Arvoja
Ehjästä autosta vertailuarvoja:
Mittari: Fluke 179 True RMS
Jännitteitä
Jännite auton seisoessa mittaristosta: 12.1V
Jännite auton seisoessa akun navoista: 12.65V
Latausjännite auton mittariston mukaan: 13.8V
Latausjännite akun navoista: 14.1-14.15V
Latausjännite konehuoneen pistokkeesta: 14.2V
Virrankulutus
Aktiivisena: 1.1A
Parin minuutin päästä kaapelien kytkemisestä lepotilaan asti: 0,4A
Lepotila: 0,010-0,012A eli 10mA-12mA
E39 530d Akku purkaantuu
Collapse
X
-
Siili
Siili temppuilee. Ei o iso homma vaihtaa, eikä nii kovin tyyriskä.Originally posted by jkew View PostTänään teki kolmannen kerran...
Osaisiko joku auttaa/onko tuttua? Webastoa käytetty n. 10-15 min joko ajastimella tai suoraan (autossa alkuperäinen weba jota ohjataan ajotietokoneelta), tämän jälkeen auto ei lähde käyntiin. Akussa ei riitä potku starttaamaan. Lisävirralla sitten lähtee.
Akku on viikon vanha 100Ah ja siili vaihdettiin eilen. Akussa (Hankook Silver) on varausilmaisin joka näyttää joka tilanteessa että akussa on täysi lataus.
Mistähän etsitään sitten vikaa? Piuhan nokkaan ajattelin viedä heti kun saan ajan mutta jos jollain välähtäisi. Thanks.
Auto on -02 530 daT ja paikkakunta on Liminka (sitä täällä halutaan tietää kun ongelmia on
.
Leave a comment:
-
Jos akkukaapelin irrottaa ja kiinnittää uudelleen (mittarin kautta), auto herää lepotilasta. Mittari paikalleen ja sitten odottaa lepotilaan menon tai mittaus pihtimittarilla. Automaatin vaihdevalitsimen valo sammuu, kun auto menee lepotilaan, eli siitä se on helppo katsoa. WDS:stä löytyy kaikki sähkökaaviot. KLIK
Leave a comment:
-
Kokeilin kuten edellä oli ohjeistettu, eli laitoin ovet lukkoon,takaluukun lukko kiinni ruuvarilla ja sit odottelin ainakin sen 20 min.
Sit otin - navan irti ja sit mittailin. Johonkin sitä virtaa kuitenkin meni 1,6A
ei taida olla kaikki ihan kunnossa.
Ärsyttävä vika kun ei oikein tiedä mistä vikaa lähtis ettimään.
Avasin akun vieressä olevan valkokantisen sulake rasian johon meni akulta suoraan paksuja punaisia johtoja, sieltä löytyy isoja sulakkeita.
Sieltä mittaamalla mihinkään niistä lähdöistä ei näyttänyt sähköä menevän.
Joten jonkinlaista rajausta oon selvitellyt mut en tiedä mitä.
Ois kiva saada auton johdotus kaavio niin vähän vois seurailla mitä laitteita on missäkin virtapiirissä.
Löytyiskö keneltäkään apua?
Leave a comment:
-
olen seuraillu teidän kirjottelua mielenkiinnolle koska oma -03 530Da ei lähe enää käyntiin jos webasto ollut päällä sen puol tuntii näillä pakkasilla, jos lataan akkua tolpasta 2 tuntii ennen webastoa niin sit hörähtää.
Akku taitaa olla puol vuotta vanha 100Ah eli ei pitäis olla siitä suoranaisesti kiinni.
Saattaa olla et jokin laite kuluttaa virtaa akusta kun omistaja on pois näkyvilstä, tuli vaan mieleen et kuluttaako auton oma puhelin virtaa vaikka se ei oo mulla edes käytössä. Katos kun lähti tossa ennen joulua se anteeni härpäke irti takalasista.Mahtaako se laite kuitenkin hakea kenttää automaattisesti.
Meinaan katella yleismittarilla joitain virtoja tossa huomenissa kunhan aamu valkenee.
Leave a comment:
-
Kiitoksia neuvoista. 4 - 5 A meni kun ovet auki. Ovet kiinni ja hetki odottelua niin tippu sinne 20 mA tasolle.
Samanmoiset jännitteet minullakin eli nyt aamulla 11,8 V mutta auto jaksoi silti startata. Ajossa 13,8 V mikäli ajotietokonetta on uskominen. Pitää vielä akun kapasiteetti mitata kunhan ehtii. Todennäköisesti mun tapauksessa se on nyt syypää.
Oli muuten tuossa kesällä moottoripyörän akun kanssa melkoista taistelua. Alkuperäinen akku hyytyi ja tilalle hain halvimman vastaavan. Se halpa MGM:n akku toimi kunnes kelit kylmeni. Sain uuden takuuna tilalle mutta eipä sekään jaksanut startata hiukankaan viileämmissä keleissä. Yuasan akku tilalle ja johan käynnistyi iloisesti jopa pakkasilla. Kylmäkäynnistysvirraltaan (CCA) nuo akut todennäköisesti siis aivan eri planeetalta. Tiedä sitten onko autojen akuissa vastaavia eroja?
Leave a comment:
-
Takaluukun salpa tökätään kiinni esim. ruuvimeisselillä. (Auki saa kun avaa kahvasta ulkopuolelta tai kabiinin napista.) 16min jälkeen menee lepotilaan jolloin sallittu virrankulutus on 40mA.Originally posted by ÖÖ. View PostMilläs tän auton saa lepotilaan? Eli tota takaluukkua pitää jotenkin kai huijjata ja odotella vartti?
Millaset virrankulutukset on vielä normaalit eri tiloissa?
Akku siis hyytyy täälläkin satunnaisesti.
Itsellä meni muutama amppeeri kun auto ei ollut lepotilassa ja 180mA kun oli lepotilassa ja 80mA kun sulake 58 oli irroitettu. Itsellä on varashälytin joka vilkuttaa lediä joten se varmaan vähän vie virtaa. Viekö puhelin jotenkin virtaa vaikka auto on lepotilassa? Kun tuon sulakkeen 58 otin irti niin puhelin piippasi. Tai voihan siellä jokin muukin piipata, mutta samanlainen piippaus tuli minkä puhelin päästää kun se löytää verkon. Sulakkeen 58 takana on ainakin puhelin ja navigaattori.
Latausjännite oli ~13,8V. Akun jännite ennen latausta 11,9V, noin kolmen tunnin latauksen jälkeen 12,5V. Tänään aamulla taas katsoin jännitteen ja näytti 11,9V ulkoilmassa. Katotaan sainko uuden akun tuhottua kerta purkaksella, nimittäin veropäätöstä odotellessa auto seisoi kolme viikkoa (muutama kuukausi takaperin), jolloin akku oli päässyt aivan tyhjäksi ja Ctekilläkin kestä hetken aikaa elvyttää akku. Ja nyt tosiaan muutama päivä takaperin ei virta riittänyt, vaikka auto oli seissyt vain yön yli. Työmatka on 20km suuntaansa joten ihan nurkka-ajoa ei ole, mutta eipä toisaalta ole ikinä pidempääkään matkaa.Last edited by JiiP; 30-01-2010, 12:01.
Leave a comment:
-
Milläs tän auton saa lepotilaan? Eli tota takaluukkua pitää jotenkin kai huijjata ja odotella vartti?
Millaset virrankulutukset on vielä normaalit eri tiloissa?
Akku siis hyytyy täälläkin satunnaisesti.
Leave a comment:
-
Miinuskenkä irti ja Amppeeri mittari väliin.Originally posted by JiiP View PostTyhmä kysymys. Miten virrankulutus mitataan lepotilassa? Peruskoulun oppimäärällä tulee mieleen vetää yleismittari navan ja napaan menevän johdon väliin..?
Voi olla pakkasesta johtuvaa, mutta oma E39 530i kesällä ostetulla akulla ei suostunut starttaamaan aamulla (-20C). Kesällä ennen akun vaihtoa tuli vain latausjännite mitattua joka oli hyvä.
Leave a comment:
-
Tyhmä kysymys. Miten virrankulutus mitataan lepotilassa? Peruskoulun oppimäärällä tulee mieleen vetää yleismittari navan ja napaan menevän johdon väliin..?Originally posted by ignorantti View Post... mittausten mukaan auto kulutti liikaa virtaa lepotilassa.
Voi olla pakkasesta johtuvaa, mutta oma E39 530i kesällä ostetulla akulla ei suostunut starttaamaan aamulla (-20C). Kesällä ennen akun vaihtoa tuli vain latausjännite mitattua joka oli hyvä.
Leave a comment:
-
Oman kokemuksen mukaan bx-2 on jopa parempi kuin ctekki!Originally posted by Bemarnisti View Posteli nyt kun tuli pakkaset niin taas ssma laulu jatkuu.. yön yli parkissa niin ei riitä virta käynnistykseen. viime kevät-talvella vaihoin akun uuteen (takuuna).
kesän toimi mainiosti mutta ei pakkasilla enää.. tuli mieleen että tossa mun autossa on orkkis puhelin jossa johtosarja poikki. voiko tollanen viedä akkua?
pitää tänään käydä ostaa toi ctekki vai onko toi motonetin bx-2 laturi yhtä hyvä? silti pitää toi saada kuntoon eli mikäs kumma se voisi syödä akkua?
voiko pissapojan suuttimet olla syypäänä? APUVA!!!! webaston sulakkeen irtiotolla ei vaikutusta asiaan.
Leave a comment:
-
Siilihän se siellä
Laturi oli ehjä, ja tuomio oli odotettu. Eli ilmastoinnin "siili" vaihtoon, mittausten mukaan auto kulutti liikaa virtaa lepotilassa.Originally posted by ignorantti View PostNo, huomenna menee laturi testattavaksi.
Leave a comment:
-
Samaa vikaa
Kuulostaapa tutulta. Itsellä e39 Webastolla (ei alkuperäinen), ja vähän yli vuoden ikäinen AGM-akku. Eilen ajelin reilun kaksi tuntia yhteensä, ja aamulla jaksoi webasto pöhistä vain kymmenen minuuttia, kunnes jänniterajoite iski. Taitaa olla 11,8 volttia tuo webaston raja? Akkufirman mittauksen mukaan näyttää ehjältä, mutta latausjännite keikkui startin jälkeen vain noin 13,2 voltin tietämissä, kaasua polkemalla nousi 13,6 V.Originally posted by Bemarnisti View Posteli nyt kun tuli pakkaset niin taas ssma laulu jatkuu.. yön yli parkissa niin ei riitä virta käynnistykseen. viime kevät-talvella vaihoin akun uuteen (takuuna).
Minulla myös on sellainen tunne, että joskus tuo pyörittää jotain puhaltimia aivan itsekseen, esim, kun odotin perhettä parkkipaikalla auto sammuksissa, niin jonkun ajan kuluttua pörähti joku flekti selvästi käyntiin. Onks tuossa automaagi-ilmastoinnissa joku CO/CO2 -anturi, vai mistä on kysymys?
No, huomenna menee laturi testattavaksi.
Leave a comment:
Leave a comment: