Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i jäähdytysnestettä katoaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LowFlyer
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 95
    • Lappeenranta

    E39 523i jäähdytysnestettä katoaa

    Elikkä auto on 523i M52B25 eli singlevanos koneella, 2/98 ja ajettu 130tkm. Hävittää jäähdytysnestettä suunnilleen sillain että 1500km aikana menee siihen mitta-asteikoin alarajaan, että suunnilleen jonkun vähän alle puoli litraa saa lisätä tuommoisella ajalla... Tarkistan nesteet sillain kun kone on täysin kylmä ja täytän siihen ylärajaan asti.

    Autoon on vaihdettu uusi vesipumppu ja termostaatti 10tkm sitten ja ennen noiden vaihtoakin vei nesteitä suunnilleen saman verran. Lämmöt ei ole koskaan noussut yli sen normi puolenvälin ja kone käy kyllä muutenkin todella hyvin ja tehot tuntuu olevan tallella. Ei kyllä näytä mistään vuotavankaan nesteitä...

    Eli onko tässä nyt syytä huoleen, kun ei kerta tuon enempää nesteitä vie? Mikä on normaalia jäähdytysnesteen häviämistä? Mites tuo paisuntasäiliön korkki voisko sillä olla jotain tekemistä asian kanssa kun saattaa olla autossa vielä alkuperäinen?
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    #2
    Termostaatin yhteydessä vaihdettiinko myös termosaatin kotelo?
    Jos susta tuntuu että toi paisarin korkki on alkuperäinen suosittelen sen vaihtoa.
    Aiheuttaa ongelmaa jos se on hajalla. Maksaa n. 20€.
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • Soiled
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3216
      • Mystinen Kuopio

      #3
      Originally posted by LowFlyer View Post
      Elikkä auto on 523i M52B25 eli singlevanos koneella, 2/98 ja ajettu 130tkm. Hävittää jäähdytysnestettä suunnilleen sillain että 1500km aikana menee siihen mitta-asteikoin alarajaan, että suunnilleen jonkun vähän alle puoli litraa saa lisätä tuommoisella ajalla... Tarkistan nesteet sillain kun kone on täysin kylmä ja täytän siihen ylärajaan asti.

      Autoon on vaihdettu uusi vesipumppu ja termostaatti 10tkm sitten ja ennen noiden vaihtoakin vei nesteitä suunnilleen saman verran. Lämmöt ei ole koskaan noussut yli sen normi puolenvälin ja kone käy kyllä muutenkin todella hyvin ja tehot tuntuu olevan tallella. Ei kyllä näytä mistään vuotavankaan nesteitä...

      Eli onko tässä nyt syytä huoleen, kun ei kerta tuon enempää nesteitä vie? Mikä on normaalia jäähdytysnesteen häviämistä? Mites tuo paisuntasäiliön korkki voisko sillä olla jotain tekemistä asian kanssa kun saattaa olla autossa vielä alkuperäinen?
      Nestettähän auton pitäisi viedä minimaalisesti. Yleisesti niitä ei lisätä vaan ne vaihdetaan, kun tarpeeksi monta 10tkm on ajettu eli tuo 1500km välein lisääminen on aika kovaa kulutusta.
      Omassa 328 cäbissä katosi myös nestettä reilumman oloisesti ja ensin vaihdoin muovisentermarikotelon, mutta sillä ei kuitenkaan tuo vuoto loppunut. Loppujen lopuksi vuoto löytyi vesipumpusta joka vuoti omituisesti "vesimarkasta" ei akselin välistä eikä tiivisteistä, mutta autosta jäi kuitenkin pieni lammikko seisonan jälkeen maahan.
      Kannattaa katella onko esim. syylärissä tai tuossa paisarin lähettyvillä kuivunutta jäähdytysnestettä (menee yleisesti valkoiseksi). Puhdistat vähän paikkoja ja katsot jos johonkin kohti kertyy tuota likaa.
      Pahimmassa tapauksessa kansi on halki ja vuotaa siitä ja tulee valkoisena usvana pakokaasun mukana jos ei öljyihin sekoitu.
      Mystinen.Fi @ FB
      IG @tarmohanninen
      http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
      Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
      Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
      Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

      Comment

      • LowFlyer
        Bimmer Rookie
        • Nov 2004
        • 95
        • Lappeenranta

        #4
        Kiitoksia vaan vastauksista

        Ja termostaatin vaihdon yhteydessä ei vaihdettu koteloa, kun pajalla sanoivat että eipä tuota tarvitse vaihtaa kun näyttää olevan ehjä...Eli onko tuo kotelo sitten potentiaalinen vuotokohta jos nyt sitten sattuisikin olemaan hajalla?

        Tuon paisarin korkin voisi tässä seuraavaksi vaihtaa ja vissiin kannattaa ihan BMW:ltä hakea niin saa semmoisen joka pitää paineet sellaisena kuin kuuluukin, vai kuinka?

        Täytyy tässä nyt tarkkailla, että mitenkä tota nestettä häviää ja tosiaan kattella niitä vuotokohtia jos sattuisi sittenkin löytymään.

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 924
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          Katopa ettei vuoda siitä paisuntasäiliön alareunan tiivisteestä(jos säiliö integroitu syylärin päätyyn). Veljellä vuosi ja nestettä hävisi juurik ko. tavalla. Eikä jättänyt vesilätäkköjä, oli vain hieman kostea siitä paisuntasäiliön alareunasta.
          Korjauksena uusi o-rengas säiliön alapäätyyn. (Sen säiliön voi siis purkaa irti siitä syyläristä)
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • Jefferson
            Bimmer Rookie
            • Jul 2008
            • 43
            • Kerava

            #6
            Onkos autossasi webasto? Itellä ainakin oli webastolle menevässä letkussa nuppineulanpään kokoinen reikä ja hävitti siitä mysteerisesti kuukausien ajan nestettä, vikaa haettiin ja ei löytynyt millään. Sitten kerran se reikä repes isommaksi kun ajoin kunnolla lämpöseks ja vuodon saattoi nähdä silmillä. Ei muutaku uutta letkua ja nestehävikki poistui. =)
            Itse kerkesin jo miettiä kaikkein pahimmat vaihtoehdot läpi ja tämä oli sitten kerrankin edullinen korjaus...
            Eli käyppä ne letkut läpi huolella niin uskon että vika löytyy sieltä...
            Ex. E36 328iA Touring -96
            Ex. E39 540iA Touring -99
            Ex. E87 116i -07
            Ex. E61 520D Lci -07
            Ex. E39 528iA Individual M-sport -01
            F11 520d Touring -11

            Comment

            • Max
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 994
              • Kotona

              #7
              Tuossa tosiaan on monia paikkoja mitkä voi olla hajalla, josta neste pääsee vuotamaan. Koitappa etsiä se paikka mistä vuotaa, kuten muutkin neuvoivat! Edellisessä autossani oli samanlaista ongelmaa ja tuntui et koko jäähdytysjärjestelmän joutui uusimaan...

              Vuotopaikkoja omassani oli
              • Lohkolta vesikellolle tuleva kumiputki oli halki klemmarin vierestä vesikellon päästä. Uusi putki ja klemmari korjasi asian.
              • Termostaatin kotelo oli halki ilmausruuvin kohdalta ja vuosi siitä. Uusi korjasi tilanteen tästä kohdasta.
              • Syyläri vuosi paisuntasäiliön alareunasta. Vaihdoin uuden säiliön ja tiivisteen. Tämä auttoi n. kuukauden ajaksi.
              • Syyläri vuosi uudelleen paisuntasäiliön alareunasta. Syyläri vaihtoon ja loppui vuotaminen... Samalla vaihdettiin myös paisuntasäiliön korkki, joka auttoi siihen et järjestelmässä alkoi pysyä paineet...

              Comment

              • LowFlyer
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 95
                • Lappeenranta

                #8
                Eipä ole autossa webastoa niin eipä voi nesteiden häviäminen siihenkään liittyä...

                Vielä semmoinen kysymys, että jos todellakin löytyisi se vika kannesta (kansipahvi) niin eikö sen nyt huomaisi jo ihan koneen käynnistäkin jos vika on siellä? Meinaan vaan kun kone käy kuin sveitsiläinen kello niin tuon puolesta itse uskoisin, että vuoto jossain kohtaa letkuissa tms. olisi todennäköisempää...

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #9
                  Originally posted by LowFlyer View Post
                  Eipä ole autossa webastoa niin eipä voi nesteiden häviäminen siihenkään liittyä...

                  Vielä semmoinen kysymys, että jos todellakin löytyisi se vika kannesta (kansipahvi) niin eikö sen nyt huomaisi jo ihan koneen käynnistäkin jos vika on siellä? Meinaan vaan kun kone käy kuin sveitsiläinen kello niin tuon puolesta itse uskoisin, että vuoto jossain kohtaa letkuissa tms. olisi todennäköisempää...
                  Kyllä se voi käydä nätisti vaikka pahvi vuotaisikin. Käy tarkistuttaa onko pakojäänteitä jäähdytysnesteessä, sillä se selviää. Onkos muuten e39:llä ollut tapana piseksiä lämppärin kennolta (O-rengas) jalkotilaan kuten e36:lla?
                  ...

                  Comment

                  • mikron
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 2171
                    • Himas

                    #10
                    Originally posted by reddewil View Post
                    Kyllä se voi käydä nätisti vaikka pahvi vuotaisikin. Käy tarkistuttaa onko pakojäänteitä jäähdytysnesteessä, sillä se selviää. Onkos muuten e39:llä ollut tapana piseksiä lämppärin kennolta (O-rengas) jalkotilaan kuten e36:lla?
                    Itellä kusi jalkatilaan e39 kun raitisilmakotelon sadevesireijät oli tukossa, vesi valui kuskin puolella raitisilmakotelon alle, jossa sijaitsee jarrunestesäiliö.

                    Sieltä oli vedenpoisto tukossa (on tosi pieni poistoreikä) ja vesi noussut ja valunut rintapellissä olevasta reijästä (jarrutehostajahässäkän joku sisäänmeno) kuskin jalkatilaan.
                    F11 530dA xDrive M-sport -13
                    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                    Ex: E38 740iA -98
                    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                    Ex: E39 523i -96
                    Ex: E34 520i -89

                    Comment

                    • Gonzalez
                      BTCF Member
                      • Jun 2003
                      • 2632
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by mikron View Post
                      Itellä kusi jalkatilaan e39 kun raitisilmakotelon sadevesireijät oli tukossa, vesi valui kuskin puolella raitisilmakotelon alle, jossa sijaitsee jarrunestesäiliö.

                      Sieltä oli vedenpoisto tukossa (on tosi pieni poistoreikä) ja vesi noussut ja valunut rintapellissä olevasta reijästä (jarrutehostajahässäkän joku sisäänmeno) kuskin jalkatilaan.
                      Tässä yo. tekstissä taas ei ole kyse jäähdytysnesteen katoamisesta...


                      Oma veikkaus lähtee syylärin kyljessä olevan paisuntasäiliön alapäässä olevan "kohon" tiivisteelle. Koho irroitetaan alakautta, on kiinni isolla muovimutterilla siellä säiliön pohjassa. Helppo kurkata kun raottaa pohjapanssaria ,tai saattaa huomata panssarin päältäkin kun pellin alle kurkkii. Säiliön kyljessä on myös niin E39 kuin E46-korisissakin ollut hiushalkeamia ja tuon säiliön saa vaihdettua erikseen.
                      En usko vesipumppuun/termarikoteloon mikäli oireet on olleet jo myös ennen niiden vaihtoa, saati sitten kansivikaan, sen verran paljon on muita mahdollisuuksia näissä...
                      530d GT F07 2010
                      325i E30 Cabriolet 1987

                      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                      Comment

                      • okko
                        BTCF Honorary Member
                        • Apr 2005
                        • 1765
                        • Honkajoki

                        #12
                        kokeile olla lisäämättä. Itellä pysyy liemet siellä paisarin pohjalla, enkä ole asialla päätäni vaivannut. Jos lisään viivalle n.0,5l, niin laskee pinta sinne alas aika pian.
                        When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                        Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                        Comment

                        • turomu
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 310
                          • Kuusamo

                          #13
                          sama vika rahikaisella ja vaikuttais kannentiiviste/kansivialta.

                          Valkoista töhnää löytyi öljykorkista ja -tikusta. Tutkimiseen oli syynä lämpöjen pysyminen alhaalla, eli lämmöt eivät nousseet maantiellä juurikaan sinisen yläpuolelle. Ennen olivat aina puolessavälissä. Nestettä jouduin aikaisemmin lisämään hieman.

                          Onko nyt mitään muuta vaihtoehtoa kuin tiiviste/kansi, voiko sekoittaa muuta kautta.?
                          X3 30d M-sport
                          exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7432
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by okko View Post
                            kokeile olla lisäämättä. Itellä pysyy liemet siellä paisarin pohjalla, enkä ole asialla päätäni vaivannut.
                            Sama mulla. Ei tullut koskaan katottua paljonko nesteitä oli vesipumppurempan jäljiltä alunperin, mutta nyt myöhemmin mitä oon kattonu niin aina on juuri sen verran vähän että se koho kyllä kelluu, mutta melkein niin alhaalla kuin se nyt kellua voi. En ole lisännyt eikä tunnu vähenevänkään.

                            Originally posted by turomu View Post
                            Valkoista töhnää löytyi öljykorkista ja -tikusta.
                            Valkosesta ei kokemusta, mutta vaalean sinapin väristä kyllä on ollut talvella mullakin ilman kansivikaa.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • turomu
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 310
                              • Kuusamo

                              #15
                              ymmärtääkseni, jos töhnää öljyn seasta löytyy, pääse jäähdytysnestettä öljyn sekaan. Kysymys olikin, onko kannentiiviste tai halkeama kannessa tai lohkossa ainoa mahdollisuus?

                              eikä ajaminen tälläisillä öljyillä tunnu kovinkaan viisaalta koneen kannalta. Omani on tänää siirretty hinausautolla korjaamolle, mutta purkamista ei vielä ole aloitettu...
                              Last edited by turomu; 15-12-2008, 23:26.
                              X3 30d M-sport
                              exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎