joo tonterille vien vaihtoon..wetterillä laakeri 84,21 ja tarvikkeena 70
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 takapyöränlaakeri
Collapse
X
-
Vetoakselin nivelissä on ilmeisesti eroja. Mulla oli iso työ siinä että pääsi ylipäätään käsiksi noihin pyörännavan takapuolella oleviin torxeihin käsiksi. Pyörännapa piti irroittaa lähes kaikista nivelistä ja tukivarsista jotta sen sai tulemaan eteenpäin niin paljon että vetoakseli mahtui luiskahtamaan pois pyörännavasta. Vasta tämän jälkeen pääsi tahimaan ruosteisten torxien kanssa. Eli mun autossa vetoakselin nivelet on niin suuria että jos ne on paikoillaan niin ei pysty noita kiinnityspultteja aukaisemaan.
Comment
-
-
kutoskoneisissa bensoissa ei tarvii ees irrotta vetaria välttämättä kokonaan. Ulkopää ku on auki niin sopivilla nivelillä ja pyssyllä saa vetarin välistä pultit auki. Dieselissä ja kasikoneissa on sit niin suuret nivelet et ei onnistu vaan täytyy irrottaa vetarit. Kuskin puolen vetarikin mahtuu just pois ku ottaa takapöntön kannattimet irti. Ite vaihdoin tallin lattialla ekan kerran omaani oikeeta 1.5h ja vasenpaan ei sit enää menny ku 45min.Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Kawasaki zzr1100 fighter
Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88
Comment
-
-
Tässä hieman omakohtaista kokemusta vaihdosta:
-Ota 36mm (12-kulmainen) mutteri irti jatkovarrella tai paineilmapyssyllä. Hylsä maksaa 25€ (Bahco). Hieman lämpöä tarvittaessa.
-Ota jarrulevy ja satula pois.
-Ota torxit (4kpl) irti vetonivelen vierestä takaa. E14 naaras hylsä käy (3/8" vääntimellä (hintaa 9€ Stahlwille)) ja näytti pitkä 11mm hylsäkin sopivan. Lämpöä navan puolelta pulteille ja pistepuikolla napautus ja pulttien irrotus.
-Ulosvetimellä navan ja laakerin irrotus. Motonetin 150mm 2-jalkainen ulosvetäjä oli tarkoitukseen hyvä (22,90€).
-Laakeri on vielä kiinni navassa, joten ulkokooli ja laakeri irrotetaan ulosvetäjällä. Sisäkooli jää kiinni napaan. Hieman lämpöä taas ja kiilalla hakataan pieni rako sisäkoolin ja navan alaosan väliin. Tämän jälkeen laakeri ulosvedin laitetaan tuohon rakoon ja vedetään sisäkooli pois. Motonetissa 2kpl laakeriulosvetimiä IKH:n salkussa noin 63e (sama IKH:lla 87,90e).
-Tämän jälkeen laitoin navan -18 asteeseen (esim. pakastimeen) ja laakerin 600W halogenin eteen lämpeämään.
-Vanhan sisäkoolin ja kakkosnelosen kanssa uuden laakerin asennus navalle jos prässiä ei ole. Vähän voitelua liukupinnoille ja laakerin kohdistus ennen hakkaamista.
-Napa ja laakeri tämän jälkeen booriakselille. Hieman kumivasaralla hakkaamista siihen asti että kierrettä näkyy akselilla tarpeeksi ja 36mm hylsällä kiristetään 300Nm tai samaan kohtaan missä se oli ennen irrotusta. Takaa 4kpl (uusia) torxeja kiinni 30Nm (ja Loctitea).
Aikaa meni kiirehtimättä noin 1,5-2h. Auto 523i. Työkaluihin touhu satanen, mutta eipähän tarvi ostaa enää seuraavalla kerralla kun laakerit pitää vaihtaa.
Comment
-
-
Jeps sitä vähän yritänkin että löytyisi suoraan jokin paikka mikä on näitä tehnyt aikasemmin kun nyrkkipajan riski on aina se "että joo kyllä me tää hoidetaan, aikaa menee kaksi viikkoa ja silti laakeri jää vaihtamatta".
(eikä haittaa vaikka se olisi kaverin serkku, joka sen vaihtaa kuhan vaan tulee tehtyä kunnolla)530da e39 touring, Vw corrado
Comment
-
-
Moi, lämmitellään vanhaa aihetta. Ostin kolme viikkoa sitten 523i:n, johon vanha omistaja oli ylpeänä vaihtanut itse takapyörien laakerit ennen auton myyntiä. Nyt kuitenkin ne navan neljä torx-kantaista sisältäpäin asetettavaa pulttia löystyivät kummaltakin puolelta. Kuskin puolelta itse asiassa kolme ehti ajossa tippua kokonaan pois - huomasin vasta, kun ko. takajarru alkoi pitämään kunnon ääntä ja takapyörä notkahti kunnon cambereille.. Jarrulevyyn ja satulaan tuli kunnot skraadut ja yksi löytynyt levyn ja navan väliin jäänyt torx-pultti on rivon näköinen.. Onneksi kotiin oli matkaa vain pari kilsaa ja nilkutin kävelyvauhtia kotiin.
Ostin uudet pultit ja e14 kantaisen hylsyn ja tarkoitus on laittaa ne oikealla momentilla (30Nm ja sitten 90 astetta?) ja ruuvilukitteella kiinni.
Kysymys on - onko nämä mahdollista ruuvata uudelleen kiinni irroittamatta vetareita? Tuntuu siltä, että tilaa ei ole edes saada pultin kantoja vetarin ohi, saati sitten niiden pyörittämiseen. Jos tämä on teoriassa mahdollista, voisin tietenkin viilata pultin kannan "aluslevyosuudesta" vähän pois, jotta ne menisivät vetarin ulkopään ohi.
Seuraavaksi pitää varmaan avata venakopan kansi, jonka tiivisteet ko. kaveri myös vaihtoi ja katsoa, miten se homma onnistui..
/Tommi
Comment
-
-
Originally posted by Hebbu ///M3 View PostTurakissa onnistu ja sedaniin luulen olevan helpompi.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Pieksin navan irti, että vetari tumppi mahtuu pois eestä vastaikkaiseen nurkkaan ja sain yks kakkosen varren ja hylsyn, irrotusta varten ku arvelin että voimaa tarvii. Kiinni kolmi kasilla ja puntti-jullihan ranteella vääntää sen viimmesen ysikymppisen.
Sedanissa ei varmaan sen enempi tilaa ite asiaan, van ei se ilmajousenjalka oo haitolla niin näkee ainaki paremmin ja paistaahan se päivä kirkkaampana, kilpaa iloisesti hymyilevän työmiehen uran kanssa, posket pirteänä punoittaen.Last edited by Hebbu ///M3; 16-09-2015, 00:11.Sotkamo Connection
Comment
-
Comment