Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525 TDSA 1996 - Vaihdelaatikko oireilee satunnaisesti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #31
    Originally posted by BlackZ View Post
    Onko tuolle jokin järkisyy miksei kärsisi käyttää "kuivana", eihän se toki ihan kuivaksi asti ehtis koska pinnat kuitenkin öljyiset? Kun monesti uudet/rempatut laatikothan ovat tyhjiä ja nekin täytetään niin että öljyt lootaan ja kone käyntiin -> turbaani imasee öljyt itseensä ja sitten vaan täytetään niin kauan että loota on täynnä. Eli ihan vaan tässä mielenkiinnosta että mitä pahaa se tekisi millekään vaikka hetken turbiini pyöriskin ilman öljyjä? Haluaisin vain kuulla perustelut mitä voi rikkoa, ilmeisesti joku riski on olemassa kerran kukaan ei tunnu tekevän öljynvaihtoa niin että antaa turbiinin tyhjätä itse itsensä.. :think
    Miksi pitää kuivana käyttää jos homman voi tehdä huuhtelumenetelmällä turvallisesti? 530dA laatikon öljynvaihto-ohjeet (samalla periaatteella teet) -> http://www.btcf.fi/forum/showthread....08#post1031108
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • BlackZ
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 83

      #32
      Originally posted by Thuppu View Post
      Miksi pitää kuivana käyttää jos homman voi tehdä huuhtelumenetelmällä turvallisesti? 530dA laatikon öljynvaihto-ohjeet (samalla periaatteella teet) -> http://www.btcf.fi/forum/showthread....08#post1031108
      Juu tiedän että noin se menee turvallisesti mutta tossa on sekin puoli että osaksi öljyt sekoittuu vanhoihin väistämättä jollei lotraa useampaa litraa ylimäärästä turbiinin läpi. Toki jää sinne aina vaikka miten tekis niin entistä öljyä.

      Siksi just kysyn että olisi kiva tietää onko se oikeasti vaarallista millekään osalle jos ei annakaan uutta öljyä sinne vaan käyttää autoa sen verran käynnissä että turbiini tyhjää itse itsensä vanhoista öljyistä. Meneehän lauhduttimen letkujakin poikki jolloin monesti lootat tulee melko tyhjäksi eikä silti mitään välttämättä vaurioidu. Olishan se helpompi tapa ja todennäköisesti tulisi paremmin tyhjäksi vanhoista öljyistä. Onko kenelläkään faktaa siitä mitä tapahtuu tai voi tapahtua jos noin tekisi? :think

      Mä varmaan teen nyt vaan niin että näppään vielä öljypohjan pois ja irrotan suodattimen ja laitan uuden tilalle. Vaihtuu sen minkä vaihtuu, ajan vaikka päivän ja vaihdan pelkät öljyt vielä toiseen kertaan. Kaippa siellä sitten on suurin osa öljyistä uutta tavaraa.
      Dodge Charger R/T 440cid 1969
      Mercedes Benz SL500 1993
      Yamaha YZ 250cc 2T 1989

      There is no substitute for cubic inches!!!

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #33
        Osta se Petro-Canadan 20L pönikkä niin on varaa hiukan lotrata ylimääräistä. N. 80e jäi hinnaksi kuluineen muistaakseni.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • BlackZ
          Bimmer Rookie
          • May 2006
          • 83

          #34
          Huomena pitäs laittaa uudet öljyt sisään ja testata lootan toimivuus. Täällä Oulussa Wetterillä maksaa lootan öljysuodatin 32 euroa, öljypohjan tiiviste 11 euroa ja moottorin öljynsuodatin 25 euroa. Aika tyyriitä... Tuon moottoriöljysuodattimen mahtaa löytää kyllä tarvikkeenakin.

          Mutta asiaan, mietin tuota lootan täyttöä, osa vissiin täyttää ton tyhjennyspropun kautta. Mutta eikös tuon voi täyttää ihan yhtä hyvin moottorin ollessa käynnissä myös tuon tarkistusropun kautta? Mulla on sellanen pilipali sähkönen öljynvaihdin niin sillä varmaankin onnistuu siirtää öljyt laatikkoon ja siinä on ohut ja taipuisa se muoviputki niin sen pään sais nätisti laitettua tarkistuspropun yläosasta lootan sisään :think
          Dodge Charger R/T 440cid 1969
          Mercedes Benz SL500 1993
          Yamaha YZ 250cc 2T 1989

          There is no substitute for cubic inches!!!

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #35
            Originally posted by BlackZ View Post

            Mutta asiaan, mietin tuota lootan täyttöä, osa vissiin täyttää ton tyhjennyspropun kautta. Mutta eikös tuon voi täyttää ihan yhtä hyvin moottorin ollessa käynnissä myös tuon tarkistusropun kautta? Mulla on sellanen pilipali sähkönen öljynvaihdin niin sillä varmaankin onnistuu siirtää öljyt laatikkoon ja siinä on ohut ja taipuisa se muoviputki niin sen pään sais nätisti laitettua tarkistuspropun yläosasta lootan sisään :think

            Laatikko täytetään siitä isosta tarkistusropusta. Pikku ropusta et saa mitään sisään kun tulee heti silmille kun siinä ei ole kaulusta. Eka öljyä niin paljon kuin menee, sitten kone käyntiin ja loppu täyttö.

            Comment

            • BlackZ
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 83

              #36
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Laatikko täytetään siitä isosta tarkistusropusta. Pikku ropusta et saa mitään sisään kun tulee heti silmille kun siinä ei ole kaulusta. Eka öljyä niin paljon kuin menee, sitten kone käyntiin ja loppu täyttö.
              Jep, niin ajattelinkin että on järkevintä. Luin vaan jostakin jutusta että joku oli täyttänu tuon tyhjennyspropunki kautta..

              Ja suuret kiitokset muutenkin kaikille jotka on antanu hyviä neuvoja! Huomena kuulette tuleeko tästä vielä kalu vai menikö vituiksi koko laatikko.
              Dodge Charger R/T 440cid 1969
              Mercedes Benz SL500 1993
              Yamaha YZ 250cc 2T 1989

              There is no substitute for cubic inches!!!

              Comment

              • BlackZ
                Bimmer Rookie
                • May 2006
                • 83

                #37
                Help!

                Niinpä niin, kävin ostaa suodattimet ja tiivisteet jne., MUTTA, eipä niitä öljyjä niin helposti löydykään!

                Eihän Esson öljyjä löydä enää mistään ainakaan Oulusta, ku koko Essoa oo enää edes olemassa. Milläs muilla valmistajilla on tuota Esson LT71141-luokituksen öljyjä??

                Ja onko aivan sama mitä Dexron III öljyä käyttää jos vaihdanki ne sellasiin? Tuolla yhessä putiikissa olis ollu Teboilin olikohan se Fluid E öljyä 20 litran astiassa 69,90€ ja se oli Dexron III öljyä. Voipiko sitä käyttää vai onko siinä jotaki aliluokituksia että kaikki Dexron III öljyt ei ole käyttökelpoisia bemun lootassa? Mieluiten ostasin tuota ku kerran se oli aika sopivan hintaista ja ei tartte enää lähteä kiertelee kaikkia Oulun liikkeitä.

                Niin ja muistin virkistämiseksi niin se loota oli vihreä kylttinen ZF 5HP-18...

                Tulee tässä jo kiire ku auto pitäs aamusta saada liikenteeseen
                Dodge Charger R/T 440cid 1969
                Mercedes Benz SL500 1993
                Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                There is no substitute for cubic inches!!!

                Comment

                • Keke71
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2007
                  • 340
                  • Kiiminki

                  #38
                  Esson LT71141 öljyä saa wetteriltä, n,21€ litra.
                  E39 540iA Touring

                  Comment

                  • BlackZ
                    Bimmer Rookie
                    • May 2006
                    • 83

                    #39
                    Originally posted by Keke71 View Post
                    Esson LT71141 öljyä saa wetteriltä, n,21€ litra.
                    Sen verran sain selvitettyä että A1 Autoväristä saa Valvolinen ATF:ää joka täyttää BMW LT71141 vaatimukset, maksaa 12,90€/1l

                    Mutta silti kiinnostaa tietää sopiiko esim. tuo Teboil ATF Fluid E (Dexron III) joka tosiaan olis 20l pönikässä vain 69,90€?
                    Dodge Charger R/T 440cid 1969
                    Mercedes Benz SL500 1993
                    Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                    There is no substitute for cubic inches!!!

                    Comment

                    • ockelbo4500
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 923
                      • Sotkamo--Oulu

                      #40
                      Löysin mielenkiinnosta selatessani tommosen postin asiasta
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=76991 . Tuossa mainitaan että vain samaa saisi sotkea sinne sekaan. Jos ois täysin puhdas loota kävis muutkin.
                      BMW E84 X1 18dXdrive -14

                      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                      Ex, E46 320 d Touring -01
                      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Originally posted by BlackZ View Post
                        Sen verran sain selvitettyä että A1 Autoväristä saa Valvolinen ATF:ää joka täyttää BMW LT71141 vaatimukset, maksaa 12,90€/1l
                        Melkein samalla hinnalla/halvemmalla saa aitoa Esson LT71141 öljyäkin.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • BlackZ
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 83

                          #42
                          Joo tiedän että tilaamalla saisi just sitä oikeaa öljyä, mutta kun auto pitäs saada huomena ajoon joten tilaus ei enää auta

                          Kai tuonne nyt voi kuitenki sitä Valvolinen 71141 öljyä laittaa?? Jos se kerran täyttää tuon vaatimuksen niin ei kai tule ongelmaa jos vaikka siellä oliskin tällä hetkellä sitä Esson 71141 öljyä?? :think

                          Sitte eksyin googletuksen kautta olikohan se Peugeotin vai Citroenin sivuille, olipa kumpi hyvänsä niin joku oli kirjottanu että niiden huollosta saa sitä Esson 71141 öljyä reilulla kympillä litra..

                          Mutta kai tuonne oikeesti pitäs pystyä laittaa sitä Valvolinen 71141:stä? Vai mitä työ ootta mieltä?? :think

                          edit: Kun katsokaapa tästä: http://www.valvoline.fi/automaatti_v...o_maxlife.html eli tuokin on täyssynteettinen saman 71141 luokituksen täyttävä kuin Esson 71141, kai tuota ny voi turvallisin mielin laittaa lootaan? Vaikka saattaakin olla erinväristä mutta väri nyt ei toimintaan vaikuta...
                          Last edited by BlackZ; 26-09-2008, 21:24.
                          Dodge Charger R/T 440cid 1969
                          Mercedes Benz SL500 1993
                          Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                          There is no substitute for cubic inches!!!

                          Comment

                          • BlackZ
                            Bimmer Rookie
                            • May 2006
                            • 83

                            #43
                            No voi käyttää tuota Valvolinea tai ei, niin sellaset mä nyt sinne sitte laitoin! Eli nuo Valvolinen Maxi lifet vai mitkä ne oli, kuitenki punaset öljyt missä BMW LT-71141 hyväksyntä.

                            Kaikenkaikkiaan öljyjä tuli pihalle ilman huuhtelua tai kikkailua joku noin 3-4 litraa, uutta öljyä täyttäessä sinne meni reilu 7 litraa!!!

                            Ja hieman lannisti se, että öljypohjan magneeteissa oli kyllä metallitöhnää... Mutta putsasin magneetit ja öljypohjan, laitoin uuden tiivisteen ja vaihdoin suodattimen. Sitte öljypohja paikalleen ja laitoin tarkistusreiän kautta uutta ölppää sinne, alkuun meni joku vajaa 4 litraa. Oli muuten kätevä laittaa sellasella KINGIN öljynvaihtimella nuo uudet öljyt lootaan Sitte auto käyntiin, veksalisin vaihteita läpi, lisäsin öljyä reilu pari litraa ja alko valumaan yli, tarkistusroppu kiinni ja autoon vekslaamaan taas vaihteita. Uusi tarkistus (tässä vaiheessa öljypohja tuntui jo lämpimältä kädelle) ja vielä sai melkeen litran sinne laittaa. Sitte tarkistusroppu kiinni, auto sammuksiin, hetken päästä uudelleen käyntiin ja vaihteiden vekslausta ja tarkistusroppu auki ja nyt sieltä valu öljy -> homma valmis!

                            Testilenkillä vaihteisto vaihtoi vaihteita kuin unelma, ei töksäytelly, ei luistanu, ei kadonnu vaihteet moottorijarrutuksen jälkeen eli toimi just niinku pitää (*koputtaa puuta*)!

                            Nyt tietenki huolettaa että onko siltiki ehtiny tehä tuhoa ja muutaman viikon ajelun jälkeen se tulee tiensä päähän. Ei auta ku toivoa että ei oo menny rikki! Ihan saletisti tuollanen vähillä öljyillä ajelu on kuitenki kuluttanu laatikkoa normia enempi, mutta tuohan oli alle 100tkm sisään vaihdettu, joten jospa sillä olis kilsoja vielä edessä! :think

                            Eli aivan loistava homma jos tää ei oo unta Nyt kädet ristissä sitte olla joka ilta että kestää tuo laatikko jatkossakin

                            Edit: Niin ja otin sen etummaisenkin pohjapanssarin pois, ei siellä öljyä ollu tippaakaan eikä tuo pudota maahan tai mitään, eli luultavasti ei vuoda öljyä edes sieltä lauhduttimelta. Varmaan viimesessä öljyvaihdossa (vissiin keväällä vaihdettu) joku taliaivo tehny väärin ton öljynpinnan tarkistuksen...
                            Last edited by BlackZ; 27-09-2008, 14:45.
                            Dodge Charger R/T 440cid 1969
                            Mercedes Benz SL500 1993
                            Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                            There is no substitute for cubic inches!!!

                            Comment

                            • kuukankorpi
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2004
                              • 634

                              #44
                              Hienoa että homma tuli kuntoon.Itsekin aion vaihtaa öljyt omaan lootaan kun öljypytty saapuu näille nurkille.Itselle kylläkin tilasin pitkän mietiskelyn jälkeen sitä nimenomaista Esson ölppää 20litran pänikän.No jääpähän sitä sitten vielä seuraavaankin bemariin vaihdettavaksi vaikka vaihtais kahteen kertaan.Tai sitten laitetaan loput myyntiin omakustannehintaan.Ps. Kai meinaat vaihtaa vielä kohtapuoleen ne öljyt vielä toiseen kertaan?Ei sillä että olisin omia öljyjä kauppaamassa kun kerran Valvolinet olet sisään laittanut,vaan että saat vaihtuun sitä oljyä enemmän.

                              Comment

                              • BlackZ
                                Bimmer Rookie
                                • May 2006
                                • 83

                                #45
                                Originally posted by kuukankorpi View Post
                                Hienoa että homma tuli kuntoon.Itsekin aion vaihtaa öljyt omaan lootaan kun öljypytty saapuu näille nurkille.Itselle kylläkin tilasin pitkän mietiskelyn jälkeen sitä nimenomaista Esson ölppää 20litran pänikän.No jääpähän sitä sitten vielä seuraavaankin bemariin vaihdettavaksi vaikka vaihtais kahteen kertaan.Tai sitten laitetaan loput myyntiin omakustannehintaan.Ps. Kai meinaat vaihtaa vielä kohtapuoleen ne öljyt vielä toiseen kertaan?Ei sillä että olisin omia öljyjä kauppaamassa kun kerran Valvolinet olet sisään laittanut,vaan että saat vaihtuun sitä oljyä enemmän.
                                No nehän vaihtu nyt 70%:sti, aion kyllä vaihtaa parin kuukauden päästä tai pikemminkin uudelleen että vaihtus vähä lisää. Siis jos ei loota kilaha ennen sitä

                                Mutta nyt on jo 50 km ajoa takana ja ei pienintäkään oiretta ole ollut, joten ehkä on toivoa Se ennen alko kuitenki melkeen heti kikkailee ja ihmekös tuo kun noin 3 litraa oli liian vähä öljyä
                                Dodge Charger R/T 440cid 1969
                                Mercedes Benz SL500 1993
                                Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                                There is no substitute for cubic inches!!!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎