Nonniin, koettu on tismalleen sama homma kun alkuperäisellä threadin aloittajalla. Ensin ajattelin että kun kakkos autona tuo kun seisoo ajamatta viikko tai parikin putkeen niin nämä olisi pakkasen/kosteuden aiheuttamia oireita. Syyksi paljastui kuitenkin se että olin laittanut kiinasta tilatusta "yber" halvasta ledilamppukuormasta sopivat T10 kantaiset ledit parkkipolttimoiksi. Palautin ne takasin normi hehkulanka polttimoiksi ja sen jälkeen ei ole oireillut.
Se miksi lediparkit voi pilata vilkkujen toiminnan on mulle vielä mysteeri, ehkä ne voi aiheuttaa sopivan taajuista häiriötä LCM:lle joka sitten virheellisesti tulkitsee villkupolttimon palaneeksi tms. Ehkä pitäisi oskilloskoopilla mitata näkyykä siellä isompaa rippeliä kun ledparkki paikallaan.
Onkohan minunki 523:ssa -97 jotain kosteus ongelmaa, kun tänään lähdin ajamaan ja keli plussalla niin ensi lakkasi lämppärin puhallus pelaamasta, ikkunat aukeili omiaan, kuskin ovi ei mennyt lukkoon kaukosäätimestä, muut ovet toimi normaalisti, valosireeni alkoi huutaa,kun oven aukaisi vaikka valot ei ollut päällä:think Pitäis käydä vikadiaknoosissa, mutta viimeksi ei saanut yhteyttä auton sielunelämään. Ettei nytte olisi se virtalukon pohja menossa/mennyt?
Onkohan minunki 523:ssa -97 jotain kosteus ongelmaa, kun tänään lähdin ajamaan ja keli plussalla niin ensi lakkasi lämppärin puhallus pelaamasta, ikkunat aukeili omiaan, kuskin ovi ei mennyt lukkoon kaukosäätimestä, muut ovet toimi normaalisti, valosireeni alkoi huutaa,kun oven aukaisi vaikka valot ei ollut päällä:think Pitäis käydä vikadiaknoosissa, mutta viimeksi ei saanut yhteyttä auton sielunelämään. Ettei nytte olisi se virtalukon pohja menossa/mennyt?
hmm no, sullahan ei näemmä ollut tätä alkuperäistä vilkkuvikaa. Toisissa ketjuissa voi olla apuja noihin ongelmiin. Kosteus-ongelmat poistuu usein kuivattamalla auto ja sitten vikadiagnoosissa voi hoitaa loput selville.
Kyselläänpä täältä kun alkaa omat ideat käydä vähiin.. Autona E39 523i 10/1998 ja ongelma samantyyppinen kuin aloittajalla,
eli vasemman puolen vilkku räppii tiheään niinkuin olis lamppu palanut, mutta kaikki polttimot kuitenkin toimivat.
Oikealle puolelle ja hätävilkkujen osalta vilkuttaa oikein.
Jotain kautta ongelmaan liittyy myös ajotietokoneen vikailmoitus palaneesta oikeanpuolen takavalosta (näyttää symbolilla pienessä ruudussa mittaristossa). Kaikki takavalot kuitenkin toimivat kuten pitääkin.
Vasen vilkuttaa tiheään käynnistämisen jälkeen ilman ajovaloja, sekä ajovalojen päällekytkemisen jälkeen. Kun ajovalot napsaistaan päälle tulee myös tuo vikailmoitus palaneesta takavalosta. MUTTA, kun ajovalot kytketään pois, vilkku toimiikin oikein.
Myös satunnaisesti pidemmän ajomatkan aikana, ilmeisesti kun auto on lämmennyt tarpeeksi, vilkku toimii välistä oikein. Tällöin vikailmoituskin häipyy näytöstä, palaten kuitenkin hetken kuluttua takaisin, PLING.
Tätä ei kuitenkaan kovin usein tapahdu, eli pääsääntöisesti vilkuttaa tiheään..
Autossa Xenon-lyhdyt, joiden ainakin pitäisi olla alkuperäiset, vai vaikuttaako tuo asiaan ylipäätään?
Tähän mennessä yritetty:
- Vilkkujen polttimot uusittu ympäri asti, samalla tarkistettu kannat.
- Takavalojen polttimot uusittu, tuulilasin jarruvaloa myöten. Kannoissa ei sanomista..
- Rekisterikilven polttimot uusittu. Toinen kanta oli pahasti hapettunut, vaihdettu uuteen mutta ei vaikutusta..
- Kaikista edellämainituista tarkistettu lamppujen oikea wattimäärä, sekä koitettu raapia kantojen liitinpintoja, "toivotaan toivotaan"- ajatuksella.
Muuta en osaa sanoa, mutta itellä ollut joskus nopeaa vilkutusta peräkärryn kanssa. Eli jos autossa on vetokoukku niin sen sähköt voi varmaan myös vaikuttaa jotain.
Mulla tulee myös välillä ilmoitusta palaneesta takaparkista, mutta kontaktihärö kai vain, eikä ole oikeasti rikki yleensä ollut. Ei kuitenkaan ole vaikuttanut vilkkuihin.
Muuta en osaa sanoa, mutta itellä ollut joskus nopeaa vilkutusta peräkärryn kanssa. Eli jos autossa on vetokoukku niin sen sähköt voi varmaan myös vaikuttaa jotain.
Mulla tulee myös välillä ilmoitusta palaneesta takaparkista, mutta kontaktihärö kai vain, eikä ole oikeasti rikki yleensä ollut. Ei kuitenkaan ole vaikuttanut vilkkuihin.
Joo, vetokoukun olemassa olo vaikuttaa asiaan. Ja mulle tuli kaverin peräkärryn huonojen sähköjen vuoksi seuraavanlainen ongelma:
Ensin vasen takavilkku vilkkui hyvin himmeästi, ja loput vasemman puolen vilkut nopeesti. Oikea takavilkku ei vilkkunut ollenkaan. Valojen päällä tai poissaolo ei vaikuttanut mitenkään.
Nykäisin vetokoukun pistokkeen ohjainboxin irti, ja laitoin hetken päästä takaisin. Vaikutus oli seuraava:
Valojen ollessa pois päältä, kaikki vilkut toimivat normaalisti.
Parkit tai ajovalot päällä vasen takavilkku vilkkuu himmeästi ja loput vasemman puolen vilkut nopeesti.
Oikean puolen vilkut toimivat kaikki normaalisti valot päälläkin
Kun laitan ovet lukkoon niin kaikki vilkut välähtävät normaalisti.
Osaiskohan joku auttaa ton vasemman takavilkun kanssa? Veikkaan että siellä on nyt jossain "bitti poikittain", mutta kuikahan sen sais suoraan? Nii ja autohan on E39 530 DaT -02
Jos jotain auttaa niin itselläni rupes takavalot pelleilemään vanhasta E39:stä, juurikin vilkun nopeus vaihteli ja jarruvalot vilkkui/ei toiminut. Syy oli liittimen pohjassa joka on takavaloissa, oli jostain syystä vähän sulanut se liittimen pohja ja yksi piikki liittimestä irti poikki liittimen sisään, eli kontakti katkesi aika-ajoin.
Eli vikana oli vetokoukun johtosarjan kärähtänyt sulake. Se oli vaan laitettu sen verran jemmaan etten heti huomannut sitä.
Sulake oli kärähtänyt melko metkasti. Lanka oli juuri ja juuri poikki, päiden väli oli niin pieni että tuli ns. "hyppysähköä". Siitä johtui tuo vasemman takavilkun hehkuminen himmeästi.
Sinällään outoa että jos ajovalot eivät ole päällä niin sähkö ei kuljekaan tuon vetokoukun johtosarjan kautta, vaan ilmeisesti suoraan valomodulilta. Myöskään vetokoukun ohjainboxin irroittaminen ei pimennä takavaloja eikä jarruvaloja, vain vilkut lakkaavat toimimasta. Tarvinnee perehtyä paremmin tuon systeemin sielunelämään.
Pääasia kuitenkin että vilkut toimivat taas normaalisti.
Olikohan kenelläkään tarkempaa tietoa että missä toi salaperäinen AHMan sulake on? Omassa kiesissä muistuttaa vilkku vasemmalle lähinnä kiimaista kania tahdiltaan suurimman osan aikaa. INPA näyttääpi että olis peräkärryssä pakkivalo ja vilkku päällä koko ajan vaikkei siellä mitään ole kines. Yllättäe ei sitten oikein auton peruutusvalotkaan toimi, ja silloin kun toimivat niin silloin toimii vilkkukin.
Eipä tuo toisaalta varmaan ole sulakevika kun probleemat katoaa kun lyö oman oikein sähkötetyn peräkärryn kiinni, ja probleemat ilmaantuivat kun lainasin kaverin ei niin oikein kytkettyä peräkärryä.
Vilkut pelittää normaalisti kun nyppää koko AHMan irti, eli kaippa se sitten voisi olla se peräkärryn pistokekin mikä piissii. Siinä on sellanen ultimate hieno adapterikin että saa edes kärryn kiinni, ja se elää sellasessa symbioosissa lopun autoa kanssa ettei lähde irti.
Oma keksintö tekee kanssa tuota, että vilkuttaa nopeaa tahtia suuntaan jos toiseen, silloin tällöin ja joko pari naksua, tai sitten vaikka puol minuuttia. Ja mielestäni kaikki vilkut vilkkuu.
Myös välillä herjaa takavalon olevan palanu jommalta kummalta puolelta.
Ledit kilvenvaloissa ja enkelit kanssa kokonaan lediä...
Aiemmin kiusaa aiheutta perävaunun releboksin liitokset, jotka oli putkiabikoilla, mutta ne on nyt juotettu ja kutistesukalla. Enää jäis mahdolliseksi sitte nuo ledit, joku kontakti mahdollisesti takavaloissa, tai sitte se perävaunun releboksi.
BMW 520d Touring '06 314tkm BMW 530D Touring '99 552tkm BMW 320da Touring '02 427tkm Volvo V70 D5 '02 Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Oma keksintö tekee kanssa tuota, että vilkuttaa nopeaa tahtia suuntaan jos toiseen, silloin tällöin ja joko pari naksua, tai sitten vaikka puol minuuttia. Ja mielestäni kaikki vilkut vilkkuu.
Myös välillä herjaa takavalon olevan palanu jommalta kummalta puolelta.
Ledit kilvenvaloissa ja enkelit kanssa kokonaan lediä...
Aiemmin kiusaa aiheutta perävaunun releboksin liitokset, jotka oli putkiabikoilla, mutta ne on nyt juotettu ja kutistesukalla. Enää jäis mahdolliseksi sitte nuo ledit, joku kontakti mahdollisesti takavaloissa, tai sitte se perävaunun releboksi.
Itellä oli ihan vastaavaa ongelmaa entisessä e39 ja syyksi osottautui viallinen rekisterikilven led polttimo. Polttimo paloi ihan normaalisti mutta kun tarkasteli vähän lähemmin niin oli vähän kyrvähtäneen näköinen. Uusi polttimo tilalle ja ongelma korjaantui.
Oma keksintö tekee kanssa tuota, että vilkuttaa nopeaa tahtia suuntaan jos toiseen, silloin tällöin ja joko pari naksua, tai sitten vaikka puol minuuttia. Ja mielestäni kaikki vilkut vilkkuu.
Myös välillä herjaa takavalon olevan palanu jommalta kummalta puolelta.
Ledit kilvenvaloissa ja enkelit kanssa kokonaan lediä...
Aiemmin kiusaa aiheutta perävaunun releboksin liitokset, jotka oli putkiabikoilla, mutta ne on nyt juotettu ja kutistesukalla. Enää jäis mahdolliseksi sitte nuo ledit, joku kontakti mahdollisesti takavaloissa, tai sitte se perävaunun releboksi.
Itellä aiheutti tätä rekkarikilven ledit, vaikka oli ihan ehjän oloset.
Oletteko kokeilleet koodata noita checkejä pois noilta polttimoilta?
- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Comment