E39 touring automaattinen takaluukku ei toimi

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • purola
    replied
    Samaan aiheeseen liittyen:
    Ostin just e39 -01 touringin tuolla hydrauli luukulla. Entinen omistaja meinas purkaa koslan ja ehti siitä käyttää hydraulipumpun irti ennen ku pelastin sen.
    Laitoin pumpun takasi paikoilleen täytin säiliön ja tökkäsin liittimen kiinni.

    Nyt ku painaa aukasu nappia ni ponnahtaa raolleen mut ei mitään muuta.
    Pumpusta ei kuulu mitään ääntä.

    Missähän tuon pumpun releet ja pensselit sijaitsee?? :think

    Leave a comment:


  • MKJ
    replied
    Olit oikeassa, ei siinä mitään täyttöruuveja tarvi aukaista. Säiliö auki ja uusi tavara sisään. Ei kannattais lukea ohjeita liian tarkkaan, ainakaan jos ei osaa edes kieltä

    Nyt kuitenkin näyttäs toistaseksi luukku toimivan niin kuin pitää. Vanha neste oli punaista, joten en tohtinut tuota vihreetä kamaa sinne heittää, kun en tiedä kuinka nuuka tuo on tavaran sekoittumisesta (järjestelmään kuitenki jää vanhaa tavaraa tässä tapauksessa). Laitoin Mobilin ATF 320:stä, kun sitä oli hyllyssä. Vaihdetaan sitte jos ei toimi..

    Leave a comment:


  • O.K.
    replied
    En mä muista mitään tuollaisia ruuveja avanneeni ja pumppua en ainakaa irrottanut. Olisiko se säiliö vain ollut jollakin kiristyspannalla kiinni. Se valkoinen "läpinäkyvä" säiliö käteen ja siihen mä sen öljyn suoraan kaadoin.

    Leave a comment:


  • MKJ
    replied
    No niin,

    Uskottava se on, kanta on mylvääntynyt ja ruuvia ei saa auki (ainakaan enään).

    Ylempi ja alempi vastaava ruuvi aukesivat, mutta niistä tulee heti vastaan punainen neste, eli täyttö ei niistä onnistu. Säiliö on puolillaan ja uskoisin nesteen lisäyksen auttavan kontinluukuun toimintaan. Saksan maalla on vain joku vetänyt tuon täyttöruuvin (jos se on siis tämäkään), niin tiukkaan että tekemätön on paikka. Onko nestettä mahdollista lisätä mistään muualta??

    Nyt täytyy kai käydä sitä huomenna jossain pajalla käydä näyttämässä että onko kenelläkään mitään kikkakuutosta tuollaisen ruuvin irrotukseen kun kanta on paskana. Sitten kai marmoritiskiltä kyselemään uutta ruuvia jos heillä irtotavarana tällaisia löytyy...

    Eli ei se nyt(kään) mennyt niinkuin stömsössa, että tässä pikku sunnuntaihommina lisäilen vähän öljyä järjestelmään....

    Edelleen neuvoja saa antaa, jospa tämä vielä tästä..

    Leave a comment:


  • MKJ
    replied
    Apua öljyn lisäämiseen!

    No niin, auto on pihalla ja peräluukku auki ja hydraulipumppu olisi nyt jo näkyvillä. (Irroitin pumpun auton korista, mutta muuten se on vielä yhtämöykkyä.) Öljyn lisäys olisi paikallaan ja öljykin on hankittu, mutta täyttöruuvia en saa auki. Sikäli kun oikeaa ruuvia edes yritän aukaista. Tuon englannin kielisen ohjeen perusteellahan täyttöruuvi on tuo 4mm kuusiokolokantainen? Niitähän on yhteensä kolme samannäköistä siinä samalla puolella, mutta ilmeisesti tuo "keskimmäinen" olisi se täyttöreikä. Vai voiko täyttää noista kaikista? Mikään noista ei kylläkään yritäkkään aueta edes akkukoneella...

    Heittäkääpäs nyt jotain vinkkiä, samalla kun etsin parempaa räikkää tuohon vääntämiseen. Ongelma vain kun on noin pirun tiukassa, että kohta on koko kanta täysin pilalla ja ruuvi silti kiinni.

    Onko tuolla merkitystä, että kontti on auki koko ajan ja en ole irroittanut noita hydrauliputkia? Onko siellä siis koko ajan "paine", eli ei siksi aukea? En oikein ymmärrä kyllä miksi se tuohon kierteelliseen ruuviin vaikuttaisi...

    Eli samaa operaatiota tehneiltä vinkkejä otetaan vastaan. Tarkoitus oli saada tänän öljyt lisättyä, mutta saa nähdä aukeaako ruuvi tänään vai meneekö kanta vituiksi....

    Leave a comment:


  • Masatus
    replied
    Eikös siellä ole hydraulipumppu ja hydraulisylinterit. Oisko sieltä vaan päässyt öljy hupenemaan, tuossa ohjetta lisäämiseen. Pumppu sijaitsee kai kontin lattian alla vasemmassa takanurkassa. Oikeaa öljyä saa merkkihuollosta ja kai sinne joku Mobil aero HF tai HFA öljy käy, tai tuota öljyä ovat käyttäneet e38:ssa ja luulis saman öljyn käyvän e39:siin, mutta en ole varma onko kyse samanlaisista pumpuista. Fiksummat varmaan korjaa erheeni.

    Marmorilla tuo öljy taitaa tulla parin pumpun pultin ja tiivisteen kanssa ja hinta noin 50e

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Sähkötoiminen takaluukku ei toimi kunnolla?

    Möröt.

    Koitin haulla etsiä mutta en löytänyt suoranaista vastausta ongelmaani. Juttu on nimittäin niin että takaluukun nappiin ja ohjaamon nappiin tulee virta, ja luukun moottori lähtee molemmista nappuloista käyntiin mutta luukku ei avaudu eikä mene kiinni. Ilmeisesti sieltä on nyt jokin osa mennyt rikki tai on lähtenyt pois paikoiltaan. Joskus kun painaa napista ja hieman kädellä auttaa niin luukku saattaa pikkuhiljaa lähteä itse liikkumaan.

    Tämä luukun sähkömekanismi oli rikki jo autoa ostaessani, ei tosin ole sen koommin haitannut minua mutta ajattelin että mukavahan tuollainen hifistely varuste olis saada toimimaan

    Osaako joku suoralta kädeltä tietää mikä sieltä on mennyt rikki? Entä miten tuonne moottorihässäkkään pääsee käsiksi? Pitää vissiin purkaa kattoa sisäpuolelta :think Jos jollakulla olis laittaa mahdollisesta räjäytyskaaviosta kuvaa tai linkkiä niin olisin hyvin kiitollinen.

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Febi S6161?
    febi M6162 = Pentosin chf 7.1 = bmw 81229407549

    Tätä löytyi ainakin vuosi takaperin vielä motonetistä.

    Koivunenhan noita näyttäis tuovan maahan myös.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Rahu View Post
    Itse vaihdoin sinne bmw:n tarkoitetut chf öljyt mitä motonetistakin saa eikä ole vielä sellaisia pakkasia ollut että olisi hyytynyt. Kestänee siis paremmin pakkasta kuin atf:t.
    Febi S6161?

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Itse vaihdoin sinne bmw:n tarkoitetut chf öljyt mitä motonetistakin saa eikä ole vielä sellaisia pakkasia ollut että olisi hyytynyt. Kestänee siis paremmin pakkasta kuin atf:t.

    Leave a comment:


  • Mad_Mike
    replied
    Originally posted by R Power View Post
    Ei tule tuolla öljyllä pelaamaan vähänkään kovemmissa pakkasissa kunnolla. Marmorilta löytyy tuohon oikea öljy, mutta se on kohtuu arvokasta.
    Jäykäksihän se veti luukun toiminnan kun pakkanen meni yli -25C. Mitenhän pelaa jos laittaa esim. motonetistä jotku synteettiset öljyt? (Ei kiinnostais ostaa ylihintasta öljyä marmorilta ellei oo pakko ...)

    Leave a comment:


  • TeppoA
    replied
    Lisäilin tuohon omaan tänään Redlinen ATF:ää ja ilmasin systeemin. Kaksi kertaa sai täyttää öljykupin täyteen. Nyt näyttäisi toimivan ihan hyvin toistaiseksi.
    Kohta näkee, miten tuo Redline kestää pakkasta...

    Paljonko tuo BMW:n oma öljy maksaa?

    Leave a comment:


  • R Power
    replied
    Originally posted by Mad_Mike View Post
    Motox ATF Dextron III öljyä. Lisäämisen jälkeen toimi ihan ok muutaman kerran, mutta nyt taas pitää avittaa. En tosin oo tarkastanu mikä siellä on nyt öljyn määrä, pitänee huomenna tarkastaa kun pääsee lämpimään talliin ja vaihtaa samalla kissankusihiekat tasonsäädönkuivaimeen
    Ei tule tuolla öljyllä pelaamaan vähänkään kovemmissa pakkasissa kunnolla. Marmorilta löytyy tuohon oikea öljy, mutta se on kohtuu arvokasta.

    Leave a comment:


  • Mad_Mike
    replied
    Originally posted by R Power View Post
    Mitä öljyä lisäsit sinne? Käytitkö luukkua muutaman kerran auki & kiinni öljyn lisäämisen jälkeen ja tämän jälkeen tarkistit öljyn tason?
    Motox ATF Dextron III öljyä. Lisäämisen jälkeen toimi ihan ok muutaman kerran, mutta nyt taas pitää avittaa. En tosin oo tarkastanu mikä siellä on nyt öljyn määrä, pitänee huomenna tarkastaa kun pääsee lämpimään talliin ja vaihtaa samalla kissankusihiekat tasonsäädönkuivaimeen

    Leave a comment:


  • R Power
    replied
    Originally posted by Mad_Mike View Post
    Takaluukku avautuu ihan "normaalisti" kun hiukan kädellä avittaa alulle (öljyt on lisätty ja toimi hetken tuon puolesta oikein) , mutta kun painaa luukussa olevaa sulkunappia niin välillä pumppu vaan jurisee eikä mitään tapahdu. Eli saattaa joutua painamaan sulkunappia 2-4krt ennenkuin luukku alkaa sulkeutumaan. Tuo "ominaisuus" tullut esille nyt kun pakkaset alkanu kirimään.
    Eli onko kokemusta mistä tuo johtuu??
    Mitä öljyä lisäsit sinne? Käytitkö luukkua muutaman kerran auki & kiinni öljyn lisäämisen jälkeen ja tämän jälkeen tarkistit öljyn tason?

    Leave a comment:

Working...
X