Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 valo ja parkkitutka ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xtc
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 2908
    • Heinävesi<->Kuopio

    e39 valo ja parkkitutka ongelma

    Huomasin eilen pimeällä ajaessani että etuvalot näyttää liian alas. Autossa näyttää olevan automaattinen korkeudensäätö mutta omasta mielestäni se näyttää silti liian lähelle.

    Saako valoja säädettyä myös manuaalisesti jostain?

    Sitten parkkitutka ei toimi vaan huutaa aina vähän aikaa kun laittaa pakin päälle. Pystynkö jotenkin tutkimaan että onko joku anturi hajonnut vai onko vika jossain muualla?
    Pommit:
    BMW 325 cäbi HooCee optik
    Audee Q7
    Vivaro
    2xFL6
  • Arnolds
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3310
    • Kajjjaani

    #2
    Valoissa itsellänikin näyttäs olevaan sama "ongelma" en ole tutkinut sitä vielä.
    Parkkitutkan jokin antureista on mykkä, laita virrat ja pakki päälle ja kokeile jokainen anturi sieltä takaa. Se mikä on mykkä ei "värise" kun laitat sormen siihen anturille. Syy joko itse anturissa---> vaihtoon tai johto irti/poikki/hapettunut.
    Uuden hinta tiskillä noin 70-80€ mutta ebay saattaa löytyä halvemmalla.
    F26 xDrive20d TwinPower

    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1838
      • Kotona/Poissa

      #3
      Originally posted by xtc View Post
      ...
      Saako valoja säädettyä myös manuaalisesti jostain?
      ...
      Siellä valoumpioiden lähellä pitäis olla semmoset mustat muovimötikät joita on mahdollisuus kääntää joko sormin (jos voimat riittää) tai sopivalla kuusiokoloavaimella. Tällä saa sen perussäädön tehtyä. Sähkösäädöllä sitten käännetään valoja enemmän tai vähemmän alaspäin kuormituksen mukaan, ettei vaan vastaantulijat häikäisty.
      Last edited by Havis; 28-08-2008, 09:35.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • Arnolds
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3310
        • Kajjjaani

        #4
        Originally posted by Havis View Post
        Siellä valoumioiden lähellä pitäis olla semmoset mustat muovimötikät joita on mahdollisuus kääntää joko sormin (jos voimat riittää) tai sopivalla kuusiokoloavaimella. Tällä saa sen perussäädön tehtyä. Sähkösäädöllä sitten käännetään valoja enemmän tai vähemmän alaspäin kuormituksen mukaan, ettei vaan vastaantulijat häikäisty.

        Pitänee kokeilla ruuvat vähän ylemmäs.
        F26 xDrive20d TwinPower

        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

        Comment

        • xtc
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 2908
          • Heinävesi<->Kuopio

          #5
          Perkele enemmän mulla värisee housuissa kuin missään anturissa. Eli en ainakaan minä saanut mitään niistä antureista värisemään..
          Pommit:
          BMW 325 cäbi HooCee optik
          Audee Q7
          Vivaro
          2xFL6

          Comment

          • Arnolds
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3310
            • Kajjjaani

            #6
            Originally posted by xtc View Post
            Perkele enemmän mulla värisee housuissa kuin missään anturissa. Eli en ainakaan minä saanut mitään niistä antureista värisemään..

            :think Kaikki mykkänä, vikakoodit lukuun.
            F26 xDrive20d TwinPower

            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

            Comment

            • xtc
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 2908
              • Heinävesi<->Kuopio

              #7
              Originally posted by 540iAV8 View Post
              :think Kaikki mykkänä, vikakoodit lukuun.
              Yritin äsken lukea niitä noilla oman talon vehkeillä niin ei päässyt lukemaan niitä ollenkaan..

              Kai se prk pitää kiikuttaa rosvo Hartikaiselle...
              Pommit:
              BMW 325 cäbi HooCee optik
              Audee Q7
              Vivaro
              2xFL6

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4927
                • Kotka

                #8
                Tarkistas ettei ole liitin irti PDC modulista? Tekee nimittäin just noin et rääkyy hetken ja sitten hiljenee totaalisesti, jos siis koko setti irti yksiköstä.
                Last edited by Dunky; 28-08-2008, 11:22. Reason: Viimeinen lause...
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • 10+
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 2084
                  • Nivala

                  #9
                  Valomoduli paskana suurella todennäköisyydellä
                  E39 M5 -00

                  Ex E60 530Da M-Sport -04
                  Ex E39 M5 -00
                  Ex E39 M5 -00 Individual
                  Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                  Ex E36 3.0 M3 -93
                  Ex E36 2.5 Cabrio -94
                  Ex E36 3.2 M3 -97
                  Ex E36 2.5 Coupe -93

                  Comment

                  • buksin-1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 4592
                    • Keski-Pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by xtc View Post
                    Huomasin eilen pimeällä ajaessani että etuvalot näyttää liian alas. Autossa näyttää olevan automaattinen korkeudensäätö mutta omasta mielestäni se näyttää silti liian lähelle.

                    Saako valoja säädettyä myös manuaalisesti jostain?

                    Sitten parkkitutka ei toimi vaan huutaa aina vähän aikaa kun laittaa pakin päälle. Pystynkö jotenkin tutkimaan että onko joku anturi hajonnut vai onko vika jossain muualla?
                    Jos on automaattinen eli silloin on xenonit eikä saa manuaalisesti... Olisiko oikea etuanturi sökö?
                    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                    SISUSTAT modaukset

                    Comment

                    • Matula
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1706

                      #11
                      Originally posted by buksin-1 View Post
                      Jos on automaattinen eli silloin on xenonit eikä saa manuaalisesti... Olisiko oikea etuanturi sökö?

                      Saa säädettyä manuaalisestikin, Havis aiemmin jo kertoikin mistä. Toinen asia on kuitenkin se, että automaattisen korkeudensäädön tulisi toimia xenonumpioissa. Vikakoodeista saattaisi olla apua tässäkin.

                      Originally posted by Dunky View Post
                      Tarkistas ettei ole liitin irti PDC modulista? Tekee nimittäin just noin et rääkyy hetken ja sitten hiljenee totaalisesti, jos siis koko setti irti yksiköstä.
                      Pitkän yhtäjaksoisen piippauksen takagongi antaa myös siitä yhdestä viallisesta anturista.

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by 10+ View Post
                        Valomoduli paskana suurella todennäköisyydellä
                        Mihin tämä perustuu, eihän valomoduli ole tämän kanssa missään tekemisissä?

                        Vikakoodien lukuun vaan, sormin ei antureista saa kuitenkaan 100% varmuutta. Samalla näkee sitten että mikä tasoanturi on kaput.
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • buksin-1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 4592
                          • Keski-Pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by Matula View Post
                          Saa säädettyä manuaalisestikin, Havis aiemmin jo kertoikin mistä.
                          Ketä se palvelisi? Tämän logiikan mukaan voisi umpiotkin kiilata osoittamaan ylöspäin...
                          Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                          Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                          SISUSTAT modaukset

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #14
                            Valojen tasosäädölle on oma LWR-moduli hanskalokeron takana. Anturit edessä ja takana apukuskin pyöränripustuksissa.

                            Totta hemmetissä valojen suuntaus kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa säätää, vaikka automaattinen korkeussäätö löytyykin. Parhaiten tuo onnistuu väh. 10 m tasaisella alustalla seinää vasten. AKE:n ohjeistuksena on 1% laskusuhde (10 cm/10 m). Xenoneissa on erittäin tarkasti rajattu valokuvio, joten lähivalojen kantavuuden lisäämiseksi ne voi kyllä ilman häikäisyongelmaa säätää n. 0,5 % mukaan (5 cm/10 m).
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • buksin-1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 4592
                              • Keski-Pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Totta hemmetissä valojen suuntaus kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa säätää, vaikka automaattinen korkeussäätö löytyykin. Parhaiten tuo onnistuu väh. 10 m tasaisella alustalla seinää vasten. AKE:n ohjeistuksena on 1% laskusuhde (10 cm/10 m). Xenoneissa on erittäin tarkasti rajattu valokuvio, joten lähivalojen kantavuuden lisäämiseksi ne voi kyllä ilman häikäisyongelmaa säätää n. 0,5 % mukaan (5 cm/10 m).
                              Tuo on tehtävä, jos laitteet ja anturit toimii. Ko. tapauksessa molemmat osoittaa alas eli jompi kumpi antureista on sökö, niin silloin ei ole mitään järkeä säätää ruuveja tappiin, jolloin ne pahemmassa tapauksessa katkeaa ja saa hakea anturin lisäksi myös uuden umpion tai parin
                              Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                              Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                              SISUSTAT modaukset

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎