Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mittaristo ongelma e39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMWE39
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 134

    #16
    Originally posted by Hemi
    Tänä aamuna mittarin kilometrinäytössä muuten paloi valo ilman virtoja tullessani autolle, eikä se enään sammu. Mahtaako palaa koko auto huomenaamulla?
    Sellainen pieni led km -lukeman vieressä?
    Tarkoittaa, että tietokoneen mielestä kaikissa "varastointipaikoissa" olevat km -lukemat ei täsmää keskenään.
    Liittynee ohjausyksikön flashin sekoamiseen, josta ei enää siis km -lukemaa saada luettua.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Ei vaan ainoastaan kilometrinäytön taustavalo? Mitään km./tms. lukemiahan ei näyttöön enään tule.

      Comment

      • Henry
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 744
        • Kannus

        #18
        Ny menee mielenkiintoiseksi.Oletteko tarkastannu koodi boksin joka on mittariston takana?
        Mercedes-Benz cls 350
        530DA E60
        Ex:
        Audi A6 2.7 biturbo quattro
        523IA E39
        520 E34 2Kpl
        535 E34

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Ei tämän ikäisessä ole erillistä koodiboxia, vaan kaikki on mittaristossa. Vielä kokeillaan yli yön seisottamista akunkenkä irti jotta kaikki konkat takuuvarmasti olisivat purkautuneet. Jos tilanne ei muutu, ei muutakuin palikkaa tilaukseen.

          Comment

          • porokoira2
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 49
            • vantaa

            #20
            Mulla ei ainakaan kaikki nollaantunut ennenkuin plus kenkä oli otettu
            irti ja laitettu miinusnavan kanssa yhteen siis pluskenkä irti akusta
            ja odottelua muutama tunti

            Comment

            • pommi
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 100
              • Siilinjärvi

              #21
              hieman off-topic

              Tuosta apuvirran antamisesta luin joskus varoituksia, jotka koskivat edesmennyttä E36:stani.
              Siinä virran antaminen saattoi poltaa kaikki sulakkeet toiselta puolelta autoa.
              Tämän välttämiseksi tulee ennen kaapeleiden irrotusta akusta laittaa päälle paljon virtaa kuluttavia laitteita (puhallin täysille, takalasin lämmitin päälle, ...).
              Sulakkeiden palaminen johtuu siitä, ettei laturi ehdi mukautua tilanteeseen, kun kaapelit irrotetaan naapurin "jäätyneestä" akusta.

              Itselleni tätä ei ole käynyt vaikka joskus annoinkin apuvirtaa.
              Noudatin tosin noita yllämainittuja ohjeita.

              Nykyisessä E39:ssä mittaristo pimeni viime kesänä yhden kerran.
              Paniikissa ei jäänyt mieleen oliko ihan kaikki pimeänä, suurin osa kuitenkin. :oops:
              Auto parkkiin hetkeksi ja uusi starttaus. Ei auttanut.
              Sitten peräkontista taisin löytää mittaristoa koskevia sulakkeita, joita vähän liikutelin kontaktin parantamiseksi.
              Tämän jälkeen mittaristo oli taas kunnossa.
              Jokatapauksessa syy ja "korjauksen" toimivuus jäi epäselväksi.
              nyt: Volvo V70 ex: E61 525iA -04, E39 520iA -98, E36 316i compact -97.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Ei auttanut sitten yön ylikään akun irtipitäminen. Tosin nyt muuttui mittarissa palavat varoitusvalot, bensa ja lämpömittari pohjaan, "pimpelipom" päälle ja kaikki jäi palamaan vaikka avaimen otti lukosta. Samalla toden-näköisesti valonohjausboxista kuuluu sirinä/ritinä jos/kun akunkenkä on kiinni. Kaiken lisäksi huoltoliike kieltää vastuunsa tapahtuneeseen?

                Comment

                • jartsa02
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 1131
                  • Helsinki

                  #23
                  Toi juttu, että joku yleistesteri saisi aikaan tuollaista, on mun mielestä aika kaukaa haettua juttua, lähinnä .. BS:ää. Noilla testereillä ei oo mitään mahdollisuutta kirjoittaa mitään flashin datoja yli, nehän ei edes ole kytkettynä kiinni ohjelmointi nastaan, ne vaan pystyy kutsumaan DME:n eri muistipaikoista tietoa vikakoodeista ja tyhjentämään ne paikat. BMW:n omat testerit on ainoita vehkeitä, jolla noi ohjelmoinnit pystyy suorittamaan. Ja noitten testereiden liityntäkytkennät on yleensä sellaisia, että niistä ei iso virtamääriä diagnoosiplugin kautta saada syötettyä auton järjestelmiin, esim. mun itsetehty diagnoosi-interfeissi pystyy pahimmassa tapauksessa pukkaamaan n. 5mA virtaa tonne diagnoosiliityntään ja kokeeksi vielä kerran mittasin miten paljon toi auton diagnoosiportti ottaa virtaa, kun siihen kytketään suora 12V ja tulos oli noin muutama sata mikroampeeria, tolla virralla ei pahemmin tuhoja oo mahdollista saada aikaan.

                  Todennäköisimmin ton tuhon on saanut aikaan juuri tuo latauskuorman muutoksesta aiheutunut "tappaja"-jännitepiikki. Tähän juttuun on törmätty useaita kertoja ihan noin niinku ammatin puolesta (sähkölaitteiden, ajoneuvojen ja ajoneuvosähkölaitteiden EMC-testaus). Pahin mahdollinen tilanne saadaan aikaa, kun moottori käydessä irrotetaan akunkenkä, tällöin auton järjestelmiin saattaa lähteä kiertelemään yli 100 V korkea nopea jännitepiikki, jota vastaan sulakkeet on hyödyttömiä; tämä pulssi on sen verran nopea, että ne ei reagoi siihen yleensä ollenkaan. Näin korkeana toi pulssi yleensä tappaa kaikki huonosti suojatut boxit ja päälle päätteeks polttaa hehkulampuista langat poikki. Boxien yms. laitteiden valmistajat yrittää kyllä suojata herkkiä laitteita tätä vastaan, mutta nekin yleensä laittavat suojat juuri sellaisiksi, että pääsevät vain läpi tietyistä testinormeista. Mutta käytännössä todelliset tilanteet saattaa olla paljon karumpia kuin simuloidut testitilanteet ja tällöin suojakomponentit yleensä antautuu.
                  Tässä Hemin tapauksessa on luultavasti käynyt näin: ensiks akku on delannut (käytänössä vastaa silloin tilannetta että akkua enää ole), sitten kytketään siihen starttiboosteri ja täräytetään auto käyntiin, laturi tyytyy tilanteeseen ja lataa mitä lataa kohti starttiboosteria, sitten irrotetaan boosteri, lataustilanne äkisti muuttuu ja laturi potkasee killerin liikkeelle ja heikot lenkit antautuu sen edessä. Se ilmiö, että mittaristot ja muut osat ei pimene välittömästi tämän jälkeen, johtuu luultavimmin siitä, että niitten suojakomponentit pettää, mutta muuten elektroniikka on ehjää (vielä). Ton pettämisen jälkeen näiden osien herkät komponentit on vailla suojaa auton tavallisia jännitehäiriöitä vastaan, joita tulee suurista kuormien muutoksista (esim. puhaltimen, pyyhkijöiden yms. isojen kuormien aih. piikit). Nämä auton omat piikit sitten pikkuhiljaa tappaa esim. mittariston osa kerrallaan.

                  Mun mielestä voi aikas olla turhaa lähteä syyttämään testeriä ja huoltoliikettä, vaan kylmästi tyytyä tilanteeseen ja todeta että ... Shit happens :shock:
                  BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Eihän tässä kai kukaan itse testeriä ole syyttänytkään. Toisaalta siitä ei ole varmuutta missä nastoissa piuhat olivat kiinni tuon starttitapahtuman aikana koska hommassa oli sen verran "hämminkiä" että montaakin eri variaatiota näytettiin kokeiltavan. Se mikä on kuitenkin varma että auto ja sen mittaritoiminnot toimivat täydellisesti ennen "huoltoa", ja kun auto ajettiin hallista ulos, olivat kaikki toiminnot pimeänä. Onko Jartsa02 tosiaan sitä mieltä että on turha lähteä syyttämään testeriä tai huoltoliikettä ja nielaista 800e-2500e:n lasku ja todeta päälle että "shit happens"...?

                    Comment

                    • jartsa02
                      BTCF Member
                      • Jun 2003
                      • 1131
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by Hemi
                      Eihän tässä kai kukaan itse testeriä ole syyttänytkään. Toisaalta siitä ei ole varmuutta missä nastoissa piuhat olivat kiinni tuon starttitapahtuman aikana koska hommassa oli sen verran "hämminkiä" että montaakin eri variaatiota näytettiin kokeiltavan. Se mikä on kuitenkin varma että auto ja sen mittaritoiminnot toimivat täydellisesti ennen "huoltoa", ja kun auto ajettiin hallista ulos, olivat kaikki toiminnot pimeänä. Onko Jartsa02 tosiaan sitä mieltä että on turha lähteä syyttämään testeriä tai huoltoliikettä ja nielaista 800e-2500e:n lasku ja todeta päälle että "shit happens"...?
                      No, mähän en tiedä todellisia tapahtumia näitten täällä esitettyjen juttujejn perusteellä, toi testerijuttu vaan enemmänkin liittyy tohon aikaisemmin esitettyy oletukseen softan sotkemisesta. Testerillä jos oikeen onnistutaan säätämään niin silloin on mahdoliista saada diagnoosiportin sisäänmeno paskaks, jota on moottorinohjausboxissa, mutta tällöin ei enään yhteyksiä saada yhteenkään boxiin, tuolla huoltovalojen nollauksella taas on mahdollista saada jotain aikasekseen mittaristossa, ne piuhathan menee suoraan mittaristoon, mutta millä ne muut boxit sitten on saatu sitten paskaks? Sen sijaan jos huoltoliike on startannut auton jollain boosterisysteemillä, niin sitä asiaa voi sitten alkaa spekuloimaan niitten kanssa, että miksi näin on tehty. Pelkillä testeri"säädöillä" on vaan varsin epätodennäköistä, että saadaan ton laajuista tuhoa aikaan, sen sijaan näitä laturiperäisiä "load dump"-piikkien aiheuttamia erinäisten ohjausboxien tuhoja on työtehtävissä nähty paljon.

                      Eihän tietysti ketään huvita maksaa tollasta pottia omasta pussista, joten jos on jotain epäilyksiä jostain virheistä ainahan se kannattaa kinata niiden kanssa loppuun saakka, voihan ne esim. oman maineensa pelastamiseksi loppupelissä taipuu johonkin kompromissiin, vaikka eivät omasta mielestä olisikaan syyllisiä tohon tapahtumaan. Joten toivottavasti tilanne selviää edes jotenkin kohtuullisesti, ettei joudu tohon "shit happens"-tilanteeseen ..
                      BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Siis muiden boxien toiminnasta ei kenelläkään ole varmaa tietoa koska ko.systeemeihin ei päästä enään sisälle. Se että ajonestoon ei enään päästä testerillä käsiksi, mutta auto käy ja kukkuu tai että valonjenohjaus ei enään reagoi ohjelmalla mutta kaikki valot toimii normaalisti, ei kerro ko.boxien toiminnasta. Itse olen siinä uskossa elänyt että näihinkin mennään mittariston kautta sisään ja jos se on pimentynyt, ei mihinkään muuallekkaan päästä sisään. Merkkihuollon "puolueeton" diagnoosihan olikin vaihtaa ensin mittaristo ja katsoa sitten. Miksi muuten minun pitäisi tyytyä johonkin kompromisseihin tässä asiassa? Jos huolto tai ihan kuka tahansa hajoittaa autoni, on hän ihan Suomen lainkin mukaan korvausvelvollinen(tai hänen/tahon vakuutus). Itse tapahtumaa tai vikaantumistahan ei kukaan kiellä tapahtuneen tämän prosessin/huollon yhteydessä. Eli ehjänä sisään ja rikottuna ulos. Mitä jos joku vie autonsa esim.öljynvaihtoon ja huollossa olisi unohdettu kaataa uudet öljyt sisälle? Meneekä koneremontti vahingon kärsineen piikkiini stoalaisella uhriasenteella..."shit happens"?, Tai jos kiesi sattuu putoamaan nosturilta kyljelleen hallin lattialle, niin niellään omaan piikkiin auton vahingot ja moikataan hyvät jatkot vaan...? jne,jne,jne...

                        Comment

                        • BMWE39
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2004
                          • 134

                          #27
                          Originally posted by Hemi
                          Eihän tässä kai kukaan itse testeriä ole syyttänytkään. Toisaalta siitä ei ole varmuutta missä nastoissa piuhat olivat kiinni tuon starttitapahtuman aikana koska hommassa oli sen verran "hämminkiä" että montaakin eri variaatiota näytettiin kokeiltavan.
                          Käsitin aiemmin, että starttaaminen boosterin avulla ja testerin kanssa pelaaminen tapahtui eri päivinä?
                          Vai tarkoititko, että "huoltoliikkeen" heebot laittoivat diagnoosipistokkeeseen jotain abikoja kiinni, starttasivat auton ja alkoivat arpomaan johtoja paikoilleen...?
                          Jos oli jälkimmäinen tilanne, niin mielestäni oppirahat oikeasta kytkennästä tulisi sen arpojan maksaa, ilman muuta...
                          On se muuten voinut olla aikas karun näköistä hommaa, jos se näin meni... ;-)

                          Eikä niiden ampeerien tarvitse suuria olla, jos hemmot ovat saaneet sotkettua ohjelmointimoodin päälle ja sen jälkeen epämääräisiä signaaleja kirjoitustilassa olevaan nastaan, niin...
                          Jos laite on tosin "oikein" suunniteltu, se laskee ensin tarkistussumman uudelle koodille, ennenkuin poistaa vanhan. Valitettavasti hyvin usein logiikoissa prommauksen ensimmäinen vaihe on "erasing flash, do not power circle!"... Jos uusi koodi onkin korruptoitunut/sopimaton... voivoi...

                          Comment

                          • jartsa02
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 1131
                            • Helsinki

                            #28
                            Originally posted by BMWE39
                            Originally posted by Hemi
                            Eihän tässä kai kukaan itse testeriä ole syyttänytkään. Toisaalta siitä ei ole varmuutta missä nastoissa piuhat olivat kiinni tuon starttitapahtuman aikana koska hommassa oli sen verran "hämminkiä" että montaakin eri variaatiota näytettiin kokeiltavan.
                            Käsitin aiemmin, että starttaaminen boosterin avulla ja testerin kanssa pelaaminen tapahtui eri päivinä?
                            Vai tarkoititko, että "huoltoliikkeen" heebot laittoivat diagnoosipistokkeeseen jotain abikoja kiinni, starttasivat auton ja alkoivat arpomaan johtoja paikoilleen...?
                            Jos oli jälkimmäinen tilanne, niin mielestäni oppirahat oikeasta kytkennästä tulisi sen arpojan maksaa, ilman muuta...
                            On se muuten voinut olla aikas karun näköistä hommaa, jos se näin meni... ;-)

                            Eikä niiden ampeerien tarvitse suuria olla, jos hemmot ovat saaneet sotkettua ohjelmointimoodin päälle ja sen jälkeen epämääräisiä signaaleja kirjoitustilassa olevaan nastaan, niin...
                            Jos laite on tosin "oikein" suunniteltu, se laskee ensin tarkistussumman uudelle koodille, ennenkuin poistaa vanhan. Valitettavasti hyvin usein logiikoissa prommauksen ensimmäinen vaihe on "erasing flash, do not power circle!"... Jos uusi koodi onkin korruptoitunut/sopimaton... voivoi...
                            Siis mäkin olin ekaa stooria kirjoittaessa siinä käsityksessä, että ensteks on akku kuollut ja sit autoo starttaillaan itse boosterilla tms. apuvirroilla ja sit sen jälkeen mennään huoltoon nollailemaan palavia valoja. Tällöin olisi tilanne se että artisti itse maksaa omat soolonsa ja siitä noi em. kommentit tulee. Jos taas tilanne on se, että huoltoliike leikkii boostereilla ja lukee koodeja ja rikkoo auton, niin tilannehan ihan toinen, silloinhan huoltohemmot on artisteja ja laskut tästä kyllä rupee kuulumaan sinne ja kompromissiratkasut alkaa olee poissa laskuista.

                            Diagnoosihommissa mennään autoon "sisälle" moottoriohjausboxin kautta eikä mittaristosta. Toi mitariston vaihto ekana johtuu siitä, että mittaristo toimii väylien haarakohtana ja esim. valo-ohjausboxi on mittariston toisella puolella kuin moottoriboxi, elikkä jos mittaristo puuttuu välistä valo-ohjausboxiin ei ole edes mahdollista saada yhteyttä.

                            Noissa diagnoosivehkeissä esim. kun puhutaan konehuoneen 20-nastaisesta pyöreestä liitimestä, esim. E39:n tapauksessa kytkeydytään nastoihin 20 (TXD/RXD), 19 (maa) ja 16 tai 14 (+12V), tällöin saadaan luettua koodeja yms. juttuja, kun taas ohjelmointinasta onkin kokonaan erikseen (nasta 18 ) ja OBD-2-liittimessä ei mun mielestä testeri myöskään ole kiinni ohjelmointinastassa ollenkaan. Ja vieläpä taitaa olla myös niin, että noi ohjelmoinnin tarkistuskoodit pitää tilata Saksasta tehtaalta ennenkuin maahantuojakaan pääsee koodaamaan purkkeja uusiks.

                            Toi Texan testeri nyt kumminkin näyttää olevan ihan kunnollinen tuote (vaikka onkin Italialaista valmistetta ja sieltähän tunnetusti ei mitään kunnollista tavaraa tule) oikeilla liittimillä, joten tuskin nyt sentään abikoilla liitytään autoon. Mut jos tilanne on ollut se, että toisessa päässä huoltotyyppi säätää abikoja kiinni diagnoosiplugiin ja toisessa päässä toinen amisviiksi säätelee starttiboosterilla autoo käyntiin, niin toi alkaa näyttää jo niin "professional"touhulta, et on ihan oikeen et tollesille ammattilaisille pannaan kunnon lasku perään vaurioista ..

                            Mä oon kuitenkin edelleen sitä mieltä, että testeri ei oo tota tuhoa saanut aikaan, vaan starttisäädöillä on saatu auton oma laturi potkasemaan jännitepiikki autoon sähköihin ja sitä kautta on saatu rikki mittaristo ja kasa ohjausboxeja ..
                            BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Ei,ei,ei... Eli selvitetäämpä proseduuri uudelleen, Eli homma tapahtui näin:
                              Ko.autoon tehtiin n.kuukausi sitten huoltotoimia jotka edellyttivät akunkengän irroitusta. Samalla tilalle vaihdettiin BMW:n orkkis akku tilalle.
                              Airbagin valo syttyi kytkettäessä virrat, jonka kuittaamiseen ja huoltovalojen nollaukseen sekä yleiseen mahdollisten vikakoodien lukuun varattiin huollosta aika. Autolla ajettiin ongelmitta n.800km ennen "huoltoa"(paitsi tietenkin airbagvalo palaen). Auto halliin ja yleistesteri diagnostiikkapistokkeeseen kiinni kahdella nastalla. Oikeiden nastojen/asetusten arpomista n.tunti, jonka jälkeen airbagvalo saatiinkin onnistuneesti kuitattua. Kaikki muutkin/mahdolliset vikakoodit käytiin läpi, mutta mitään ulkolämpötila-anturiherjaa kummempaa ei löytynyt.
                              Koska bensamittari oli aiemmin näyttänyt parisen kertaa liikaa, pyysin että mittariston parametrit katsottaisiin jotta e39:n polttonesteen anturitakeltelu varmistuisi. Nyt oikeiden nastapaikkojen löytäminen meni jo kokeilemiseksi. Mittaristo kuitenkin lopulta löytyi. Tässä vaiheessa aikaa oli kulunut 1.5-2.0tuntia jonka käytännössä koko ajan auto oli ollut virrat päällä. Sisävalot ja mittarivalot alkoivat "väristää" akun varauksen loputtua. Asia varmistui kun autoa koetettiin käynnistää. Ainoastaan startin solenoidi heikosti naksahti. Starttiboosterilla auto yritettiin käynnistää ensin moottoritilan puolelta ja kun tämä ei jostain syystä onnistunut, lopulta akunpuolelta takaluukusta. Auto käynnistyi, mutta melko pian huomattiin kaikkien mittaristovalojen palavan ja mittarien olevan tapissa. Auton sammutus tai/ja virtojen katkaisu ei muuttanut tilannetta vaan ainoastaan akunkaapelin irroitus vihelsi pelin poikki. Koko edellisen proseduurin oli testeri auton virtanavoissa kiinni ja nastat diagnostiikkapistokkeessa sekä tietenkin mittariston parametriohjelma auki. Nyt tilalle vaihdettiin uusi/ladattu akku ja auton oma akku laitettiin latinkiin. Akunkengän uudelleen kytkeminen sai nyt mittariston joko palamaan joulukuusena tai kahta-kolmea varoitusvaloa lukuunottamatta olemaan täysin mykkä. Nyt kun ongelmaa koetettiin testerillä lähteä analysoimaan, ei auton mittaristo, airbag,ajonesto eikä valojenohjaus enään vastannut mitenkään. Moottorinohjaus näytti toimivan/vastaavan normaalisti. Hommaa yritettiin selvittää vielä parisen tuntia, mutta tuloksetta koska mittaristo ei enään vastannut testiohjelmaan mitenkään.
                              Pelit seis kellon lyödessä perjantaina 17.00 ja auto ilman mittariston toimintoja hallista ulos. Se airbagvalo tietenkin paloi edelleen. Sovittiin että auto on saatava maanantaina BMW:n omaan testeriin kiinni jotta ongelma voitaisiin purkaa. Maanantaipäivä kului sitten Bemuhuollossa aidolla BMW-testerillä ongelmaa selvitettäessä. Ajokilometrit ym.tietoa saatiin talletettua mutta tuomio oli että vähintään mittaristo on vioittunut.
                              Myöskään he eivät enään päässeet airbagjärjestelmään, valojenohjaukseen eikä ajonestoon. Eli lopullinen tuomio oli että ensiksi olisi vaihdettava mittaristo jotta voitaisiin selvittää jälkimmäisten toiminta. Epäilys kuitenkin oli että myös "oheislaitteet" olisivat lopullisesti pimentyneet. Heillä oli melko selkeä näkemys ongelman syntyhistoriasta jonka ongelman aiheuttanut huoltoliike luonnollisesti kieltää.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Luin nyt vasta tuon edellisesi. Eli sen verran on tullut oltua näiden nelipyöräisten kanssa ammatikseenkin tekemisissä että itse en missään tapauksessa tarjoa boostereita tai edes apuvirtoja nykykieseihin. Itse satuin ko.hässäkän käynnistyessä olemaan juuri silloin hallin toisessa päässä, joten en kerinnyt hätiin ennenkuin auto jo kävi ja ilmeinen vahinko jo tapahtunut. Toki minä olin ensimmäinen joka kylmä hiki otsalla katsoin mitä oli pimennyt. Omat hölmöilyt toki maksan aina kiltisti, ( toki perkeleitä puhisten) ja rahat laitan siihen kassaan johon nämä opetukselliset tilitykset yleensä laitetaan korkoa kasvamaan. Nyt vain on niin että näin odotan myös muiden toimivan. Jotta oikea maksaja löytyisi, siksi ko.ongelmasta vähän muidenkin mielipidettä kyselen. Sitä kun usein oikeasti uskoo olevansa vain töissä oleva roudari, vaikka onkin artisti itse... ja artisti tosiaan maksaa aina.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎