ajaa putkeen 400-500km ja sitten auton oltua parkissa yön yli aamulla tietokone heittää herjaa ruudulle. Tätä on nyt jatkunut jo kuukausia.
Alta tai pohjamuoveista ei nesteitä löydy. Mitään ulkoisia vuotoja ei myöskään ole löytynyt, öljyn sekaan neste ei ole tullut ja jäähdytysjärjestelmä on paineistettu eikä mitään vuotoja ole tuolloin havaittu.
Molemmat termarit on kertaalleen vaihdettu, termostaattikotelon kansi tarkastettu ja paisuntasäiliön allakaan ei vuotoa näy. Lämpöisenä järjestelmässä on normaalisti painetta. Vuotoja on koitettu tutkia niin kylmänä kuin lämpöisenäkin, kylmällä ja kuumalla kelillä. Kesäkuumilla ei ehkä ihan niin nopeasti tyhjene kuin pakkaskeleillä.
Niin ja sisällä ei haise glykolit ja auto lämpenee hyvin pakkasellakin, lämmöt pysyy tasaisena ja nousee nopeasti normilämpöön kovillakin pakkasilla.
Nyt olis hyvät vinkit tarpeen... mihin piruun tuo neste voi kadota? Järki lähtee kun joutuu koko ajan kyttäämään että nestettä on tarpeeksi.
Comment
-
itellä katos e32:ssa nestettä kans ja oli yläletkussa semmonen nuppineulan pistoksen kokoinen reikä mistä vuosi vettä eikä meinannut vikaa löytyä,paitsi kerran säkällä löyty kun paineli niitä letkuja kun kone oli kuuma ja auto kävi.e34 540ia -94 Batmobile
candy-king
ex: e32 735i -89
e34 525i -89
Comment
-
Itselläni oli vähän samanlaista ongelmaa jäähdytinnesteiden kanssa.
Tarkista ainakin nämä:
1. Syylärin korkki. (tai se paisuntasäiliön korkki, johon vettä lasket) Jos tuo on viallinen niin jostain ruutailee nesteitä pihalle.
2. Ilmausruuvit on muovisia, jotenka tarkista niiden päät. (oli itsellä yksi pää tipahtanut ja kaarella lensi jäädytinnestettä kun kone oli käynnissä)
Comment
-
Kertaalleen vielä, ei ole mitään ulkoisia vuotoja havaittavissa. Yhden asian tajusin tässä hiljattain, että mulla ei jalkopäähän puhalla viileetä ilmaa vaan täysin kuumaa, ellei säädä lämpötilaa kaikkein alhaisimmalle tasolle jolloin tulee tosiaan vaan kylmää, tämäkin vika tuli esiin niinä aikoina kun jäähdytinjärjestelmä alkoi temppuilemaan, eli siis voiko tästä vetää nyt johtopäätöksiä ton lämppärin kennon suhteen, josko se vuotaa sitä ilmaa järjestelmään? olisiko se kannattava vaihtaa? Muutenkin tuo automaattinen sisätilan lämpö pelaa arveluttavasti, lämmintä ilmaa saa helposti aikaseks, mutta viileää ilmaa kun haluu, pitää melkeen laittaa kaikki kylmimmilleen. Alkaa olemaan hyvät neuvot kalliit.
Comment
-
Moro. Kyseessä E39 540i -08/97. Jäähdytinnesteet ulkona. Huonosti ilmattu huollossa. No nyt vuotaa nesteet kunnolla. Eli auto oli huollossa ja poijjaat ei siellä osannu ilmata kunnolla, koska lämmönssäädöistä toinen nappi puuttuu.!!!"Check Coolant level" valitus alkoi heti. Ilmasivat sitten parhaan mukaan. Ei se ole kovin vaikeeta jollain tökätä siihen napintappiin, että alkaa puhaltimessa lämmöt nousemaan. Eli tänään töistä tullessani, ajoin auton parkkiin ja sammutin. Ulos astuttuani kuului aikamoista suhinaa. Avasin konepellin ja konehan oli sieltä täältä märkänä ja jäähdytinneste haisi. Auton alla kunnon lätäkkö ja vana seurasi tietä pitkin kotiin. Näillä ohjeilla pitäs siis ilmaus onnistua:
1. Paisuntasäiliön korkki pois
2. Ilmausruuvi pois
3. Paisuntasäiliö nestettä täyteen, niin että sitä tulee ilmausruuvistakin
4. Virrat päälle, puhallus minimiin ja lämpö maksimiin
5. Lisäile nestettä sitä mukaa kun vajuu niin kauan kun ei tule enää kuplia.
Pitäs heti kyllä ilmata masiina uudestaan. Kokeillaan.Last edited by tuco; 23-05-2011, 15:09.
Comment
-
Termostaation muovikotelo saattaa usein olla syynääpäänä. Ainakin e39:ssä tulee aikamoinen sotku jos siitä työntää ulos, lentää suoraan flektille ja siitä ympäri konehuonetta. Aiheutti itse harmaita hiuksia aikoinaan.
Saattaa vanha hapero muovi saada pienen halkeaman siitä että ropeloidaan syylärin ylävesiletkuja..
Comment
-
Ainakin minulla tuo termarikotelo on tuossa V8 moottorissa "aluvalua",ei siis muovia.Yleisimpiä mahdollisia vuotopaikkoja on ennemminkin paisuntasäiliö,tai itse jäähdytin.Myös letkut tai niiden liitokset.Tai jopa vesipumppu.Originally posted by musscle View PostTermostaation muovikotelo saattaa usein olla syynääpäänä. Ainakin e39:ssä tulee aikamoinen sotku jos siitä työntää ulos, lentää suoraan flektille ja siitä ympäri konehuonetta. Aiheutti itse harmaita hiuksia aikoinaan.
Saattaa vanha hapero muovi saada pienen halkeaman siitä että ropeloidaan syylärin ylävesiletkuja..Last edited by Heguli 31; 24-05-2011, 00:56.
Comment
-
Vika selvisi tai ainakin yksi niistä. Eli koneen takaosassa olevissa vesiputkiliitoksissa niin yhdessähän letkussa oli reikä josta sitä vettä puski ulos aikalailla. No laitoin lemmarilla kiinni kyseisestä kohdasta vuodon tukkiakseni. Saavat vaihtaa samalla uudet letkut sinne, kun kytkin rempan tekevät parin viikonpäästä. Joo pitäähän systeemi tietty ilmata uudestaan. Toivottavasti näillä mennään taas.
Comment
Comment