Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 (taka) jarrulevyn irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macc
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 147

    E39 (taka) jarrulevyn irroitus

    Milläs tuon takajarrulevyn saa oikein irti, jarrusatulan ja sen jarrulevyn kiinnitysruuvin sai pois ja levy tuntuu pyörivän vapaasti, mutta ei tahdo pois tulla, niin onkos siinä joku kikka tai piiloruuvi jossain millä sen saa irroitettua?
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Säätää ensin käsijarrun niin löysäksi kuin sen saa säädettyä. Sitten koputtelee jollain kumilekalla levyä poispäin niin irtoaa. Käsijarrukengät saa säädettyä siitä manaalisäädöstä sen rummun sisäpuolelta yhdestä pultinreijästä. Se säätö löytyy rummun alaosasta.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • jani73
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 4328
      • Turku

      #3
      Eikös niitä saa löysättyä käsijarrukahvan luota? Varsinainen säätöhän tehdään tietysti tuolta navan luota.

      Comment

      • peltone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 8092
        • Willähde

        #4
        Originally posted by jani73 View Post
        Eikös niitä saa löysättyä käsijarrukahvan luota? Varsinainen säätöhän tehdään tietysti tuolta navan luota.
        Juu 2 säätöruuvia löytyy käsijarrun suojapussin alta.
        E30 316 -87
        E91 325i -06
        E61 530d -06
        F10 520d -14
        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

        Comment

        • Ac Naisseri
          Bimmer Rookie
          • May 2007
          • 109
          • Raisio

          #5
          Ei löysää riittävästi kahvan juuresta! Kattelemaan vain pultinreiästä säätörullaa ja jarrukenkiä kauemmas rummusta.Säätö ensin taas rummusta ja AINOASTAAN vaijerin kiristys kahvan päästä.

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1838
            • Kotona/Poissa

            #6
            Originally posted by Macc View Post
            Milläs tuon takajarrulevyn saa oikein irti, jarrusatulan ja sen jarrulevyn kiinnitysruuvin sai pois ja levy tuntuu pyörivän vapaasti, mutta ei tahdo pois tulla, niin onkos siinä joku kikka tai piiloruuvi jossain millä sen saa irroitettua?
            Omassa E39:ssä oli kanssa toinen takalevy niin tiukassa siinä navan kaulassa kiinni ettei lähtenyt vaikka kuinka koputteli vasaralla siihen levyn keskiosaan. Vasta ruosteenirroitusaineilla liuottamalla ja ison ulosvetäjän kanssa vetämällä, ja samalla vasaralla levyn keskelle naputtelemalla sain levyn irtoamaan. Se levyn ja navan sovite on tosi nafti, tarttuu ajan myötä tosi tiukkaan kiinni.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • okko
              BTCF Honorary Member
              • Apr 2005
              • 1764
              • Honkajoki

              #7
              ei se ota kenkiin, jos kerran pyörii vapaasti. Ulosvetäjä käyttöön, mutta varovasti!
              When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

              Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

              Comment

              • jumbo
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 6603
                • Lappeenranta

                #8
                Voipi se ottaa jos kengät on kuluttanu semmosen uran sinne levyn sisään... Mutta tässä tapauksessa liikkuu myös ulospäin hieman.
                M550d

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  #9
                  Originally posted by jumbo View Post
                  Voipi se ottaa jos kengät on kuluttanu semmosen uran sinne levyn sisään... Mutta tässä tapauksessa liikkuu myös ulospäin hieman.
                  Eikä tarvii olla edes kuluttanut uraa. Riittää, että toinen pala hipaisee levyyn, jolloin se alkaa vääntymään rummun sisällä ja levy jumahtaa kiristyessään kumpaankin palaan.

                  Säätöruuvia säätämään siis...
                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • Macc
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2006
                    • 147

                    #10
                    Kiitoksia neuvoista, pitänee taas paneutua paremmalla ajalla jarruihin

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1838
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Minusta sen eron kyllä huomaa onko levy kiinni niiden käsijarrukenkien takia vai sen keskireiästä kiinni navassa.

                      Jos levy ottaa kiinni kenkiin, irroitettaessa heiluu levy kuitenkin sen verran mitä se kenkien jouset antaa periks, just sen verran että sen liikkeen tuntee.

                      Jos levy on kiinni navassa ei se heilu yhtään käsivoimin.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎