Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • azlakki
    Bimmer Rookie
    • Oct 2015
    • 92
    • Tampere

    Vanha ketju mutta kerrotaan oma story tutinoista.

    Auto 525i -02 sedan ja tomaatti, ollut mulla lähes uudesta asti ja tutinat alkanut jo yli 10v vuotta sitten. Vaivihkaa tulleet selkeemmiksi ja osaltaan tottunut tärinöihin.

    Kaikki ketjut kahlattu läpi eikä niistä saanut selvää syytä kun syyllistä osaa oli ties mitä kardaania, vaihdelaatikkoa, rättiniveltä…niin menin enemmän mutkalle syystä.

    Ongelman kuvaus:
    -pientä tutinaa alkaa tulla 70 km/h -> repsikan penkki ja aurinkolipat tärisee/tutisee
    -ratti vatkaa 80 km/h ja 120 km/h, ei aina vaan voi vähän aikaa olla tärisemättä ja taas alkaa
    -jarrutuksessa täristää kunnolla 80km/h-100 km/h
    -kävelyvauhdissa terävämpi töyssy jää ’soimaan’ johonkin vähäksi aikaa

    Kun tutinaa alkoi esiintymään niin luulin syyksi vanteet tai renkaat tai molemmat. Orkkis aluvanteet 16” ja ohjekirjan mukaiset koot merkkirenkailla oli uutta ja vanhaa rengasta.
    Ostin isompaakin uutta merkkivannetta ja leveämpää letkua, tasapainotettiin tuhanteen kertaan mutta tutinoihon ei vaikuttanut. Tehtiin suuntausta, vaihdettiin koiranluita ja ei vaan.

    Erikoiseksi tilanteen teki ettei 16” orkkis vanteilla ja Nokian nastarenkailla ollut tutinoita täysin kuivalla asvaltilla. Päättelin johtuvan että kesärengas ei anna ’periksi’ vaan tarraa tiehen ihan eri pidon otteella. Talvirengas antaa anteeksi. Tästä johtaen syy täytyy olla etupään reaktiotangoissa.

    Lemförderit vaihdettiin ja avot! Ai miten tasaista kyytiä.

    Comment

    • Pexx
      Bimmer Rookie
      • Aug 2004
      • 170
      • Keminmaa

      Uutta autossa:
      -kaikki jarrulevyt zimmermann (on suorat)
      -eilen vaihdoin eteen jarrusatulat
      -edessä uudet vanteet ja takavanteet katsottu koneessa heittokellolla että suorat.
      -renkaat uudet continental
      -katsastettu kesäkuussa ja kerroin inssille että katsoo tarkemmin alustan, ei löytynyt mittää väljää.
      -tasapainotettu on

      Sen jälkeen vaihdettu (kaikki lemförder)

      Eteen:
      -Kaikki tukivarret
      -Koiranluut

      Tällä poistui jarrutuksessa ratin väpätys, koska puslat oli aika loppu.

      Taakse vaihdettu sen jälkeen 18 eri osaa, kaikkien nimiä en edes tiiä.
      -Tukivarret
      -Koiranluut
      -Febest bmab puslat
      -isot kaljatölkki puslat (4kpl)
      -pallonivelet
      ainakin


      Kyllähän tuo kulkee kuin vuonna 2001 nyt.

      Mutta vieläkin alkaa tosi pieni "väpätys 60kmh-100kmh
      Pahin 110-120kmh

      Ja tuntuu persauksessa.

      Jos ei syytetä renkaita taikka vanteita. Meinaan kyllä nuo uudet etuvanteet käyttää heittokellossa.

      Niin mitä seuraavaksi aletaan tutkimaan?
      Kardaania itse alkaisin..

      potilas: 77tkm sedan automaatti
      Last edited by Pexx; 21-09-2021, 17:26.

      Comment

      • vexu524tdic
        BTCF Member
        • Jan 2004
        • 776
        • Gallia = Kinnula

        Eipä tuohon jää oikein kuin kardaani, varsinkin sen vakionopeusnivel (taka) ja itse perävälitys.

        Itsellä loppui aikoinaan vasta kun vaihdoin perämurikan joka takerteli selvästi kun käsin pyöritti. Ei ääntänyt mitenkään.

        Tuli vaihdettua myös kaikki pyöränlaakerit, vetarit ja nuo mitä luettelit...
        e70 X5 3.0sd -08
        f30 320i xdrive -16
        e30 325i Cabriolet -88 M52b28
        e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
        e30 316 -88 2,2TIC M10
        e21 323i -81 ruostekasa...

        Comment

        • Pexx
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 170
          • Keminmaa

          ^
          Tuo nivel kardaaniin tietenkin OEM?
          Saako edes lemförder esim

          Mitä muuta samalla kardaaniin?
          Tukilaakeri keskelle ja toiseen päähän se kumilimppu.

          Comment

          • Pexx
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 170
            • Keminmaa

            ^

            Aloin miettimään väpätyksen aikajanaa.

            Alussa tottakai väpätti, koska Japanian painuneet neliökumet
            Jarruväpäjä poistu jarrurempalla ja keulan tukivarsi jumpalla

            Mietin että mitä uutta on tullut välissä..
            Sitten hoksasin tarkistaa spacerit...
            Työntömitalla ovat oikean kokoiset, MUTTA nava päällä kun niitä pyöritteli ja runno, niiin kaikissa pieni klappi, siis aivan olematon, mutta silti.

            Nyt otin spacerit pois ja kyyti on parempaa.
            110-120 vakkarilla, niin tasaista on.

            Kävin myös samalla autopaanalla 130-140 vakkarilla tasaista.

            Ihan olematonta tottakai on, mutta niitä ei ulkopuolinen ei huomaisi.
            Tämmönen hullu huomaa. Kuitenkin tässä haetaan yhtä suomen parasta e39 siä.

            Ja tuo olematon helposti johtuu siitä, että nelipyöräsuuntaus tehty spacerit alla.
            15/20mm

            Spacerit oli jotku merkittömät ebay jutut, tämä sotii pahasti omaa uskontoa vastaan, koska en osta ikinä paskaa.

            Eli pitää tilata laatukamaa alle, koska stance huutaa niitä.

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11085
              • Oulu

              Tuohon aiempaan postaukseen kun oisit laittanu että vanteissa on spacerit, niin heti ois voinu kertoa että niistä se väpätys johtuu. Eipä oo mulle ainakaan semmosta spaceria löytyny, mikä ei jotain tutinaa e39:ssä aiheuttais. Hommaa siihen siis vanteet, mitkä istuu alle ilman mitään leepuja.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎