Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 touring automaattinen takaluukku ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vitska
    Newbiemmer
    • Mar 2009
    • 22
    • Hämeenlinna

    #16
    Auto 530D tour -02.

    Itselläni ongelmana automaattisen takaluukun sulkeminen? Ei toimi mutta välillä tuntuu kiinnilaitettaessa että jokin moottori vetää luukkua alas (harvoin, eli en tiedä mitä olen painanut tai tehnyt toisin). Onkos jollakin tietoa että miten tuo luukku pitäisi toimia ja mikä mahdollisesti vikana.

    Luukku aukeaa nätisti kaukosäätimellä tai painamalla pidempään avausnappia luukusta. (paitsi pakkasella). Luukun aukiollessa luukun pohjassa on valolla varustettu nappi joka viittaa sulkemiseen mutta mitään ei tapahdu. Eikä tapahdu avaimestakaan....
    520DA -12
    530DA -02
    Z3 1.9 -97

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #17
      Oisko se surullisen kuuluisa johto nippu saranan lähistöllä heikolla hapella?? Eli piuhoja poikki...
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • Kähmy
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 422
        • Kempele

        #18
        Originally posted by Vitska View Post
        Auto 530D tour -02.

        Itselläni ongelmana automaattisen takaluukun sulkeminen? Ei toimi mutta välillä tuntuu kiinnilaitettaessa että jokin moottori vetää luukkua alas (harvoin, eli en tiedä mitä olen painanut tai tehnyt toisin). Onkos jollakin tietoa että miten tuo luukku pitäisi toimia ja mikä mahdollisesti vikana.

        Luukku aukeaa nätisti kaukosäätimellä tai painamalla pidempään avausnappia luukusta. (paitsi pakkasella). Luukun aukiollessa luukun pohjassa on valolla varustettu nappi joka viittaa sulkemiseen mutta mitään ei tapahdu. Eikä tapahdu avaimestakaan....
        Toimiiko siten, että kokeilet avata/sulkea siitä rekkarin luota siinä "normaalipainikkeesta". Mulla toimii siten, että kun sitä painaa, niin aukeaa, jos painaa uudestaan, se aukeaminen pysähtyy. Sitten kun painaa, menee kiinni.

        Siitä valolla varustetusta menee luukku kiinni. Samoin kun avaimesta painaa pitempää niin menee kiinni.

        -Kähmy
        e46 325xi
        Yamaha FZR 1000 EXUP
        ex-e39 530i Touring

        Comment

        • Vitska
          Newbiemmer
          • Mar 2009
          • 22
          • Hämeenlinna

          #19
          >Oisko se surullisen kuuluisa johto nippu saranan lähistöllä heikolla hapella?? Eli piuhoja poikki...

          Täytyy tarkastaa tuo johtonippu saranoiden luota. Kiitos vinkistä.

          Täytyy muutenkin hieman selvitellä takatilan johtoja koska takakaiuttimista tulee hiljaista ääntä jos laittaa faderin taakse ja volat melkein täysille. Muuten ovat mykät. Edessä on myös CTEK:n asentaminen ja akun vaihto niin samalla noita johtoja alkaa sitten tarkatelemaan tarkemmin (lämpimiä säitä odotellessa).

          >Toimiiko siten, että kokeilet avata/sulkea siitä rekkarin luota siinä "normaalipainikkeesta". Mulla toimii siten, että kun sitä painaa, niin aukeaa, jos painaa uudestaan, se aukeaminen pysähtyy. Sitten kun painaa, menee kiinni.

          Tuota pysäytystä en ole testannut -> kokeillaan!


          Siitä valolla varustetusta menee luukku kiinni. Samoin kun avaimesta painaa pitempää niin menee kiinni.

          Tämä toiminto on siis ainakin rikki (testattu). Ei toimi valonappi eikä avaimesta pidempään painettuna.

          Jos jollain on vielä vinkkiä asiaan liittyen niin laittakaa tulemaan, kiitos. Kunhan löydän vian laitan ratkaisun myös tänne. (saattaa tosin kestää kun aika on hieman kortilla)
          520DA -12
          530DA -02
          Z3 1.9 -97

          Comment

          • Vitska
            Newbiemmer
            • Mar 2009
            • 22
            • Hämeenlinna

            #20
            Takaluukun "pohjassa" oleva valolla varustettu sulkunappi ei toimi. Luukun mootttoreissa ei ole vikaa. Luukku aukeaa kaukosäädölla tai painamalla "normaalia" avauspainiketta.

            Luukku pysähtyy normipainikkeesta kesken nousun ja menee myös kiinni norminappia painamalla. Ainoa vaiva on vetää luukkua alas n. 20cm että ylettyy ulkopuolella olevaan nappiin.

            Kiitoksia vastauksista. Tällä pärjätään kunnes jaksaa selvittää valonapin ongelmat.
            520DA -12
            530DA -02
            Z3 1.9 -97

            Comment

            • jasse
              Bimmer Fanatic
              • May 2003
              • 473
              • Salo , Finland

              #21
              Originally posted by Kähmy View Post
              Siitä valolla varustetusta menee luukku kiinni. Samoin kun avaimesta painaa pitempää niin menee kiinni.

              -Kähmy
              Hetkinen... siis painat avaimen (kaukosäätimen) takaluukun avausnappia pitkään, niin menee luukku kiinni? eli samalla tavalla, kuin ovet lukkoon nappia pitkään painaen menee lasit ja kattoluukku kiinni? Damn, onkohan tuo ohjelmoitava toiminne vai onko meitin touringista jotain rikki, kun ei mene avaimesta takaluukku kiinni...

              Comment

              • Vitska
                Newbiemmer
                • Mar 2009
                • 22
                • Hämeenlinna

                #22
                Tarkennetaan että ei sulkeudu avaimesta minullakaan. Aukeaa avaimella mutta ei sulkeudu. Luulis että ohjelmointihommia koska sama se mitä sähkönappia painaa?
                520DA -12
                530DA -02
                Z3 1.9 -97

                Comment

                • Kähmy
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2007
                  • 422
                  • Kempele

                  #23
                  Originally posted by jasse View Post
                  Hetkinen... siis painat avaimen (kaukosäätimen) takaluukun avausnappia pitkään, niin menee luukku kiinni? eli samalla tavalla, kuin ovet lukkoon nappia pitkään painaen menee lasit ja kattoluukku kiinni? Damn, onkohan tuo ohjelmoitava toiminne vai onko meitin touringista jotain rikki, kun ei mene avaimesta takaluukku kiinni...
                  En tiedä onko ohjelmointava...kun mulle tuotiin auto pihaan Saksasta muistaakseni tuoja sanoi että menee kiinni vaan siitä valonapista tai sisältä. Satuin painamaan pitempää siinä kokeillessa sitä avaimen nappia ja sehän meni kiinni. Joten jos on ohjelmoitava, niin mulla se oli sitten valmiina.

                  Eli mulla toimii siten, että avausnappia kun painaa kerran, luukku aukeaa. Kun sitten pitää pitempää pohjassa, se menee kiinni (ja pitää pitää pohjassa koko ajan kunnes luukku on kiinni).

                  -Kähmy
                  e46 325xi
                  Yamaha FZR 1000 EXUP
                  ex-e39 530i Touring

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9138
                    • Oulu

                    #24
                    WDS:n kertomaa:

                    Automatic opening and closing of boot lid/tailgate

                    Function

                    Automatic opening and closing of the boot lid/tailgate is controlled by the boot lid/tailgate module and the general module of the ZKE III.

                    The boot lid/tailgate is opened and closed by means of a hydraulic system, consisting of a hydraulic pump and two hydraulic cylinders. The hydraulic system is controlled by the boot lid/tailgate module.

                    In addition to the hydraulic system, an automatic soft-close facility (fitted as standard on E38) and an electrical rear lid release (fitted as standard on E39) are also fitted on the rear lid. These components are controlled by the general module of the ZKE III.

                    The general module and boot lid/tailgate module are interlinked via the K-bus.

                    Boot lid opening procedure
                    • Release button is pressed.
                    • The ZKE III general module receives the instruction to open the boot lid/tailgate. It activates the drive for the automatic soft-close facility and the drive for the rear lid release. The rotary latch of the boot lid/tailgate is opened and the lock striker is turned upward.
                    • The rear lid contact signals "boot lid/tailgate open" to the general module. This signal is routed via the K-bus to the boot lid/tailgate module.
                    • The boot lid/tailgate module powers the hydraulic valve and the hydraulic pump. The boot lid/tailgate is opened by means of the hydraulic cylinders.
                    • With the aid of a tilt switch on the boot lid/tailgate, the boot lid/tailgate module detects when the boot lid/tailgate is fully open and switches off the hydraulic pump after an afterrunning time of approx. 1 second.

                    Boot lid closing procedure
                    • Release button is pressed.
                    • The boot lid/tailgate module powers the hydraulic valve and the hydraulic pump. The boot lid/tailgate is closed by means of the hydraulic cylinders.
                    • When the boot lid/tailgate is closed the boot lid/tailgate contact signals "boot lid/tailgate closed" to the central body electronics control module in the ZKE III. Its signal is routed via the K-bus to the boot lid/tailgate module. The hydraulic pump is switched off.
                    • The general module activates the drive for the automatic soft-close facility. The lock striker of the boot lid/tailgate is turned down thus pulling the rear lid closed.

                    Operating buttons

                    The boot lid/tailgate opening and closing functions are operated by means of three pushbuttons.
                    • Operating button for boot lid/tailgate closing cylinder
                      The boot lid/tailgate can be opened and closed by pressing the lock cylinder in the boot lid/tailgate.
                      The pushbutton is connected both to the boot lid/tailgate module as well as to the general module in the ZKE III.
                    • Operating button for boot lid/tailgate, inside
                      The boot lid/tailgate can be opened and closed by pressing this pushbutton.
                      The button is only connected to the boot lid/tailgate module. A closed boot lid/tailgate cannot be opened by means of this button as the signal from this button is not sent to the general module in the ZKE III, consequently the rotary latch is not released.
                    • Operating button, vehicle interior
                      The boot lid/tailgate can be released and opened by pressing this button (located in A-pillar on driver's side). The boot lid/tailgate cannot be closed with this button.
                      The pushbutton is only connected to the general module in the ZKE III. Its signal is routed via the K-bus to the boot lid/tailgate module.

                    All operating buttons switch to ground.

                    If the buttons are struck briefly the boot lid/tailgate is fully opened (all pushbuttons) or closed (only buttons in boot lid/tailgate).

                    If the boot lid/tailgate is moving, it is stopped when a button is pressed once more.

                    Radio remote control

                    The boot lid/tailgate can also be opened and closed by means of the radio remote control.

                    The boot lid/tailgate is opened by pressing the key button with the boot lid/tailgate symbol. If the boot lid/tailgate is moving, it is stopped when a button is pressed once more.

                    The button on the key-chain transmitter must be pressed and held in order to close the boot lid/tailgate.

                    Tilt switches

                    A tilt switch is fitted in the boot lid/tailgate in order to detect its position. The switch is active when the tailgate has reached the upper stop (tailgate open). The tailgate module then switches off the hydraulic pump after an afterrunning period of 1 second.

                    Hydraulic system

                    Components

                    The hydraulic system consists of the following components:
                    • Hydraulic unit
                      contains the hydraulic pump and the pressure relief valves
                    • Hydraulic lines
                      Connections between the hydraulic unit and hydraulic cylinders
                    • Hydraulic cylinders
                      Mounted on left and right of boot lid/tailgate

                    The system is operated with a maximum pressure of 100 bar.

                    The hydraulic system is maintenance-free and self-venting.

                    Note

                    The procedures described in the repair instructions must be followed when working on the hydraulic system.

                    Hydraulic pump

                    The hydraulic pump is controlled by the boot lid/tailgate module in the directions of rotation "open boot lid/tailgate" and "close boot lid/tailgate".

                    Power is supplied by means of two relays integrated in the boot lid/tailgate module.

                    A repeat lock facility prevents the hydraulic pump overheating. The pump is switched off for approx. 6 minutes if it was in operation for longer than 2 minutes within a short space of time.

                    Pressure relief valves

                    The pressure relief valves are integrated in the hydraulic unit and limit the maximum possible pressure in the hydraulic cylinders.

                    The pressure is limited to maximum 100 bar to open the boot lid/tailgate and to maximum 60 bar to close the boot lid/tailgate.

                    Emergency mode

                    In the event of system failure, the boot lid/tailgate can be opened and closed manually by exerting little pressure.

                    An emergency valve is additionally integrated in the hydraulic unit which, in the event of system failure, maintains a system pressure of 40 bar thus ensuring the boot lid/tailgate movement is dampened.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • jasse
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2003
                      • 473
                      • Salo , Finland

                      #25
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      WDS:n kertomaa:

                      Automatic opening and closing of boot lid/tailgate

                      Function
                      Tänx Clavurion, pitääkin koittaa saiskos tuon trunkin myös kiinni napista. ( siis pitää käyttää ohjelmoinnissa, nyt se ei mene kiinni kaukosta )

                      Comment

                      • Kähmy
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 422
                        • Kempele

                        #26
                        Mulla ei ainakaan nouse ylös asti, jos joutuu vähän aikaa "junnaamaan" tuota aloitusta, eli ei jaksa heti avautua. Ihan kuin siinä olis joku timeri joka sanoo että anna hydrauliikkaa 10sec ja sitten stop, koska silloin tuo luukku jää puolitiehen. :think

                        Voi tietenkin olla, että tuo tilt sensor tms olis sökö, mutta silloinhan toi hydraulipumppu ei sammuis ollenkaan vaan rusikois takaluukulla mun autosta pannukakun!

                        -Kähmy
                        e46 325xi
                        Yamaha FZR 1000 EXUP
                        ex-e39 530i Touring

                        Comment

                        • VilleW
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 469
                          • Turku

                          #27
                          Originally posted by Kähmy View Post
                          Mulla ei ainakaan nouse ylös asti, jos joutuu vähän aikaa "junnaamaan" tuota aloitusta, eli ei jaksa heti avautua. Ihan kuin siinä olis joku timeri joka sanoo että anna hydrauliikkaa 10sec ja sitten stop, koska silloin tuo luukku jää puolitiehen. :think
                          Mulla teki tota ihan samaa, mutta kun vaihdoin ne kaasujouset niin sen jälkeen on pelittänyt kuten pitääkin. Eli kaasujouset pompauttaa ensin luukun raolleen ja sitten hydrauliikka nostaa ylös asti.
                          Ex Bemut:
                          i3 REx -14
                          F15 xDrive40e -16
                          E71 X6 3.0 Sport -11
                          F10 525d x-Drive M-Sport -12
                          E70 X5 3.0sd -08
                          F36 418d Gran Coupe
                          F30 316d -12
                          E93 320i -08
                          E70 X5 3.0d Sport -07
                          E53 X5 3.0d Sport -04
                          E61 530dA M-Sport individual -06
                          E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                          E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                          E46 330i touring -01
                          E36 328i Coupe -97
                          E30 325i cabriolet -87
                          E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                          E21 318i -81

                          Comment

                          • TKGL
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2009
                            • 260
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by JonasG View Post
                            Jos luukku ei jaksa nostaa kunnolla niin on öljy vähissä. Säiliö löytyy vararenkaan vierestä ja kannattaa täyttää piripintaan. Laitat sinne ATF öljyä.
                            Osaisko joku sanoa vähän tarkemmin tästä ATF öljystä. Näitähän löytyy eri Dexron -luokituksilla. Mitä tässä pitäisi käyttää?

                            Comment

                            • TKGL
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2009
                              • 260
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by TKGL View Post
                              Osaisko joku sanoa vähän tarkemmin tästä ATF öljystä. Näitähän löytyy eri Dexron -luokituksilla. Mitä tässä pitäisi käyttää?
                              Itse itselleni vastaten: http://wwww.btcf.fi/forum/showthread.php?t=28987

                              Kyseessä on siis "BMW ATF 02" -öljy.
                              Last edited by TKGL; 23-04-2009, 22:40.

                              Comment

                              • TKGL
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2009
                                • 260
                                • Tampere

                                #30
                                Voi pettymysten pettymys. Täytin säiliön piripintaan. Ennen täyttöä se oli noi puoliksi täysi. Täytön jälkeen testailin luukkua muutaman kerran (n. 10 kertaa) ja hyvin tuntui toimivan. Nyt kuitenkin normaalissa käytössä toimii ihan yhtä huonosti kuin ennen täyttöäkin. Voi tietysti olla, että systeemissä on ollut ilmaa ja säiliöön saa taas lisätä litkua. En kuitenkaan usko, että tästä on kyse.

                                Luukku avautuu hyvin lukosta, mutta jää sitten junnaamaan paikoilleen. Hieman kun keventää kädellä aukeaa hyvin. Kiinni menossa ei ole ollut mitään ongelmaa. Joskus toki aukeaa kuten pitää. Joskus kuulen sellaisen kuivan narahduksen vasemman saranan paikkeilta. Voisiko olla, että sarana kaipaisi rasvausta ja nyt jummittaa luukun toimintaa?

                                Lisäksi ajattelin vaihtaa luukun kaasujouset. Jos vaikka ne olis niin loppu, että ei jaksa hydrauliikka toimia. Missä nämä kaasujouset ovat piilossa ja onko ne helppo vaihtaa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎