EDIT: Nyt kyllä valehtelin ihan täysin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n talviajo-ominaisuudet?
Collapse
X
-
Tossa kun kortti on hyllyllä nii kaverinkaa Klasumasun kanssa ajellu, nii helvetin hyvin se liikkuu ja jarruttaaki .. ei oo ollu ongelmia
Ite viime talvella ku oli kortti taskussa nii ajelin e60 silläkin oli heletin hyvä ajaa.. oli se parempi kun uusi e-sarja ja e-coupe ajaa.. koko ajan jumissa ja ei jarrutanut yhtää... vaikka oli samat talvirenkaat hakkapelitta 5...Russian style matttWhite e60 535d 340hv/712nm
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostTätä en ymmärrä, mä ajan monta kesää samoilla takarenkaillakin. Tänään tosin katsastuksessa pomppas väljästä vasemmasta narinahelasta. No onpa onneksi halpa korjata, kerran olen noi molemmille puolille jo tähän autoon vaihdattanut, mutta kuluuhan ne senkin jälkeen.
(Mun aikana, reilu 2v ja 80tkm menny kesällä 4 paria takarenkaita, ei mitkään nyt uusia ole ollut, mut ekat meni sisäreunastaan puhki asti huomaamatta.Ja yhdessä talvessa meni kitkat melkein entisiksi, senpä takia mulla noi halvat 15" nastat on alla...)
Katsastuksessa ei ollu väljää missään, silti perä nuljuaa, sama se oliko 15 tai 17 tuumaset pyörät alla. Epäilen että silti on narinanivelet vaihtokunnossa, toisesta kumi aavistuksen rikki, ja molemmat ainakin naris jossain vaiheessa. Eikö noita väljiä sitten aina löydy katsastuksessa? Vielä inssi kattoi oikein tarkkaan peräpään, kun ohjeistin sitä nostamaan painon jousilta pois, että väljät tuntuu...(vuos sitten ei löytäneet väljiä taaempia ylätukivarsia)
Kulmiakin käytin säädätettävänä vajaa vuosi sitten, niin sai vaan enemmän kulmat pieleen!Ja kehtas vielä velottaa työstä. Selvää varmasti on, etten ole kyseisessä putkassa käyny sen jälkeen.
Ja joku siellä takarivissä huuteli että kannattaisko ne nivelet vaihtaa.Joo, sitä on tässä suunniteltu jo niin kauan ja palikat olleet syksystä asti mulla, muttei oo ehtiny ku kaikkee muuta ollu. Töitä, muita autoja, muita hommia, toi 6kk likka jne..
Pitäis tehdä se ulosvedin noille ja koittaa saada vaihdettua.
Sitte viedä sellaseen paikkaan säätöön, missä ne kulmat laitetaan kohdilleen, oli vaikka mikä.
ps. Joku varmasti ihmettelee tätä meikäläisen "toimintaa", mutta jokainen tavallaan, oishan se hienoa löydä tonni autoon kiinni siinä vaiheessa kun sen ostaa, että on sitte kunnossa ku ite sillä ajelee, eikä korjata pikkuhiljaa, ja sitte ku se on kunnossa myydä pois...Mut tää nyt on menny taas vähä näin...
BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostNo sepäs se, ei munkaan mielestä auton kuuluisi syödä renkaita samaa tahtia kuin polttoainetta.
(Mun aikana, reilu 2v ja 80tkm menny kesällä 4 paria takarenkaita, ei mitkään nyt uusia ole ollut, mut ekat meni sisäreunastaan puhki asti huomaamatta.Ja yhdessä talvessa meni kitkat melkein entisiksi, senpä takia mulla noi halvat 15" nastat on alla...)...
). Omakohtainen kokemus 235/45 17" kesärenkaiden kulumisesta E39 sedanissa 7 vuoden ajalta: Vasta siinä vaiheessa kun koko kulutuspinta on saavuttanut kulumisrajoittimen tason, saattaa jonkun yksittäisen renkaan sisäreunassa olla hyvin kapea alue josta pinta kulunut lähes kokonaan urattomaksi. Sisä- ja ulkoreunan urasyvyydessä siis ehkä 0.5 - 1.0 mm ero. Ja oikean puolen kumit ehkä toisen 0.5mm enemmän kuluneemmat kuin vasemman, johtuneeko tien kallistuksista.
Minun ajotavalla tuon kokoluokan kumeilla pääsen 20000 - 25000 km / sarja, kun kumit kierrättää edestä taakse vuosittain.
Tämä mitenkään liittymättä otsikkoon,siis puhdasta OT:täLast edited by Havis; 25-01-2013, 14:23."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Minulla löyty kyllä ainakin narinahelojen väljyys ihan vaan renkaat ylös nostamalla. Ei tarttenut mitenkään jousitusta keventää.
Kaverin E39 narisi ne helat ja tuumasin sille, että kohta on remppaa tiedossa, narina sitten lakkasi jonkun ajan päästä kun tuli ilmeisesti väljyyttä lisää. Kaveri kovasti luuli, että vikakin on poistunut, mutta katsastuksestahan se sitten pomppasi heloista kuten etukäteen arvelinkin.
Sen perusteella sanoisin, että kyllä sieltä ihan selvästi se väljä tuntuu jos sitä on. Omassa kuluu renkaat ainakin takaakin ihan tasaisesti kun nuo helat sai vaihdettua ja ohjauskulmat balanssiin.
Onko Bmw Dreamer tarkistuttanut apurungon puslien kuntoa? Minulla ei perä mitenkään erityisemmin nuljunnut ainakaan 17" renkailla vaikka helat oli molemmin puolin väljät ja toinen koiranluu oli takaa irti/poikkiLast edited by Antsah; 25-01-2013, 14:58.
Comment
-
-
Mun autosta narinahelojen väljyys löytyi aika helposti nosturilla. Mekaanikko pyysi minua tunnustelemaan käsin narinahelasta, kun väänteli rengasta. Tuntui selvä väljyys. Molemmat meni vaihtoon ja samalla integral linkit. Suuntauksessa säätövaraa oli uusilla narinaheloilla niin paljon, että camberit olisi saanut säädettyä melkein nollaan. Niihin laitettiin jotain vajaa 1'50 17" vanteilla. Vaikutti kyllä nuljumiseen urissa.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Mulla kans takarenkaat mallia: / \ Mutta ei muistaakseni syönyt kovasti kesärenkaita ainakaan. Tuokin johtuu alkuperäisistä renkaitten tukitangoista ja siitä, kun halpa säädettävä alustasarja joka on ehkä liian väliä napoihinsa! Eteen kiilasinki kesällä tolpat ja pääsin tavoitelukemiin suuntauksessa, mutta taakse pitää vielä tehdä sama.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Kun narinahelat on loppu, kääntyy pyörät ilmeisesti kiihdyttäessä haritukselle (näin arvailtiin kun kohdalle osui ja renkaat meni) ja sisäreunat menee nopsaan kaljuksi, perä "nuljuaa". Parkissa kulmat ok eikä välttämättä löydy katsastuksessa. Noiden vaihdattaminenkaan ei maksa hirveitä, ei mene hirveän pitkään per puoli.Last edited by Cell; 26-01-2013, 00:22.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Nyt huomasin että myös talvella on ruvennu takarengas "pompottamaan kun paikaltaan lähtiessä renkaat lyö tyhjää ja on hieman pitävämpi alusta. Kesärenkailla teki jo tuota, jos paikaltaan lähti reilummin ja kumit löi joutavaa. Syksyllä arvelin, että takaiskarit vaihdan keväällä, samalla kun auton madallus tulee mietinnän alle.
Kesärenkaat on kulunut ehkä hieman enempi sisälaidoista (takana) ja edessä molemmilta reunoilta (saatto olla liian pienet paineet edessä, en kattonu kun edellisen omistajan jäljiltä oli).
Alkuperäinen M-Sport II alusta, tuntuu normaalia kivirekimäiselle, etenkin mitä kylmempi ilma on.
Auton perä seilaa hivenen satasen vauhdissa, joutuu koko ajan hieman ohjaamaan. Etenkin liukkaalla tuntuu että perä olisi "irti" tiestä kun vauhtia nostaa moottoritienopeudesta, vaikka rengas ei sillä kertaa tyhjää lyö/DCS puutu peliin.
Takapäästä kuuluu semmoinen pieni "napsahdus", vaikea paikallistaa mikä ko ääni on ja mistä tulee. Muistuttaa samaa, kun joku irrallinen sähköjohto heiluilisi hattuhyllyn takana ja johdon päässä oleva liitin osuisi runkoon. (eli hyvin vaimea ääni).
Ääni tulee, kun painaa kaasua hiljaisessa vauhdissa, tai nostaa kaasun pois. Myös parkkipaikka pyörittelyssä kuuluu ääni, etenkin jos kovin epätasainen alusta on. Kovalla pakkasella, ei ääntä mielestäni kuulu.
Mitähän puslia tai muita osia kannattaa alkaa varailemaan iskareiden lisäksi? Vai onko pelkästään iskarit lopussa ja oireet hoitua vain niiden vaihdolla (voiko myös tuo napsuva ääni kuulua iskarin yläpäistä, tms)? Välyksiä ei viime leimalla löytynyt mistään, vaikka erityisesti niitä kehotin "etsimään". Narinaa ei kuulu kun autoon istuu.
Mitkä iskarit olisi hyvät/sopivan hintaiset kasikoneelliseen sedaniin? (myös eteen vaihdan) Jousiksi tulee varmaan KAWin madallusjouset. Kutosiin saisi esim. H&R Cupkitin, mutta kasiin ei taida olla saatavilla.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostKun narinahelat on loppu, kääntyy pyörät ilmeisesti kiihdyttäessä haritukselle (näin arvailtiin kun kohdalle osui ja renkaat meni) ja sisäreunat menee nopsaan kaljuksi, perä "nuljuaa". Parkissa kulmat ok eikä välttämättä löydy katsastuksessa. Noiden vaihdattaminenkaan ei maksa hirveitä, ei mene hirveän pitkään per puoli.
Onko kukaan testaillut takakonttiin laitettavan lisäpainon (esim. hiekkasäkki) vaikutusta tuohon jo mainittuun puskemisilmiöön?Lisääkö olennaisesti puskemista?Last edited by Heguli 31; 26-01-2013, 14:09.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostOnko kukaan testaillut takonttiin laitettavan lisäpainon (esim. hiekkasäkki) vaikutusta tuohon jo mainittuun puskemisilmiöön?Lisääkö olennaisesti puskemista?
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEi paino kontissa 15" renkailla tilannetta ainakaan parantanut. Taisin siitäkin kokeilusta tänne joskus kirjoittaa.Last edited by Heguli 31; 26-01-2013, 14:15.
Comment
-
-
Eihän se nyt keulaa mitenkään isommin kevennä, vaikka perään laittaakin painoa.Toki taka-akselin takapuolella oleva paino keventää keulaa, mutta aika monta sataa kiloa saat laittaa, että se alkaisi oikeasti keventämää keulaa.
Itellä siis pari kymppituumaista ja niiden kotelo + epämääräistä rojua (työkaluja yms). Ja mul ei yleensä pahaa sanottavaa ole vetopidosta ollut.
Tosiaan mullakin renkaat on /--o--\ takana, jo se vaikuttaa varmasti renkaiden syöntiin, + tietysti aurauksessa jotain häikkää, ja jos narinoissa väljää, niin sitä edes tiedä miten se muuttuu ajaessa.
Apurungon puslia en ole nyt hetkeen kattonu sen tarkemmin, katsastuksessa olin auton alla kattomassa ravistuslevyllä, niin eipä ne nyt ihmeemmin joustaneet, mutta ei nyt tietenkään mitään yhtäpuuta ollut. Sama inssi on kuulema joskus hylänny auton väljistä apurungon puslista, ei ne kait sitte vielä tarpeeks väljät olleet. Mut tosiaan ihmetyttää, et ei ollu mitään väljää kuitenkaan autossa, kuitenkin se väljä narinanivel pitäis tuntua...
Ylätukivarsien väljää ei mielestäni huomaa, ainakaan kovin helposti, jos auton paino on jousilla, eli jos inssi tunkkaa auton ylös alatukivarsista. Näin mulla ekana vuonna, ja taaemmat tukivarret oli väljät kuitenkin.
Hmm, ja ei mulla nyt ihan kauheen kevyt kaasujalka ole, tuolla kun on niin kiva laskee aina menee, pitää saavuttaa tavotenopeus nopeasti (eikös se bmw kuskeilla ole muitten nopeus/nopeusrajoitus, kumpi sattuu ole korkeampi + 30km/h?)
No, Haviksella jos kestää takarengassetti 20-25tkm, niin mulla kestänee jotain 10-15tkm? Eli ehkä tuo nyt ei ihan hirveästi niitä syö sitten kuitenkaan, mut enemmän kuin pitäis joka tapauksessa.
Jokohan ensviikolla sais aikaseks tehdä ulosvetimen ja vaihdettua narinat, sitte kulmien säätöön. Ja ne saa sitte siellä kattoa samalla, onko muuta hälyttävää, mikä söis kulmia/miksi nuljuais. Ei oikein himottais niitä apurungon puslia ostaa, 200e taas halitai muuten...(mut oishan se sitte kiva ajaa ku ei olis väljää!!)
BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Varmin tapa tarkistaa ne apurungon puslat on kun ottaa ne peitelevyt puslien edestä, että näkee onko kumeissa ratkeamia. Muuten niistä ei saa varmuutta. Jos on niin-> vaihtoon. Käsittääkseni varsinkin touringissa nuo kuluu nopeammin. Jos ei ole koskaan vaihdettu noilla kilsoilla niin varmasti vaihtokunnossa. Katsastuksessa nuo ei kyllä pomppaa varmasti vasta kuin ihan sohloina.Last edited by Antsah; 01-02-2013, 21:57.
Comment
-
Comment