Originally posted by petterihi
View Post
E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...
Collapse
X
-
Heitä kerralla koko kardaani huoltoon, ei mene kauaa ku rakentavat uusiksi kaikki osat siittä (alle päivä, jos itse irroitat ja viet)Most likely, you will end up agreeing with "Life's a Bitch, then you end up marrying one"
-01 E39 540iA touring
Ex -94 E34 540iA touring
-
Muille puslajumppaa harrastaville vinkiksi (en tiedä onko ollut aiemmin esillä), noihin touringin isoihin takatukivarsiin käy pienellä vaivalla E53 X5 tarkoitetut puslat, joita saa ainakin Lemförder-merkkisiä. Kun näihin ei taida erikseen muita mallikohtaisia kuin uretaaneja saada.
Muuten on prässää-pois-uus-tilalle-homma, mutta apurungon 10mm reiät pitää porata 12mm etummaisen puslan kohdalta (Se reikä jossa ei ole säätölätkiä) ja vaihtaa E53 12mm pultti sekä hännällinen mutteri, jotka passaa suoraan mittojensa puolesta. Taaempi pusla on vastaava kuin alkuperäinenkin.
Kun tässä ollut itsellä projektina vaihtaa kaikki puslat, nivelet ja tukivarret tuohon oman auton takakelkkaan, niin olisi harmittanut jättää yhdet vaihtamatta tai laittaa uretaanit vakiolölleröalustaan.2ZR-FXE
Comment
-
Mikä vika alkuperäisissä, vai eikö niitä ole enää saatavilla?Originally posted by MikkoÄr View PostMuille puslajumppaa harrastaville vinkiksi (en tiedä onko ollut aiemmin esillä), noihin touringin isoihin takatukivarsiin käy pienellä vaivalla E53 X5 tarkoitetut puslat, joita saa ainakin Lemförder-merkkisiä. Kun näihin ei taida erikseen muita mallikohtaisia kuin uretaaneja saada.
Muuten on prässää-pois-uus-tilalle-homma, mutta apurungon 10mm reiät pitää porata 12mm etummaisen puslan kohdalta (Se reikä jossa ei ole säätölätkiä) ja vaihtaa E53 12mm pultti sekä hännällinen mutteri, jotka passaa suoraan mittojensa puolesta. Taaempi pusla on vastaava kuin alkuperäinenkin.
Kun tässä ollut itsellä projektina vaihtaa kaikki puslat, nivelet ja tukivarret tuohon oman auton takakelkkaan, niin olisi harmittanut jättää yhdet vaihtamatta tai laittaa uretaanit vakiolölleröalustaan.
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Comment
-
http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=33_0524Originally posted by -Markus- View PostMikä vika alkuperäisissä, vai eikö niitä ole enää saatavilla?
Kyse osasta 14, tai sen puslista, ei taida olla koskaan saanutkaan kuin koko vartta. Ja hinta meinaa vähän närästää.2ZR-FXE
Comment
-
Löytyy ainakin sedaniin, Febest nimisen firman tekemänä. Olen myös itse sieltä kyseiset puslat tilannu ja asentanu. Ihan oli plug and play.Originally posted by MikkoÄr View Posthttp://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=33_0524
Kyse osasta 14, tai sen puslista, ei taida olla koskaan saanutkaan kuin koko vartta. Ja hinta meinaa vähän närästää.
Comment
-
Miks närästäis. Kerran kun koko varren vaihtaa nii ei tartte nykästä seuraavan 150 000 km aikana...Originally posted by MikkoÄr View Posthttp://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=33_0524
Kyse osasta 14, tai sen puslista, ei taida olla koskaan saanutkaan kuin koko vartta. Ja hinta meinaa vähän närästää.
Toki osia ei aina kannata hankkia merkkiliikkeestä, parempaa hinta/laatu suhdetta löytyy muualta.
Kustannus pitää laskee osan elinkaaren ajalta, ei pelkästään asennushetkellä (ns. myyntimeikkaukset on toki erikseen, jolloin joka euro tingitään kun tiedtään ettei autoa pidetä pitkään, valitettavasti).Last edited by Havis; 18-07-2017, 23:49."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
No kyllähän tuon osan hinta on ihan järjetön. Ainoastaan alkuperäistä on saatavilla ja hintaa on yli 500€/kpl Saksassakin, Suomessa nyt saa tuohon vielä lisätä pari sataa.Originally posted by Havis View PostMiks närästäis. Kerran kun koko varren vaihtaa nii ei tartte nykästä seuraavan 150 000 km aikana...
Toki osia ei aina kannata hankkia merkkiliikkeestä, parempaa hinta/laatu suhdetta löytyy muualta.
Kustannus pitää laskee osan elinkaaren ajalta, ei pelkästään asennushetkellä (ns. myyntimeikkaukset on toki erikseen, jolloin joka euro tingitään kun tiedtään ettei autoa pidetä pitkään, valitettavasti).e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Tämähän olikin hyvä että nousi esiin, itse kun en onnistunut löytämään mistäänOriginally posted by Hezman View PostLöytyy ainakin sedaniin, Febest nimisen firman tekemänä. Olen myös itse sieltä kyseiset puslat tilannu ja asentanu. Ihan oli plug and play.
No, ei varmaan ollut ensimmäinen, eikä viimeinenkään turha työ mikä on tullut tehtyä 
Juuri tämä, ja nyt kun 320tkm kohdalla alkuperäisiä varsia ja puslia tuolta vaihtaa uusiin, niin en näe mitään lisäarvoa siinä, että olisin tuon koko kotelomaisen alumiinivarren hapantuneiden kumiosien takia vaihtanut. Kerran niitä nyt sitten erikseenkin saa. Näidenkin osien voimalla pääsee varmaan sinne Kuusakosken viimeiseen inspeksöniin asti...Originally posted by HTK12 View PostNo kyllähän tuon osan hinta on ihan järjetön. Ainoastaan alkuperäistä on saatavilla ja hintaa on yli 500€/kpl Saksassakin, Suomessa nyt saa tuohon vielä lisätä pari sataa.2ZR-FXE
Comment
-
Näitä kynkän puslat onnistuneesti vaihtaneita näköjään löytyy. Onnistuuko vanhan ulos painaminen sopivalla holkilla, vai pitääkö puukottaa rikki. Se puslan ulkokooli on kuitenkin melko ohut. Miten olette puristaneet halkiollisen puslan kasaan, että sen saa puristettua paikalleen? Tehtaalla nämä lienee asennettu kartiomallisen holkin läpi, niin se puristuu painaessa sopivasti kasaan.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Puslien ulkokuori on ohut ja alkaa ulostyöntäessä helposti pullistua kynkän reiän valussa olevaan "sivukanavaan". Itse porasin rasiaporalla keskiosat irti joka helpotti ulkokehän irroitusta. Saa sitten lyötyä ulkokehän lyttyyn, jolloin irtoaa suhteellisen helposti. Uudet laitoin paikalleen vahvaa letkuklemmaria käyttäen, eli puristin sillä sopivasti kasaan ja painoin prässillä sen läpi. Halkio kannattaa asemoida johonkin muuhun kuin sen valureiän kohdalle.Originally posted by Clavurion View PostNäitä kynkän puslat onnistuneesti vaihtaneita näköjään löytyy. Onnistuuko vanhan ulos painaminen sopivalla holkilla, vai pitääkö puukottaa rikki. Se puslan ulkokooli on kuitenkin melko ohut. Miten olette puristaneet halkiollisen puslan kasaan, että sen saa puristettua paikalleen? Tehtaalla nämä lienee asennettu kartiomallisen holkin läpi, niin se puristuu painaessa sopivasti kasaan.2ZR-FXE
Comment
-
-
Vanhat tulee pois prässillä suht helposti, kun niitä ei sen kummemmin tarvi säästellä. Muuta kuin painaa hilut ulos, Kumiosa lähtee kyllä ensin jos vain siittä painaa, ulkokooli sit vaikka erikseen holkilla. Sopivat holkit löyty aikaisempien rojektien jäljiltä.Originally posted by Clavurion View PostNäitä kynkän puslat onnistuneesti vaihtaneita näköjään löytyy. Onnistuuko vanhan ulos painaminen sopivalla holkilla, vai pitääkö puukottaa rikki. Se puslan ulkokooli on kuitenkin melko ohut. Miten olette puristaneet halkiollisen puslan kasaan, että sen saa puristettua paikalleen? Tehtaalla nämä lienee asennettu kartiomallisen holkin läpi, niin se puristuu painaessa sopivasti kasaan.
En minä muistaakseni puristanu halkiollista mitenkään kasaan asennettaessa. Ulkokoolin reunan kyllä viistin, jotta lähtee uppoomaan paremmin paikalleen.
Comment
-
Nimenomaan sedaniin!Originally posted by Hezman View PostLöytyy ainakin sedaniin, Febest nimisen firman tekemänä. Olen myös itse sieltä kyseiset puslat tilannu ja asentanu. Ihan oli plug and play.
BMAB-010 puslan keskireikä on sedanin M12 pultille, juuri nämä puslat vaihtaneena tuli todettua että toukassa pultti onkin M14 kokoa. (Eli joutui laajentamaan keskireiän 14mm) Muuten puslan mitat täsmää.
BMAB-011 käy molempiin.
Febestin sivuilla ei ollut eritelty sedania/toukkaa. Laitoin heille mailia asiasta ja sanoivat päivittävänsä sopivuustaulukon.e39 530ia m-sport touring imolarot II -02
Comment
-
Sittenhän toukassa siihen taaempaan kannattaa hommata Lemmarin E53 pusla, jossa 14 mm reikä.Originally posted by Proppu View PostNimenomaan sedaniin!
BMAB-010 puslan keskireikä on sedanin M12 pultille, juuri nämä puslat vaihtaneena tuli todettua että toukassa pultti onkin M14 kokoa. (Eli joutui laajentamaan keskireiän 14mm) Muuten puslan mitat täsmää.
BMAB-011 käy molempiin.
Febestin sivuilla ei ollut eritelty sedania/toukkaa. Laitoin heille mailia asiasta ja sanoivat päivittävänsä sopivuustaulukon.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Tämä on identtinen alkuperäisen puslan kanssa.Originally posted by Clavurion View PostSittenhän toukassa siihen taaempaan kannattaa hommata Lemmarin E53 pusla, jossa 14 mm reikä.
Edit. Lemförderin numero tuolle taaemmalle puslalle touringiin: 34934 01Last edited by MikkoÄr; 20-07-2017, 09:03.2ZR-FXE
Comment
Comment