Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by HTK12 View Post
    Kyllähän se talvi on melkoista paskaa ajaa vaikka alle laittaa minkä kokoiset renkaat vaan. Pitoa kun ei ole niin ei ole. Sama koskee kaikkia autoja.
    Melko hyvin tuntuu olevan pitoa, menisi vaan ne muut siitä edestä pois. Tänäänkin katselin edessä ja viereisellä kaistalla sitä kiemurtelua ja pidon hakua reunoilta ja minun auto eteni ihan hyvin, pieni perän heilahdus siinä kohdassa missä oli eniten sudittu. Tosin mistäpä sen tietää mitä 90-luvun renkaita noissa autoissa on alla, ei niissä luistonestoakaan kuulosta olevan ja kuskeilla tuntuu olevan kaasussa vain kaksi asentoa.

    Mutta on kyllä kohta ihan pakko laittaa nuo 15" renkaat hetkeksi takaisin ja vielä varmistaa nämä havainnot erosta 17" renkaisiin.
    Toki kun äsken kokeilin xDrive-autoja, niin olihan niissä sitä pitoa aivan eri tavalla, ei olisi mitään mahdollisuutta pysyä sellaisen vauhdissa mukana.
    E39 528iA

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7456
      • Oulu

      Originally posted by Bmw Dreamer View Post
      takarenkaita menee, etenkin oikealta 2-3 kesässä, parhaimmassa tapauksessa kestää kuukauden, et ihan mielellään ensin vaihtaisin ne narinanivelet, ennenkö vaihdan renkaita.
      Tätä en ymmärrä, mä ajan monta kesää samoilla takarenkaillakin. Tänään tosin katsastuksessa pomppas väljästä vasemmasta narinahelasta. No onpa onneksi halpa korjata, kerran olen noi molemmille puolille jo tähän autoon vaihdattanut, mutta kuluuhan ne senkin jälkeen.

      Originally posted by TJJ View Post
      Melko hyvin tuntuu olevan pitoa, menisi vaan ne muut siitä edestä pois. Tänäänkin katselin edessä ja viereisellä kaistalla sitä kiemurtelua ja pidon hakua reunoilta ja minun auto eteni ihan hyvin, pieni perän heilahdus siinä kohdassa missä oli eniten sudittu.
      Mulla vaan on aina liukasta ja eilen/tänään tullut taas haettua pitoa reunoilta ihan riittävästi. Yleensä se kyllä auttaa. Oulun keskustan lähes ainoaan mäkee eli Pokkitörmän melko jyrkkään kohtaan olen muutaman kerran tässä lähipäivinä kans pysähtynyt valoihin ja siedettävästi tuo siitä aina lähtee, joku etuveto-A6 ainakin tuntui lähtevän huommin vaikka yritystä ei puuttunutkaan.
      Last edited by Petri.Kekkonen; 24-01-2013, 17:26.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • olvix
        Newbiemmer
        • May 2012
        • 25
        • Helsinki

        Paljon se ajettavuus riippuu myös renkaasta. Vanhat Nokian Hakkapeliitta vitoset 15" -koossa tuntuvat paljon jäykemmiltä kuin Michelin X-ice Xi2 -kitkat 16" koossa. Ja 17" kesänakkeihin verrattuna nekin melko kurjat ajaa. Nuo Misukat suorastaan järkyttävän löysät, pakko laittaa aika reilusti painetta että ovat edes siedettävät. Pito sinänsä ok.

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

          Mulla vaan on aina liukasta ja eilen/tänään tullut taas haettua pitoa reunoilta ihan riittävästi. Yleensä se kyllä auttaa. Oulun keskustan lähes ainoaan mäkee eli Pokkitörmän melko jyrkkään kohtaan olen muutaman kerran tässä lähipäivinä kans pysähtynyt valoihin ja siedettävästi tuo siitä aina lähtee, joku etuveto-A6 ainakin tuntui lähtevän huommin vaikka yritystä ei puuttunutkaan.
          Sama se on minullakin. Hyvin se sitten lähtee kun hakee ajouran ulkopuolelta pitoa. Tullut enemmän tarkkailtua noita kanssa-autoilijoita risteyksissä ja olen pannut merkille, että ihan sama tilanne se taitaa olla niissäkin. Tuo ASC ei vaan anna renkaiden sutia yhtään niin se leikkaa liikaa tehoa pois. Muissa autoissanäyttäisi antavan vähän sutiakin. Entisessä e46 oli se uudempi ASC ja se kyllä toimi paljon fiksummin.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10086
            • KVLA

            Tuohon pidon "tasaisuuteen" tai "karkaamiseen" vaikuttaa jonkin verran auton vaihteisto.Automaatti ei varmasti ihan niin helposti "karkaa" pidosta vs. manuaaliin,esim. liikennevaloista kiihdytettäessä.Jos puhutaan samoista autoista ja malleista.Kokemusta kuitenkin on molemmista malleista jonkin verran.

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              Havis,

              Sinä nyt hieman ylitulkkaat mun sanomisia ja nostat omat mielipiteesi jollekki ihme jalustalle.

              Keskustelu koskee mm. 15 tuumasten soveltuvuutta E39 alle, ja kerroin asiasta oman näkemykseni. Ei sun tartte sitä sen enempää vääntää taikka kääntää rautalangasta. Olen sitä mieltä, että E39 on 15" täys paska ja talvella jopa vaarallinen. Mun autot ollut 35-150t ajettuja, joten näkemystä on jopa lähes ajamattomasta alustasta.

              Laita ihmeessä autoosi vaikka kantikkaat pahvilaatikot alle, mutta hyväksy se että on olemassa ihmisiä, jotka oikeasti ovat sitä mieltä että 15" pilaa E39:n.

              Kertauksena vielä: kyllä, minusta E39 suorastaan vaatii 15":sta suuremman vannekoon. Etenkin talvirenkaille.

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Tuohon pidon "tasaisuuteen" tai "karkaamiseen" vaikuttaa jonkin verran auton vaihteisto.Automaatti ei varmasti ihan niin helposti "karkaa" pidosta vs. manuaaliin,esim. liikennevaloista kiihdytettäessä.Jos puhutaan samoista autoista ja malleista.Kokemusta kuitenkin on molemmista malleista jonkin verran.
                Täällä luetun perusteella uskoisin myös näin. Varsinkin jos se tomaatti lähtee 2vaihteella liikkeelle.

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1838
                  • Kotona/Poissa

                  Originally posted by teropa View Post
                  Havis,

                  Sinä nyt hieman ylitulkkaat mun sanomisia ja nostat omat mielipiteesi jollekki ihme jalustalle.
                  Ai jaa Pidä jalustat vaan itselläsi, en niitä tarvitse

                  Asia vaan on niin, että kunnossa oleva E39 on ihan asiallinen ajettava jopa 15" laadukkailla renkailla, kesät talvet. Toisille se riittää, toiset haluaa jotain muuta. Ei ole minun tehtäväni kääntää sinun kantaasi, vaikka et samaa mieltä kanssani tästä olekaan. Saat toki pitää oman mielipiteesi, ole hyvä Ei maksa mittää
                  Last edited by Havis; 24-01-2013, 19:55.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Melko hyvin tuntuu olevan pitoa, menisi vaan ne muut siitä edestä pois. Tänäänkin katselin edessä ja viereisellä kaistalla sitä kiemurtelua ja pidon hakua reunoilta ja minun auto eteni ihan hyvin, pieni perän heilahdus siinä kohdassa missä oli eniten sudittu. Tosin mistäpä sen tietää mitä 90-luvun renkaita noissa autoissa on alla, ei niissä luistonestoakaan kuulosta olevan ja kuskeilla tuntuu olevan kaasussa vain kaksi asentoa.
                    Niin eihän se sudi, jos rauhallisesti lähtee D:llä liikkeelle, mutta otappa se DSC pois, laatikko sportille ja koitappa reippaammin lähteä liikkeelle niin kyllä alkaa kivasti se perä siellä luistelemaan. Itseäni vituttaa talviautoilussa se, että joskus olisi kiva vähän reippaammin ajella, mutta saa kyllä unohtaa moisen talvella

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Mutta on kyllä kohta ihan pakko laittaa nuo 15" renkaat hetkeksi takaisin ja vielä varmistaa nämä havainnot erosta 17" renkaisiin.
                    Toki kun äsken kokeilin xDrive-autoja, niin olihan niissä sitä pitoa aivan eri tavalla, ei olisi mitään mahdollisuutta pysyä sellaisen vauhdissa mukana.
                    Se, että ruuvaat ne muutoman talven ajetut 15" renkaat alle todistaa vaan mikä pitoero on uudella ja vanhalla renkaalla. Vaihdoin täksi talveksi uudet talvirenkaat ja onhan noissa ero kun yöllä ja päivällä, vaikka molemmat ovatkin 16".
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Jax_KiBez
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 2070
                      • Pirkanmaa

                      Pakko nyt osallistua keskusteluun. Itsellä kun kesärenkaina 235/40-18 9,5" vanteilla uudet Minerva F107-renkaat alla, pehmeärunkoiset.
                      Ja kun syksymmällä pistin uudet 205/65-15 BFG talvirenkaat alle niin tosiaan autosta yllättäen tuli epävarman oloinen, ei mene niin kiskoilla kuin kesärenkailla ja tuntuu tuuleenkin ottavan enempi, ja paljon enemmän joutuu ohjailemaan. Paineita muuttamalla saa käytöstä hieman muuttumaan, mutta koskaan ei ole täydellinen.

                      Tämä on luonnollista kun profiili nousee melkein nyrkin verran, en silti ottaisi talvirenkaiksi edes 17", vaikka kuivalla asfaltilla ajettavuus on paljon vakaampi, koska miinuksia isoissa talvirenkaissa on enemmän kuin huonoja puolia kuin hyviä.
                      Plussat:
                      - Jämäkkä käytös tasaisella pinnalla, hyvä tuntuma
                      - Tietyissä oloissa hyvä vetopito
                      Miinuksia:
                      - Renkaiden hinta
                      - Epätasaisella alustalla joustavuuden puute
                      - Lumen pääseminen vanteisiin matalan profiilin takia
                      - Huonompi pito yleisesti (kokemuspohjalta)
                      - Vanteiden kärsimisen mahdollisuus matalan profiilin takia.

                      Joten minun mielipiteeni on että isot talvirenkaat ovat kyllä näyttäviä ja "kesäisissä" oloissa hyvät, mutta pääsääntöisesti talvella leveistä ja matalista renkaista on vain harmia. Ajomukavuus yhdellä pinnalla ei korvaa epämiellyttäviä ominaisuuksia muualla.

                      Paras kompromissi on 16" talvirengas, ominaisuuksia molemmista päistä.
                      Last edited by Jax_KiBez; 24-01-2013, 20:35.
                      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                      _____________________________________
                      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                      Tästä mun kaluston showroomiin
                      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                      Comment

                      • marcus_108
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2012
                        • 578
                        • Hyllykallio

                        No niin pikkulikat hiekkalaatikolla viekää nyt ne traktorit jo eri suuntiin ja eikö tuo nyt riitä jo aiheesta?

                        mielipiteet on niinku pers' reikiä kaikilla on semmonen..
                        Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
                        Ford Mondeo 1.8 Stw -01

                        Ex:
                        E39 523i touring -99
                        Opel kadett E 1.6 -89
                        Seat Toledo 1.8 -92
                        Toyota corolla Lb 1.6 -87
                        Vw passat farkku 1.8 -99

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          Täytyy tuon automaatin jotenki auttaa tuota liukkaalta lähtemistä, kun ihmeen hyvin on päässyt valoista karkaamaan ennen vierustoveria.:think

                          Katoin noista mun renkaista niin max 350kpa. Eli, mites toi käännettiin bar:ksi :think Pudotin nyt sitten 3.0bar. kaikista renkaista.

                          Kaverilla -08 Audi Q 2.0 ja sanoi että auto menee kun juna tuolla tiellä ja saa ohitella niin kun kesällä, mutta sitten kun pitää jarruttaa niin se on vaarallista kun tulee ajettua liian lujaa..:think

                          Niin... ja ei ole sitä "oikeaa" olemassakaan vaan jokaisessa on yhtä paljon hyvää, kun on pahaakin.

                          Vastaan itselleni 350kpa = 3,5 bar.
                          Last edited by janke; 24-01-2013, 20:48.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Itseäni vituttaa talviautoilussa se, että joskus olisi kiva vähän reippaammin ajella, mutta saa kyllä unohtaa moisen talvella
                            xDrivellä varustettu auto alle, niin kyllä voi päästellä hyvinkin reippaasti, pysähtyminen toki voi olla hankalaa.

                            Se, että ruuvaat ne muutoman talven ajetut 15" renkaat alle todistaa vaan mikä pitoero on uudella ja vanhalla renkaalla.
                            Viime talvena ostin nuo 15" renkaat taakse, joten kai niillä nyt jotain voi verrata? Ajettu ehkä 2tkm. Puskemista ei tietenkään voi verrata, koska eturenkaat ovat vanhemmat.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              Originally posted by TJJ View Post
                              xDrivellä varustettu auto alle, niin kyllä voi päästellä hyvinkin reippaasti, pysähtyminen toki voi olla hankalaa.
                              Niin ja kääntyminen voi myös olla hieman hankalaa, jos sitä vauhtia nyt paljon menee nostamaan.

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Viime talvena ostin nuo 15" renkaat taakse, joten kai niillä nyt jotain voi verrata? Ajettu ehkä 2tkm. Puskemista ei tietenkään voi verrata, koska eturenkaat ovat vanhemmat.
                              No liikkeelle lähtöä voi toki verrata, mutta eipä paljon muuta. Voi tuolla rengastuksella puskea melkoisesti.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Fjord
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2011
                                • 31
                                • Rauma

                                520 iA -03 ilman DSC:tä, talvirenkaat on BF Goodrich nastat, 205/65 15. Eivät renkaina ihan parhaasta päästä, rauhattoman oloinen varsinkin sulalla tiellä. Sellaisen havaitsin, että jos on vähänkin liikaa painetta, tuo rauhattomuus pahenee jyrkästi. Laitoin hiljattain eteen 2,0 ja taakse 2,5; ovat oikeastaan aika siedettävät nyt. Paras puoli 15 " renkaissa talvella on varmaan pehmeys rikkonaisella alustalla ajaessa. Ei talvella tule niin kovaa ajettua mutkiin tai risteyksiin, että kaipaisi matalamman profiilin rengasta. Koeajoin V70 volvoa D5 automaatilla, mielestäni se oli heikompi lähtemään liikkeelle esim. jäisestä risteyksestä, varsinkin jos on ylämäkeä vähänkään. Takavetoiseksi E39 on yllättävän hyvä etenemään talvella. Vielä parempi pito oli kokeilemassani E38:ssa, paino auttanee asiaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎