Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Lämmityslaitteen puhallin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MaZa^^
    Newbiemmer
    • Apr 2006
    • 20

    E39 Lämmityslaitteen puhallin

    Onko kellään tietoa mistä pääsee e39 523 -96 lämmityslaitteen moottoriin käsiksi.? ittellä on automaatti ilmastointi jos se vaikuttaa tilanteeseen. Kattelin että sie tulipellin takana se on mutta mistä sen pois saa että mahtuuko se tulemaan siitä tuulilasin alalistan alta on vai täytyykö kojelauta aukasta vai kuinka.? :think Ja ei viittis turhaan alkaa purkaan koko vehjettä. Kiitokset vihjeistä.
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #2
    Originally posted by MaZa^^ View Post
    Onko kellään tietoa mistä pääsee e39 523 -96 lämmityslaitteen moottoriin käsiksi.? ittellä on automaatti ilmastointi jos se vaikuttaa tilanteeseen. Kattelin että sie tulipellin takana se on mutta mistä sen pois saa että mahtuuko se tulemaan siitä tuulilasin alalistan alta on vai täytyykö kojelauta aukasta vai kuinka.? :think Ja ei viittis turhaan alkaa purkaan koko vehjettä. Kiitokset vihjeistä.

    e39 on rakennettu käytännössä puhaltimen moottorin ympärille, mun mielestä jonkinlainen suunnitteluvirhe.
    Eli kojelaudan yläosa kokonaisuudessaan ylös ja irti, sieltä sitten paljastuu luukku... Kannattaa purkaa ajan kanssa ettei riko/hukkaa mitään, onnistuu kyllä itsekkin muttei kiireessä!

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9139
      • Oulu

      #3
      Mitäs siinä puhaltimessa on vikana? Ajattelin vaan, notta ei turhaan lähdetä projektiin esim. perinteisen viallisen siilin takia.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • moo3
        Bimmer Rookie
        • May 2005
        • 53
        • Vaasa

        #4
        E39 lämppärin puhallin





        itselläni oli edessä vaihto ja näyttää/kuullostaa pahemmalta, mutta ei loppujen lopuks kovin paha homma. Pari iltaa rauhassa tehden.
        hiilet oli loppu moottorista..
        Last edited by moo3; 12-04-2010, 08:38.
        Ex:E91 LCI 325dA -09
        E91 LCI 320dA -09
        E91 320dA -06
        E36 Group F
        E39 520d -02
        E34 525i touring -92
        E30 325i -86
        E30 320i -86
        E21 316 -79

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Originally posted by MaZa^^ View Post
          Onko kellään tietoa mistä pääsee e39 523 -96 lämmityslaitteen moottoriin käsiksi.? ittellä on automaatti ilmastointi jos se vaikuttaa tilanteeseen. Kattelin että sie tulipellin takana se on mutta mistä sen pois saa että mahtuuko se tulemaan siitä tuulilasin alalistan alta on vai täytyykö kojelauta aukasta vai kuinka.? :think Ja ei viittis turhaan alkaa purkaan koko vehjettä. Kiitokset vihjeistä.
          Purkamalla kojelaudan yläosan (airbageineen) tieltä pois. Mahdollisia sivuturvavarusteita pilarista ei ole tarvinnut välttämättä purkaa vaikka ohje kehoittaakin niin tekemään.
          Jos puhallin ei toimi täydelläkään nopeudella niin vika ei todennäköisesti ole siilissä, mutta sen voi toki testata irroittamalla siilille kytketyn pistokkeen ja syöttämällä jännitettä puhaltimelle meneviin napoihin, nyt en muista mitkä ne olivat mutta joku täsmentäköön/ kytkentäkaavioista selviää tai kysykää yvnä niin katson manuaalista kun ehdin.
          Puhaltimen korjauksesta ei välttämättä kannata kuvitella selviävänsä hiilien vaihdolla sillä ainakin ne mitä olen purkanut olivat kuluttaneet kollektorinsa loppuun.
          Tuossa menee kolmisen tuntia kaikkineen, muistaakseni. Uusi puhallinmoottori on noin 100€.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by WSE1 View Post
            Mahdollisia sivuturvavarusteita pilarista ei ole tarvinnut välttämättä purkaa vaikka ohje kehoittaakin niin tekemään.
            Eihän ohje niitä kehoita purkamaan, mitä ohjetta olet katsonut? A-pilarien suojat otetaan pois mutta pilarien airbagit jätetään paikalleen.
            E39 528iA

            Comment

            • Kuutonen
              Newbiemmer
              • Nov 2009
              • 3
              • finland

              #7
              Mulla 530 d farmari -00, automaatti-ilmastoinnilla, ja puhallin mykkänä. Ei tapahdu mitään missään asennossa. Autolla ajettu reilut 300 000. Ainoastaan kun käynnistän auton, niin ihan muutamien kymmenien sekuntien ajan maximissaan puhaltaa lujaa, ja kun auton pakittaa ruudusta pois niin jo on silloin puhallin mykkänä. En ole ihan varma tekeekö puhallin tuo alkupuhalluksen aina käynnistettäessä mutta erittäin usein olen sen huomioinut. Viime aikoina ollut puhallin asetuksella maximi lämpö/puhallus, siis se asento mitä käytetään talvella aluksi että tulee nopeaa lämmin ja huurut poistuu.

              Ensinnäkin kysyn mihin vika viittaa? Mikä on tuo teksteissä esiintyvä "siili"? Mitä puran ja mistä löydän liittimen mistä voin kokeilla suoraan syöttää puhaltimelle virtaa nähdäkseni onko itse puhallin hajalla? Onko jollain aikaa, osaamista, tilat ja kiinnostusta korjata vika asiallista korvausta vastaan? Asun eteläsuomessa.

              Comment

              • Kuutonen
                Newbiemmer
                • Nov 2009
                • 3
                • finland

                #8
                Originally posted by Kuutonen View Post
                Mulla 530 d farmari -00, automaatti-ilmastoinnilla, ja puhallin mykkänä. Ei tapahdu mitään missään asennossa. Autolla ajettu reilut 300 000. Ainoastaan kun käynnistän auton, niin ihan muutamien kymmenien sekuntien ajan maximissaan puhaltaa lujaa, ja kun auton pakittaa ruudusta pois niin jo on silloin puhallin mykkänä. En ole ihan varma tekeekö puhallin tuo alkupuhalluksen aina käynnistettäessä mutta erittäin usein olen sen huomioinut. Viime aikoina ollut puhallin asetuksella maximi lämpö/puhallus, siis se asento mitä käytetään talvella aluksi että tulee nopeaa lämmin ja huurut poistuu.

                Ensinnäkin kysyn mihin vika viittaa? Mikä on tuo teksteissä esiintyvä "siili"? Mitä puran ja mistä löydän liittimen mistä voin kokeilla suoraan syöttää puhaltimelle virtaa nähdäkseni onko itse puhallin hajalla? Onko jollain aikaa, osaamista, tilat ja kiinnostusta korjata vika asiallista korvausta vastaan? Asun eteläsuomessa.
                Vastauksia edelleen odottelen.. oliko kukaan expert tai tietäjä paikalla?

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Kokeile searchilla siili.

                  Comment

                  • peltone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 8092
                    • Willähde

                    #10
                    A site related to the BMW E39 540i 6-Speed. Provides info regarding modifications, a
                    E30 316 -87
                    E91 325i -06
                    E61 530d -06
                    F10 520d -14
                    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                    Comment

                    • Kuutonen
                      Newbiemmer
                      • Nov 2009
                      • 3
                      • finland

                      #11
                      Originally posted by Kuutonen View Post
                      Mulla 530 d farmari -00, automaatti-ilmastoinnilla, ja puhallin mykkänä. Ei tapahdu mitään missään asennossa. Autolla ajettu reilut 300 000. Ainoastaan kun käynnistän auton, niin ihan muutamien kymmenien sekuntien ajan maximissaan puhaltaa lujaa, ja kun auton pakittaa ruudusta pois niin jo on silloin puhallin mykkänä. En ole ihan varma tekeekö puhallin tuo alkupuhalluksen aina käynnistettäessä mutta erittäin usein olen sen huomioinut. Viime aikoina ollut puhallin asetuksella maximi lämpö/puhallus, siis se asento mitä käytetään talvella aluksi että tulee nopeaa lämmin ja huurut poistuu.

                      Ensinnäkin kysyn mihin vika viittaa? Mikä on tuo teksteissä esiintyvä "siili"? Mitä puran ja mistä löydän liittimen mistä voin kokeilla suoraan syöttää puhaltimelle virtaa nähdäkseni onko itse puhallin hajalla? Onko jollain aikaa, osaamista, tilat ja kiinnostusta korjata vika asiallista korvausta vastaan? Asun eteläsuomessa.
                      Huh! Siili vaihdettu, oli helppo ja nopee homma ja ennenkaikkea tuli puhallin kuntoon!!
                      Olin jo niin asennoitunut vaihtamaan koko puhaltimen.. hyvä näin Ja kiitos linkistä ja muista vihjeistä

                      KL varaosat myi siilin 70 euroon plus lähetyskulut 12 egee, Laakkonen olis ottanut 98 euroa.

                      Comment

                      • lihakimpale
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2017
                        • 261
                        • Oulu

                        #12
                        Tuntus moottorin vaihto olevan piakkoin edessä, kun välillä häviää puhallus kokonaan. Etuvastus vasta vaihdettu vuosi sitten niin eiköhän se moottori ole tällä kertaa..

                        Onko kokemuksia uskaltaako tarvikemoottorin laittaa vai ostanko suosiolla OEM-moottorin. OE-moottoria en laita, kun tuskin alta 200 irtoaa. Uskosin, että vähintään OEM ajaa asiansa.

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9139
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by lihakimpale View Post
                          Tuntus moottorin vaihto olevan piakkoin edessä, kun välillä häviää puhallus kokonaan. Etuvastus vasta vaihdettu vuosi sitten niin eiköhän se moottori ole tällä kertaa..

                          Onko kokemuksia uskaltaako tarvikemoottorin laittaa vai ostanko suosiolla OEM-moottorin. OE-moottoria en laita, kun tuskin alta 200 irtoaa. Uskosin, että vähintään OEM ajaa asiansa.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • lihakimpale
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2017
                            • 261
                            • Oulu

                            #14
                            Meneekö muuten näitä moottoreita miten herkästi? Pitäisikö varulta kokeilla kuitenkin ensin vaihtaa tuo etuvastus. Onko näissä jotain varmoja oireita, joilla erottaa toisistaan? Ainakin viimeksi rikkinäinen etuvastus söi akun muutamassa päivässä, ja muistaakseni silloin puhallus hävisi kokonaan.

                            Ei tuo moottori pidä mitään ylimääräisiä ääniäkään. Puhalluksen teho ei seilaa. Sitä pystyy säätämään silloin, kun puhallus toimii.


                            Onko tuota etuvastusta mahdollista poissulkea yhtälöstä muuten kuin vaihtamalla se toimivaan?
                            Last edited by lihakimpale; 21-06-2018, 09:46.

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11086
                              • Oulu

                              #15
                              Tuo välillä täysin mykäksi menevä tuuletin oli mulla ainakin etuvastus ongelma. Niitä halpoja saa parilla kympillä ja menee pari minsaa vaihtaa, että kannattaa kokeilla se eka. Voit toki kokeilla heilutella sen etuvastuksen liitintä ja/tai mitata siltä tulevaa jännitettä. Mulla katoili ulostuleva jännite, kun liitintä väänteli.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎