Originally posted by jsr85
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pelti/Lasi kattoluukku E39
Collapse
X
-
Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
-
-
Originally posted by Madfexx View PostKyllä sen suojaverhon pitäisi saada kokonaan pois tieltä myös silloin, kun luukku on kiinni tai nostettuna ylös takareunastaan. Sinulla on siellä mekanismissa nyt jotain vikaa.....pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...
Comment
-
-
Mä ainakin ymmärsin, että tässä modissa sisäverhous oli saatu toimimaan, kuten se lasiluukullisessa pitääkin. Mikäli myös "jälkiasenteisessa" lasiluukussa sisäverhous toimii vain jsr85:n kuvaamalla tavalla, ei vaihdosta tietysti silloin paljoa iloa olisi. Lasiluukussahan sisäverhouksen saa käsin vetämällä taakse, vaikka itse luukku olisi kiinni -> lisää valoa koppiinExät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Originally posted by bemu530 View PostPalataanpa tähänkin sitten muistaessani pienen tauon jälkeen, jos joku muukin näissä ajatuksissa liikkuu.
Vaihdoin siis täydellisen lasisen kattoluukun peltisen tilalle. Minkäänlaisia ongelmia ei asennuksessa tullut ja myös se sisäverhoilu toimii aivan normaalisti. Kattoverhoilua ei tietenkään tarvinnut vaihtaa.
kerrotko millanen homma tuo vaihtaminen oli, ja mitä osia siihen tarvii? itteekin kiinnostas tuo lasinen kattoluukku!-Raahe connection-
E39 LeMans BlueM5
E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
E39 523i Montrealblau
E34 DiamantSchwartz 535i
Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla
Comment
-
-
Originally posted by jsr85 View PostMitä hyötyä on lasisesta luukusta joka on kokoajan kattoverhoilun takana piilossa.
Nyt ei ymmärrä. Itsellä siis ko. lasiluukun sisäpuolella oleva *sisäverhoiltu* suojaluukku on käsin vedettävissä taakse, jolloin lasinen osa jää lähes täysin näkyviin, lukuunottamatta sitä 10 cm:n pätkää luukun takaosassa. Sama pätkä jää näkyviin myös pelkän peltiluukun kanssa.BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
BMW 320dA -09
Comment
-
-
Originally posted by schwarze View PostMä ainakin ymmärsin, että tässä modissa sisäverhous oli saatu toimimaan, kuten se lasiluukullisessa pitääkin. Mikäli myös "jälkiasenteisessa" lasiluukussa sisäverhous toimii vain jsr85:n kuvaamalla tavalla, ei vaihdosta tietysti silloin paljoa iloa olisi. Lasiluukussahan sisäverhouksen saa käsin vetämällä taakse, vaikka itse luukku olisi kiinni -> lisää valoa koppiinBMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
BMW 320dA -09
Comment
-
-
Originally posted by schwarze View PostMinkäslainen operaatio se vaihto sitten on? Luukku + luukun suojaverho ainakin, mitä muuta?Originally posted by _Rontti View Postkerrotko millanen homma tuo vaihtaminen oli, ja mitä osia siihen tarvii? itteekin kiinnostas tuo lasinen kattoluukku!
Vaihto on aika suoraviivainen prosessi, kolmen tunnin homma, jonka voi tehdä yksinkin. Mun touringissa kattoverhoilun poistaminen oli lasten leikkiä, mutta sedaneissa voi joutua taiteileimaan enemmän. Jos yksin vaihtaa, kannattaa laittaa parit apuköydet sekä etu- että takaovien läpin katon yli.
Kun luukun kiinnitysruuvit irroittaa, ei luukku romahda alas, vaan se jää makaamaan edestä muovikiinnikeen ja takaa parin metalliklipsun varaan, mutta noista köysistä on kuitenkin kovasti apua.
1 h kattoverhoilun purku, 1 h itse luukun vaihto, 1 h kattoverhoilun takaisinlaitto. Itselle tuli hieman lisätyötä sisätilan liiketunnistimen asentamisessa, sillä mun vanhassa luukussa oli vanha tunnistin ja erilainen kiinnitystapa kuin uudessa luukussa, joka tuli 2001-mallin 540:stä.
Tuon lasiluukun suojaverho mahtuu siis liikkumaan täysin normaalisti eteen tai taakse sen uuden kehyksen sisällä, joten mitään muutoksia kattoverhoiluun ei tarvitse tehdä.
Itse koin, että kattoverhoilun takaisin laittaminen oli huomattavasti helpompaa kuin sen purkaminen, johtunee osittain siitä, että tietää miten se laitetaan paikoilleen.
Varsinkin kattoluukun reunoilla verhoilu on varsin tiukassa, eli sitä saa ihan tosissaan repiä irti, mutta kuitenkin varovaisesti, sillä siihen jää helposti 'vekit', joita on paha saada pois.
Kädet kannattaa suojata kahdestakin syystä; vaaleassa verhoilussa näkyy rasva turhan hyvin ja erilaiset klipsut ovat todella teräviä, eli itsellä oli käsissä kymmenkunta haavaa operaation jälkeen.
Kaiken kaikkiaan erittäin onnistunut toimenpide, olen todella tyytyväinen lopputulokseen, enkä edes koe, että ajomelu olisi mitenkään häiritsevästi noussut. Huomaan myös ajavani paljon useammin luukku tilttiasennossa kuin aikaisemmin.BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
BMW 320dA -09
Comment
-
-
Täälläkin vaihtui peltiluukku lasiseksi, kiitokset bemu530 rohkaisusta, Buks1 osasta ja TIS epäselvistä kuvista
Onnistuin rikkomaan http://www.realoem.com/bmw/showparts...95&hg=54&fg=05 #7 kiskosta akselin pidäkkeen, jota ei varmaan saa erikseen...noh sain sen kyllä kotikonstein kestäväksi. Suosittelen modia muillekin, mikäli noita luukkukasetteja sopivaan hintaan sattuu eteenExät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Moro!
Nyt olisi kysymys luukun vaihtaneille, omalla kohdalla projekti meneillään.
Millä tavoin irrotitte kattoverhoilun kattoluukun ympäriltä? Tuntuu tosiaan olevan tiukassa eikä väliin jää liiemmin tilaa, jotta sitä vois kammeta ruuvimeisselillä tai muulla vastaavalla. Paljain käsin ei tuntunu saavan mitään aikaan ja pelottaa, että hajottaa koko verhoilun tai kiinnikkeet, jos alkaa liikaa vääntämään.
Kun juttelin luukun myyjän kanssa, niin se oli ilmeisesti ottanu kattoluukun lasin irti ja irrottanu kiinnikkeet yläpuolelta. Kai ton peltiluukunki sais irrotettua kasetista, se vois olla vähiten vääntämistä vaativa taktiikka, jos vaan onnistuu.
Comment
-
-
Originally posted by Oqz View PostMoro!
Nyt olisi kysymys luukun vaihtaneille, omalla kohdalla projekti meneillään.
Millä tavoin irrotitte kattoverhoilun kattoluukun ympäriltä? Tuntuu tosiaan olevan tiukassa eikä väliin jää liiemmin tilaa, jotta sitä vois kammeta ruuvimeisselillä tai muulla vastaavalla. Paljain käsin ei tuntunu saavan mitään aikaan ja pelottaa, että hajottaa koko verhoilun tai kiinnikkeet, jos alkaa liikaa vääntämään.
Kai ton peltiluukunki sais irrotettua kasetistaExät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Kiitos schwarze ohjeesta!
Nyt on vaihto suoritettu, joskin kattoverhoilun asentaminen jäi huomiselle. Periaatteessahan tuo on tosiaan suht simppeli projekti, tarvittavat ruuvit ja osat irti kattoverhoilusta aloittaen, sitten luukkukasetti irti ja kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Yksin tuota ei kuitenkaan kannata lähteä suorittamaan (ainakaan meikäläiseltä ei olisi onnistunut). Bemu530:n mainitsemista apuköysistä on suuri apu myös apumiehen kanssa vaihtaessa, joten niiden käyttämistä voin suositella!
Omassa e39:ssä on musta kattoverhoilu ja ostamassani luukussa sattui olemaan vaalea aurinkosuoja. Tämän vuoksi päädyin siirtämään peltiluukun sisäverhoilun aurinkosuojaksi lasiluukun kasettiin. Siirtäminen onnistuu ongelmitta, sillä lasi- ja peltiluukussa verhoillun osan kiinnitys on samanlainen (kiinni neljällä torxilla). Peltiluukusta siirretty "aurinkosuoja" liikkuu lasiluukun kasetissa vapaasti, kuten lasiluukun oma suoja, sillä sen liikkumiseen vaikuttava ero on kasetin mekanismissa. Ainoa miinus aurinkosuojan siirtämisessä on se, että kahva jää puuttumaan, mutta tuskinpa tuota tulee niin paljoa liikuteltua, että siitä olisi suurempaa harmia, pääasia että saa liikutettua normaalisti.
Tämä operaatio on ollut tarkoitus tehdä siitä saakka kun e39:n ostin, mutta vasta nyt sain aikaiseksi ostaa lasikattoluukun mekanismeineen ja suorittaa vaihdon. Ajankohta on sinänsä huono, sillä lasiluukkua ei liiemmin pääse fiilistelemään, mutta kyllä tuosta on talvella enemmän iloa kuin peltisestä, jonka vastasi talviaikaan kattoluukutonta autoa. En tiedä mikä tuossa luukussa viehettää, mutta kyllä se vain tuo kummasti lisää fiilistä kesäisiin ajoihin ja vaihtuuhan sisäilmakin pitkillä matkoilla aivan eri tavalla, kun pitää kattoluukun raollaan. Ilmastointikin oli menneenä kylmänä kesänä lähestulkoon aina pois päältä, kun kattoluukku oli auki.Last edited by Oqz; 14-10-2012, 00:47.
Comment
-
-
Noniin, itelläki ois sitte suunnitelmissa vaihtaa lasilunkka peltisen tilalle, mutta sitä ennen pitäs kuitenkin saada tuo peltilunkka toimimaan väliaikasesti silleen että autolla pystys ajamaan. Ongelma on siis se että lunkka ei mene enää kiinni. Se ei myöskään suostu aukemaan vaan on melkein kokonaan jumittunut. Luukku liikkuu ehkä n.3cm edestakaisin ja sitte alkaa jostakin kuulumaan ikävän kuulosta pauketta/rätinää. Onko tuo nyt siis pompannut pois sieltä kiskoilta vai mikäs tuolla on hätänä, osaisko joku neuvoa? :thinkBMW F11 530D Xdrive
BMW E39 525tds project
Comment
-
-
Originally posted by Märde View PostNoniin, itelläki ois sitte suunnitelmissa vaihtaa lasilunkka peltisen tilalle, mutta sitä ennen pitäs kuitenkin saada tuo peltilunkka toimimaan väliaikasesti silleen että autolla pystys ajamaan. Ongelma on siis se että lunkka ei mene enää kiinni. Se ei myöskään suostu aukemaan vaan on melkein kokonaan jumittunut. Luukku liikkuu ehkä n.3cm edestakaisin ja sitte alkaa jostakin kuulumaan ikävän kuulosta pauketta/rätinää. Onko tuo nyt siis pompannut pois sieltä kiskoilta vai mikäs tuolla on hätänä, osaisko joku neuvoa? :thinkBMW f10 520D (Havanna)
ex. BMW e83 x3 3.0D M-sport(Silber-grau) | BMW f11 530D (Titan silber) | BMW e60 530D (Olive grün) | BMW e46 325i (Schwarz II)
BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | BMW e60 530D (Saphirschwartz)
BMW e39 528i M-Sport (Alpinweiss III) | BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | ex.BMW e39 520i (Montrealblau)
BMW e36 318iS (Cosmosschwarz) | BMW e36 320i (Bostongrün) | BMW e36 325i (Cosmosschwarz)
Comment
-
-
Originally posted by Yada View PostMyös itse peltisen kattoluukun lasiseen vaihtaneena ja siihen perehtyneenä sanoisin että luukkusi jumittaa jossakin, jolloin luukun sähkömoottorin rattaat pitävät tuota ääntä. Moottori sijaitsee muistaakseni heti kattoluukun napin/verhouspalan alla(tarkistamiseen menee 20sec). Voit myös pitää nappia pohjassa arviolta 20-30sec, jolloin luukku uudelleen kalibroi itsensä ja jumi voi poistua. Tarvitset tosiaan liikuttaa luukkua tietyn matkaa asennuksen yhteydessä taaksepäin, jotta saat tarvittavat torxit näkyviin. Mikäli tuo moottori on ehjä(irroita se käteesi ja kokeile) ja varaosa lasiluukkusi on kokonainen kasetti, niin asentaminen on plug & play, eli hyvinkin simppeli homma.. Mutta pitääpäs koittaa vielä tuota kalibrointia ja jos ei auta niin sitten pitää luultavasti varovasti jotenkin väkisin yrittää liikuttaa tuota luukkua taaksepäin ja napata irti se. Onko mitään ennakko-oletuksia mikä sieltä vois olla rikki vai onko se vain nimenomaan pois sieltä kiskoilta ja sen takia ei liiku kun on väärässä asennossa tai jotain? Ja kiitos vastauksesta!
BMW F11 530D Xdrive
BMW E39 525tds project
Comment
-
-
Vanha lunkka ei alkanu pelaamaan millään niin tulipas sitten tosiaan tuo vaihto suoritettua. Ohjeista oli paljon hyötyä ja täältäkin ääni niille apuliinoille, auttoivat kummasti vaikka oli kaks ukkoa suorittamassa vaihtoa! Lopputulokseen ei voi olla kuin tyytyväinenBMW F11 530D Xdrive
BMW E39 525tds project
Comment
-
Comment