Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 touring tasonsäädöllä tömähtävä ääni takaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keke71
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 340
    • Kiiminki

    #16
    Originally posted by asunan View Post
    Vai olisiko ensisijainen vaihtokohde kuitenkin apurungon puslat?
    Tuskinpa ne äänet palkeista tulee, onko siis vaihdettu ne apurungon puslat? Ja jos ei ole tietoo onko vaihdettu vai ei, niin on kyllä helppo ne tarkistaa niiden kunto. Tömpsähtävä/jysähtävä ääni tulee siitä kun se apurunko pääsee lyömään auton pohjaan, varsinkin ne etummaiset.
    E39 540iA Touring

    Comment

    • Kähmy
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2007
      • 422
      • Kempele

      #17
      Originally posted by Keke71 View Post
      Tuskinpa ne äänet palkeista tulee, onko siis vaihdettu ne apurungon puslat? Ja jos ei ole tietoo onko vaihdettu vai ei, niin on kyllä helppo ne tarkistaa niiden kunto. Tömpsähtävä/jysähtävä ääni tulee siitä kun se apurunko pääsee lyömään auton pohjaan, varsinkin ne etummaiset.
      Olen samaa mieltä että tuskin se niistä palkeista tulee. Palkeethan "rullautuu" sen mukaiskarin ympärille (kuin kortsu) ja rullaavat sitten siinä edestakaisin. Ja siellä on muuten aika kova paine, vaikka auto seisoo paikoillaan! Itse jouduin päästämään paineet pois kun vaihdoin kompuran ja kauan sieltä tuli paineistettua ilmaa kohtuu kauan.

      Ääni apurungolle. Jos joku haluaa alkaa vaihtoon, multa löytyy ulosvetäjä, joka on foorumin "kiertopalkinto"

      -Kähmy
      e46 325xi
      Yamaha FZR 1000 EXUP
      ex-e39 530i Touring

      Comment

      • Matula
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 1706

        #18
        Originally posted by Kähmy View Post
        Ääni apurungolle. Jos joku haluaa alkaa vaihtoon, multa löytyy ulosvetäjä, joka on foorumin "kiertopalkinto"

        -Kähmy
        Onko tuosta työkalusta kuvaa foorumilla, jos ei ole niin viitsitkö korjata tilanteen niin tietäisi hieman minkälaisen vetäjän käköstelisi.

        Comment

        • Kähmy
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2007
          • 422
          • Kempele

          #19
          Originally posted by Matula View Post
          Onko tuosta työkalusta kuvaa foorumilla, jos ei ole niin viitsitkö korjata tilanteen niin tietäisi hieman minkälaisen vetäjän käköstelisi.
          Moi,

          pistän tänään työkalusta kuvan tänne, jahka käyn moisen ottamassa. Joku kyselikin jo privalla työkalua. Senhän saa postimaksuilla, kun en itsekään siitä mitään maksanut. Tai tietenkin hakemalla Oulusta.

          -Kähmy
          e46 325xi
          Yamaha FZR 1000 EXUP
          ex-e39 530i Touring

          Comment

          • asunan
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 63
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by Keke71 View Post
            Tuskinpa ne äänet palkeista tulee, onko siis vaihdettu ne apurungon puslat? Ja jos ei ole tietoo onko vaihdettu vai ei, niin on kyllä helppo ne tarkistaa niiden kunto. Tömpsähtävä/jysähtävä ääni tulee siitä kun se apurunko pääsee lyömään auton pohjaan, varsinkin ne etummaiset.
            Ei niitä ole vaihdettu koskaan autoon, joten varmasti ne kannattaisi vaihtaa.

            Tuossa vaan edellisissä kirjoituksissa joku sanoi, että nuokin on vaihdettu, mutta ääni jatkuu, joten alkoi mietityttämään, että auttaako tuo mitään.
            ---------------------------------------------------
            E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

            ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

            "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"

            Comment

            • Kähmy
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 422
              • Kempele

              #21
              Tossapa on kuva tuosta työkalusta:



              ja koska toi perspektiivi hieman petää, tuon "sivun" pituus on 20cm.

              -Kähmy
              Last edited by Kähmy; 16-10-2008, 14:29. Reason: mittasuhteet kuntoon
              e46 325xi
              Yamaha FZR 1000 EXUP
              ex-e39 530i Touring

              Comment

              • Matula
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1706

                #22
                Originally posted by Kähmy View Post
                Tossapa on kuva tuosta työkalusta:



                ja koska toi perspektiivi hieman petää, tuon "sivun" pituus on 20cm.

                -Kähmy
                Kiitos.

                Comment

                • Ivl
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 216
                  • Oulunsalo

                  #23
                  Tuolla samaisella kapistuksella itsekin vaihdoin kesällä -07!
                  Taitaa olla Keke71 tekemä oikeinkin hyvin kyseiseen hommaan sopiva!

                  Ja vaihto tapahtui taloyhtiön autokatoksessa!

                  T Jukka
                  Bmw X5 2011
                  Vw caddy 2019

                  Comment

                  • Keke71
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2007
                    • 340
                    • Kiiminki

                    #24
                    Kyllähän toi "laite" tutulta näyttää, mutta taitaa tuo kierretanko olla vaihtokunnossa. Tuolla vanhalla kierretangolla saattaa käydä niin, että siinä mutteri hirttää kiinni, sitten siinä on tekemistä että saa purettua ton hässäkän siitä puslasta, varsinkin jos se pusla jää puolitiehen, sitä kun siitä sit irrottelee niin saattaa mennä ikä ja terveys, ja sit menee mielenterveyskin Mutta kun sen kierretangon siihen viittsii uusia niin on kyllä ihan toimiva.
                    E39 540iA Touring

                    Comment

                    • Kähmy
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 422
                      • Kempele

                      #25
                      Kun tuota tarkemmin kattelee, niin kierretangossa on kyllä kohtia, mitkä on aika silestoneja...kierretanko tosin ei paljon maksa...Menossa jo uudelle "omistajalle" Helsinkiin. Taisin saada ton jms-btcf:ltä viime kesänä jos ihan oikein muistan.

                      -Kähmy
                      e46 325xi
                      Yamaha FZR 1000 EXUP
                      ex-e39 530i Touring

                      Comment

                      • Keke71
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2007
                        • 340
                        • Kiiminki

                        #26
                        Niin, ja tollasissa työkaluissa/laitteissa mihin on laitettu kierretankoa(tavallista), ja siihen kohdistuu suurta vääntöä/voimaa, KANNATTAA käytää grafiitti/kuparitahnaa kierteissä, näin vältytään kierteen hajoamiselta ja mutterin hirttäytymiseltä, varsinkin jos kyseinen materiaali on rst/hst. Tietysti jos joku saa hommattua oikein työkaluteräksestä valmistettua kierretankoa niin se on vähän eriasia, mutta siltikin suosittelen käyttämään kyseisiä rasvoja.
                        E39 540iA Touring

                        Comment

                        • asunan
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2005
                          • 63
                          • Helsinki

                          #27
                          Hyvä juttu, että työkalu saatiin kiertoon. Voisikohan uusi omistaja jossain vaiheessa ilmoitella täällä, voisin nimittäin seuraavaksi hakea/maksaa postimaksut työkalusta. Samoin olisi mukava kuulla, auttoiko vaihto ja oliko samanlaisia ongelmia ennen tuota kuin minulla?
                          ---------------------------------------------------
                          E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

                          ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

                          "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"

                          Comment

                          • juster
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 624

                            #28
                            Tänne tuo työkalu on tulossa, ja tarkoituksena on vaihtaa paremman puoliskon 530I:stä nuo apurungon puslat talvirenkaiden vaihdon yhteydessä. Autolla on ajettu 150 tkm. ja eikä ravista tai kolise. Mutta kaikki neljä puslaa ovat revenneet ja siksi on tarkoitus ne vaihtaa.

                            Näiden puslien kunto on helppo tarkistaa, joten ei niitä kannata vaihtaa "lonkalta". Osathan maksavat sen n. 200 euroa touringiin. Todella hyvät vaihto-ohjeet sekä piirustus työkalusta löytyy faq osiosta E34:sen kohdalta.

                            Comment

                            • asunan
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2005
                              • 63
                              • Helsinki

                              #29
                              Originally posted by juster View Post
                              Tänne tuo työkalu on tulossa, ja tarkoituksena on vaihtaa paremman puoliskon 530I:stä nuo apurungon puslat talvirenkaiden vaihdon yhteydessä. Autolla on ajettu 150 tkm. ja eikä ravista tai kolise. Mutta kaikki neljä puslaa ovat revenneet ja siksi on tarkoitus ne vaihtaa.

                              Näiden puslien kunto on helppo tarkistaa, joten ei niitä kannata vaihtaa "lonkalta". Osathan maksavat sen n. 200 euroa touringiin. Todella hyvät vaihto-ohjeet sekä piirustus työkalusta löytyy faq osiosta E34:sen kohdalta.
                              Täytyy tarkistaa nuo. Sullako tuo ei päästä mitään ääntä perästä esim terävään saumaan ajettaessa?

                              Toisaalta, voiko olla, että nuo näyttää ihan ok:lle, mutta ovat jo tiensä päässä? Monessa vastaantulleessa osassa tilanne on ollut tämä, on näyttänyt tai tuntunut ihan hyvälle, mutta vaihto on kuitenkin auttanut.
                              ---------------------------------------------------
                              E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

                              ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

                              "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎