Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 touring automaattinen takaluukku ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #46
    Originally posted by -Tapi View Post
    Nyt on pumput vaihdettu ja automatiikka toimii ekan kerran muutamaan vuoteen! olisi pitänyt tehdä tuo jo vuonna 2006 kun luukku alkoi oireileman ensimmäisen kerran.
    Olisiko vielä mahdollista saada parempaa kuvaa työkalusta strategisten mittojen kera?
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #47
      Originally posted by Clavurion View Post
      Olisiko vielä mahdollista saada parempaa kuvaa työkalusta strategisten mittojen kera?
      Ei kannata ottaa mallia tästä työkalusta Tein sen nimittäin ensin oikeanpuolen pumpulle ja kun olin sen vaihtanut, taivutin työkalun väkisin ruuvipenkissä sopivan putken avulla peilikuvaksi ja hitsasin uudelleen tukevammaksi.

      Tämä oli siis kertakäyttötyökalu (tosin sopii se nyt vasemmalle puolelle..).

      Oikea työkalu on TIS:n mukaan simppelimpi ja samalla monipuolisempi kuin tuo.
      ---

      Comment

      • O.K.
        Moderator
        • Nov 2003
        • 4854
        • Espoo

        #48
        Katselin nyt TIS:iä tarkemmin ja työkalu siis ilmeisesti seuraavanlainen:
        *pitkä varsi, jossa ihan päässä 3/4 putkea muutaman sentin matkalta. Tai siis juuri sen verran yli puoli kierrosta, että saa tukevasti painettua sivusta kaasujousen ympärille ja uutta laitettaessa saa hyvin sen ympäriltä pois, sisähalkaisija ~33mm)
        *kaasujousen saranakiinnityksen etäisyydellä on tappi, joka menee siitä kaasujousen/sarana kiinnityskohdan pultin reiästä läpi (myös viistosti, eli hiukan pultin reikää pienempi)
        *tapin ja päätyhomman etäisyys saadaan mitattua uudesta kaasujousesta, eli kun 3/4-putki on juuri kaasujousen leveän osan päässä, menee tappi tuohon pultin reikään.

        hydraulisen luukun tapauksessa irroitetaan tarvittaessa vasemmalla ensin ikkunan kaasujousi, sitten hydraulisylinteri saran puolesta ja työnnetään mahdollisimman paljon oikealle. Sitten työkalulla ote kaasujousen sisäpäästä ja sen jälkeen ulkopäästä (tappi korvaa pultin). Painaminen sisäpäästä alaspäin. Sitten saranapuolesta tappi irti, hiukan kaasujousta sisäänpäin ja sen jälkeen ulosveto. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Eli näin toimii tuolla työkalulla?

        Tosin Laakkosella ohjeaika alle 1h, joten siellä menisi alle 100eurolla, jos ei tuota saa itse väännettyä. Mutta täytyy ensin itse kokeilla, jospa tuon työkalun saisi helpolla tehtyä.
        Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
        Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
        E34 525i

        Comment

        • saulgoltz
          Bimmer Rookie
          • Aug 2010
          • 87
          • Mäntsälä

          #49
          e39 touring takaluukun avausjärjestelmästä...

          Missä mahtaisi vielä vika olla, kun öljyä kyllä laitettu säiliö täyteen, muttei silti jaksa aivan avata, pienestä on kiinni, vähän kun kädellä avittaa alkua, niin kyllä nousee ylös asti.... :think ?

          Comment

          • O.K.
            Moderator
            • Nov 2003
            • 4854
            • Espoo

            #50
            Originally posted by saulgoltz View Post
            Missä mahtaisi vielä vika olla, kun öljyä kyllä laitettu säiliö täyteen, muttei silti jaksa aivan avata, pienestä on kiinni, vähän kun kädellä avittaa alkua, niin kyllä nousee ylös asti.... :think ?
            Jos luukun kaasujouset on vaihdettu, niin epäilisin sisäistä vuotoa pumpussa tai sylinterissä. Itselläni sama vika, olen tyytynyt aina avittamaan hieman. En näe tuota varustetta uuden pumpun tai sylinterin hinnan arvoiseksi. Omassa autossani toiminta parani noiden pumppujen vaihdon jälkeen, mutta talvella ja/tai perä hiukan ylämäessä luukun aukaisu vaatii avitusta.

            Toki jos joku keksii jonkun halvemman korjauksen, niin olisihan tuo kiva saada toimimaan kunnolla kaikissa oloissa.
            Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
            Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
            E34 525i

            Comment

            • saulgoltz
              Bimmer Rookie
              • Aug 2010
              • 87
              • Mäntsälä

              #51
              Ai siel on sellasetkin........ Eiköhän vika piile juurikin noissa, koska jää oikeastaan aina siitä lähdöstä kiinni, pikkasen ku avittaa niin avot..... Mistä noita kaasujousia saa... (marmorilta?) Ja paljonkas kustantaa..? Vaihdossa näyttäs olevan askaretta...?




              Originally posted by O.K. View Post
              Jos luukun kaasujouset on vaihdettu, niin epäilisin sisäistä vuotoa pumpussa tai sylinterissä. Itselläni sama vika, olen tyytynyt aina avittamaan hieman. En näe tuota varustetta uuden pumpun tai sylinterin hinnan arvoiseksi. Omassa autossani toiminta parani noiden pumppujen vaihdon jälkeen, mutta talvella ja/tai perä hiukan ylämäessä luukun aukaisu vaatii avitusta.

              Toki jos joku keksii jonkun halvemman korjauksen, niin olisihan tuo kiva saada toimimaan kunnolla kaikissa oloissa.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #52
                Niin siis kaasujousien vaihdolla luukku toimi autonomisesti jopa muutaman viikon tai maksimissaan kuukauden Nykyään pitää taas kädellä avittaa (ei pelkästää pakkasella vaan myöskin lämpimässä). Ihan on laadultaan uudempien Baijerilaisten luokkaa
                ---

                Comment

                • esorvist
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2003
                  • 133
                  • Oulu

                  #53
                  Originally posted by -Tapi View Post
                  Niin siis kaasujousien vaihdolla luukku toimi autonomisesti jopa muutaman viikon tai maksimissaan kuukauden Nykyään pitää taas kädellä avittaa (ei pelkästää pakkasella vaan myöskin lämpimässä). Ihan on laadultaan uudempien Baijerilaisten luokkaa
                  No jokuhan se tappaa nuo uudet pumput. Eihän tässä vaan olisi kyse alkavasta saranoiden jumituksesta? Tätä ongelmaa on havaittu ainakin manuaali versiossa ja saranarakenne on sama automaatti versiossakin.

                  -Espen-

                  Comment

                  • TKGL
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2009
                    • 260
                    • Tampere

                    #54
                    Originally posted by esorvist View Post
                    No jokuhan se tappaa nuo uudet pumput. Eihän tässä vaan olisi kyse alkavasta saranoiden jumituksesta? Tätä ongelmaa on havaittu ainakin manuaali versiossa ja saranarakenne on sama automaatti versiossakin.

                    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=38845
                    Valaiseppa tyhmää ja kerro miten jäykät saranat rikkoisivat kaasujouset. Oma mielikuvitus ei riitä.

                    Itsellä luukun hydraulinen avaus toimii kesällä hyvin. Joskus saattaa alamäessä jäädä aukeamatta.

                    Talvella ei aukea hydraulisesti käytännössä koskaan. Pienellä avulla nousee nätisti. Olen melko varma, että vika on noissa kaasujousissa. Ei ole vaan jaksanu vaihtaa.

                    Mites muilla sen luukun sulkemisen kanssa? Mulla ainakin lävähtää vähän turhankin reippaasti kiinni napista painamalla. Ei ainkaan ole mikään "soft closing". Vaikuttaakohan noiden kaasujousten vaihtaminen myös tuohon sulkeutumisen pehmeyteen?

                    Comment

                    • Rahu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 6464
                      • Tuusula

                      #55
                      Jäykät saranat ei varmastikaan riko kaasujousia mutta vaikuttaa erittäin paljon hydrauliikan toimivuuteen/toimimattomuuteen. Hydraulisella takaluukulla varustetuissa autoissa kun ei juuri huomaa että saranat on jäykät kun sitä ei itse juuri availe kun korkeintaan avittaa sen alun niin loppuhan jaksaakin nousta sitten itsekseen kun taas manuaalisessa sen huomaa helpommin.

                      Saranat tosiaan kannattaa rasvata/herkistellä mutta se ei ole kovin helppoa saranoiden paikalla ollessa, pöydällä se onnistuu helpostikin mutta niiden purku on taas aikamoinen savotta.
                      BMW Service
                      P.o4oo925441
                      [email protected]
                      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #56
                        Jep, tuo saranoiden rasvaus olisi varmaan paras tehdä itselläkin mutta homman suuruus harmittaa. Toisaalta kaasujousia vaihtaessani toisen pumpun irtiollessa sain luukun herkästi päähäni eli melko liukkaalta saranat vaikuttivat.
                        ---

                        Comment

                        • esorvist
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2003
                          • 133
                          • Oulu

                          #57
                          Originally posted by TKGL View Post
                          Valaiseppa tyhmää ja kerro miten jäykät saranat rikkoisivat kaasujouset. Oma mielikuvitus ei riitä.

                          No okei, "tappaa pumput" oli ehkä karrikoidusti sanottu. Tarkoitin että saranat jos jumissa niin äkkiä se terävin puhti pumpuistakin lähtee. Tapin tapauksessa on pakko olla jotain vikaa saranoissa jos toiminta aluksi ok mutta kuoleentuu muutamassa viikossa.

                          Siinä olen myös Rahun kanssa eri mieltä että herkistely kannattaisi. Ihan vaan sen takia että rasvaa voi saada saranaan kunnolla vain jos purkaa sen pois ja saranat on oma homma purkaa. Sen purku homman jos tekee niin kannattaa olla uudet tilalle kasattaessa, ei ne maksa kun jotain 70e / kpl genuinepartsilla. Itsekin, kokeilu mielessä rempan jälkeen yritin herkistellä vanhaa jo jumimisen takia pilalle vääntyneitä saranoita mutta parin päivän Rost Off/ CRC liotuksella ei muuttunut juuri miksikään.
                          Last edited by esorvist; 09-11-2010, 21:55. Reason: Typing errors
                          -Espen-

                          Comment

                          • Mad_Mike
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 177
                            • Oulun seutu

                            #58
                            Takaluukku avautuu ihan "normaalisti" kun hiukan kädellä avittaa alulle (öljyt on lisätty ja toimi hetken tuon puolesta oikein) , mutta kun painaa luukussa olevaa sulkunappia niin välillä pumppu vaan jurisee eikä mitään tapahdu. Eli saattaa joutua painamaan sulkunappia 2-4krt ennenkuin luukku alkaa sulkeutumaan. Tuo "ominaisuus" tullut esille nyt kun pakkaset alkanu kirimään.
                            Eli onko kokemusta mistä tuo johtuu??
                            530XD LCI M-Sport

                            ex E39 530iA M-Sport
                            ex E39 530dAT

                            Comment

                            • R Power
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2006
                              • 163

                              #59
                              Originally posted by Mad_Mike View Post
                              Takaluukku avautuu ihan "normaalisti" kun hiukan kädellä avittaa alulle (öljyt on lisätty ja toimi hetken tuon puolesta oikein) , mutta kun painaa luukussa olevaa sulkunappia niin välillä pumppu vaan jurisee eikä mitään tapahdu. Eli saattaa joutua painamaan sulkunappia 2-4krt ennenkuin luukku alkaa sulkeutumaan. Tuo "ominaisuus" tullut esille nyt kun pakkaset alkanu kirimään.
                              Eli onko kokemusta mistä tuo johtuu??
                              Mitä öljyä lisäsit sinne? Käytitkö luukkua muutaman kerran auki & kiinni öljyn lisäämisen jälkeen ja tämän jälkeen tarkistit öljyn tason?
                              Ahneella on aina enemmän!

                              Comment

                              • Mad_Mike
                                BTCF Member
                                • Apr 2009
                                • 177
                                • Oulun seutu

                                #60
                                Originally posted by R Power View Post
                                Mitä öljyä lisäsit sinne? Käytitkö luukkua muutaman kerran auki & kiinni öljyn lisäämisen jälkeen ja tämän jälkeen tarkistit öljyn tason?
                                Motox ATF Dextron III öljyä. Lisäämisen jälkeen toimi ihan ok muutaman kerran, mutta nyt taas pitää avittaa. En tosin oo tarkastanu mikä siellä on nyt öljyn määrä, pitänee huomenna tarkastaa kun pääsee lämpimään talliin ja vaihtaa samalla kissankusihiekat tasonsäädönkuivaimeen
                                530XD LCI M-Sport

                                ex E39 530iA M-Sport
                                ex E39 530dAT

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎