Vanos-huolto, alavääntö katosi

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Toubi
    Newbiemmer
    • Aug 2025
    • 12
    • KAUSTINEN

    #1

    Vanos-huolto, alavääntö katosi

    Poika tuosa huoltannu vanokset, jonka jälkeen alavääntö täysin kadoksisa. Alkaa kulkemaan vasta 4000rpm jälkeen. Ei vikakoodeja, luettu Carlyllä, sekä Launchilla. Samalla vaihdettiin nokkaketjun kiristin.

    M54B30 2001 530
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2852
    • Tampere

    #2
    Toisin sanoen VANOS ei ole käytössä. Onhan solenoidi kunnolla paikallaan liittimiä myöten ja muuttuuko nokkien asento DME pyynnön mukaisesti?
    Last edited by JaniLap; 03-10-2025, 20:44.
    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Toubi
      Newbiemmer
      • Aug 2025
      • 12
      • KAUSTINEN

      #3
      Tuohon Dme:hen en osaa sanoa. Solenoidit itessään ei käyny irti, liittimet kylläkin. Ja tämä tosiaan tuplilla.
      Last edited by Toubi; 03-10-2025, 21:22.

      Comment

      • azlakki
        Bimmer Rookie
        • Oct 2015
        • 124
        • Tampere

        #4
        Ilmeisesti siis vaihdettiin vanoksen kaikki tiivisteet ja toivottavasti Beisan merkkiset. Ei kannata vielä huolestua koska vaatii n 500km sisäänajon. Uudet tiivisteet tarvitsee hieman aikaa ja lämpösyklejä, jotta ne asettuvat kunnolla ja Vanos-yksikön öljynpaine palautuu optimaaliseksi. DME saattaa säätää ajoituksia ja polttoaineen syöttöä uudelleen, kun Vanos alkaa toimia tehokkaammin.

        Jos alavääntö puuttuu kokonaan niin se ei ole normaalia.

        Comment

        • Toubi
          Newbiemmer
          • Aug 2025
          • 12
          • KAUSTINEN

          #5
          Jep, tiivisteet vaihettiin, en kyllä osaa sanoa, minkä merkkisiin.

          Nyt alkanu toimia ajoittain. Jos ei, niin sammuttaa, ja käynnistää koneen uudelleen. Pelaa koko ajon ajon. Seuraavalla startilla saattaa olla, ettei pelitäkkään. Vähäsen on outo vika.

          Comment

          • Wespa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2016
            • 1899
            • Karjaa

            #6
            Kannattaa kyllä tsekata että olivathan Beisanin tiivisteet, kalliithan ne ovat mutta toleranssit ihan jotain muuta kuin halpiskopioissa joissa joskus osuu kohdilleen, usein ei.

            Onko muuten manuaalivaihteinen vai automaatti? Jotenkin kuvittelisi että manuaalin kanssa herkemmin huomaa jos alavääntö vähänkin kadoksissa, automaatti nyt on niin laiska muutenkin että jos sen kanssa huomaa dramaattisen eron niin sitten on kyllä jotain isompaa feelua joka ei millään sisäänajoilla enää korjaannu.
            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
            Porsche 944 -86 (DE)
            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

            Comment

            Working...
            X